skalman Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Är det riskabelt att pröva LCHF för att öka i vikt? Jag har hög ämnesomsättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 I teorin får det plats mer energi i magen av LCHF-mat i magen än med kolhydratsbaserad mat. Så ja det går bra och är inte farligt. I praktiken så kommer du vara "Nöjd" långt innan du har överätit. Egentligen inte så svårt heller, eftersom LCHF har många goda saker att bjuda på, som inte är skadligt för kroppen som exempelvis socker. Med vänlig hälsning, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 glutenfritt och viktiga fetter som kokos olja är en mycket viktig för de med neurologiska problem som jag fattar det hela. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 En hel del av dom som är underviktiga har någon form av problem med att processa spannmål som gör att det blir problem med näringsupptaget Satsar man då på en kost där spannmål inte ingår som LCHF/Paleo fixar sig ofta problemet och man börjar plötsligt kunna lägga på sig muskelmassa 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robb Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Riskabelt? Knappast. Men lite knivigt kanske. Även jag har hög ämnesomsättning och då jag åt strikt LCHF gick jag ner ännu mer i vikt. Visst blir man deffad, men om målet är att gå upp i vikt tycker jag det går betydligt enklare om man lägger till lite rotfrukter och kanske ngn frukt i samband med träning. Men det är ju, som alltid, individuellt hur mkt kolisar man tål. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skalman Posted May 2, 2014 Author Share Posted May 2, 2014 Men Andreas, the boss på kostdoktorn, sa i radio i dialog med en expert från Karolinska (SR 2012? ) Fritt! - Vi vet inga risker idag det krävs mer forskning. Möjligen finns en risk, när du gått ner i vikt mha LCHF och sedan börjar öka i vikt igen, då kan det finnas risk för - ? var det ohälsosamma blodfetter?? jag minns inte. Men jag ser gärna att någon med erfarenhet av diabetes eller som jag, att man vill öka i vikt, berättar hur det gått. måste man tappa vikt i första försöket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Men Andreas, the boss på kostdoktorn, sa i radio i dialog med en expert från Karolinska (SR 2012? ) Fritt! - Vi vet inga risker idag det krävs mer forskning. Möjligen finns en risk, när du gått ner i vikt mha LCHF och sedan börjar öka i vikt igen, då kan det finnas risk för - ? var det ohälsosamma blodfetter?? jag minns inte. Men jag ser gärna att någon med erfarenhet av diabetes eller som jag, att man vill öka i vikt, berättar hur det gått. måste man tappa vikt i första försöket? Om du har en hög ämnesomsättining går det bra att äta liberal LCHF, vilket ger möjlighet till ett större urval av mat än de som behöver äta mer strikt. Här är länken till en föreläsning med Jeff Volek, där han talar mycket om kolhydrater och insulin https://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE. Den handlar inte bara om LCHF för viktnedgång utan hur man kan använda kosten tom som elitidrottare, och de förbränner ju massor . Har också för mig, att äta LCHF ger muskeltillväxt och återställer kroppskonstitutionen och det borde ju även komma den till del som vill gå upp i vikt. Kanske någon annan kan utveckla det där med ökad muskelmassa och LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Det ska gå bra att gå upp i muskelmassa med strikt till liberal LCHF.Det gäller bara att se till att man ligger på ett energi överskott varje dag.Och stimulera muskler med träning 1-2 gånger i veckan (Se HIT, Super slow (BIG 5 / BIG 3 Workout). Träna hårt/tungt när du tränar se sedan till att få mycket vila så musklerna hinner utvecklas tills du tränar dem nästa gång tiden varierar men brukar hamna på 5-7 dagar.Ta fram hur mycket energi du bör peta i dig per dag med denna keto kalkulator gjord för främst LCHF : http://keto-calculator.ankerl.com/Se sedan över hur du kan fördela energi intaget på 3-5 måltider, mata in råvarorna här och mängd du tänkt äta : http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=svDet kan va relativt svårt att få i sig väldigt mycket energi genom ren mat så köp dig en stor burk med smak/lukt fri ekologisk kokosfett och äta ca 25-100g per måltid tills du kommer upp i önskad energi intag.(Börja men ett längre intag tills tarmarna har vant sig annars finns risken att du får slut på toa papper relativt fort.)Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skalman Posted May 16, 2014 Author Share Posted May 16, 2014 Kokosfett och kokosolja, är det någon skillnad på adhd påverkan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Kokosfett och kokosolja, är det någon skillnad på adhd påverkan? Har nog ingen påverkan på adhdn. Annars om du menar kokosfett och kokosolja, så är det samma sak. (ej silverpaket) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts