Glen Åkesson Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Hej. Svärfar har nyligen fått stomipåse (har tjocktarmscancer och provtagningen gav inflammation i tarmen(?)). Han har dålig aptit och är rekommenderad att hålla nere på fettet och öka fiber. Matintaget förlänger inte direkt livet: en bulle till lunch, en smörgås och en kopp kaffe till middag och är inte sugen på mat. Han mår illa. Vi är lite oroliga att han får näringsbrist och han har gått ner i vikt mycket. Det jag skulle vilja rekommendera att han äter är näringstät mat (han äter inte LCHF): ägg, nötter, bär, animaliska fetter. Sambon föreslog smoothie på ägg, bär och kanske banan för att öka sötman, lite mjölk, havre och eventuellt ett bra proteinpulver. Är detta ok då man har stomipåse tro? Att leva på mackor och bullar gör ju till och med friska ungar sjuka så det är ingen väg framåt... /Glen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingmar Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Jag har haft ileostomi (stomi på tunntarmen) sedan 2010, och började med LCHF 2011. Jag mår jättebra! Nu är jag i och för sig medelålders och har ingen cancerproblematik, men jag ser inga som helst problem med stomi och LCHF. Snarare tvärt om, det blir mindre mängd "restprodukter". /Ingmar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Ok. Bra information. Tack. Hoppas fler kan svara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 För näring prova egenkokad animalisk buljong. Typ på kyckling, fisk eller lamm? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Men vad kan det bero på att man rekommenderar lågfett och fiber? Att magen ska hållas igång? LCHF ger ju bättre fungerande tarmtömning än fullkornsmaten. Väl? Snurrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Lågfett och fibrer är standardkost! Rekomenderas till alla oavsett sjukdom/frisk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Glen, bor du i Stockholm? Man kan köpa fryst näringsdryck från Stockpot, dvs fryst riktig buljong med fettet kvar. Perfekt för undernärda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Jag tror som Zepp, man rekommenderar fettsnålt och fiberrikt till de flesta sjukdomtillstånd eftersom man på något sätt har fått fört sig att det är saliggörande för det mesta. Jag tror på en så energität mat som möjligt, där tarmen får det så lättsamt som möjligt utan att behöva brottas med en massa osmältbara fibrer. Rikligt med mättat naturligt fett bör nog hjälpa till att dämpa inflammation i tarmen. Men testa att öka fettet allteftersom, så får han känna hur han mår och se hur tarmen fungerar med stomin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Johanna. Jag bor inte i Stockholm så det går tyvärr inte. Om inte herrn behagar koka buljong själv... (Skulle inte tro han vill det). Syster. Känns som rimliga råd. Jag ska tipsa sambon. Vi satt och gjorde i ordning en inköpslista, med riktig mat (inkluderande potatis, banan och annat) men med fokus på fett i form av olivolja och animaliska fetter. Gubben får också några smoothierecept, alla med grädde i och bär och ägg. Vad som helst måste vara bättre än ljusa frallor och bullar samt lingongrova. Lingongrova. Suck! Viktigast är nog bort med svårsmälta fibrer som måste kunna skapa rejäl oreda (gaser/diarréer/hård i magen). Måste vara bättre ha normal skit så att säga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Uan att veta precis hur det funkar så har jag fått för mej att kokosfett är det mest lättsmälta eftersom det ger energi utan att behöva gå hela vägen... Skulle det inte vara bra att boosta smoothies och buljong med kokosfett? Det var vad jag matade morsan med både invändigt och utvändigt i somras när jag trodde att varje dag var den sista... Hon fick naturligtvis också landstingets näringsdrycker sockerlösning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Jo stoscha, håller med, men jag tror inte svärfar är den personen som lättast övertalas till att äta kokosfett. Annars bra mat så klart. Jag tror vi har fått tillräckligt med input för att kunna börja få honom att äta näringsrik mat isf frallor iallafall. Tack alla! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Jo stoscha, håller med, men jag tror inte svärfar är den personen som lättast övertalas till att äta kokosfett. Annars bra mat så klart. Jag tror vi har fått tillräckligt med input för att kunna börja få honom att äta näringsrik mat isf frallor iallafall. Tack alla! Måste ni tala om varenda ingrediens då? ;-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Jag skulle undvika spannmål... och kanske fokusera på smör istället för kokosolja. Kokosolja kan vara för "konstigt" för äldre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 stoscha: Tanken är att sambon ska visa hur lätt det är och att han ska klara detta själv sen... Så han lär se kokosfettet :=) Johanna: Håller helt med om spannmål. Men äldre herrar... Rörande smör tror jag inte det blir svårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Om svärfar tycker om choklad så skulle ni kanske kunna göra en laddning ischoklad åt honom gjord på choklad och kokosfett, så får han i sig energitätt som han kanske också tycker är gott med kokosoljans fördelar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Ytterligare en bra ide syster. Sambon nappade på den direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts