Jump to content

Kålrotspommes till grillat


Birgitta Höglund
 Share

Recommended Posts

En stor andel av de angivna kohydraterna i jordärtskocka är väl inulin, eller är de inte medräknade i tabellen?

Hur är det med de lösliga fibrerna i palsternacka, någon som vet?

 

Plasternacka är väl en av de sötare rotfrukterna?

Link to comment
Share on other sites

En stor andel av de angivna kohydraterna i jordärtskocka är väl inulin, eller är de inte medräknade i tabellen?

Hur är det med de lösliga fibrerna i palsternacka, någon som vet?

 

Inulinet omvandlas till fruktos under lagring. Hur det blir när skockorna ligger kvar i jorden och lagras där vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Plasternacka är väl en av de sötare rotfrukterna?

 

Jag har för mig att palsternacka ligger högt i energi så jag blev förvånad över att dom inte innehåller mer kolhydrater. Är dom kanske fiberrika?

 

Vad menar du med "sötare"?

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att palsternacka ligger högt i energi så jag blev förvånad över att dom inte innehåller mer kolhydrater. Är dom kanske fiberrika?

 

Vad menar du med "sötare"?

 

Påverkar blodsockret mycket. Jag brukar välja persiljerot istället. Kålrot är ju egentligen inte en rotfrukt, utan hör till kålfamiljen och har ganska lite kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Hittade på ett riktigt gott alternativ till pommes frites häromdagen. Inte lika frasiga som av stärkelsen i potatisen förstås, men väldigt bra ändå. Recept hittar du på min blogg.

 

http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/05/02/grillad-biff-med-kalrotspommes-och-paprikaaioli/

003.jpg?w=450&h=338

Har också hittat kålroten som ett väldigt bra alternativ till klyftpotatis. Gör stavar, häller på rikligt med rapsolja, in i ugnen till de är klara. Mums  ^_^

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inulinet omvandlas till fruktos under lagring. Hur det blir när skockorna ligger kvar i jorden och lagras där vet jag inte.

Vad har du för källa på det? Det enda jag hittar är att vid långkokning (över 12 timmar) kan inulinet (en oligofruktos) brytas ner i mindre fruktosdelar men inte heller dessa bryts ner i tunntarmen.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för källa på det? Det enda jag hittar är att vid långkokning (över 12 timmar) kan inulinet (en oligofruktos) brytas ner i mindre fruktosdelar men inte heller dessa bryts ner i tunntarmen.

 

Det står i "Livsmedelstabeller" från 1980. Jag har skrivit om det tidigare i forumet så siffrorna finns någonstans i någon tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat men tycker kålsmaken är lite väl kraftig. Har funderat på kålrabbi i stället, men inte kommit så långt så jag testat det.

Stoscha, du skriver alltid varmt och kålrabbi :). Precis som Birgitta tycker jag att den var lite smaklös när jag testade. Har du något kryddtips eller något annat "trix" när du tillagar kålrabbi?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stoscha, du skriver alltid varmt och kålrabbi :). Precis som Birgitta tycker jag att den var lite smaklös när jag testade. Har du något kryddtips eller något annat "trix" när du tillagar kålrabbi?

Nej, jag använder den som jag skulle använt potatis. Potatis smakar ju heller inget, så det är väl därför jag tycker det funkar så bra att ersätta med.

Jag älskar rotmos och fläskkorv, men kålrot i övrigt har jag lite svårt för

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det står i "Livsmedelstabeller" från 1980. Jag har skrivit om det tidigare i forumet så siffrorna finns någonstans i någon tråd.

Hittar inget, men med tanke på vad jag hittar för information i övrigt så skulle jag inte oroa mig för att det blir blodsockerhöjande fruktos. Om någon har en pålitlig källa som säger motsatsen är jag nyfiken!

Link to comment
Share on other sites

Hittar inget, men med tanke på vad jag hittar för information i övrigt så skulle jag inte oroa mig för att det blir blodsockerhöjande fruktos. Om någon har en pålitlig källa som säger motsatsen är jag nyfiken!

 

Är det mina siffror här i forumet du inte hittar?

Link to comment
Share on other sites

Dom anger energiinnehållet i jordärtskockor till 75-750 kcal per kg ätlig del och som anledning skriver dom att "energiinnehållet ökar med lagringstiden beroende på en förändring i förhållandet mellan inulin och fruktos".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...