Jump to content

Kan det vara diabetes?

Nybörjarn

Recommended Posts

Jag har en släkting som inte är i så bra form och som jag nu börjat misstänka kan ha diabetes. Att jag misstänker detta beror på följande.

Hon är väldigt trött och sover mycket även på dagarna. Om man umgås längre tider så märker man ett tydligt mönster. Hon vaknar på förmiddagen och uppger sig vara väldigt hungrig. En stund efter att hon ätit (ofta kolhydratrikt, alla måltider) så blir hon pigg och glad men ganska kort efter detta blir hon trött och vresig igen, det handlar om allt från en halvtimme till ett par timmar efter maten. Oftast så somnar hon igen, sover några timmar (väldigt oroligt, snarkar osv) vaknar och påstår sig på nytt vara väldigt hungrig och så upprepar sig mönstret.

Den påstådda hungern, som kanske är ett begär, verkar också vara högst påtaglig. Hon får nästan panik om hon inte får mat. Om någon annan styr tillgången på mat så kan hon bli väldigt otrevlig mot den personen om hon inte får mat.

Min tanke är att blodsockret går upp av maten, hon blir pigg och sitt vanliga jag, när blodsockret sedan sjunker så blir hon trött och när hon vaknar med lågt blodsocker så är hon oerhört sugen på socker.

Kan det stämma?

Om hon har diabetes eller inte kan jag inte säga men hon är definitivt sockerberoende.

I mitt förra liv hade jag alltid ögat på Skalmans mat-och-sov klocka för att äta var 3:e timme. Min man kan berätta om tillfällen då jag bokstavligt försökt att ta livet av honom ftersom jag varit Hulken pga lågt blodsocker. Jag hade alltid hårt bröd i handväskan så jag kunde knapra om tåget var sent.

LCHF har sänkt lugnet. Jag kan vara utan mat en halv dag utan att det gör mej nåt och av och till fastar jag tom baraför att jag mår bra av det.

• Like 3

Kissar har jag inte reagerat på, men det dricks en hel del läsk, men hon tackar nej till osockrade drycker vilket får mig att tro att det inte är törst det är fråga om.

Ökad törst (osockrat vatten duger jättebra) och att kissa mycket är tydliga symptom. Har hon också börjat se lite sämre (suddigare) så är det ytterligare en indikation. Men jag tror som stoscha här ovan att din släkting är en sockerjunkie som kommer att få diabetes typ 2 om hon inte ändrar sin livsstil rätt snart. 

Ökad törst (osockrat vatten duger jättebra) och att kissa mycket är tydliga symptom. Har hon också börjat se lite sämre (suddigare) så är det ytterligare en indikation. Men jag tror som stoscha här ovan att din släkting är en sockerjunkie som kommer att få diabetes typ 2 om hon inte ändrar sin livsstil rätt snart. 

Hon är bara drygt 30 år förresten. (Det finns annan ohälsa också).

Men det är sant, ingen ökad törst egentligen.

Andra symptom på diabetes kan vara kramper i händer eller fötter, dåligt minne, att man ser sämre och att man får domningar eller nedsatt känsel. Törst som gör att man måste upp och ddricka och pinka på nätterna är vanligt vid obehandlad diabetes.

Din kompis beteende kan ha att göra med högt blodsocker men också men en massa andra tillstånd. Hypotyreos till exempel.