Jump to content

Hur ta reda på vilken typ av träning som passar en ?

Limp

Recommended Posts

Hur ska man bära sig åt ?  

För närvarande tränar jag inget och har inte gjort det heller egentligen någonsin. Alltså, planenligt.

Jag såg dock precis slutet av ett tv-program på STV-2, där man pratade om de senaste forskningsrönen om individuellt anpassat träning. Bla. visades konsekvensen av intensivträning typ spinning och dess positiva effekter för kroppens hantering av insulin. Detta endast med spinning på 3 x 20 sek x 3 gånger i veckan. Alltså 3 minuter träning per vecka... det väcker en del tankar !

Jag har inte tänkt mig att precis börja träna i morgon, eftersom jag befinner mig i viktnedgångsfasen och vill inte äventyra varken leder eller skaffa mig överbelastningssador. Men en dag är man förhoppningsvis närmare normalvikt och livet ser annorlunda ut. Jag har iofs lovat mig att när jag passerar 100 kgs vallen i vikt, ska motion i någon form införas på dagordningen.... frågan är vilken typ som ger mest nytta ? Hur ska man ta reda på det ?

Hej!
För att träningen ska ge maximal nytta så bör du först och främst göra någonting som du känner fungerar för just dig i det långa loppet.
Om du tänker efter kanske du vet om vad du är sugen på att testa? Kanske vill du promenera, styrketräna, lättare joggning, simning, kampsporta etc?

Om du är rädd för att slita på kroppens leder eller något annat på grund av belastningsträning, så tycker jag du ska testa att simma. I vattnet väger man mindre och kroppsbelastningen är minimal. Träningen är alltså väldigt skonsam mot kroppen och simningen går ju att anpassa efter hur du vill ha det.
Vill du simma långsamt bröstsim eller vill du crawla allt du har?

Men i huvudsak så är mitt tips, gör det du tycker är kul, då kommer du vilja göra det igen och igen och igen och .... =)

MVH
Cristoffer Edvinsson

Jag såg dock precis slutet av ett tv-program på STV-2, där man pratade om de senaste forskningsrönen om individuellt anpassat träning. Bla. visades konsekvensen av intensivträning typ spinning och dess positiva effekter för kroppens hantering av insulin. Detta endast med spinning på 3 x 20 sek x 3 gånger i veckan. Alltså 3 minuter träning per vecka... det väcker en del tankar !

Just det programmer handlade om intervaller där man kör allt vad man kan under kort tid. Det är väldigt tufft att köra så, speciellt om man inte har någon träningserfarenhet. Risken är att ett sånt träningspass blir en nära-döden-upplevelse som gör att du aldrig vill träna igen. 

Jag tycker att du ska köra styrketräning i första hand. Basövningar som marklyft, knäböj, bänkpress, armhävningar dvs övningar där du tränar många muskler samtidigt. Komplettera det med promenader som är medelintensiva (puls på 65-75% av maxpuls). Att köra onödigt mycket cardio på hög nivå är ett säkert recept på att misslyckas (kolla bara gymmen nu efter nyår och kolla igen om två månader)..

Det sista jag vill säga är att allting här i livet är inte roligt. Om det är så att du kan träna tre gånger i veckan á 30 minuter för att må bättre så kanske du får göra det även om det kan kännas lite trist ibland. När man sedan märker vilka hälsoeffekter det ger så kommer det att kännas bättre ;).

Det sista jag vill säga är att allting här i livet är inte roligt. Om det är så att du kan träna tre gånger i veckan á 30 minuter för att må bättre så kanske du får göra det även om det kan kännas lite trist ibland. När man sedan märker vilka hälsoeffekter det ger så kommer det att kännas bättre ;).

Visst, allting är inte ständigt kul. Inte ens den träningsformen man utför...

Men oddsen att man går och tränar ökar ju markant om man bryr sig mer om vad man gillar för träning än om träningen ger bra hälsoeffekter.

Hälsoeffekterna kommer man till om man utför det man gillar, inte om man tappar orken hela tiden för att man gör något som "alla andra gillar". Exempelvis styrketräning.

MVH

Cristoffer Edvinsson

• 1 month later...

Jag kör mycket spinning, det kan jag definitivt rekommendera. Det sliter inte på kroppen. Jag kör enligt principen så hårt och intensivt som möjligt, gör man det orkar man inte tänka på att det är tråkigt. Man får tänka på att överleva istället. :) Man ska givetvis utgå ifrån sig själv när man bestämmer vad som är hårt och intensivt, en pulsklocka är ett bra hjälpmedel.

Och jag tycker definitivt att man INTE ska ha inställningen att det ska vara roligt och träna, man gör det för att må bättre. Om man råkar tycka att det är kul så är det en bonus. 

Har man inte tränat alls tidigare så gäller det ju att börja försiktigt. Ett förslag kan vara att skaffa en träningscykel och sitta och cykla framför datorn eller TV´n. Sedan när våren är här kan ju cykelturer utomhus vara trevligt. När sedan alla delar runt leder (vet inte namnen på allt) har stärkts och anpassats till cyklingen så kan man ju successivt köra lite hårdare.

Och jag tycker definitivt att man INTE ska ha inställningen att det ska vara roligt och träna, man gör det för att må bättre. Om man råkar tycka att det är kul så är det en bonus. 

Det tror jag är dömt att misslyckas. Precis som en viktnedgång med en diet som inte fungerar för en är dömt att misslyckas, man klarar några veckor/månader på vilja sen lägger folk av.

Mitt råd är att hitta en träningsform man tycker är rolig, kan den innehålla både styrka, kondition och lite mer högintensivt är det bra men som sagt, det viktigaste är att den är rolig så att den blir av och att man mår bra även mentalt av den.

• Like 1

Hur ska man bära sig åt ?  

För närvarande tränar jag inget och har inte gjort det heller egentligen någonsin. Alltså, planenligt.

Jag har inte tänkt mig att precis börja träna i morgon, eftersom jag befinner mig i viktnedgångsfasen och vill inte äventyra varken leder eller skaffa mig överbelastningssador. Men en dag är man förhoppningsvis närmare normalvikt och livet ser annorlunda ut. Jag har iofs lovat mig att när jag passerar 100 kgs vallen i vikt, ska motion i någon form införas på dagordningen.... frågan är vilken typ som ger mest nytta ? Hur ska man ta reda på det ?

Jag tycker i princip alla som har svarat här ovan har rätt i varierande utsträckning.

Något man måste komma ihåg är att träning som ger resultat i sig själv kan vara den främsta motivationskraften man behöver. Det är också därför som du måste ha i åtanke att sådant som är helt fjärran för dig i dag inte behöver vara det i morgon. Det viktigaste är att du tar första steget, oavsett hur litet det än må vara...men sedan fortsätter gå. Framgångsrik träning handlar inte om att döda sig varje pass, även om det periodvis kan behövas (om inte annat för att träna upp psyket och smärttåligheten som nybörjare), utan det handlar om vad man på ängläska brukar kalla "stickability". Träningscoachen Dan John, som för övrigt rekommenderas varmt, brukar tala om att helt enkelt "dyka upp" är en viktig framgångsfaktor. Således, det är viktigt att man försöker utveckla någon slags positiva känslor i relation till träningen helt enkelt för att önskad effekt är tenderar vara beroende av en helst livslång process. Det är definitivt ingen snabbfix och bör inte ses som det. Däremot går utvecklingen i faser både på kort sikt och på lång sikt.

Jag skrev nyligen om "trappsteg" och hur det relaterar till både träning och viktminskning. Det inlägget tycker jag mycket väl kan vara något som kan vara läsvärt för dig och jag tror det kan sammanfatta mycket av det jag vill skriva här:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1162-m%C3%B6jligt-att-minska-i-m%C3%A5tt-och-vikt-med-stadig-normalvikt/#entry12339

Lite mer konkret, börja med promenader någon gång i veckan och förlägg dem till områden som s.a.s. "har sin charm". Är detta någonting du upplever positivt så öka antalet promenadtillfällen. Känns det lite sisådär...så ge det mer tid. Någonstans vid horisonten så är styrketräning något som har mycket god hälsoeffekt som åtminstone bör ges en rejäl chans. Ju äldre du blir desto viktigare blir den hälsoeffekten för övrigt. 

Lycka till!

Det är inget att vänta på :) Kör igång nu och prova dig fram tills du hittar någon träning du trivs med. Men ta det lugnt i början och lyssna på din kropp.

Styrketräning med mycket basövningar som tar på stora delar av kroppen är fantastiskt bra!

Jag bestämde mig helt enkelt att det var roligt att träna och då blev det det! Jag började träna funktionell styrketräning i korta, intensiva pass. Fick fantastiskt bra resultat snabbt! Mådde jättebra efter passen. Då blir det ju roligare att träna.

Men att trampa flera timmar på en cykel medan på kollar på TV och tvingas lyssna på techno... Med uteblivna resultat. Nej, det blir inte roligare än en rotfyllning.