Birgitta Höglund Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Hittade på ett riktigt gott alternativ till pommes frites häromdagen. Inte lika frasiga som av stärkelsen i potatisen förstås, men väldigt bra ändå. Recept hittar du på min blogg. http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/05/02/grillad-biff-med-kalrotspommes-och-paprikaaioli/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Oj, vad gott det såg ut! Det ska såklart testas! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 2, 2014 Author Share Posted May 2, 2014 Här en kolhydrattabell över rotfrukter för den som är nyfiken på det http://www.lchf-recept.nu/kolhydrattabell-rotfrukter.aspx 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Här en kolhydrattabell över rotfrukter för den som är nyfiken på det http://www.lchf-recept.nu/kolhydrattabell-rotfrukter.aspx En stor andel av de angivna kohydraterna i jordärtskocka är väl inulin, eller är de inte medräknade i tabellen? Hur är det med de lösliga fibrerna i palsternacka, någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 En stor andel av de angivna kohydraterna i jordärtskocka är väl inulin, eller är de inte medräknade i tabellen? Hur är det med de lösliga fibrerna i palsternacka, någon som vet? Plasternacka är väl en av de sötare rotfrukterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 En stor andel av de angivna kohydraterna i jordärtskocka är väl inulin, eller är de inte medräknade i tabellen? Hur är det med de lösliga fibrerna i palsternacka, någon som vet? Inulinet omvandlas till fruktos under lagring. Hur det blir när skockorna ligger kvar i jorden och lagras där vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Plasternacka är väl en av de sötare rotfrukterna? Jag har för mig att palsternacka ligger högt i energi så jag blev förvånad över att dom inte innehåller mer kolhydrater. Är dom kanske fiberrika? Vad menar du med "sötare"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jag har för mig att palsternacka ligger högt i energi så jag blev förvånad över att dom inte innehåller mer kolhydrater. Är dom kanske fiberrika? Vad menar du med "sötare"? Påverkar blodsockret mycket. Jag brukar välja persiljerot istället. Kålrot är ju egentligen inte en rotfrukt, utan hör till kålfamiljen och har ganska lite kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Hittade på ett riktigt gott alternativ till pommes frites häromdagen. Inte lika frasiga som av stärkelsen i potatisen förstås, men väldigt bra ändå. Recept hittar du på min blogg. http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/05/02/grillad-biff-med-kalrotspommes-och-paprikaaioli/ Har också hittat kålroten som ett väldigt bra alternativ till klyftpotatis. Gör stavar, häller på rikligt med rapsolja, in i ugnen till de är klara. Mums 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jag har provat men tycker kålsmaken är lite väl kraftig. Har funderat på kålrabbi i stället, men inte kommit så långt så jag testat det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Tyckte inte häller det var gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Inulinet omvandlas till fruktos under lagring. Hur det blir när skockorna ligger kvar i jorden och lagras där vet jag inte. Vad har du för källa på det? Det enda jag hittar är att vid långkokning (över 12 timmar) kan inulinet (en oligofruktos) brytas ner i mindre fruktosdelar men inte heller dessa bryts ner i tunntarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Vad har du för källa på det? Det enda jag hittar är att vid långkokning (över 12 timmar) kan inulinet (en oligofruktos) brytas ner i mindre fruktosdelar men inte heller dessa bryts ner i tunntarmen. Det står i "Livsmedelstabeller" från 1980. Jag har skrivit om det tidigare i forumet så siffrorna finns någonstans i någon tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 Jag har provat men tycker kålsmaken är lite väl kraftig. Har funderat på kålrabbi i stället, men inte kommit så långt så jag testat det. Testat kålrabbi och rättika också men de blev alldeles för smaklösa i mitt tycke. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Jag har provat men tycker kålsmaken är lite väl kraftig. Har funderat på kålrabbi i stället, men inte kommit så långt så jag testat det. Stoscha, du skriver alltid varmt och kålrabbi . Precis som Birgitta tycker jag att den var lite smaklös när jag testade. Har du något kryddtips eller något annat "trix" när du tillagar kålrabbi? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Stoscha, du skriver alltid varmt och kålrabbi . Precis som Birgitta tycker jag att den var lite smaklös när jag testade. Har du något kryddtips eller något annat "trix" när du tillagar kålrabbi?Nej, jag använder den som jag skulle använt potatis. Potatis smakar ju heller inget, så det är väl därför jag tycker det funkar så bra att ersätta med.Jag älskar rotmos och fläskkorv, men kålrot i övrigt har jag lite svårt för 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Det står i "Livsmedelstabeller" från 1980. Jag har skrivit om det tidigare i forumet så siffrorna finns någonstans i någon tråd. Hittar inget, men med tanke på vad jag hittar för information i övrigt så skulle jag inte oroa mig för att det blir blodsockerhöjande fruktos. Om någon har en pålitlig källa som säger motsatsen är jag nyfiken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Hittar inget, men med tanke på vad jag hittar för information i övrigt så skulle jag inte oroa mig för att det blir blodsockerhöjande fruktos. Om någon har en pålitlig källa som säger motsatsen är jag nyfiken! Är det mina siffror här i forumet du inte hittar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Dom anger energiinnehållet i jordärtskockor till 75-750 kcal per kg ätlig del och som anledning skriver dom att "energiinnehållet ökar med lagringstiden beroende på en förändring i förhållandet mellan inulin och fruktos". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts