Jump to content

Ketos?

Heffaklumpen
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Hör och ser många LCHF-are som pratar och nämner ketos väldigt ofta.

Själv har jag ingen aning om vad det är för något, men om man tittar på de LCHF-arna så verkar det vara något som är super viktigt? Och typ som ett tillstånd? Någon vänlig själ därute som skulle vilja förklara för lilla mig om vad det är för något? :D 

Kramis

• Like 1

Hejsan!

Hör och ser många LCHF-are som pratar och nämner ketos väldigt ofta.

Själv har jag ingen aning om vad det är för något, men om man tittar på de LCHF-arna så verkar det vara något som är super viktigt? Och typ som ett tillstånd? Någon vänlig själ därute som skulle vilja förklara för lilla mig om vad det är för något? :D

Kramis

Den här föreläsningen är mycket informativ. Själv är jag inte så fixerad vid huruvida jag är i (optimal) ketos medan andra tycker det är bra att ha koll (genom mätning).

The Art and Science of Nutritional Ketosis Stephen Phinney

http://www.youtube.com/watch?v=yP6DtqmZ3Mw

• Like 1

Ketosen är kopplad till de effekter på bränslepartitionering respektive mättnad man normalt söker på lågkolhydratkost. Därmed inte sagt att ketosen behöver vara så maximerad som möjligt (läs: noll kolhydrater) även om det för somliga kan finnas ett större behov att vara så strikt.

Bortom detta finns en mängd positiva hälsoaspekter som inte är fy skam.

• Like 4

Ketogena dieter verkar vara extra bra för personer som lider av neurologiska skador, typ epilepsi, parkinson, altzheimer, MS. Kanske även vissa typer av cancer.

Jag säger som Johanna, att ketogen kost verkar vara bra för dessa sjukdomstillstånd, men jag skulle också vilja tillföra autoimmuna sjukdomstillstånd som reumatism, kroniska magtarmsjukdomar, allergier och astma.

Är man frisk och redan smal så tror jag inte att den "optimala" ketosen har lika stor vinning :)

Jag vill även tro/påpeka att det är individuellt hur mycket kohydrater man "tål" innan man "glider" ur ketosen.

• Like 4

Ketos är definitioner.. metabola och macronutrientmässiga!

Ketos betyder antingen att du äter mindre än 100 gram kolhydrater per dag eller att du har en viss mängd ketonkroppar i blodet!

Macronutrientmässigt betyder det att du äter färre kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos.. det avtar med tiden.

Optimal ketos.. dvs mellan 1-3 är något man strävar efter vid viktnedgång.. dvs största möjliga fettförbräning och minimalt av glukosförbräning!

Post excerise ketosis och eller svält ketos kan gå upp till 6 i blodet.. därefter.. om man är frisk så utsöndras insulin som hindrar ketonhalten att stiga mer.

Ketonkroppars främsta syfte är att ersätta glukos för de celler som inte kan använda fett direkt.. främst stora delar av hjärnan och  vissa delar av njuren.. hjärtat föredrar ketonkroppar.

Mest handlar det om vilka celler som har ensymer för ketolys.. dvs skapande av ATP.

Musklerna har rätt lite ketolysensymer.. men iomed deras stora andel av vår kroppsmassa drar de ändå en hel del ketonkroppar.

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Enkelt förklarat.. ketos är ett tillstånd där ketonkroppar ersätter glukos som bränsle.. för de allra flesta betyder det att fett är främsta bränslet.. och att insulin hålls lågt och normalt.. det brukar innebära att fett kan frigöras från fettvävnad.. och man kan förbränna sitt eget kroppsfett.. dvs om allt blir som det var tänkt.. man går ner i vikt!

En helt annan sak är att fettoxidation utan att gå via ketos oftast har större betydelse för viktnedgång.. men som sagt vad.. ketos brukar betyda hög användning av fett.. och lite av glykolys!

• Like 3