Lello Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Hej på er. Jag har några funderingar kring Blåbär... Innehåller runt 7% kolisar, är det ok att blanda det i min 10%iga yoghurt på morgonen. Vad är fördelarna/nackdelarna med Blåbär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Hej på er. Jag har några funderingar kring Blåbär... Innehåller runt 7% kolisar, är det ok att blanda det i min 10%iga yoghurt på morgonen. Vad är fördelarna/nackdelarna med Blåbär? Jag äter bär nästan varje dag. De får plats i min liberala LCHF med upp till 50 kh. Fördelar är att de är goda och att de innehåller nyttigheter. Nackdelarna dyker väl upp om man har anledning att äta en mkt strikt LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 En skål youghurt med några blåbär är ok men En skål blåbär med lite youghurt är inte ens Lchf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Vi säger: ät! Blåbär innehåller massor med nyttigheter och funkar mycket bra som del i en liberal LCHF-kost. Bär har väl människor i alla tider ätit. Om du av någon orsak har väldigt stora problem med blodsockret eller mycket svårt att gå ner i vikt (du verkar inte behöva så mycket viktnedgång av fotot att döma) kanske du måste dra ner lite på blåbären. Någon matsked blåbär om dagen för vanliga LHCF-are är bara bra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Blåbär är ett av de nyttigaste livsmedel som finns! (Jag föredrar den sort som växer i våra nordiska skogar, inte den odlade amerikanska varianten som är ett helt annat bär). Skulle aldrig få för mig att undvika blåbär. Hellre blåbär än yoghurt till och med. Kolisar, schmolisar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Blåbär är bra! Svarta/lila grönsaker/frukter är tydligen bra för hjärnan, och det som är extra bra med bär är att de har ganska lite kolisar jämfört med andra frukter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Säger också ät och njut! De innehåller mycket nyttigt och så länge du inte äter stora mängder så går det finfint med lchf om du inte är superstrikt. En nypa lakritspulver på blåbären lyfter fram smaken än mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Hej på er. Jag har några funderingar kring Blåbär... Innehåller runt 7% kolisar, är det ok att blanda det i min 10%iga yoghurt på morgonen. Vad är fördelarna/nackdelarna med Blåbär? Håller med många av de övriga. Blåbär är vårt svenska superbär, med massor av nyttigt i. Testa att göra en omelett och strö frysta blåbär och kanel över. Vik ihop och njut med en skiva smör till. Mycket godare än yoghurt till blåbären 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Nom? Jag älskar blåbär. Frusna med gräddskvätt: instant glass. Tinade med grädde, vispad eller ovispad. Sedan att de är hur nyttiga som helst gör ju ingen skada. Resten beror ju bara på kolhydratskänslig man är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Just ätit en dl halvtinade blåbär med Chavroux, en krämig getost, och kanel, blev sugen på blåbär efter att ha läst det här inlägget. Det blev efterrätt efter lax med sjögräs- och mangoldsallad med paprikaaioli och smör till. Njutbart 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Älskar mina egenplockade bär. Plockade 88 liter skogshallon i somras. De behöver ätas upp.. Mannen och barnbarnen hjälper gärna till. Vi är inte överviktiga så jag häller en dl blandade bär, mest hallon men också blåbär och vinbär, på kvällsgröten (gröten är utan kh). Mums! Äter gärna det skogen ger men är försiktig med frukt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Jag säger som så.. du får äta hur många blåbär du vill.. om du har plockat dem i skogen själv! Plockandet i sig lär ha förbrukat mer kalorier/kolhydrater än vad du får i dig! Köper du blåbär betraktas de som godis.. dvs avnjuts i måtta och vid speciella tillfällen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts