Jump to content

Kålrotspommes till grillat

Recommended Posts

En stor andel av de angivna kohydraterna i jordärtskocka är väl inulin, eller är de inte medräknade i tabellen?

Hur är det med de lösliga fibrerna i palsternacka, någon som vet?

Plasternacka är väl en av de sötare rotfrukterna?

En stor andel av de angivna kohydraterna i jordärtskocka är väl inulin, eller är de inte medräknade i tabellen?

Hur är det med de lösliga fibrerna i palsternacka, någon som vet?

Inulinet omvandlas till fruktos under lagring. Hur det blir när skockorna ligger kvar i jorden och lagras där vet jag inte.

Plasternacka är väl en av de sötare rotfrukterna?

Jag har för mig att palsternacka ligger högt i energi så jag blev förvånad över att dom inte innehåller mer kolhydrater. Är dom kanske fiberrika?

Vad menar du med "sötare"?

Jag har för mig att palsternacka ligger högt i energi så jag blev förvånad över att dom inte innehåller mer kolhydrater. Är dom kanske fiberrika?

Vad menar du med "sötare"?

Påverkar blodsockret mycket. Jag brukar välja persiljerot istället. Kålrot är ju egentligen inte en rotfrukt, utan hör till kålfamiljen och har ganska lite kolhydrater.

Hittade på ett riktigt gott alternativ till pommes frites häromdagen. Inte lika frasiga som av stärkelsen i potatisen förstås, men väldigt bra ändå. Recept hittar du på min blogg.

http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/05/02/grillad-biff-med-kalrotspommes-och-paprikaaioli/

003.jpg?w=450&h=338

Har också hittat kålroten som ett väldigt bra alternativ till klyftpotatis. Gör stavar, häller på rikligt med rapsolja, in i ugnen till de är klara. Mums  ^_^

• Like 1

Inulinet omvandlas till fruktos under lagring. Hur det blir när skockorna ligger kvar i jorden och lagras där vet jag inte.

Vad har du för källa på det? Det enda jag hittar är att vid långkokning (över 12 timmar) kan inulinet (en oligofruktos) brytas ner i mindre fruktosdelar men inte heller dessa bryts ner i tunntarmen.

Vad har du för källa på det? Det enda jag hittar är att vid långkokning (över 12 timmar) kan inulinet (en oligofruktos) brytas ner i mindre fruktosdelar men inte heller dessa bryts ner i tunntarmen.

Det står i "Livsmedelstabeller" från 1980. Jag har skrivit om det tidigare i forumet så siffrorna finns någonstans i någon tråd.

Jag har provat men tycker kålsmaken är lite väl kraftig. Har funderat på kålrabbi i stället, men inte kommit så långt så jag testat det.

Stoscha, du skriver alltid varmt och kålrabbi :). Precis som Birgitta tycker jag att den var lite smaklös när jag testade. Har du något kryddtips eller något annat "trix" när du tillagar kålrabbi?

• Like 1

Stoscha, du skriver alltid varmt och kålrabbi :). Precis som Birgitta tycker jag att den var lite smaklös när jag testade. Har du något kryddtips eller något annat "trix" när du tillagar kålrabbi?

Nej, jag använder den som jag skulle använt potatis. Potatis smakar ju heller inget, så det är väl därför jag tycker det funkar så bra att ersätta med.

Jag älskar rotmos och fläskkorv, men kålrot i övrigt har jag lite svårt för

• Like 1

Det står i "Livsmedelstabeller" från 1980. Jag har skrivit om det tidigare i forumet så siffrorna finns någonstans i någon tråd.

Hittar inget, men med tanke på vad jag hittar för information i övrigt så skulle jag inte oroa mig för att det blir blodsockerhöjande fruktos. Om någon har en pålitlig källa som säger motsatsen är jag nyfiken!

Hittar inget, men med tanke på vad jag hittar för information i övrigt så skulle jag inte oroa mig för att det blir blodsockerhöjande fruktos. Om någon har en pålitlig källa som säger motsatsen är jag nyfiken!

Är det mina siffror här i forumet du inte hittar?

Dom anger energiinnehållet i jordärtskockor till 75-750 kcal per kg ätlig del och som anledning skriver dom att "energiinnehållet ökar med lagringstiden beroende på en förändring i förhållandet mellan inulin och fruktos".