Birgitta Höglund Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Många har undrat över den nötfrukost som jag ätit nu i precis 3 år, det var på en hälsoresa med Anna Hallén till Gran Canaria som det hela började.Hon berättade om alla de nyttiga ämnen man får i sig genom att äta 1 dl blandade nötter per dag. Hade svårt att se hur jag skulle få in en sån mängd varje dag, eftersom jag sällan äter nåt mellanmål. Så då blev det en frukost av det istället, med smör till, något jag fortfarande inte tröttnat på. Här har Heléne Löfvendahl beskrivit min nötfrukost på ett mycket bra och informativt sätt så ta en titt om du vill testa PS. Äter nötterna som de är med smöret i små kuber i en skål med tesked till en kopp kaffe. Tuggandet gör att det tar lite tid att äta vilket bidrar till en bra mättnadskänsla, det tar tid för magen att smälta den frukosten. http://helenesbaksida.blogspot.se/2012/12/notfrukost.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Länken funkar inte i min dator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 Energi kcal: 462,50 Energi kJ: 1935,00Proteiner: 7,81 Fiber: 3,34Kolhydrater: 6,59 Vatten: 5,44Alkohol: 0,00Fetter:Fett: 44,96 Kolesterol: 51,20E-mättade: 18,46 Mättade: 14,79F-mättade: 9,18Vitaminer:A: 133,40 B1: 0,23B2: 0,13 B3: 0,87B6: 0,19 B9: 29,40B12: 0,00 C: 0,40D: 0,12 E: 6,62Mineraler:Fosfor: 228,70 Järn: 2,01Kalcium: 80,40 Kalium: 286,50Magnesium: 120,50 Natrium: 98,20Selen: 6,00 Zink: 1,8310Gram Paranötter10Gram Sötmandel torkad10Gram Hasselnötter10Gram Valnötter10Gram Cashewnötter20Gram Smör 80% fett Uträkning från minmat.net. Lägger man till ytterligare 10 g smör, vilket jag gör om jag vill att frukosten ska hålla mig mätt extra länge, så blir energifördelningen den här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 Länken funkar inte i min dator. Testar att lägga in igen. http://helenesbaksida.blogspot.se/2012/12/notfrukost.html Annars kan du gå in på helenesbaksida.blogspot.se och söka på nötfrukost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Många har undrat över den nötfrukost som jag ätit nu i precis 3 år, det var på en hälsoresa med Anna Hallén till Gran Canaria som det hela började. Hon berättade om alla de nyttiga ämnen man får i sig genom att äta 1 dl blandade nötter per dag. Hade svårt att se hur jag skulle få in en sån mängd varje dag, eftersom jag sällan äter nåt mellanmål. Så då blev det en frukost av det istället, med smör till, något jag fortfarande inte tröttnat på. Här har Heléne Löfvendahl beskrivit min nötfrukost på ett mycket bra och informativt sätt så ta en titt om du vill testa http://helenesbaksida.blogspot.se/2012/12/notfrukost.html Jag upptäckte den här frukosten för ett tag sen på din blogg och har den som min standardhelgfrukost nu. Med tillägget 4 ägg och lite surkål på en annan tallrik. Jag tycker det är en genial kombination med nötterna och smöret! Så gott och mättande! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 Oj, det var en rejäl frukost, men snacka om mängder av nyttigheter på en gång. Skulle inte orka alla äggen och surkålen på morgonen, kör gärna det som lunch eller middag istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Ja jag äter 16/8 så det är efter 11.30 och ett tungt styrketräningspass. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts