skalman

Adhd och önskan om att öka i vikt

Recommended Posts

Är det riskabelt att pröva LCHF för att öka i vikt?

 

Jag har hög ämnesomsättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I teorin får det plats mer energi i magen av LCHF-mat i magen än med kolhydratsbaserad mat. Så ja det går bra och är inte farligt.

I praktiken så kommer du vara "Nöjd" långt innan du har överätit.

 

Egentligen inte så svårt heller, eftersom LCHF har många goda saker att bjuda på, som inte är skadligt för kroppen som exempelvis socker.

 

Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glutenfritt och viktiga fetter som kokos olja är en mycket viktig för de med neurologiska problem som jag fattar det hela. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hel del av dom som är underviktiga har någon form av problem med att processa spannmål som

gör att det blir problem med näringsupptaget

 

Satsar man då på en kost där spannmål inte ingår som LCHF/Paleo fixar sig ofta problemet och man

börjar plötsligt kunna lägga på sig muskelmassa :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riskabelt? Knappast. Men lite knivigt kanske. Även jag har hög ämnesomsättning och då jag åt strikt LCHF gick jag ner ännu mer i vikt. Visst blir man deffad, men om målet är att gå upp i vikt tycker jag det går betydligt enklare om man lägger till lite rotfrukter och kanske ngn frukt i samband med träning. Men det är ju, som alltid, individuellt hur mkt kolisar man tål.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Andreas, the boss på kostdoktorn, sa i radio i dialog med en expert från Karolinska (SR 2012? )

 
Fritt!
- Vi vet inga risker idag det krävs mer forskning. Möjligen finns en risk, när du gått ner i vikt mha LCHF och sedan börjar öka i vikt igen, då kan det finnas risk för - ? var det ohälsosamma blodfetter??  jag minns inte.
 
Men jag ser gärna att någon med erfarenhet av diabetes eller som jag, att man vill öka i vikt,  berättar hur det gått.
 
måste man tappa vikt i första försöket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men Andreas, the boss på kostdoktorn, sa i radio i dialog med en expert från Karolinska (SR 2012? )

 
Fritt!
- Vi vet inga risker idag det krävs mer forskning. Möjligen finns en risk, när du gått ner i vikt mha LCHF och sedan börjar öka i vikt igen, då kan det finnas risk för - ? var det ohälsosamma blodfetter??  jag minns inte.
 
Men jag ser gärna att någon med erfarenhet av diabetes eller som jag, att man vill öka i vikt,  berättar hur det gått.
 
måste man tappa vikt i första försöket?

 

Om du har en hög ämnesomsättining går det bra att äta liberal LCHF, vilket ger möjlighet till ett större urval av mat än de som behöver äta mer strikt.

 

Här är länken till en föreläsning med Jeff Volek, där han talar mycket om kolhydrater och insulin https://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE. Den handlar inte bara om LCHF för viktnedgång utan hur man kan använda kosten tom som elitidrottare, och de förbränner ju massor  ;) .

 

Har också för mig, att äta LCHF ger muskeltillväxt och återställer kroppskonstitutionen och det borde ju även komma den till del som vill gå upp i vikt. Kanske någon annan kan utveckla det där med ökad muskelmassa och LCHF?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att gå upp i muskelmassa med strikt till liberal LCHF.
Det gäller bara att se till att man ligger på ett energi överskott varje dag.
Och stimulera muskler med träning 1-2 gånger i veckan (Se HIT, Super slow (BIG 5 / BIG 3 Workout). Träna hårt/tungt när du tränar se sedan till att få mycket vila så musklerna hinner utvecklas tills du tränar dem nästa gång tiden varierar men brukar hamna på 5-7 dagar.

Ta fram hur mycket energi du bör peta i dig per dag med denna keto kalkulator gjord för främst LCHF : http://keto-calculator.ankerl.com/
Se sedan över hur du kan fördela energi intaget på 3-5 måltider, mata in råvarorna här och mängd du tänkt äta : http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=sv

Det kan va relativt svårt att få i sig väldigt mycket energi genom ren mat så köp dig en stor burk med smak/lukt fri ekologisk kokosfett och äta ca 25-100g per måltid tills du kommer upp i önskad energi intag.
(Börja men ett längre intag tills tarmarna har vant sig annars finns risken att du får slut på toa papper relativt fort.)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokosfett och kokosolja, är det någon skillnad på adhd påverkan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokosfett och kokosolja, är det någon skillnad på adhd påverkan?

Har nog ingen påverkan på adhdn.

Annars om du menar kokosfett och kokosolja, så är det samma sak. (ej silverpaket)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.