Jump to content

Hjälp att läsa en vetenskaplig artikel om neurologiska skador pga gluten

Johanna07

Recommended Posts

Jag skulle behöva lite hjälp att förstå följande medicinska artikel "Gluten Sensitivity - from gut to brain". Det kapitlet jag har svårast för är "Pathophysiology of neural damage" plus saker som vad TG2, TG3, TG6 egentligen är...

Finns det någon medicinkt kunnig som skulle kunna vara intresserad av att läsa denna?

Celiac-disease-from-gut-to-brain.pdf

Har försökt att kolla upp lite saker på wikipedia. Transglutaminase 2 är tydligen ett enzym? Men även en autoantigen kopplat till Celiaki? Hur går det ihop? Kan en enzym användas för att bygga eller bryta ned vävnad, typ som enzymer används för at bryta ned mat? Är det någon skillnad på TG2 som enzym och som autoantigen? Autoantigen är väl en antikropp?

Enligt artikelns är Transglutaminase 3 mer kopplad till hudåkommer pga gluten och Transglutaminase 6 är kopplat till neurologiska skador pga gluten.

Ok, så här är min förståelse just nu. Transglutaminas är ett enzym som hjälper att bygga upp vävnader i kroppen. Auto Transglutaminas Antigener (ATA) kan bildas mot olika sorters transglutaminas (2,3,6 tex) och de kan vara en Ig A respons eller Ig G repons. Stämmer?

Så, är Ig A och Ig G responser involverade i det adaptiva immunförsvaret enbart? Och vad är skillnaden mellan dessa två? Artikeln verkar ju också antyda att neurologiska skador uppkommer mest pga av en Ig G respons till transglutaminat 6.

Jag förstår inte riktigt hur de kopplar detta till förekomsten av gluten?

• Like 1

Ok, så här är min förståelse just nu. Transglutaminas är ett enzym som hjälper att bygga upp vävnader i kroppen. Auto Transglutaminas Antigener (ATA) kan bildas mot olika sorters transglutaminas (2,3,6 tex) och de kan vara en Ig A respons eller Ig G repons. Stämmer?

Så, är Ig A och Ig G responser involverade i det adaptiva immunförsvaret enbart? Och vad är skillnaden mellan dessa två? Artikeln verkar ju också antyda att neurologiska skador uppkommer mest pga av en Ig G respons till transglutaminat 6.

Jag förstår inte riktigt hur de kopplar detta till förekomsten av gluten?

Tyvärr, fattar jag nada av denna artikel :(  dumt nog, för det är ett väldigt intressant ämne.

Däremot så tycker jag att det är klart imponerande att du har förstått så mycket, gno på och översätt för en nollspråkbegåvning som mig :)

Jag säger som Manuel, i Fawlty Towers "I no nothing" but im learning english from a book" :P

• Like 3

Tyvärr, fattar jag nada av denna artikel :(  dumt nog, för det är ett väldigt intressant ämne.

Däremot så tycker jag att det är klart imponerande att du har förstått så mycket, gno på och översätt för en nollspråkbegåvning som mig :)

Jag säger som Manuel, i Falwty Towers "I no nothing" but im learning english from a book" :P

Jag försökter! Jag tror jag måste läsa om den, kanske det klarnar denna gång. När jag läste den först visste jag inte ens vad transglutaminas var. Skickade denna artikel till min husläkare som fråga efter forskning kring gluten och neurologiska skador, och jag kan ju inte skicka något jag inte har läst.

• Like 1