Popular Post Per Wikholm Posted April 29, 2014 Popular Post Share Posted April 29, 2014 Ny podcast om RS, ett par nygamla RS-tabeller och lite filosoferande om hur LCHF-rörelsen bör förhålla sig till de nygamla rönen om resistent stärkelse och lite betraktelser över RS-förnekarna inom LCHF-rörelsen. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10470/Resistent-starkelse-Ny-podcast-fler-tabeller-och-lite-filosoferande.aspx 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Intressant! Nu har det gått en vecka för mig med rs, och jag har fått svårt att sova, dvs jag sover inte lika mycket. Vet ju förstås inte om detta har med rs att göra eller bara är ett slumpmässigt sammanträffande. Magen är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Spännande blogginlägg! Du har säkert skrivit om det tidigare, men hur var det. Försvinner RS om man värmer upp potatismjöl och kyler det igen, som i ett bakverk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Jag har provat potatismjöl nu några dagar, en tesked på kvällen. Men när jag gör det, så kan jag inte sova bra. Jag får svårt att somna, och när jag väl gör det, så blir inte sömnen bra. Slutar jag med potatismjöl, så sover jag bättre igen. Är det någon som kan förklara varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Jag har provat potatismjöl nu några dagar, en tesked på kvällen. Men när jag gör det, så kan jag inte sova bra. Jag får svårt att somna, och när jag väl gör det, så blir inte sömnen bra. Slutar jag med potatismjöl, så sover jag bättre igen. Är det någon som kan förklara varför? Detta med att man "mår bättre" av lite extra RS verkar vara väldigt individuellt. Plus att man inte får något volymkontroll på det man äter om man tar RS via potatismjöl, precis som fruktjuice eller nötmjöl, kan det få en att överkonsumera saker som inte funkar för ens egen kropp. Den koncentrerade formen gör att man inte får en bra mängdkontroll i korrelation till hur det påverkar en. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Intressant! Nu har det gått en vecka för mig med rs, och jag har fått svårt att sova, dvs jag sover inte lika mycket. Vet ju förstås inte om detta har med rs att göra eller bara är ett slumpmässigt sammanträffande. Magen är ok. Jag skulle kategorisera detta sömnproblem som ett omställningsproblem. Precis som när man börjar med LCHF så kan det ta ett tag innan kroppen ställer om sig till en ny nutritionell situation. I själva verket så är en av de vanligaste rapporterade effekterna av RS från lågkolhydratsforum och paleoforum i USA där RS blivit stort... just radikalt förbättrad sömn. Folk känner sig mer utvilade, de drömmer bättre och ibland livligare. Richard Nicoley pratar bl a om detta i podcasten och Tom Naugton har beskrivit samma sak på sin blog FatHead. Förvisso anekdotiskt men det är rätt så entydiga rapporter från hundratals, kanske tusentalsmänniskor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Spännande blogginlägg! Du har säkert skrivit om det tidigare, men hur var det. Försvinner RS om man värmer upp potatismjöl och kyler det igen, som i ett bakverk? Har du väl hettat upp potatismjöl så har nästan all RS gått för evigt förlorad och kylning påverkar bara marginellt. I stärkelsen som finns i hela potatisar (eller ris, baljväxter) så har återkylning en viss men ändå låg effekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Detta med att man "mår bättre" av lite extra RS verkar vara väldigt individuellt. Plus att man inte får något volymkontroll på det man äter om man tar RS via potatismjöl, precis som fruktjuice eller nötmjöl, kan det få en att överkonsumera saker som inte funkar för ens egen kropp. Den koncentrerade formen gör att man inte får en bra mängdkontroll i korrelation till hur det påverkar en. Nja, några sådana rapporter har jag absolut inte fått. Så himla gott är inte potatismjöl som gnisslar mellan tänderna att det är lika lätt att överkonsumera som juice. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Jag har nog bara dålig karaktär, men jag får ner varken kokosolja, fettkaffe, eller potatismjöl (uppblandat på diverse sätt) efter den initiala provperioden när nyfikenheten tillfälligt vinner över gourmeten. Rå potatis går jag inte heller riktig igång på, så jag beundrar potatisbantaren ( http://www.20potatoesaday.com/ ) mer än någonsin, även om han nog tillagade sina knölar. Dessa små element av späkning må vara djupt tillfredställande för en del, men passar inte alla. För mina bakterier blir det till att hålla tillgodo med de små inulinmolekyler och andra oligosackarider de lyckas suga ut ur den grönsakstunga (även rotfrukter), liberala LCHF som slinker ner. Man kanske skulle skicka en korv eller två till American Gut / Human Food Project http://humanfoodproject.com/americangut/ och få sin dom! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Nja, några sådana rapporter har jag absolut inte fått. Så himla gott är inte potatismjöl som gnisslar mellan tänderna att det är lika lätt att överkonsumera som juice. :-) Inte du, men alla är olika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Har du väl hettat upp potatismjöl så har nästan all RS gått för evigt förlorad och kylning påverkar bara marginellt. I stärkelsen som finns i hela potatisar (eller ris, baljväxter) så har återkylning en viss men ändå låg effekt. tackar, sån här ny kunskap måste man visst höra några ggr för att det skall bita 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Per, kolla dessa två om du hinner. Chen:s artikel finns som free text. Int J Food Sci Nutr. 2013 Jun;64(4):484-93. doi: 10.3109/09637486.2012.749839. Epub 2012 Dec 7. Effect of resistant starch on the cooking quality of yam (Dioscorea spp.) and cassava (Manihot esculenta) based paste products. Kouadio OK1, N'dri DY, Nindjin C, Marti A, Casiraghi MC, Faoro F, Erba D, Bonfoh B, Amani NG. Author information AbstractTotal starch (TS) and resistant starch (RS) contents in pasty edible product of mealy and hard cooking tubers of three yam varieties and four cassava varieties were determined to evaluate their contribution in their cooking quality. TS and RS contents appeared as the main components in determining yam cooking quality. Mealy cooking yam varieties were characterized by a significant higher TS content (75.2 ± 7.7 g/100 g d.m.) and lower RS content (13.8 ± 3.4 g/100 g d.m.) than hard cooking yam varieties, which, in contrast, contained less TS (61.7 ± 12.1 g/100 g d.m.) and particularly high RS (21.8 ± 9.9 g/100 g d.m.), possibly as a consequence of the prevalence of large granules (35-40 μm) observed by light microscope. Conversely, TS and RS contents appeared not determinant on the cooking quality of cassava. Moreover, higher amylose contents were associated with substantially elevated percentages of RS in yam and cassava, and high RS content in samples modulates their pasting properties by reducing the peak viscosity and the breakdown and requiring higher temperature and longer time to the peak. PMID: 23215529 [PubMed - indexed for MEDLINE] och J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2013;59(4):272-80. Sweet potato [ipomoea batatas (L.) Lam. "Tainong 57"] starch improves insulin sensitivity in high-fructose diet-fed rats by ameliorating adipocytokine levels, pro-inflammatory status, and insulin signaling. Chen YY1, Lai MH, Hung HY, Liu JF. Author information Abstract The aim of this study was to investigate the effects of low-glycemic index (GI) sweet potato starch on adipocytokines, pro-inflammatory status, and insulin signaling in the high-fructose diet-induced insulin-resistant rat. We randomly divided 24 insulin-resistant rats and 16 normal rats into two groups fed a diet containing 575 g/kg of starch: a low-GI sweet potato starch (S) or a high-GI potato starch (P). The four experimental groups were labeled as follows: insulin-resistant P (IR-P), insulin-resistant S (IR-S), normal P (N-P) and normal S (N-S). After 4 wk on the experimental diets, an intraperitoneal glucose tolerance test (IPGTT) was conducted, and the homeostasis model assessment (HOMA), adipocytokines, pro-inflammatory cytokines levels, and insulin signaling-related protein expression were measured. The homeostasis model assessment values were significantly lower in the IR-S than in the IR-P group, suggesting that insulin sensitivity was improved among sweet potato starch-fed rats. Levels of tumor necrosis factor-α, interleukin-6, resistin, and retinol binding protein-4 were significantly lower in the IR-S versus the IR-P group, indicating an improvement of pro-inflammatory status in sweet potato starch-fed rats. The sweet potato starch diet also significantly enhanced the protein expression of phospho-Tyr-insulin receptor substrate-1 and improved the translocation of glucose transporter 4 in the skeletal muscle. Our results illustrated that sweet potato starch feeding for 4 wk can improve insulin sensitivity in insulin-resistant rats, possibly by improving the adipocytokine levels, pro-inflammatory status, and insulin signaling. Och denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20460244 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Sätter det här i en ny kommentar: här är en tabell, allt rymdes inte i bilden. Men klicka själva på länken till artikeln i förra inlägget mitt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Rå potatis går jag inte heller riktig igång på, så jag beundrar potatisbantaren ( http://www.20potatoesaday.com/ ) mer än någonsin, även om han nog tillagade sina knölar. Dessa små element av späkning må vara djupt tillfredställande för en del, men passar inte alla. Hmmm, potatisbantning skulle jag kunna köra utan problem och utan späkning en period, potatis i olika former inkl rå är sånt jag kan ha dräggeldrömmar om. Ugnsrostad, eller varför inte bara kokt och mosad med smör och salt, eller, eller eller 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Per, kolla dessa två om du hinner. Chen:s artikel finns som free text. Int J Food Sci Nutr. 2013 Jun;64(4):484-93. doi: 10.3109/09637486.2012.749839. Epub 2012 Dec 7. Effect of resistant starch on the cooking quality of yam (Dioscorea spp.) and cassava (Manihot esculenta) based paste products. Kouadio OK1, N'dri DY, Nindjin C, Marti A, Casiraghi MC, Faoro F, Erba D, Bonfoh B, Amani NG. Author information Abstract Total starch (TS) and resistant starch (RS) contents in pasty edible product of mealy and hard cooking tubers of three yam varieties and four cassava varieties were determined to evaluate their contribution in their cooking quality. TS and RS contents appeared as the main components in determining yam cooking quality. Mealy cooking yam varieties were characterized by a significant higher TS content (75.2 ± 7.7 g/100 g d.m.) and lower RS content (13.8 ± 3.4 g/100 g d.m.) than hard cooking yam varieties, which, in contrast, contained less TS (61.7 ± 12.1 g/100 g d.m.) and particularly high RS (21.8 ± 9.9 g/100 g d.m.), possibly as a consequence of the prevalence of large granules (35-40 μm) observed by light microscope. Conversely, TS and RS contents appeared not determinant on the cooking quality of cassava. Moreover, higher amylose contents were associated with substantially elevated percentages of RS in yam and cassava, and high RS content in samples modulates their pasting properties by reducing the peak viscosity and the breakdown and requiring higher temperature and longer time to the peak. PMID: 23215529 [PubMed - indexed for MEDLINE] och J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2013;59(4):272-80. Sweet potato [ipomoea batatas (L.) Lam. "Tainong 57"] starch improves insulin sensitivity in high-fructose diet-fed rats by ameliorating adipocytokine levels, pro-inflammatory status, and insulin signaling. Chen YY1, Lai MH, Hung HY, Liu JF. Author information Abstract The aim of this study was to investigate the effects of low-glycemic index (GI) sweet potato starch on adipocytokines, pro-inflammatory status, and insulin signaling in the high-fructose diet-induced insulin-resistant rat. We randomly divided 24 insulin-resistant rats and 16 normal rats into two groups fed a diet containing 575 g/kg of starch: a low-GI sweet potato starch (S) or a high-GI potato starch (P). The four experimental groups were labeled as follows: insulin-resistant P (IR-P), insulin-resistant S (IR-S), normal P (N-P) and normal S (N-S). After 4 wk on the experimental diets, an intraperitoneal glucose tolerance test (IPGTT) was conducted, and the homeostasis model assessment (HOMA), adipocytokines, pro-inflammatory cytokines levels, and insulin signaling-related protein expression were measured. The homeostasis model assessment values were significantly lower in the IR-S than in the IR-P group, suggesting that insulin sensitivity was improved among sweet potato starch-fed rats. Levels of tumor necrosis factor-α, interleukin-6, resistin, and retinol binding protein-4 were significantly lower in the IR-S versus the IR-P group, indicating an improvement of pro-inflammatory status in sweet potato starch-fed rats. The sweet potato starch diet also significantly enhanced the protein expression of phospho-Tyr-insulin receptor substrate-1 and improved the translocation of glucose transporter 4 in the skeletal muscle. Our results illustrated that sweet potato starch feeding for 4 wk can improve insulin sensitivity in insulin-resistant rats, possibly by improving the adipocytokine levels, pro-inflammatory status, and insulin signaling. Och denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20460244 Stort tack! Jätteintressant. Tabellen är också bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Sätter det här i en ny kommentar: här är en tabell, allt rymdes inte i bilden. Men klicka själva på länken till artikeln i förra inlägget mitt. Nu går jag i spinn! Notera sorghum i tabellen. 50 % av stärkelsen är resistent. Det intressanta med detta gräsfrö är att det var det som gav upphovet till den moderna fiberhypotesen som Burkitt skapade i studier på Östafrikaner som åt gröt av sorghum och tillskrev de positiva hälsoeffekterna till de hårde fröskalen och sedan dess har Livsmedelsverket babblat om vikten av att äta fullkorn i 40 år. Om jag inte missminner mig så visade det sig att afrikanerna i själva verket t o m kastade fröskalen. I vilket fall så kastar det mycket höga värdet 43,7 % RS ett helt nytt ljus över frågan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Sorghum = durra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Nu går jag i spinn! Notera sorghum i tabellen. 50 % av stärkelsen är resistent. Det intressanta med detta gräsfrö är att det var det som gav upphovet till den moderna fiberhypotesen som Burkitt skapade i studier på Östafrikaner som åt gröt av sorghum och tillskrev de positiva hälsoeffekterna till de hårde fröskalen och sedan dess har Livsmedelsverket babblat om vikten av att äta fullkorn i 40 år. Om jag inte missminner mig så visade det sig att afrikanerna i själva verket t o m kastade fröskalen. I vilket fall så kastar det mycket höga värdet 50 % RS ett helt nytt ljus över frågan. Vi får se när LCHF-butiken börjar sälja sorghum-gröt då. Jag tänker prova nästa gång jag känner att jag måste köra lite renlevnad/prova något nytt/späka mig i Luthers anda. Skämt åsido - jag håller med om att det är väldigt intressant att de lösliga fibrerna kommer fram ordentligt i debatten och att missuppfattningen om en rent mekanisk "borst"-effekt av diverse fröskal (förhoppningsvis) begravs för evigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Nu har jag kört drygt en vecka, utökat mitt rs och börjar vänja mig! Allt (jo, det mesta) blir gott när man vänjer sig. Hur läskigt var inte kaffe första gången man smakade? Nu kan man inte vara utan. Sömnen har blivit bättre de senaste dagarna. Mättnaden allt större. Kallt ris smakar trist (än så länge), potatissallad är ju helt ok, bönor och linser är supergott! I 15 år var jag storkonsument av linser och bönor. Men jag tror fortfarande det var knäckebrödet med Lätta och pastan som gjorde att Ipren var en nästan daglig del av min meny. Det lär visa sig! Annars är det mesta sig likt, inga horn i pannan, inga gröna fötter... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Det här blir allt mer spännande! Jag måste själv också ta en närmare titt på tabellerna och artiklarna jag länkade till. Det finns mera också. Men jag hann bara göra en snabb sökning på pubmed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 När jag lusläser den digra tabellen från Chen et al ser jag att bland de kokta källorna till RS är bondbönor och kokat kylda potatisar (som vi visste) bäst. När man läser tabellen över råa matvaror är grön banan, pumpa och rotfrukter bäst. Bönor kan man ju inte äta råa. Här är en annan fulltextartikel jag hittar. Den handlar om RS i italiensk kost. Tyvärr är det inget om rotfrukter. http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN80_04%2FS0007114598001391a.pdf&code=ae8e391b66db5de0954f7b01a59f9543 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Var magsjuk i morse, jättesjuk, låg i sängen, frös och var överhettad om vartannat, diarréer. Var det kroppen som reagerade på rs eller bara nån vanlig magsjuka? Hur som helst har jag tagit nya tag nu med rs i yoghurt. Så lätt kommer du inte undan, magen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts