Jump to content

Spjälkat mjölksocker sämre?

Redbull

Recommended Posts

Har nu på flera ställen sett att man avråder från laktosfria mjölkprodukter då det spjälkade mjölksockret (glukos och galaktos) skulle påverka blodsockret annorlunda och ge en snabbare höjning

Är detta sant? Jag har letat men kan inte hitta fakta om detta

Är laktosintolerant och står i valet och kvalet om jag ska utesluta mjölkprodukter helt eller om man kan hålla sig till en liten mängd utan mer negativa effekter än med vanliga mjölkprodukter

Jag känner igen det där, men lite annorlunda. Jag tror att man inom GI säger att man bör dricka laktosfri mjölk för den har bättre GI än annan mjölk och inom LCHF säger man tvärtom pga kolhydratinnehållet.

Oavsett sockerinnehållet tycker jag att man ska begränsa mjölkintaget pga dess effekt på insulinet, och det är proteinet i mjölk som triggar detta. Insulinpåslaget kan bli upp till 6 gånger vad som motsvarar kolhydratinnehållet.

En laktosintolerant person kan inte spjälka laktosen och därmed inte ta upp den. Därför hamnar den i tarmen där den irriterar = symptomen på laktosintolerans. Eftersom laktosen inte tas upp av en sådan person kan den naturligtvis inte heller höja blodsockret. 

I laktosfria produkter är spjälkningen redan gjord (till glukos och galaktos precis som du skriver) och dessa molekyler tas upp. Glukos är detsamma som blodsocker och bör därför påverka blodsockret. 

För personer som själva kan spjälka laktos bör det inte bli någon skillnad. 

I syrade produkter (yoghurt, CF, kefir osv) har bakterierna ätit upp stora delar av sockret, så den typen av produkter borde vara bättre för socker- och laktoskänsliga.

• Like 4

Som redan nämnts.. störst problem är det för de som är Laktosintolleranta.. som du och jag.. och de som inte är intolleranta fattar inte hur ont man kan få!

Och som oxå tangerats.. mjölk har ett visst syfte, det är livets näringsdryck.. för däggdjursungar skall växa och lägga på sig.. såå är man frisk men klen och underviktig.. drick mycket mjölk!

För vuxna har det inget annat syfte än kulinariskt, smör,ost, fil, youghurt osv.. för att använda i matlagning/måltider.

Och som laktosintollerant så uppstår en självreglering hur som helst.. dessutom kan vi räkna oss till de 80% av jordens vuxna befolkning som är intolleranta.. så vi är de som är normala.

• Like 2

Resbild - Det beror nog på vad anledningen är till att du äter lchf om det är bra med laktosfritt eller inte. Är det för att gå ner i vikt så kan man göra det ändå tror jag. Jag har minskat från BMI 26,5 till 23,5 på 3-4 månader, trots en hel massa laktosfria produkter dagligen. För mig triggar lyckligtvis inte mjölk mitt sockersug. Det verkar dock som att jag har hamnat på en plattå nu och får nog minska på mjölken och choklad ... alternativt börja träna om jag ska gå ner mer.

Laktosfria produkter är renade genom kromatografisk separation enligt Valios hemsida,( se under forskning) alltså är laktosen inte spjälkad utan borttagen om jag förstår informationen rätt. Och om det är samma även för även andra fabrikat så borde alltså laktosfritt vara mindre sött även om vissa tycker att det smakar sötare.

• Like 1

Resbild - Det beror nog på vad anledningen är till att du äter lchf om det är bra med laktosfritt eller inte. Är det för att gå ner i vikt så kan man göra det ändå tror jag. Jag har minskat från BMI 26,5 till 23,5 på 3-4 månader, trots en hel massa laktosfria produkter dagligen. För mig triggar lyckligtvis inte mjölk mitt sockersug. Det verkar dock som att jag har hamnat på en plattå nu och får nog minska på mjölken och choklad ... alternativt börja träna om jag ska gå ner mer.

Laktosfria produkter är renade genom kromatografisk separation enligt Valios hemsida,( se under forskning) alltså är laktosen inte spjälkad utan borttagen om jag förstår informationen rätt. Och om det är samma även för även andra fabrikat så borde alltså laktosfritt vara mindre sött även om vissa tycker att det smakar sötare.

Det verkar som att man använder en kombination av kromatografisk separation och spjälkning med laktas:

"Den laktosfria mjölkdrycken tillverkas genom en säker produktionsprocess, som Valio har patent på, där en silningsmetod reducerar mjölksockret. Resterande laktos spjälkas med hjälp av laktasenzym till galaktos och glukos. Man låter kolhydraterna vara kvar i form av galaktos och glukos för att bibehålla den naturliga söta smaken som mjölk har."

http://www.valio.se/fraga-valio/produkter/%23hur-tillverkar-valio-sin-laktosfria-mjolk

Glukos är ungefär 5 gånger sötare än laktos, och galaktos är ungefär 4 gånger sötare än laktos, så för att slutprodukten inte ska smaka mycket sötare än vanlig mjölk silar de tydligen bort en hel del av laktosen. Intressant, det betyder att det faktiskt är mindre kolhydrater i laktosfri mjölk, något jag fått lära mig att det inte är.

http://owlsoft.com/pdf_docs/WhitePaper/Rel_Sweet.pdf

• Like 2

Funderar på begreppet " relative sweetness values" . Handlar det bara om hur människan upplever det och har inte så mycket med den egentliga sötman/kalorimängden? Drar slutsatsen grundat på att även konstgjorda sötningsmedel finns med på listan tex aspartam 18000 jämfört med socker på 100?

Isåfall bör det vara korrekt att laktosfritt smakar något sötare men är mindre sött? Intressant tycker jag med!

PS. Resbild skulle egentligen var Redbull , j...kla stavningskontroll!

Jag vet att Valio har en patenterad process för att ta bort laktos ur mjölk.. men när jag kikat på deras produkter i handeln så har de samma kolhydrathalt som de andras.

Faktist mer än Arlas motsvarande?

http://www.valio.se/produkter/mjolkdryck/valio-eilar-laktosfri-mjolkdryck-3-15-liter

http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865078216&puid=368401

• Like 1

Jag vet att Valio har en patenterad process för att ta bort laktos ur mjölk.. men när jag kikat på deras produkter i handeln så har de samma kolhydrathalt som de andras.

Faktist mer än Arlas motsvarande?

http://www.valio.se/produkter/mjolkdryck/valio-eilar-laktosfri-mjolkdryck-3-15-liter

http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865078216&puid=368401

Ja, därför har jag länge trott att man inte tagit bort något av laktosen utan bara spjälkat den. Vidare, om man läser på yoghurt- och filförpackningar så verkar även där kolhydratinnehållet vara intakt, trots att det rimligen inte kan vara fallet. (Detta är inte fusk-koagulerad yoghurt via tillsatt mjölksyra, utan äkta fermenterad med rätt slags bakteriestammar som alltså smaskat i sig mjölksockret för att kunna tillverka mjölksyra.)

Ett mysterium, kort sagt.

En förklaring jag läst någonstans är att man helt enkelt inte mäter så noga utan kanske skriver dit vad som gäller för makronutrienterna i den oprocessade produkten (det är tillräckligt nära).

Jag har just jämfört Valio, Arla, Norrmejerier och Skånemejeriers laktosfria 3%mjölk på deras hemsidor och konstaterade då att kolhydraterna ligger runt 3% för Valio och Skånemejerier, 2,7 för arla och 4,8% för norrmejerier. "Vanlig" 3% mjölk har en kolhydratshalt på 4.8% för samtliga.

• Like 1

Jag har just jämfört Valio, Arla, Norrmejerier och Skånemejeriers laktosfria 3%mjölk på deras hemsidor och konstaterade då att kolhydraterna ligger runt 3% för Valio och Skånemejerier, 2,7 för arla och 4,8% för norrmejerier. "Vanlig" 3% mjölk har en kolhydratshalt på 4.8% för samtliga.

Det är intressant men hade inte förlitat mig på hemsidan då näringsvärdena på själv produkten är oftare uppdaterade än hemsidans (t.ex. så är nuvarande batch av Arlas 36% grädde (icke laktosfri) på mitt lokala ICA 2,9 kh när det normalt brukar stå 3,2).