Heffaklumpen Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Hejsan alla LCHF-are Är lite nyfiken på om ni tillåter er själva att äta någonting som ni verkligen vill ha/har cravings för som inte ingår i LCHF kosten ibland? Eller kör ni 100% LCHF hela tiden? Mvh Emelie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 kaviar & honung i marinader edit: asså, inte kaviar i marinader men ni fattar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Haha.. nybörjarfråga! Grejen är.. att efter ett tag så får du nya favoriter.. som du unnar dig! Osåpådet.. att falla av vagnen i vissa sammanhang.. göra undantag vissa dagar osv är en del av ditt framtida LCHF-liv.. det är vad du äter i snitt över en längre period som spelar mest roll! Vardagar så handlar det för det mesta om att äta för näring och hälsa.. på sociala tillkomster och vissa helger så är man social och äter speciella saker.. barnkalas är värst.. handlar mest om tårta, glass, godis och annan skit! Medelålders födelsedagar kan om de inträffar på sommaren handla om grillning/öl/vin.. de är att föredra! Jul, Nyår och midsommar inträffar bara en gång vardera varje år.. det är vad du äter mellan nyår och jul som spelar mest roll! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Angelico Posted April 28, 2014 Popular Post Share Posted April 28, 2014 Jag älskar LCHF kosten! Det jag ibland tänker är att jag tycker det är synd att jag inte började äta så här mkt tidigare,. Nu när jag kan unna mig att äta en stor klick underbar sås till köttbiten eller fisken, som då smakar så mycket mer. Eller vispgrädde med bär. Jag äter alltid bara det godaste jag vet numera, varje dag! Och slipper alla trista utfyllnader med bulgur och ris. Eller den trista känslan i kroppen efter en muffins på espresso house som jag egentligen inte ville ha men inte kunde avstå när jag ville fika efter jobbet och var så där sugen och småhungrig jämt. Om jag saknar något så äter jag det men det brukar inte hända. Däremot kan jag äta något av sociala skäl någon enstaka gång, när jag blir bjuden. Och det är helt ok isåfall. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Visst gör jag avsteg. Mörk choklad vill jag inte riktigt vara utan. Marsipanlimpor och skumtomtar (smått pinsamt) till jul. Och så kan jag falla dit totalt på godis och snacks om jag är riktigt trött och nere. Fast det blir allt mer sällsynt och mängderna blir mindre för varje gång - det är ju inte gott. Eftersom jag inte är sockerberoende tar jag inte så allvarligt på det. Sånt händer, jag är inte perfekt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 kaviar & honung i marinader edit: asså, inte kaviar i marinader men ni fattar Det lät ju annars lite spännande.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Godis och prinsesstårta! Fast nu var det ett halvår sen senast.. Men om jag äter så njuter jag jättemycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Är man i Köpenhamn över påsken och sitter vid Nyhamn i solgasset så får det bli ett par Carlsberg. Även jag måste få leva och njuta lite extra ibland. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Är man i Köpenhamn över påsken och sitter vid Nyhamn i solgasset så får det bli ett par Carlsberg. Även jag måste få leva och njuta lite extra ibland. Ett ordentligt smörrebröd eller två. Ett glas vin, kanske en snaps (Bröndum rekommenderas). * Testade ett tredjedels (pyttebit) Wienerbröd till frukost ena dagen och en vitt rundstycke, ovandel med vallmofrön den andra dagen . Bra att jag testade, ingen förlust och inget att sörja att jag inte äter det numera. Åt en Creme Brulée till dessert på påskafton med gott samvete, tar jag nog vid tillfälle igen. * Testade ett Anton Bergh marsipanägg, helt ok men den mörka chokladen funkar väl så fint. I övrigt är Danmark ett bra land när man äter LCHF om man ser till mattraditonen. Jag är dock mera tveksam till djurhållningen. För mig är ölen inte intressant men hade jag gillat öl hade jag gjort som Aros , tagit ett par stycken där i solen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Absolut att jag har vissa favoriter som jag inte ger upp. Förut åt jag sushi en gång per vecka. Nu äter jag det 2 gånger per år med min dotter på en utvald restaurang och det är en höjdpunkt som vi längtar efter bägge två. (hon bor i Belgien) Jsg skulle aldrig köra vare sej midsommar eller surströmming utan nypotatis med smör (och surströmmingen med tunnbröd) men det behövs inte så mycket När jag är utomlands äter jag med njutning solmognagrönsaker och kanske nån frukt. På sommaren så äter jag ohejdat av solvarma smultron som jag har lyckan att bo mitt ibland. Det jag längtar allra mest efter är bröd, så om jag äter lunch nångång på en restaurang som har egenhändigt bakat bröd brukar jag unna mej en snutt (kanten) eftersom jag tycker skorpan är godast. Sen kan jag naturligtvis trilla dit av och till på stripes chips godis och annat skit, men det är liksom inte meningen... Det är olycksfall i arbetet 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Sushi, jag också! Ransonerar, typ en gång per kvartal. Gott bröd och pizzakanter (nej, jag längtar inte, men får jag det framför näsan, så händer det att jag äter - någon gång per år, kanske). Potatis av alla sorter (kan smaka nån gång, på restaurang). Mörk choklad (det är väl det vanligaste. Men jag försöker handla den svindyra). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Jansson på julafton och färskpotatis på midsommarafton. Finncrisp ibland. Vin. En liten öl efter bastun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Alkohol är mitt undantag. I övrigt fuskar jag inte medvetet någon gång, inte ens på julafton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Men som man märker när man läser tråden så får man såklart tänka på att LCHF kosten kan se olika ut beroende på hur strikt man ligger på kolhydrater. Själv ser jag det inte som ett avsteg från LCHF att jag tar ett glas vin till maten ibland eller äter bär och nötter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Det finns nog många LCHF:are (med mig inkluderad) som unnar sig något, och inte är strikta 24/7, men som samtidigt inte tappar fokus på vad som egentligen fungerar och långvarigt skapar välbefinnande... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Jag brukar ställa mig frågan om fusket är värd konsekvensen. Jag gillar eg nybakta kanelbullar, men min mage gör det definitivt inte. Emellanåt brukar jag unna mig några av makens goda klyftpotatisar, gluten däremot tycker jag nog att alla människor ska undvika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Jansson på julafton och färskpotatis på midsommarafton. Finncrisp ibland. Vin. En liten öl efter bastun. Jag gjorde Jansson på kålrabbi. Den smakade precis som den skulle så det tillhör inte mitt fusk längre. Och torrt vin är inte heller fusk. Det får man dricka i måttliga mängder (fast eftersom jag äälskar min rioja händer det att det kan bli lite mer än måttligt ibland nångång) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Jag "unnar" mig mörk choklad, lite nötter och vin på helgerna. Eller, jag tänker att det ingår i min LCHF-variant som passar mig. Ibland trillar jag dit på godis eftersom barnen äter det ibland. Jag har svårt att stå emot ibland, men det är inget jag längtar efter. Är jag utomlands så kan det hända att jag äter frukt, det äter jag sällan hemma, förutom på sommaren då jag gärna frossar i jordgubbar från egna landet. I italien så kan jag faktiskt unna mig en kula mörk chokladglass. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Lite vin till helgen anser jag inte vara fusk. Fuskade dock efter min senaste cykeltur på 5 mil, med en kall öl. Jisses, vad den smakade gott, men så märker jag att efter dessa långrundor, så kan jag äta (dricka) lite mera kh. Efter Tjejvasan (3mil på skidor) kändes det som om jag kunde äta hur mkt som helst. Det kändes som om magen bestod av ett stort hål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Jag har precis unnat mig hjortskav. Gott så in i hel... Skitmaten låter jag bli 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Kommer INTE att kunna hålla mej borta från Svenska, solvarma och underbart goda jordgubbar. Gillar inte frysta och konstgjord jordgubbssmak i glass/saft och så...men färska och helst egenplockade...ohhh...Det är livsnjutning för mej det... För övrigt går det rätt bra...säger som någon skrev här ovan *pekar uppåt*...Låter lite vin, nötter, mörk choklad och ost...ibland lite grädde och hallon...få passera som tillåtet. Vågar mej inte på traditionellt godis...Lika bra att låta bli då... Saknar också bröd...nybakta kanelbullar och ett glas iskall mjölk....Oh jisses! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts