Jump to content

Leverrening och lågt immunförsvar

Lolls
 Share

Recommended Posts

Hej, allihopa!

Tänkte fråga om någon här har gjort en liver flush innan och som kan berätta lite om det. Jag har velat göra det rätt länge nu och tänkte slå slag i saken nästa vecka, men på senare tid har mitt immunförsvar varit rätt kasst i och med stress rent allmänt i livet och dessutom sorgearbete. Är det vist att göra en leverrening TROTS att immunförsvaret är lågt (blir sjuk av att vara för aktiv, och då menar jag att göra grejer efter jobbet två dagar i rad), eller ska jag vänta med detta tills jag mår bättre rent själsligt och psykiskt? Det hela hänger ju ihop och jag är lite rädd att kroppen kan paja på kuppen om jag pushar den för mycket..

Tacksam för svar!

Lou

En Dum En frågar vad leverrening är och vad det innebär Har aldrig hört begreppet

Jag som har taskiga levervärden vore det nåt för mej?

Inverkar mitt kroniskt dåliga immunförsvar vare sej till eller från?

Det här är den leverrening jag skrev om (program 1 längre ner på sidan) http://www.halsosidorna.se/Leverrening.htm

Har aldrig gjort en själv som sagt, men en vän till mig gör en "liver flush" en gång om året och säger att han mår superbra av det. Sen vet jag inte om det är bra att göra det om man har dåliga levervärden, vågar inte yttra mig kring det. Någon annan som är erfaren här på forumet?

En Dum En frågar vad leverrening är och vad det innebär Har aldrig hört begreppet

Jag som har taskiga levervärden vore det nåt för mej?

Inverkar mitt kroniskt dåliga immunförsvar vare sej till eller från?

Finns diverse underliga detox och cleansingkurer, googla liver detox eller liver cleanse så finns det massor med varianter där folk vill ha pengar av dig ;) Lägg till debunked i googlingen också så får du lite mer balans på informationen också. 

Var väl en tråd här i forumet, möjligen under näringslära, om att broccoli innehåller ämnen som stimulerar leverns egen rening. Är väl så långt som jag skulle sträcka mig personligen. 

• Like 1

Det här är den leverrening jag skrev om (program 1 längre ner på sidan) http://www.halsosidorna.se/Leverrening.htm

Har aldrig gjort en själv som sagt, men en vän till mig gör en "liver flush" en gång om året och säger att han mår superbra av det. Sen vet jag inte om det är bra att göra det om man har dåliga levervärden, vågar inte yttra mig kring det. Någon annan som är erfaren här på forumet?

Alltså allt det där handlar ju om såna som äter för mycket kolisar och för lite fett. Äter du fett motionerar du levern dagligen och låter du bli att äta dåliga kolisar får du inte fettlever av den orsaken heller. Sen beror det på om du super skallen av dej. Då kan du också få fettlever... Eller om du äter viss sorts medicin kan du få taskiga levervärden...

Kan inte tänka mej att en LCHF:are skulle ha nåt behov av sånt där

Är inte leverrening rent lurendrejeri? De "gallstenar" som kommer ut är inte alls gallstenar utan resultatet av en kemisk reaktion när man blandar ingredienserna som "reningen" består av (citronjuice, olivolja, magnesiumsalt). Men man ska inte underskatta placeboeffekten, som antagligen var det som fick din bekant att må så bra av proceduren.

Bra länk med bild på "stenarna": http://theherbalninja.com/2012/08/03/liver-cleanse-part-2/

Citat:

"Something wasn’t right.  As my husband had said, “If it were true then wouldn’t everybody be doing it?”  I dug deeper to find credible articles and testimonials from medical doctors stating that the liver flush/gallbladder flush/liver cleanse was a hoax.  I hadn’t pooped out gallstones – my body had made soap balls! "

• Like 3

Annars har Sanna Ehdin en variant av rening av gallstenar på sin hemsida (den självläkande människan) men då tycks stenarna bli gröna..?

Ja, om du kollar på bilderna i länkarna ovan så är de fejkade stenarna illgröna och de riktiga stenarna är också gröna men inte på ett riktigt så illigt sätt som de falska. Framförallt är det formen och antagligen konsistensen som skiljer. Och nej, inte heller Sanna Ehdin har något recept på hur man får ut gallstenar ur gallan genom att dricka någon mysko brygd. Tyvärr. Det vore ju härligt om det var så enkelt!

• Like 1

Varning!

Det här är ren bluff som oärliga alternativare marknadsför (säljare av epsomsalt)

Givetvis får man inte bort några gallstenar genom att dricka citron olja och salt

Däremot kommer ingredienserna (saltet oljan  och citronen) tillsammans med tarminnehållet (bajset)

att klumpa ihop sig till mjuka klumpar som du ska fås att tro är gallstenar som magiskt blivit mjuka

och letat sig ut genom systemet

Däremot kan du med en medvetet fet kost (Lchf) driva ut mindre grus ur blåsa och gallgångar eftersom gallflödet då konstant hålls igång

Vid lättare gallproblem fungerar detta ofta men om problemen beror på större partiklar hjälper tyvärr bara kirurgens kniv

Låt dig hur som helst inte luras av dessa saltförsäljare

• Like 4