Jump to content

Hur bra är odlad lax?

MKJ

Recommended Posts

Jag utgår ifrån att du undrar om den norska laxen. Norska och andra utländska hälsoexperter anser att den odlade laxen är farlig för barn och gravida. Frågar du norska fiskeministern Lisbeth Berg-Hansen, så är det okej att äta laxen, men då ska man i minnet att hon är delägare i ett laxföretag.

Med tiden har man ersatt det fiskbaserade fodret med vegetabilisk olja från raps och sojabönor, vilket gjort att halten Omega 3-fettsyror har halverats. De som är allergiska mot antibiotika bör även de undvika odlad lax som har mycket antibiotika i fodret.

Det var ett reportage på någon tv-kanal för några år sedan, där en laxodlare sa att han själv aldrig skulle äta av den odlade varianten. Jag följer hans exempel...

• Like 3

Är det någon som har några fakta kring innehållet i odlad lax? T ex miljögifter, fettsyrasammansättning och vitaminer.

Jisses...Hur mycket tid har du över till förfogande?

Googla ´´odlad (norsk ) lax´´ så har du att göra ett tag :)  Eller sök hos Kostdoktorn på ´´odlad lax´´

(dagens lax mindre nyttig) Där i kommentatorsfältet finns det det bra information och diverse länkar.

Eller helgens filmnöje:  Laxfestens baksida

:angry:

Jisses...Hur mycket tid har du över till förfogande?

Googla ´´odlad (norsk ) lax´´ så har du att göra ett tag :)  Eller sök hos Kostdoktorn på ´´odlad lax´´

(dagens lax mindre nyttig) Där i kommentatorsfältet finns det det bra information och diverse länkar.

Eller helgens filmnöje:  Laxfestens baksida

:angry:

Jag sökte mycket på nätet om lax för kanske 8 år sedan men hittade inget då. Om det finns så mycket nu så har det kanske kommit fram under senare år. Det viktiga för mig är att hitta analyser i så fall och inte bara en massa påståenden. Har du sett några jämförande analyser av odlad och vild lax?

Jag har inte tittat på filmen än eftersom det är lite joxigt att få fram ljud till min dator.

Fast pink är inget god... eller är det stilla havslax som var så eländig? Jag köpte för några år sen och den jäkeln var så seg så jag var tvungen att göra fiskfärsbiffar av dem för att kunna använda dem.

• Like 1

MKJ#4

Mja..analyser å analyser...... Nä, jag har ingen direktlänk. Men Webben kan säkert hjälpa dig vidare.

Nu när vi ändå är inne på ämnet:  

Kolla Livsfarlighetsvärkets egna hemsida som de var tvingade till av EU att upplysa Svenska folket om, i och med att den Svenska regeringen lyckats lobba till sig ett permanent tillstånd till att få fortsätta fiska i Östersjön och sälja fångsten till oss men inte exportera

till övriga EU.     Export är faktiskt kriminaliserad. Fasen vet om ens katten bör erbjudas fisk från Östersjön 

http://www.nyttigfisk.se 

Eller: https://www.facebook.com/pages/odlad-lax/431202643584069

De finns de i Norge som kallar den odlade laxen för en simmande grönsak

http://www.nrk.no/livsstil/1.7487978  

Som skrivet. fungerar inte länkarna, Googla bara rakt av men håll koll på blodtrycket. Det kan bli ett hiskligt åka utav.......     

Salmalax har jag fått för mig ska vara lite mindre dålig än annan odlad lax. Den är inte billig men väldigt god och värd sitt pris tycker jag.   :)

Vad innehåller fiskfodret?

Normalt används ett foder som innehåller 25-30 procent fiskmjöl medan fiskolja och rapsolja används som fettkälla i fodret. Den animaliska delen av fodret kommer huvudsakligen från två källor. Putsrester från filéindustrin, t.ex. sillfilé, och industrifisk som inte ska användas som människoföda.  Bremnes Seashores foderleverantörer använder bara råvaror från reglerade och hållbara fiskbestånd samt där WWF gett godkännande.

Hur mycket Omega 3 respektive Omega 6 finns det i SALMA?

SALMA innehåller i genomsnitt 3 gram Omega 3 per 100 gram respektive 1,6 gram Omega 6 per 100 gram. Detta innebär att en portionsbit på cirka 150 gram täcker ungefär en tredjedel av Omega 3-behovet per vecka.

http://www.salmalax.se/index.php?page=about_salma&tab=questions

• Like 1

Jag frågade i min lokala ICA butik för en tid sedan om de hade viltfångad lax, vilket de inte hade. Men de påstod då att den krav-märkta (åtminstone den de hade) laxen var visserligen odlad, men odlad i burar i havet och den åt därmed samma mat som den vilda, för den var ju de facto ute i havet, även om innanför burar. Och att då dess föda kom in i dessa burar.

Jag hade inte hört något om detta innan, och undrade lite om det kunde stämma. Har googlat lite, men inte hittat något om det.

Någon som vet om det var ren bull-s**t eller om det stämmer?

I filmen ovan så är kassarna med lax sänkta i havet, men de blir matade med foder. Fodret innehåller förutom färgämnen och annan skit, tonvis med antibiotika. Antibiotikan orsakar resistens.

Filmen är verkligen värd att se. Den ger information om virus, miljöförstöring, biologisk död och vidriga arbetsförhållanden.

Nåt som gjorde mig upprörd var att WWF visade sig vara köpta av det norska bolaget som äger de flesta odlingarna i Chile.

Jag frågade i min lokala ICA butik för en tid sedan om de hade viltfångad lax, vilket de inte hade. Men de påstod då att den krav-märkta (åtminstone den de hade) laxen var visserligen odlad, men odlad i burar i havet och den åt därmed samma mat som den vilda, för den var ju de facto ute i havet, även om innanför burar. Och att då dess föda kom in i dessa burar.

Jag hade inte hört något om detta innan, och undrade lite om det kunde stämma. Har googlat lite, men inte hittat något om det.

KRAV laxen får minst 50% animaliska föda, annars vegetabilisk olja och ekologiskt spannmål. De får inte använda lusmedel eller antibiotika i KRAV odlingar, utan de använder små fiskar som äter upp lössen och har lägre täthet i burarna för a motverka sjukdom. Det får inte heller rengöra burarna med det medel man använder i vanlig odling, utan rengör mekaniskt. Vidare måste de använda ett naturligt färgmedel för att få köttet rött (vild fisk får rött kött pga av att den äter räkor).

Det finns en distributör i Sverige som säljer odlad lax uppfödd med artegen föda, de heter Bergfalk & Co. Men jag har aldrig sett en vanlig butik ta in deras fisk, även om jag har bett min lokala coop. Jag förstår att det kan vara svårt att sälja färsk sådan fisk, så jag har bett dom sälja den fryst. Men inget napp ännu. Ekodirekt i Stockholm säljer denna lax.

• Like 2

Jag utgår ifrån att du undrar om den norska laxen. Norska och andra utländska hälsoexperter anser att den odlade laxen är farlig för barn och gravida. Frågar du norska fiskeministern Lisbeth Berg-Hansen, så är det okej att äta laxen, men då ska man i minnet att hon är delägare i ett laxföretag.

Med tiden har man ersatt det fiskbaserade fodret med vegetabilisk olja från raps och sojabönor, vilket gjort att halten Omega 3-fettsyror har halverats. De som är allergiska mot antibiotika bör även de undvika odlad lax som har mycket antibiotika i fodret.

Det var ett reportage på någon tv-kanal för några år sedan, där en laxodlare sa att han själv aldrig skulle äta av den odlade varianten. Jag följer hans exempel...

Hur mycket omega 3-fettsyror är det i laxen nu efter halveringen?

Vilka ämnen i laxen är det som är farliga för barn och gravida?

Det låter ju väldigt konstigt. All norsk lax är väl odlad i burar i havet. Oftast i någon fjord visserligen men de utgör ju en marin miljö. En fisk i bur kan ju inte fånga några bytesfiskar eller annat att äta. Skall det fungera så måste det ju vara väääldigt stora burar...

Om jag vore du så skulle jag ställa lite mer frågor till den där ica-handlaren. Om inte annat kan du väl få kontaktuppgifter till uppfödarna eller deras organisation. Om det visar sig att ica-handlaren har farit med osanning så vet du ju i alla fall att det inte går att lita på något som han säger om annat heller.

MKJ#4

Mja..analyser å analyser...... Nä, jag har ingen direktlänk. Men Webben kan säkert hjälpa dig vidare.

Nu när vi ändå är inne på ämnet:  

Kolla Livsfarlighetsvärkets egna hemsida som de var tvingade till av EU att upplysa Svenska folket om, i och med att den Svenska regeringen lyckats lobba till sig ett permanent tillstånd till att få fortsätta fiska i Östersjön och sälja fångsten till oss men inte exportera

till övriga EU.     Export är faktiskt kriminaliserad. Fasen vet om ens katten bör erbjudas fisk från Östersjön 

http://www.nyttigfisk.se 

Eller: https://www.facebook.com/pages/odlad-lax/431202643584069

De finns de i Norge som kallar den odlade laxen för en simmande grönsak

http://www.nrk.no/livsstil/1.7487978

Som skrivet. fungerar inte länkarna, Googla bara rakt av men håll koll på blodtrycket. Det kan bli ett hiskligt åka utav.......     

Utan siffror är det ju svårt att bilda sig en egen uppfattning. När det gäller information från samhället så är det ju lite skralt över huvud taget. Jag har ju känt till sedan 70-talet att Östersjöfisk innehåller organiska miljögifter och Livsmedelsverket har ju utfärdat restriktioner men mer information skulle inte skada. Alla gravida har väl fått den men i övrigt så tror jag inte det har gått ut något till hushållen.

När det gäller gifter som hamnar i maten så borde det gå ut mycket mer information om att det sprids gifter när folk eldar plast och annat avfall hemma. Jag tror till och med att det är olagligt men kunskapen verkar vara minimal. Folk eldar upp allt möjligt skräp och det regnar ner över trädgårdsland, åkrar och vattendrag och hamnar i det vi skall äta. Det bildas också dioxiner vid sådan eldning och det är ett av världens giftigaste ämnen.

Jag tycker vi skall kräva av politikerna nu när det snart är val att dom informerar om detta. Industrin har ju så hårda krav på sig numera så det är hushållen som släpper ut mest gifter.

Hur mycket omega 3-fettsyror är det i laxen nu efter halveringen?

Vilka ämnen i laxen är det som är farliga för barn och gravida?

En exakt siffra har jag inte hittat, men enligt professor Harald Arnesen på Oslo Universitetssykehus Ullevål, så täcks inte veckobehovet av omega 3-fettsyror för friska människor av att bara äta lax till middag två gånger i veckan.

Farliga ämnen är bekämpningsmedel och restprodukter från industrin, bland annat PCB, dioxin och DDT.

Här är en länk med mer info:

http://www.svd.se/mat-och-vin/gifter-gor-laxen-till-halsofara_7362290.svd

Det känns ju lite olustigt att man i Norge varnar för laxen, men här i Sverige är det tummen upp. Mängden dioxin i t ex Östersjöfisk finns det inga gränser för, och det är nog Sverige ensamma om. Fortsätter det så här, så blir det nog norrmännen som upplever ensamheten...

En exakt siffra har jag inte hittat, men enligt professor Harald Arnesen på Oslo Universitetssykehus Ullevål, så täcks inte veckobehovet av omega 3-fettsyror för friska människor av att bara äta lax till middag två gånger i veckan.

Farliga ämnen är bekämpningsmedel och restprodukter från industrin, bland annat PCB, dioxin och DDT.

Här är en länk med mer info:

http://www.svd.se/mat-och-vin/gifter-gor-laxen-till-halsofara_7362290.svd

Det känns ju lite olustigt att man i Norge varnar för laxen, men här i Sverige är det tummen upp. Mängden dioxin i t ex Östersjöfisk finns det inga gränser för, och det är nog Sverige ensamma om. Fortsätter det så här, så blir det nog norrmännen som upplever ensamheten...

Det är så frustrerande att det inte går att få fram en klar bild av läget. Jag har frågat Livsmedelsverket flera gånger och dom säger att det är låga halter av miljögifter i den odlade fisken. Jag slutade äta lax för ett antal år sedan medan jag grävde febrilt efter fakta. Fick då bara lugnande besked och började äta lax igen.

Artikeln du länkar till säger något annat och man vet inte vad man skall tro.

När det gäller dioxin så gjordes en undersökning i USA där man kom fram till att hushållens skräpeldning stod för den största biten så ett sätt att minska halterna i all fisk är att sprida information om att man inte skall elda skräp hemma.