ellen_tigris Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hej! Jag undrar hur många ägg man kan äta på en dag? Finns det någon gräns? Finns det några risker med att äta ägg i samband med LCHF? Tänkte om det blir för mycket protein eller så..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 För mycket äggvita kan vara ett problem på grund av ämnen, som är till för släppa igenom näring och sånt till cellkärnan, (äggulan) istället reagerar inom våra kroppar. Minns att jag läste något om det för ett tag sedan. Värt att kolla upp om du tycker det är intressant. Människor som vill bota sin läckande tarm brukar också undvika äggvita, vilket säger en hel del. Tänk så här tycker jag: i en naturlig kost så skulle man inte få tag i massa ägg varenda dag. Vem det som sa det minns jag inte, hippokrates kanske: "Allting är giftigt, det är dosen som avgör." Eller något i den stilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 7 ägg idag har det blivit. Lite mer än normalt. Brukar vanligen ligga på runt 3-4 ägg dagligen. Har man inga problem med allergier eller liknande när man äter ägg så ser jag inget problem. Svårt att överäta ägg då man blir mycket mätt. Kör man lite majonnäs eller smör till så blir fördelningen av fett/protein bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Svårt att äta för många ägg. 10 ägg om dagen kan man med säkerhet äta lugnt. Ägg innehåller allt kroppen behöver, förutom vätska och salt. Man kan överleva på enbart ägg. Har man inga problem, då är det ingen fara om man äter ett helt drös med ägg om dagen. Världens bästa nödproviant att ha med sig tillsammans med egengjord majonäs (vilket håller sig bra, förutom när man blandar ner mjölkprodukter och så vidare, då minskar hållbarheten drastiskt), lite salt och en flaska vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Här är en summrering från länken nedan: ConclusionMost people today are very deficient in most of the fat soluble vitamins (A, D, E and K2) and would benefit greatly from the healthy dose that a couple of egg yolks a day can bring. In fact, egg yolks will keep the doctor away much more than the fructose-rich apples will. The cholesterol in them is also much needed, especially for children, menopausal women, elders or anybody with adrenal problems. On their parts, egg whites are not such a big deal and can even cause problems for some people. Appreciate that tasty super-food without guilt and discard the white without loosing anything meaningful if you suspect that that make you feel bad. All hail to the egg yolk omelet! "In fact, other than for some extra proteins, egg whites are pretty much useless and can even cause problems for some people with digestive conditions or autoimmune diseases and you’ll see why later." http://paleodietlifestyle.com/an-egg-yolk-a-day-keeps-the-doctor-away/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orko Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 För mycket äggvita kan vara ett problem på grund av ämnen, som är till för släppa igenom näring och sånt till cellkärnan, (äggulan) istället reagerar inom våra kroppar. Minns att jag läste något om det för ett tag sedan. Värt att kolla upp om du tycker det är intressant. Människor som vill bota sin läckande tarm brukar också undvika äggvita, vilket säger en hel del. Tänk så här tycker jag: i en naturlig kost så skulle man inte få tag i massa ägg varenda dag. Vem det som sa det minns jag inte, hippokrates kanske: "Allting är giftigt, det är dosen som avgör." Eller något i den stilen. "Allt är ett gift det är bara frågan om dosen". Brukar Paulun säga, i allafall står det i alla hans böcker jag läst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Man bör nog inte äta mer än 20 ägg om dagen.. för då blir det ett energiöverskott och då kan man gå upp i vikt. Annars så ser jag inte problem med just ägg. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Man bör nog inte äta mer än 20 ägg om dagen.. för då blir det ett energiöverskott och då kan man gå upp i vikt. Annars så ser jag inte problem med just ägg. Hehe, bra svar är ofta enkla. Det fick mig också att tänka på Doug Hepburns bravader på ätarfronten. Hepburn är i träningskretsar känd för att ha varit en av världens starkaste (drogfria) människor trots en bakgrund som allt annat än ideal (han hade bl.a. s.k ."klubbfot"). Ett exempel på den råstyrka han besatt. Notera att stången väger drygt 170 kg: Till ämnet, Hepburn hade en period då han jobbade som livräddare på någon strand i USA eller Kanada. På den tiden brukade han regelbundet stoppa i sig 3 kg bananer och 55 (!) ägg om dagen. Misstänker att han blev helt äggsalterad av den perioden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orko Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Själv käkar jag normalt 2 till frukost samt 2 till kvälls antingen kokt eller i en omelette. Händer att det ingår ägg i lunchen eller middagen på något sätt. Ibland kan jag ta med mig ett kokt ägg om jag blir borta en längre tid, så jag ligger nog på en 4-5 st en normal dag & kanske 6-7 som mest! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Det verkar knepigt att söka på "ägg" här på forumet pga att sökbegrepp under 4 tecken inte godtas. Det finns i varje fall en rätt nylig tråd där ägg avhandlas intensivt. Har inte lyckats hitta tillbaka till den själv men ifall någon gör det så kanse man kan länka in den här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Kom o tänka på en historia om ägg Två hönor satt o kackla:- Den där nya tuppen vi har, han eggar mig så attjag får pippi!- Konstigt...för mig är det precis tvärtom!Vet inte om den får ligga här... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Kom o tänka på en historia om ägg Två hönor satt o kackla: - Den där nya tuppen vi har, han eggar mig så att jag får pippi! - Konstigt...för mig är det precis tvärtom! Vet inte om den får ligga här... Haha...jag hann i varje fall läsa och så känsliga är vi väl inte här? Tackar för hälsoeffekten, dvs skrattet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Altså.. väger man 70 kilo så kan man äta 13 ägg, för sitt proteinbehov på 1 gram/Kg. Nu har jag väldigt svårt att tro att någon ens kommer på tanken att ens äta 10 ägg på en o samma dag? Samtidigt får du i dig cirka 60 gram fett på de äggen.. och cirka 800 Kcal. Man hinner nog tröttna på ägg innan man kommer upp i de mängderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Altså.. väger man 70 kilo så kan man äta 13 ägg, för sitt proteinbehov på 1 gram/Kg. Nu har jag väldigt svårt att tro att någon ens kommer på tanken att ens äta 10 ägg på en o samma dag? Samtidigt får du i dig cirka 60 gram fett på de äggen.. och cirka 800 Kcal. Man hinner nog tröttna på ägg innan man kommer upp i de mängderna? Jag låg under långa perioder på ett dagligt intag över 10 ägg tidigare och "maxprestationen" var långt över det. Det var dels väldigt praktiskt, relativt billigt och framför allt i linje med min syn på näringsinnehåll. Men du har helt rätt i att man kan tröttna. Jag är "tillbaka" men hade en period då ägg var det sista jag tänkte på... Fetare nötkött och ägg är alldeles ypperligt för den som vill optimera gymträningen drogfri. Ju mer kolesterolinnehåll desto bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts