Jump to content

Vilket går först: fett från kosten eller muskelprotein?

Snaaran

Recommended Posts

Hej!

Vid ett träningspass, låt säga löpträning 1,5 tim, tar kroppen kolhydraterna först som energi, men sen? Om jag har ätit LCHF (utan att vara i ketonfas) och alltså fyllt på med fett, väljer kroppen muskelprotein före fett? 

Du kan glömma det resonemanget.. såvida du inte tillhör svenska eliten i någon löpningsport.. då kan det vara ide att fundera på bränslepartionering!

Utan det handlar mer om helheten.. och vilket VO2 du ligger på under löpningen.. ligger du över 60% förbrukar du glukos hur som helst.. ju högre intensitet.. ju större andel glukos.

Muskelproteinet kataboliseras först under återställning av glykogendepåerna.. under löpningen förbrukar du depåerna.

Men som sagt vad.. tillhör du inte eliten lär man inte märka någon skillnad.. såvida du äter normalt med mat resten av tiden och tillgodser ditt aminosyrebehov.

• Like 1

Ähum... nej, tyvärr ingen elitidrottare här  ;) , då hade jag nog kunnat mer om detta... Läser däremot i Riksidrottsförbundets "Kost och träningslära":

"För en idrottare är det viktigt att vara i energibalans vilket kan vara svårt nog med hög energiförbrukning.

Vid intag av en normalt sammansatt kost är risken minimal att idrottare inte täcker sitt näringsbehov av vitaminer

och mineraler eftersom födointaget är så pass stort och behovet av dessa näringsämnen inte ökar eller endast ökar i mindre omfattning

med ökande energiförbrukning.

Behovet av kolhydrater och protein ökar däremot med energiförbrukningens storlek och även i viss mån mängden fett för att tillgodose det ökade

energikravet. För en individ som är i negativ energibalans, dvs. energiförbrukningen är större än energiintaget, kommer muskelprotein

att brytas ner huvudsakligen för att producera glukos och glutamin som är viktiga substrat för centrala nervsystemet respektive immunförvarets

celler."

Jag har kanske tolkat texten fel, för jag förstår det som om att om man alltså bantar, dvs ligger på negativ energibalans så bryter kroppen ner musklerna för att få energi... 

Ähum... nej, tyvärr ingen elitidrottare här  ;) , då hade jag nog kunnat mer om detta... Läser däremot i Riksidrottsförbundets "Kost och träningslära":

"För en idrottare är det viktigt att vara i energibalans vilket kan vara svårt nog med hög energiförbrukning.

Vid intag av en normalt sammansatt kost är risken minimal att idrottare inte täcker sitt näringsbehov av vitaminer

och mineraler eftersom födointaget är så pass stort och behovet av dessa näringsämnen inte ökar eller endast ökar i mindre omfattning

med ökande energiförbrukning.

Behovet av kolhydrater och protein ökar däremot med energiförbrukningens storlek och även i viss mån mängden fett för att tillgodose det ökade

energikravet. För en individ som är i negativ energibalans, dvs. energiförbrukningen är större än energiintaget, kommer muskelprotein

att brytas ner huvudsakligen för att producera glukos och glutamin som är viktiga substrat för centrala nervsystemet respektive immunförvarets

celler."

Jag har kanske tolkat texten fel, för jag förstår det som om att om man alltså bantar, dvs ligger på negativ energibalans så bryter kroppen ner musklerna för att få energi... 

Eh.. om du tränar och förbrukar mer energi.. så blir du hungrigare.. och äter mer.. av fett, protein och kolhydrater.. på kuppen får du i dig mer vitaminer och mineraler, spårämnen.. vattenintaget brukar för de flesta stiga oxå.

Såå.. är man vid sina sunda vätskor/hyfsat frisk/inte lider av någon ätstörning så löser det sig av sig själv!

Det är som sagt vad eliten som behöver tänka på energiunderskott.. de förbrukar såpass mycket att de behöver aktvit se till att fundera på detta.. för vanliga motionärer brukar problemet vara det motsatta.. dvs att de äter mer än de förbrukar!

Oså.. till deras lilla pamflett.. det är altså som så att om man äter enligt SLV uppemot 60E% kolhydrater.. så behöver man självklart fylla på detta med jämna och ojämna mellanrum.

Grejen med typ LCHF är att man när man inte tränar intensivt mest förbränner fett.. och om man lyckats komma upp till en elitmotionärsnivå och deltar i lopp och sådant så kan man tillföra en del glukos under/före tävling.. då utnyttjar man bägge systemen för att bilda ATP.. både Glykolys och betaoxidation.. samt till viss del ketos!

Ok, jag är något förbryllad. Pluggar och brottas med att förhålla mig till det jag själv anser vettigt, SLV och kostrådsparadigmen som vi är mitt uppe i! Är förespråkare av LCHF, men vill ju lämna in "rätt svar på proven"...  :rolleyes:

Då är det som så.. enligt rådande paradigm.. att över 60% av VO2Max så förbrukar du dina dåligt tilltagna glykogendepåer.. dessa skall/bör återställas.. och det görs oxå!

Grejen är snarare att på motionärsnivå lär du inte förbruka särskildt mycket energi alls, där sätter syreupptagningsförmågan gräns för din prestation.. främst gäller det din laktattröskel.. dvs din förmåga att förbränna laktat som bildas vid förbräning av glukos vid syreunderskott!

Sen så.. direkt efter eller under långvarig träning på hög nivå kan man tillföra glukos.. det är minst sämsta tillfälle.. då stora delar går till att just ersätta dina glykogendepåer.. och det sker.. om man är frisk med hjälp av rätt lite insulin.

Ok, jag är något förbryllad. Pluggar och brottas med att förhålla mig till det jag själv anser vettigt, SLV och kostrådsparadigmen som vi är mitt uppe i! Är förespråkare av LCHF, men vill ju lämna in "rätt svar på proven"... :rolleyes:

Det finns en tid och plats för det mesta. Vill du förespråka LCHF så ifrågasätt läraren innan provet, om du finner något att ifrågasätta vill säga, och ändras då det som påstås vara rätt till din förmån så är det ju bara bra.

I övrigt är det "might makes right" som gäller. Auktoriteter och dess instrument definierar dess kontext och vad som där är rätt eller fel. Sträva dock alltid att se bortom den här makthierarkiska kryckan eftersom den tenderar dra ned ens egen förkovran och utveckling...om det nu är något du strävar efter personligen.