Recommended Posts

God afton! 

Mitt första inlägg i detta forum blir en kort liten fråga. Jag är för närvarande bosatt på Rhodos och kommer vara det under ca ett halvårs tid. Gyros är ju omåttligt populärt, snabbt och enkelt att kasta i sig. Exemplet på bilden är kycklinggyros utan bröd och pommes, endast med sallad och tsatziki. Är det någon som vet vad som egentligen tillsätts i dessa stora snurrande 30-kilosklumparna innan de hängs upp och snurras runt? Vad jag förstår är det nedmalet och "ihopsatt" igen? Det är väl inte de bästa delarna av kycklingen liksom men det spelar egentligen ingen roll. Skulle ni kalla detta LCHF-vänligt är väl min fråga egentligen? Det innehåller naturligtvis mycket fett och man håller sig ordentligt mätt på det under lång tid, har heller inte upplevt några socker-cravings flera timmar efter måltid. Är ganska ny i allt detta så bare with me! Tack så mycket på förhand, Filip

post-7975-0-05545100-1398964336_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser gott ut iallafall.. så jag hade inte tvekat.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser jäkligt gott ut. Förmodligen en hel del kalorier i också :D men hade inte tackat nej!

Kolla blodsocker före och efter måltid ;) Det är i praktiken det bästa sättet att se om det "är LCHF" väl ? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket är ditt mål och hur viktigt är det för dej att vara strikt? Mår du bra utan att få cravings så är det säkert OK om du inte överdoserar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser jäkligt gott ut. Förmodligen en hel del kalorier i också :D men hade inte tackat nej!

Kolla blodsocker före och efter måltid ;) Det är i praktiken det bästa sättet att se om det "är LCHF" väl ? ;)

Kan säga att det är riktigt gott ja! Jo det är säkert bästa sättet, vet inte riktigt hur man säger blodsockermätare på grekiska bara ;) Men ska klura på den! 

Vilket är ditt mål och hur viktigt är det för dej att vara strikt? Mår du bra utan att få cravings så är det säkert OK om du inte överdoserar

Mitt mål är väl att bara må bra egentligen, att äta gott och nyttigt. Har blivit väldigt inspirerad av denna sidan de senaste par månaderna. Är inte alls överviktig och tränar ganska mycket, men märker att nu när jag kommit upp i den extremt höga åldern av 22 år kan jag inte längre äta som jag vill utan att det lägger sig lite runt magen. Gyrosen är ju till viss del processad men det ordet kanske inte alltid behöver klinga negativt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som kebab (vet inte om det är samma som gyros) i Sverige ofta är ihoplimmad med vetemjöl. Vet inte hur mycket... ser ju väldigt gott ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som kebab (vet inte om det är samma som gyros) i Sverige ofta är ihoplimmad med vetemjöl. Vet inte hur mycket... ser ju väldigt gott ut!

Det ser ut på precis samma sätt i alla fall, den snurrar och sedan skärs den likadant som vår kebab i Sverige. Det är något sådant jag också misstänker, vad binder ihop den liksom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så gott med Gyros! Jag har ett Grekiskt gyrosställe nära där jag bor och de har en så kallad LCHF-gyrostallrik! Så jag brukar låta bli att grubbla på exakt vad som finns i rullen och bara njuta när jag väl kommer mig för att gå dit.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte helt enkelt fråga vad som är i?

Kolla parlören vid behov.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har förstått, så skall både Gyros och Kebab vara rent kött, åtminståne i deras "hemländer" :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har förstått, så skall både Gyros och Kebab vara rent kött, åtminståne i deras "hemländer" :)

Jag såg en BBC-dokumentär som skulle göra upp med myterna kring kebabköttet, så de besökte en fabrik där de tillverkade kebabrullarna. Enda ingrediensen var kött, och riktigt fint kött dessutom, inte alls diverse slaktavfall. Men det var ju Storbritannien, vet inte hur det är i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemkört är godast. Köp fläskkarré i bit, och skär den i tunna skivor. Mortla persilja, oregano, timjan, koriander, spiskummin och chilipulver. Blanda ner olja, paprikapulver, pressad vitlök och en matsked citronsaft. Låt blandningen sätta sig lite, och blanda sen ner den med köttet och allt får dra i bortåt 4-5 timmar.

Stek på hög värme i järnpannan, grytan eller woken. På tallrik så kan man sen t ex tillföra en coleslaw med krispig bacon. Vill man äta gyrosen med händerna, så lägg köttet tillsammans med grönsaker, tzatziki och feferonis i stora salladsblad. Blir man inte mätt på det, så äter man lite till, och enligt uppgift så säger de grekiska gyrosbestämmelserna att det måste kladda och rinna mellan fingrarna... :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg