evadal0708 Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Läkemedel och margarin Med tanke på den information jag fick vid mitt besök på vårdcentralen för mitt "höga" totalkolesterol började jag undra vilken fortbildning vårdpersonal som läkare, sjuksköterskor och dietister. Undrar också om dietister är utbildade inom medicinska fakulteter eller jordbruksanknutna? Det som presenterades för mig var broschyrer som Becel givit ut om hur man ska undvika fett i möjligaste mån samt äta "det bästa" fettet (Becel förstås!). Det jag undrar är om det finns någon fortbildning för vårdpersonalen som inte är är anknuten/sponsrad till multinationella läkemedelsbolag och livsmedelsföretag? Får personalen någon uppdatering inom modern forskning som inte är företagsanknuten eller lever man kvar i den uppfattning man fick under sin utbildning? En del personer tar förstås egna initiativ till uppdatering men det kan man ju egentligen inte kräva att folk ska göra på sin fritid. Vad jag förstår är läkarna utsatta för intensiva kampanjer/kurser/"mutresor" mm som är förtäckt läkemedelsreklam. Och bolagen har ju sitt uppdrag. Men finns det någon som har som uppdrag att ge fristående uppdaterad information inom inom forskning och behandling för yrkena ovan? Någon som vet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 SBU? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Det finns mängder med anekdotisk information om den sorgliga icke-organisationen av vidareutbildningen av vårdpersonal, som t ex utbildningsdagar för BVC-personal anordnade av Semper, osv osv. Vad jag vet finns ingen myndighet som har som uppgift att åka runt och vidareutbilda. Fältet har lämnats fritt för allehanda lobbyverksamhet, med känt resultat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jo Becel var det enda tryckta materialet som fanns när jag gick kostutbildningen också... Sen fick vi laga några maskinskrivna recept med namngivna lättprodukter, vi fick koka havregrynsgröt med AXA och de hade Arlas flytande margarin mm mm. Så visst 17 är sjukvården indoktrinerad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Sjukvården är helt enkelt korrupt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 En läkare jag träffade för ett tag sedan viste inte vad LCHF var jag frågade var hon varit dom sista 10 åren men fick inget svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 En läkare jag träffade för ett tag sedan viste inte vad LCHF var jag frågade var hon varit dom sista 10 åren men fick inget svar. Senaste halvåret har jag träffat 2 olika läkare som undrar vad det är. Den ena har jag hopp om att kunna utbilda i alla fall. Min metabolläkare var väldigt negativ för ett år sedan men hejar på mej nu, så det kan ta sej 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 På vårdcentralen där jag jobbar har läkarna "Läkemedelslunch" varje vecka. Då kommer läkemedelsbolag och informerar om produkter och betalar för lunchen. Konstigt att det skrivs ut mycket läkemedel? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jag har ingen aning om hur det ser ut runt om i landet egentligen. Men min uppfattning är nog att näringslära och fortbildning inom detsamma är mycket undermåligt för både läkare och sjuksköterskor, det ligger så att säga på dietisternas bord. De utbildningar som verkar ske inom de båda "kårerna" som inte sponsras av något läkemedelsbolag verkar hållas av diverse dietister från kommuner och landsting. Diabetessjuksköterskorna håller i "sin" kostrådgivning, och vart eller hur mycket, eller från vem de får sin påbyggnad i ämnet nutrition och kostrådgivning vet jag inte. Men nog är det misstänkt många och mycket brochyrer från olika företag som "ligger och skräpar" i väntrum och mottagningar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts