Jump to content

Trött på kött? Här är tio proteinrika alternativ


Ti Ti
 Share

Recommended Posts

Jag blev så klart rätt misstänksam mot artikeln i DN. Och vilka är alternativen då?

 

1. Sojabönsost (tofu)

2. Röda linser

3. Quinoa

4. Ägg

5. Sojabönor

6. Pumpafrön

7. Quorn

8. Keso

9. Seltan ("mock duck" svampig vetedeg)

10. Mandlar

 

Tja, en del av alternativen är väl rätt OK.

 

Första delen av 'artikeln' här:

http://www.dn.se/mat-dryck/trott-pa-kott-har-ar-tio-proteinrika-alternativ/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag blev så klart rätt misstänksam mot artikeln i DN. Och vilka är alternativen då?

 

1. Sojabönsost (tofu)

2. Röda linser

3. Quinoa

4. Ägg

5. Sojabönor

6. Pumpafrön

7. Quorn

8. Keso

9. Seltan ("mock duck" svampig vetedeg)

10. Mandlar

 

Tja, en del av alternativen är väl rätt OK.

 

Första delen av 'artikeln' här:

http://www.dn.se/mat-dryck/trott-pa-kott-har-ar-tio-proteinrika-alternativ/

Det enda jag tål av ovanstående är mandlar och pumpafrön. Och Seitan alltså, ska folk pumpa i sig ännu mer gluten och bli jättejättesjuka!

Link to comment
Share on other sites

Soja och tofu som är gjord av sojabönor innehåller galet mycket östrogen som påverkar oss trots att det är växtöstrogen. Munkar i Asien använder det för att minska sexdriften . . . 

 

Dessutom innehåller sojabönan extremt mycket antinutrienter som gör att man inte alls tar upp all näring (protein mm) som de innehåller. Dessa ämnen är ämnen som sojabönan producerar för att skydda sig från att bli uppäten.

 

95% av sojabönorna i världen är GMO-förändrade. Det gör att vi äter växtskyddsmedel som finns inne i bönan! Nyttigt???

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ett annat väldigt proteinrikt födoämne är chiafrön, som klockar in på 21,2g protein per 100g. Fettfördelning är också riktigt bra med 18,5g omega3 och 6,4g omega6. Inte det billigaste i butikshyllan, men ett riktigt superfrö.

Chiafrön gillar jag skarpt, och tål dessutom! Chiafröpudding, som man kan svänga ihop i en handvändning nästan, är ju kanongott med bär!!  :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett annat väldigt proteinrikt födoämne är chiafrön, som klockar in på 21,2g protein per 100g. Fettfördelning är också riktigt bra med 18,5g omega3 och 6,4g omega6. Inte det billigaste i butikshyllan, men ett riktigt superfrö.

Frågan är i vilken utsträckning kroppen kan tillgodogöra sig detta protein.

Link to comment
Share on other sites

Chiafrön kan ge allergiska reaktioner och förstoppning speciellt om man redan äter en fiberrik kost

 

Omega-3 i frön är inte långkedjigt och genererar ingen DHA och EPA och är därför närmast värdelöst

Link to comment
Share on other sites

Chiafrön kan ge allergiska reaktioner och förstoppning speciellt om man redan äter en fiberrik kost

 

Omega-3 i frön är inte långkedjigt och genererar ingen DHA och EPA och är därför närmast värdelöst

Chiafrön har samma egenskap som exempelvis linfrön, dvs att de bildar en geleliknande hinna när de absorberar vatten. Jag vet iaf att man brukar rekommendera att käka blötlagda linfrön för folk som har problem med förstoppning. Även om man inte blötlägger fröna innan så har de ju ändå samma effekt i kroppen när de blandas med det blöta innehållet i magen. Möjligtvis att de kan orsaka förstoppning ifall man är väldigt uttorkad, men annars bör de snarare hjälpa till att smörja och skjuta på.

 

Allergier finns givetvis mot allt. Bara för att vissa är allergiska mot ägg och nötter innebär ju inte det att inte du kan äta det.

Det vore ju konstigt att undvika vissa födoämnen bara för att det finns folk som kan vara allergiska mot det. Det bästa är ju att testa på sig själv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inte kollat in artikeln men minst sagt märklig lista.

 

Vanlig "hederlig" ost finns inte ens med... Är det bra protein man är ute efter och kött är uteslutet så är det ägg och mjölkprodukter som gäller. Av den anledningen borde dessa toppat och möjligtvis skulle en extra distinktion gjorts så att första vegetabiliska alternativ började på plats 100 och framåt. Bättre hade varit en ytterliga list för sekunda livsmedel i den vegetariska genre.

Link to comment
Share on other sites

Inte kollat in artikeln men minst sagt märklig lista.

 

Vanlig "hederlig" ost finns inte ens med... Är det bra protein man är ute efter och kött är uteslutet så är det ägg och mjölkprodukter som gäller. Av den anledningen borde dessa toppat och möjligtvis skulle en extra distinktion gjorts så att första vegetabiliska alternativ började på plats 100 och framåt. Bättre hade varit en ytterligare lista för de sekunda livsmedlen i den vegetariska genren.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...