Jump to content

Hösnuva

Recommended Posts

En LCHF-kost med kokosolja och minimalt med processade matprodukter och inga Omega-6 rika oljor eller margarin, utan rikligt med mättade naturliga fetter. Då dämpas inflammationerna i kroppen och många med allergier blir bättre :)

• Like 2

Ingen pollenallergi alls den här våren förutom kli i ögonen under två dagar när björken var som värst. Brukar normalt annars vara helt däckad av besvär. Helt klart beror det på kostomläggningen. Tål också nötter och ägg bättre nu men kommer ändå försöka begränsa dessa framöver tills mina ledbesvär försvinner helt.

• Like 1

Jag rekommenderar boken "Nu räcker det!" av Ursula Jonsson. Det är flera år sedan den trycktes, själv har jag bara hittat den på bibliotek, men den innehåller en del intressanta teorier kring allergier, och även en beskrivning av en rätt mild variant av homeopatisk kur som jag testat själv.

Jag var rätt skeptiskt inställd till homeopati i allmänhet, men beslutade mig för att i alla fall testa. Pollensäsongen var över, men efter avslutad kur kunde jag till min förvåning äta frukter som vanligtvis ger mig klåda i munhåla och svalg (jag föll för en perfekt mogen nektarin, det var inte alls planerat).

Jag inhandlade medlen från DCG (svensk producent). Här är deras butiker i Sverige:

http://www.dcg.se/swe/index.htm?vara_butiker

ett ganska bra sak man kan göra är att ta lite vaselin eller liknande, och smörja in lite på insidan på näsan. det hjälper fånga in pollen innan de åker upp i näsan. också tvätta händerna ofta. mycket näsrinn och likanande kan komma efter att man stryker sig i ansiktet efter att man har pollen eller djurpåls på händerna.