MKJ Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Jag försöker äta animaliskt protein till kvällsmat varje dag men det är ovant att hitta på "middagsmat" 2 gånger om dagen så jag kommer ofta inte på vad jag skall äta. Idag t ex blev det ett hopaplock bestående av 4 skivor rostbiff, 1,5 avokado, löksill och en rå morot. Jag äter blandkost och hade ätit en macka vid 16-tiden så därför blev det mer protein och fett i form av avokado vid 19-tiden. Jag äter inte mjölkprodukter och ägg äter jag på morgonen och som blandkostare vill jag inte äta fler. Korv äter jag sällan och bacon äter jag inte. Så jag behöver lite tips på vad jag kan variera med. Man vill ju inte äta samma både till middag och kvällsmat heller. Under större delen av mitt liv har jag ätit flingor och mjölk eller andra kombinationer av spannmål och mjölkprodukter till kvällsmat men nu är det slut med det. Jag har fått dåligt resultat av min träning och tror att det är proteinet som fattats. Eftersom jag är morgonmänniska så lägger jag också tyngdpunkten i energiintaget på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Du äter alltså lagad mat till lunch men nåt lättare till kvällen? Eller vill du ha lagad mat till bägge målen? Grillad kyckling är ju lätt att ta till. Jag har gjort pulled av både karre och nöt och lamm. Tycker det är perfekt färdigkryddat kött att ta fram ur frysen i lagoma portioner och variera tillbehören. Köttfärsbiffar med eller utan kryddning. Med rödbetor och kapris blir det ju lindströmare. Du som inte är så känslig på kolhydrater kanske vill prova de favorter som jag varit tvungen att lägga av med... Bostongurka i köttfärssmeten. Funkar tonfisk för dej? Mitt nya godis är tonfiskmajonnäs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Vad menas med "blandkostare"? Här är några rätter jag tycker är bra som lättare kvällsmat. En burk makrillfilé i tomatsås och ett gäng gurkrskivor. Några skivor rökt eller gravad lax plus grönsaker och kanske en klick majonnäs. En smarrig röra av majonäs och räkor, dill, rödlök... Avokadosallad. Grekisk sallad med fetaost och oliver. Soppa som du gör genom att koka valfri grönsak, kör till mos i mixer och späd med creme fraiche eller grädde. En bit brie eller något köttpålägg till det. (Om du inte äter cf/grädde så kanske du kan använda majonnäs istället? Vet inte, men det borde väl gå...? Tycker också det kan funka bra att laga mer "ordentlig" mat på kvällen och sen äta samma rätt till lunch dagen efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Du äter alltså lagad mat till lunch men nåt lättare till kvällen? Eller vill du ha lagad mat till bägge målen? Grillad kyckling är ju lätt att ta till. Jag har gjort pulled av både karre och nöt och lamm. Tycker det är perfekt färdigkryddat kött att ta fram ur frysen i lagoma portioner och variera tillbehören. Köttfärsbiffar med eller utan kryddning. Med rödbetor och kapris blir det ju lindströmare. Du som inte är så känslig på kolhydrater kanske vill prova de favorter som jag varit tvungen att lägga av med... Bostongurka i köttfärssmeten. Funkar tonfisk för dej? Mitt nya godis är tonfiskmajonnäs Lagad mat blir det ju om man äter animalier utom gravat och inlagt men det får gärna vara kallt. Särskilt nu på sommarhalvåret tycker jag att dagen försvinner om jag skall laga mat på kvällen också. Färdig kyckling är ju bra men vad är pulled? Majonäs hör till det som aldrig lärt mig tycka om och tonfisk innehåller ofta kvicksilver så det äter jag inte eftersom jag mätt upp att jag har för mycket kvicksilver i kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Vad menas med "blandkostare"? Här är några rätter jag tycker är bra som lättare kvällsmat. En burk makrillfilé i tomatsås och ett gäng gurkrskivor. Några skivor rökt eller gravad lax plus grönsaker och kanske en klick majonnäs. En smarrig röra av majonäs och räkor, dill, rödlök... Avokadosallad. Grekisk sallad med fetaost och oliver. Soppa som du gör genom att koka valfri grönsak, kör till mos i mixer och späd med creme fraiche eller grädde. En bit brie eller något köttpålägg till det. (Om du inte äter cf/grädde så kanske du kan använda majonnäs istället? Vet inte, men det borde väl gå...? Tycker också det kan funka bra att laga mer "ordentlig" mat på kvällen och sen äta samma rätt till lunch dagen efter. Med blandkostare menar jag att jag inte äter enligt något speciellt koncept utan lite av varje. Just nu äter jag havregrynsgröt t ex. Jag åt makrill på burk tidigare men sedan jag fick veta att det kan vara bisfenol A i lacken på insidan så har jag inte vågat äta det. Känner du till någon sort som inte har det i burkarna? Mjölkprodukter äter jag ju som sagt inte heller och rökt är jag försiktigt med. Jag mår inte bra av ost och dessutom går jag alltid upp i vikt om jag äter det. Majonäs äter jag inte frivilligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Nej, jag känner tyvärr inte till makrillburkar utan bisfenol Ibland köper jag en stor stek (lamm/nöt/fläsk) som jag lagar till och skivar upp, sen har jag smidig mat till många dagar (fryser in det mesta), varierar tillbehören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Lagad mat blir det ju om man äter animalier utom gravat och inlagt men det får gärna vara kallt. Särskilt nu på sommarhalvåret tycker jag att dagen försvinner om jag skall laga mat på kvällen också. Färdig kyckling är ju bra men vad är pulled? Majonäs hör till det som aldrig lärt mig tycka om och tonfisk innehåller ofta kvicksilver så det äter jag inte eftersom jag mätt upp att jag har för mycket kvicksilver i kroppen. Pulled porc har ju blivit nya innerätten. En hel karre kryddas och lagas till i gryta i ugnen på låg värme 6 timmar. Då blir den så mör så man kan dra (pull) isär den med gaffel. Det blir som nån riktigt grov köttfärs. Jag använder min gamla lergryta från 70-talet och lagar köttet tillsammans med lök, vitlök eller tomater beroende på vilken kryddning jag har i övrigt. Jag äter gärna det kallt t ex i sallad också, eller i en förvälld paprikahalva. Det bästa är att jag sedan fryser in lagoma portioner så jag bara behöver plocka fram. Tar ingen tid alls och i ugnen sköter det ju sej själv.Köttfärsbiffar äter jag gärna kalla i st f macka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Caesarsallad med kyckling är ju jättegott. Det ska vara sardiner i dressingen om det ska vara "på riktigt" men många restauranger hoppar över det Många tål ju get och fårost bättre. Hur funkar det för dej? Fetaost i sallad och stekt halloumi med tomat och löksallad till, bägge med svarta oliver, är sommarmat för mej Räkor till din avocado, eller rom om du tycker om det. Snart har vi ju matjessäsongen med nypotatis och gräslök Kan du använda ost i matlagning? Gör en ost och skinkpaj. Det är helt OK att äta kallt också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Tack för era svar. Återkommer vid ett senare tillfälle. Nu är det frukost och sedan ut i det fina vädret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Tack för era svar. Återkommer vid ett senare tillfälle. Nu är det frukost och sedan ut i det fina vädret. Här är det en decimeter snö så det blir nog inomhus idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Loren Cordain har i sin bol "The Paleo Diet" en lista över kött o fisk efter procent protein och fett. De som har mest protein är kalkonbröst, räkor, orange roughy, pollock, hummer, snapper, krabba, bisonoxerostbiff, makrill, venison, halibut, musslor, fläskfile. 94-72% av makronutrienter från protein i fallande skala. Kommer inte på svenska ord för allt i hastigheten. Jag kan senare idag fotografera tabellen och lägga ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Rökt makrill med kokta rödbetor eller potatis? Soppa funkar alltid och kan göras i förväg. Cock-a-leekie t ex. Eller sallader med kyckling, rökt fisk eller ost. Man kan blanda precis som man vill och man måste inte ha sallad i salladen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Caesarsallad med kyckling är ju jättegott. Det ska vara sardiner i dressingen om det ska vara "på riktigt" men många restauranger hoppar över det Många tål ju get och fårost bättre. Hur funkar det för dej? Fetaost i sallad och stekt halloumi med tomat och löksallad till, bägge med svarta oliver, är sommarmat för mej Räkor till din avocado, eller rom om du tycker om det. Snart har vi ju matjessäsongen med nypotatis och gräslök Kan du använda ost i matlagning? Gör en ost och skinkpaj. Det är helt OK att äta kallt också Räkor gillar jag men min sambo vill inte vara nära mig när jag ätit räkor . Jag vet inte om det funkar bättre med fetaost eftersom jag ätit det i samma perioder som jag ätit annan ost. Det var evigheter sedan jag hade ost i matlagningen men jag antar att det inte blir så stor skillnad. Jag får nog variera kött och fisk framför allt men om man skall äta kött eller fisk 2 gånger om dagen så blir det ju lätt kött och fisk varje dag om man inte vill äta det två gånger samma dag. Kyckling och räkor finns ju också förstås. Om man inte äter ost, rökt mat eller korv så blir det lätt lite enahanda men jag kanske måste jobba mer med grönsakerna som jag har till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Jag äter i regel "mat" oavsett måltidstillfälle. Dock så varierar det av rent praktiska skäl på ett eller annat sätt. Några spontana axplock av det jag ätit på kvällen under senare tid: Hemmagjorda proteinstänger (smält smör och utrört proteinpulver som man låter stelna). En halv hink grekisk yoghurt (Lidls har 5 g protein och 2-3 g kolhydrater/100 g) + proteinpulver. Cheddarost + salami. Emmentaler + kalkon. Färsbiffar med (vid behov) något ytterligare som ost, majonnäs, dressing. Allt nämnt går att avsluta med mörk choklad och jordnötter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 Ja problemet för min det är att jag inte äter följande Ost och andra mjölkprodukter. Majonnäs Fläsk, bacon, kassler. Korv endast i undantagsfall. Ägg endast till frukost. Rökt mat endast i undantagsfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Ja problemet för min det är att jag inte äter följande Ost och andra mjölkprodukter. Majonnäs Fläsk, bacon, kassler. Korv endast i undantagsfall. Ägg endast till frukost. Rökt mat endast i undantagsfall. ...och inte tonfisk i burk heller. Då är det begripligt att du har svårt att variera kvällsmålen. Den enda lösning jag kan komma på är variera kryddningen för att få en skillnad i smak åtminstone. Och det som du själv föreslog: variera grönsakerna som du äter till maten. Hur är det- äter du smör? Det är ju i och för sig en mjölkprodukt. Jag brukar ha några olika sorters kryddsmör i kylskåpet, som får smälta över varma grönsaker. Persiljesmör, smör med finhackad rödlök, salt och peppar, citronsmör, vitlökssmör, smör med chilipulver och finhackad röd paprika... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxxtro Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 http://undervarttak.blogspot.se/ Här finns lite tips som kanske kan hjälpa )) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts