timpelt Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Nu jävlarannamma ska jag vara slank och fin till sommaren även om det är kort tid kvar tills dess och jag tänkte köra stenhårt på LCHF. Jag är en sån där som vrider på allt och läser verkligen på om allt innan och nu har jag stött på ett problem, jag har ett app som heter lifeshum där du kan göra en dagbok på allt du äter och även så med LCHF och jag får ju max äta 20 g kolhydrater varje dag och nu när jag har testat att lägga in ett recept på köttfärssås i detta program på 4 portioner och när jag testar lägga in 1 portion på lunchen säger den till mig att jag är uppe i 14 g kolhydrater kan detta verkligen stämma?Receptet ser ut såhär: 10 st champinjoner 1 st lök, gul 2 st vitlöksklyftor 2 msk smör, att steka i 600 g fläskfärs 500 g krossade tomater 1.5 tsk salt 2 krm svartpeppar 1,5 dl grädde Om det stämmer, blir det ju jäkligt svårt och äta. Hur kan den hamna i så mycket kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Jag har ingen susning hur det räknas men generellt tips är att minska på grädden. Den innehåller faxist rätt mycket kolisar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timpelt Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 Vart ska man ta fettet ifrån då? Är Creme Fraiche bättre? För samtidigt ska du ju äta mycket fett.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Det är grönsakerna och krossad tomat som står för de flesta kh i ditt recept. Grädden blir bara ca 4. Om det är viktigt för dig att äta minimalt med kh får du tyvärr minska på lök, champinjoner och tomat och tex välja bara en grönsak i en måltid. Sen om det är en bra idé att undvika dessa nyttiga saker bara för några futtiga kolhydrater är en annan sak, men där tänker man ju olika. Själv tror jag mer att det är det överdrivna kolhydratintaget , från bröd, pasta frukt och godis som kan förhindra viktnedgång, inte om man äter lite chamoinjoner, tomat och lök i sin middag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timpelt Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 Tror jag med, jag har läst att detta ska vara en standard på en lunch och middag tallrik:1 Proteindel tex 125- 150 gram kyckling, kött, fisk et.c1 kolhydratdel tex 2 del grönsaker1 fettdel, en halv dl till 1 dl sås.Är detta något att gå efter tro istället för att föra matdagbok som ballar ur? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Låter mycket bra tycker jag! Men nu hade du iofs 1,5 dl grädde och inte 1/2 dl i ditt recept. Så om du äter detta själv så blir det ganska mkt energi däremot. Men om du behöver så mkt energi så är det säkert bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Nu jävlarannamma ska jag vara slank och fin till sommaren även om det är kort tid kvar tills dess och jag tänkte köra stenhårt på LCHF. Jag är en sån där som vrider på allt och läser verkligen på om allt innan och nu har jag stött på ett problem, jag har ett app som heter lifeshum där du kan göra en dagbok på allt du äter och även så med LCHF och jag får ju max äta 20 g kolhydrater varje dag och nu när jag har testat att lägga in ett recept på köttfärssås i detta program på 4 portioner och när jag testar lägga in 1 portion på lunchen säger den till mig att jag är uppe i 14 g kolhydrater kan detta verkligen stämma? Receptet ser ut såhär: 10 st champinjoner 1 st lök, gul 2 st vitlöksklyftor 2 msk smör, att steka i 600 g fläskfärs 500 g krossade tomater 1.5 tsk salt 2 krm svartpeppar 1,5 dl grädde Om det stämmer, blir det ju jäkligt svårt och äta. Hur kan den hamna i så mycket kolhydrater? Bara krossade tomater innehåller 23 gr kolhydrater för mig är det nästan hela dagsintaget om du delar det på 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 det går bra att klicka i smör i såsen på slutet om du vill ha upp fettmängden men inte köra med grädde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prälleskrället Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Jag använder också lifesum. Började med vanlig bantning och har gått över till lchf. Insåg ganska snart att siffrorna inte alltid stämmer exakt, så jag tar den som "rekommendation" De olika staplarna balanseras upp under dagen dock. Om du ätit lite för mycket kolisar, ät nåt fett så jämnar det ut dig i slutet. Jag kommer nästan aldrig upp i "grönt" utan hamnar oftast på gult i slutet på dagen och är ändå helt mätt och nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Tror jag med, jag har läst att detta ska vara en standard på en lunch och middag tallrik: 1 Proteindel tex 125- 150 gram kyckling, kött, fisk et.c 1 kolhydratdel tex 2 del grönsaker 1 fettdel, en halv dl till 1 dl sås. Är detta något att gå efter tro istället för att föra matdagbok som ballar ur? Ja det tror jag är en jättebra tumregel att gå efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Tror jag med, jag har läst att detta ska vara en standard på en lunch och middag tallrik: 1 Proteindel tex 125- 150 gram kyckling, kött, fisk et.c 1 kolhydratdel tex 2 del grönsaker 1 fettdel, en halv dl till 1 dl sås. Är detta något att gå efter tro istället för att föra matdagbok som ballar ur? Jag tro det är viktigt att jobba upp en känsla för proportionerna (som funkar för dig) i stället för att räkna, det orkar ingen med i längden (Men kan ju givetvis vara intressant av olika skäl i en experimentperiod) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timpelt Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 Har nu ätit 3 dagar med LCHF och jag vet att det inte syns så fort men kunde inte låta bli mer en att ställa mig på vågen och det står still men det kanske kommer förhoppningsvis visa lite snart? Kan man se något på 1 vecka? Prövade fylla i hela min dags mat med lifesum men den visar 33 kolhydrater :/.. MEN jag har inte fuskat 1 enda gång Stekt Bacon och Keso är i princip det jag äter till frukost, har också hittat recept på fröknäcke lchf som jag tar 1 bit till frukost. Är ägg allergiker så ägg går inte för mig tips på frukost är alltid kul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Har nu ätit 3 dagar med LCHF och jag vet att det inte syns så fort men kunde inte låta bli mer en att ställa mig på vågen och det står still men det kanske kommer förhoppningsvis visa lite snart? Kan man se något på 1 vecka? Prövade fylla i hela min dags mat med lifesum men den visar 33 kolhydrater :/.. MEN jag har inte fuskat 1 enda gång Stekt Bacon och Keso är i princip det jag äter till frukost, har också hittat recept på fröknäcke lchf som jag tar 1 bit till frukost. Är ägg allergiker så ägg går inte för mig tips på frukost är alltid kul Är det det du äter som står uppradat under uträkningen undrar jag varför du äter lärr creme fraice Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timpelt Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 För att personen jag bor hos köpte hem lätt creme men gav personen en utskällning och tvingade hen att köpa hem fet creme fraiche :=) Men försökte kompensera det med fetaosten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 För att personen jag bor hos köpte hem lätt creme men gav personen en utskällning och tvingade hen att köpa hem fet creme fraiche :=) Men försökte kompensera det med fetaosten Smör hade varit bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts