Kolesterol-hur högt kan det bli?

Sinneb
 Share

Recommended Posts

Har ätit LCHF sedan juli 2013 och har minskat cirkus 20 kg och mår prima. ( Har nu BMI 25) Prima är däremot inte mitt kolesterolvärde! 11,5 vid senaste mätning och 9,5 i LDL...fick lov att börja med Lipitor igen. Tyvärr- men vem ska man lita på? Borde jag lägga ner LCHF?

Vad tycker ni där ute?

Nej, du behöver inte sluta med Lchf och det är fortfarande tveksamt om du är en kandidat för statiner

Du bör först få reda på hur dina APO-värden och triglycerider ser ut innan man tar ställning

En del läkare är ju väldigt snabba att pusha sina kunder på statin-tåget :huh:

Det kan vara så att dina kolesterolvärden tillfälligt dragit iväg (kanske pga högre HDL) och att totalen åter kommer vända nedåt (då med en ännu gynnsammare fördelning av blodfetterna om du ger det lite tid att stabilisera sig

Möjligen kan det även vara så att du lider av familjär hyperkolesterolemi

Är det så är du troligen en bra kandidat för statiner men det vore ju bra att veta säkert hur det förhåller sig

Rent generellt brukar mättat fett brukar höja HDL-kolesterolet och enkelomättade fetter sänka LDL-värdet

Bra är att äta fet fisk men du bör hålla nere intaget av omega-6

• Like 3

Du ska inte godta kolesterolprov utan att få veta apokvoten för annars vet du inte om du har små elaka LDL eller stora fluffiga.

Det är ett fåtal män under 45 år som har nytta av statiner. För oss andra är det bara biverkningar.

Jag har haft mycket högre värden än du och fått ner dem till nästan normala bara med LCHF och kunnat kasta alla mediciner. Min läkare är nöjd.

Äter du nån mer medicin också? Betablockerare har som biverkning att höja kolesterol och triglycerider. Jag kastade dem också i januari men har ännu inget blodprov för att se om den åtgärden lyckats och jag kunnat få ner värdena ytterligare

http://www.docsopinion.com/2013/10/20/ldl-cholesterol-particle-number-particle-size-made-easy/

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

• Like 4

Åh, tack för svar och goda råd. Mitt HDL var 1,2, hyfsat för kvinna, och mina triglycerider "var bra" enligt doktorn. Tyder väl på att de ligger under ref.värde. Glömde bort den exakta siffran i kaoset, som jag upplevde, med det höga kolesterolet. Kände just då att jag ville halsa en hel burk stationer på stående fot men känslan har nu lugnat sig.

Kvot total kolesteroloch HDL är ändå hiskligt hög(9,5).

Får försöka lirka mig till apo-tester av min käre husläkare och hoppas på att mitt höga LDL(också 9,5), består mest av ofarligt fluff!

Äter inga andra mediciner. Normat blodtryck, skapligt tränad, näst intil normalviktig, bra blodsockervärden och vad jag vet ingen familjär kolesterolptoblematik.

Jag ska ligga lågt med min statinburk ett tag till.

Tack för stöd!

• Like 3

Enligt Ravnskov är högt kolesterol inte alls lika farligt för kvinnor och för äldre är det tom bra.

Han säger att kolesterol är samma sak som brandmän vid ett övertänt hus. Det finns många av dem på platsen men det är inte de som tuttat på.

Höga kolesterolvärden kan bero på en pågående inflammation i kroppen, men du äter ju verkligen bra antiinflammatorisk kost i och med att du skippat bröd och socker.

Om du får riktiga blodprover och fortfarande har höga värden kan periodisk fasta hjälpa också. Med kosten hade jag samma värden som när jag åt dubbeldos potenta statiner, men med pf fick ner mina värden rejält

• Like 1

Världsrekordet i uppmätt LDL visade sig vara svårt att hitta, men frågan har ställts förut (se ask.com där den tyvärr fått ett nonsenssvar).

Det finns myriader med sätt att sänka kolesterolet utan att ta till statiner, om man nu är orolig (se t ex http://forum.kostdoktorn.se/topic/3659-typ1-diabetes-och-kolesterol-hjälp/?p=49061 ). Om vi tar det senaste heta debattämnet, resistent stärkelse (RS), så har det visat sänka kolesterolet, i alla fall hos råttor:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8263609

Kanske är det samma mekanism som för betaglukanerna.

Detta nämns även hos http://freetheanimal.com/2013/04/resistant-assimilation-resistance.html men han verkar inte ha gjort någon systematisk undersökning av saken. 

Det vore jätteintressant om någon, vars kolesterolvärden gått i taket av LCHF, ville prova RS+LCHF och se vilken effekt det har på kolesterolvärdena. 

• Like 1

Åh, tack för svar och goda råd. Mitt HDL var 1,2, hyfsat för kvinna, och mina triglycerider "var bra" enligt doktorn. Tyder väl på att de ligger under ref.värde. Glömde bort den exakta siffran i kaoset, som jag upplevde, med det höga kolesterolet. Kände just då att jag ville halsa en hel burk stationer på stående fot men känslan har nu lugnat sig.

Kvot total kolesteroloch HDL är ändå hiskligt hög(9,5).

Får försöka lirka mig till apo-tester av min käre husläkare och hoppas på att mitt höga LDL(också 9,5), består mest av ofarligt fluff!

Äter inga andra mediciner. Normat blodtryck, skapligt tränad, näst intil normalviktig, bra blodsockervärden och vad jag vet ingen familjär kolesterolptoblematik.

Jag ska ligga lågt med min statinburk ett tag till.

Tack för stöd!

Nä, HDL på 1,2 är på undre gränsen för kvinnor. Se till att få nuffrorna på triglyceriderna också, läkare har ofta en udda syn på vad som är bra eller inte. Be om en utskrift, då får du referensvärdena också.

• Like 1

Kollade mina värden i måndes. Fick bara reda på totalkolesterol och HDL

Totalt 8,03

HDL 2,59

kvot 8,03/2,59=3,08

8,03 är ändå ganska högt?? är bara 25 år... men kvoten är bra...

Ja HDLrekomenderas 1,3 för kvinnor.

Naturligtvis, jag "går på allt", har jag börjat med RS sedan 10 dagar ;) Samtidigt ( juli 13) , när jag började med LCHF körde jag parallellt väldigt konsekvent 5:2 till slutet av januari. Endast avbrott under jul.

Detta gör mig så väldigt besviken att jag hade så höga värden!

Lite nyfikna frågor:

Vad hade du för kolesterolvärden innan LCHF?

Ålder?

Eventuella sjukdomar?

Det finns ingen undersökning vad jag vet som visar att statiner är effektivt för kvinnor i förebyggande syfte, vid någon ålder.

Bra artikel:

http://www.huffingtonpost.com/kelly-brogan-md/women-statins_b_4283650.html

Kom även ihåg att högt kolesterol tycks skydda mot cancer.

• Like 2

Kollade mina värden i måndes. Fick bara reda på totalkolesterol och HDL

Totalt 8,03

HDL 2,59

kvot 8,03/2,59=3,08

8,03 är ändå ganska högt?? är bara 25 år... men kvoten är bra...

Ja.. ditt svinhöga HDL gör att totalen går upp!

Vill du få ner ditt "goda kolesterol" så kan du sluta äta mättat fett och ersätta det med socker och mjöl.. samt undvik RS!

• Like 2

Ja.. ditt svinhöga HDL gör att totalen går upp!

Vill du få ner ditt "goda kolesterol" så kan du sluta äta mättat fett och ersätta det med socker och mjöl.. samt undvik RS!

Hon hade aldrig sett ett sånt högt HDL någon gång... man börjar undra vad man är för människa...? Utomjording...

mhhhmmm socker och mjöl låter..... (spy)

3 msk potatismjöl per kväll har jag kört 1 veckas tid innan jag gjorde mätningen. Tyvärr har jag inga tidigare värden i mitt liv :( Men hur påverkar RS kolesterolen?

Jag bör alltså kunna vara lugn och säga att mina värden är bra trots höga totalen? :D

Min distriktssköterska på vårdscentralen utbrast: "Synd att du har så högt HDL! Det gör ju att ditt totalkolesterol blir dåligt!". LDL råkade ju ligga precis över "gränsen" medan HDL låg långt över "gränsen" . . . 

Så hon undervisade mig sen om margarin och lågfettkost . . .

De här värdena hade jag:

Totalkolesterol:  8,8 mmol/l   (ref 3,9-7,8)

Triglycerider:      0,44             (ref 0,45-2,6)

LDL-kolesterol   5,4               (ref 2,0-5,3)

HDL-kolesterol   3,6               (ref 1,0-2,7)

Jag hade totalkosterol på 9,7 när jag var i Stockholm och tog prov för LIFEGENE-studien utan att fasta på morgonen. Sådant spelar också en till en viss grad.

Min läkare på vårdcentralen sa: Vi vet inte vad vi ska göra med såna som dig med "ett isolerat högt kolesterol". Hon syftade då på att alla andra värden som vikt, motionsvanor, stress, blodtryck, inflammationsgrad, järnvärde, etc var bra.

Jag har dock en autoimmun sjukdom i lungorna, sarkoidos, som jag haft i minst trettio år. Den brukar jag kolla upp vartannat år. Men det har jag inte gjort det sen jag började med LCHF i nov 2012. Jag hoppas att kosten sätter stopp för de skadliga autoimmuna processerna. Kanske har mina relativt höga kolesterolnivåer med min sjukdom att göra? En del artiklar på forumet antyder att kolesterol kan hjälpa till och reparera skador i kroppen.

Och det verkar vara samma för dig.

Du verkar ha bra värden i övrigt så troligtvis är inte dina kolesterolvärden något att oroa sig över!

• Like 3

Min distriktssköterska på vårdscentralen utbrast: "Synd att du har så högt HDL! Det gör ju att ditt totalkolesterol blir dåligt!". LDL råkade ju ligga precis över "gränsen" medan HDL låg långt över "gränsen" . . . 

Så hon undervisade mig sen om margarin och lågfettkost . . .

Vilken skrämmande inkompetens! Varför verkar folk vara oförmögna att tänka? Är det någon slags hjärntvätt av vårdpersonal som pågår?

• Like 2

Vilken skrämmande inkompetens! Varför verkar folk vara oförmögna att tänka? Är det någon slags hjärntvätt av vårdpersonal som pågår?

Jag lägger mina pengar på ja. Jag tror inte de har tid, och den utbildning de får är gjord av läkemedelsindustrin. Vi skulle verkligen behöva ett oberoende forum som kan utbilda vårdpersonal och kanske tid för dem att läsa studier själva.

• Like 5