MKL Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Vad tycker ni om denna kur som består av dessa receptfria läkemedel? Fiskolja Magnesium Rosenrot Johannesört B komplex Dessa tänkte jag ta mot medelsvår ångest och depression. Vad tycker ni, kommer det funka, funkar dessa bra tillsammans, är något onödigt och bör jag lägga till/ta bort något? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Johannesört har jag testat och den funkar. Tar ca 1 månad innan den kommer igång med full verkan. Tyvärr funkar den inte så bra ihop med andra mediciner eller p-piller så man får inte vara sjuk när an använder den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Jag hade lagt till D3, och du inte solar mycket, samt zink. http://www.ortomolekylar.se/naringsamnen/zink/ D3 har gjort underverk på mitt vinterdepp. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Jo men fiskolja innehåller väl d-vitamin? Det var vad man fick som barn innan ad-droppar fanns 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Att dessutom vara ute i skog och mark bör vara andra delen av receptet! Förutom D-vitamin och förstås friska sköldkörtelvärden har jag ingen uppfattning om din cocktail. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKL Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 Det är ingen vinterdepp har nog en psykisk sjukdom som jag misstänker är manodepressiv, ville testa om detta funkar innan jag går till en psykiatriker som ger mig en massa knark som gör mig till en zombie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Jo men fiskolja innehåller väl d-vitamin? Det var vad man fick som barn innan ad-droppar fanns Ja det stämmer, fiskolja innehåller D-vitamin. Vem minns inte smaken på torskleveroljan från sin barndom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Tror att ett problem är att många barn får bokstavsdiagnoser beror på kemiska ad droppar i stället för fiskleverolja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Jag skulle prova ta bort gluten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 För mig är socker den allra största boven. Gluten/spannmål ställde till med oändliga mängder jävulskap så jag misstänker att det hade ett finger med i spelet också; jag verkar tolerera socker bättre nu de gånger jag släpper tyglarna. Förr sjönk jag som en sten. Min erfarenhet av johannesörten var bara positiv. Det och daglig utevist/motion. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Det är ingen vinterdepp har nog en psykisk sjukdom som jag misstänker är manodepressiv, ville testa om detta funkar innan jag går till en psykiatriker som ger mig en massa knark som gör mig till en zombie. Jag tror inte att man ger knark till bipolära. Litium är väl det vanliga, funkar ofta utmärkt och är, såvitt jag kan påminna mig, ett grundämne och inget narkotikum. Har du åt båda hållen eller bara depressivt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Vad tycker ni om denna kur som består av dessa receptfria läkemedel? Fiskolja Magnesium Rosenrot Johannesört B komplex Dessa tänkte jag ta mot medelsvår ångest och depression. Vad tycker ni, kommer det funka, funkar dessa bra tillsammans, är något onödigt och bör jag lägga till/ta bort något? Långa promenader kan göra underverk. När jag har åkt ner i det svarta hålet så har en vandring på 2-3 timmar i skogsterräng alltid hjälpt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKL Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 Jag tror inte att man ger knark till bipolära. Litium är väl det vanliga, funkar ofta utmärkt och är, såvitt jag kan påminna mig, ett grundämne och inget narkotikum. Har du åt båda hållen eller bara depressivt? Båda hållen, ångesten finns alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Har man psykiska besvär bör man uppsöka en psykiatiker.. först för utredning/diagnos.. så man skiljer på livskrisångest och reel psykisk sjukdom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 När det gäller Magnesium lär du vara noga med rätt form och när du tar det. Samt att jag kan rekommendera att smörja in armarna med Holistic Magnesiumolja. Terapeutisk dos ligger på 600 mg om dagen. Har man psykiska problem, utmattninssyndrom, kronisk trötthetsyndrom, och så vidare, är 600 ett måste. Även 800 mg.Dessutom vara nog med att få i sig minst 3.6 mg kalium som man (3.1 för kvinnor), vilket man förmodligen med all säkerhet har låga depåer av och sjunkande i serum om man har brist av magnesium på intracellulär nivå, vilket alla som inte äter tillskott har - och med all säkerhet de som har stressjukdomar, depressioner och så vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jordgubben Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Näringsstatus tror jag är en stor faktor vad gäller psykisk hälsa, man äter LCHF eller annan kost som är naturlig och mat som är lagad och inte tillverkad samt att man ser till att hälsan i tarmarna är optimal. Dagens industrimat riskerar att generera det läkarna kallar subklinisk näringsbrist som inte "syns" men kan ha en massa sjukdomar kopplade till sig. blir "pyspunka" på hälsan typ. Så här gör jag: Utesluter spannmål/gluten/socker och omega 6 -rika växtfetter, sen tar jag breda vitamin/mineral tillskott med pro och prebiotika för att ha både livrem och hängslen. Åsså ser jag till att mata de små nyttiga husdjuren i tarmarna med resistent stärkelse för extra näring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Har man psykiska besvär bör man uppsöka en psykiatiker.. först för utredning/diagnos.. så man skiljer på livskrisångest och reel psykisk sjukdom. Resultatet av en sådan konsultation brukar tyvärr ofta leda till ett recept på läkemedel istället för att man söker efter orsaken till den psykiska ohälsan. Läkemedlen kan i sin tur förvärra det som är orsaken och lätt skapa en ond cirkel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 När man har fått medicinen och lindrat de akuta symptomen, är det mycket lättare att prova sig fram på olika livstilsförändringar. Det är dock lätt att fastna i medicinträsket av ren slentrian. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 När man har fått medicinen och lindrat de akuta symptomen, är det mycket lättare att prova sig fram på olika livstilsförändringar. Det är dock lätt att fastna i medicinträsket av ren slentrian. I princip håller jag med dig men ändå inte. Att promenera kräver ju inget större engagemang och när det gäller antidepressiv medicin så var det åtminstone så tidigare att man behövde äta dom i 2-4 veckor innan dom gav effekt. Jag fick anafranil utskrivet 1979 och jag tog en tablett men sedan bestämde jag mig för att dom där pillren inte var något för mig. Jag hade sett min pappa äta piller i omgångar och aldrig bli riktigt som förr. Han satt där i sitt soffhörn och läste böcker och hoppades att pillren skulle göra honom glad igen. Jag började promenera och fick tillbaka gnistan. En väninna till mig som valde pillren och inte lyssnade på mina råd om promenader gick upp så mycket i vikt att jag inte kände igen henne när hon kom på ett spontant besök. Det finns också en ganska ny tråd i forumet där trådskaparen berättar om problemen med att sluta med pillren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Observera att TS misstänker bipolär sjukdom, inte vanlig depression. Det är skillnad, inte minst i behandlingen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKL Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 Är i stort sätt övertygad om att jag är bipolär, det har också sagts av en kurator men har ingen officiell diagnos. Den egentliga frågan är väl om förändringar i kost och livsstil räcker eller om psykiatri är ett måste. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKL Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKL Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 Något inträffade idag som gjorde det glasklart att jag behöver professionell hjälp. Tack för era svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Observera att TS misstänker bipolär sjukdom, inte vanlig depression. Det är skillnad, inte minst i behandlingen. TS frågade efter receptfria läkemedel och det finns mycket som tyder på att fysisk aktivitet och kostförändringar hjälper minst lika bra som både dom och vanliga receptbelagda antidepressiva medel. Vid bipolär sjukdom sätter man ofta in litium. Vid bipolär sjukdom kan man bli så apatisk så att man inte går ur sängen och knappt svarar på tilltal. Är det så allvarligt kanske man behöver prova litium men i grunden tror jag att psykisk sjukdom oftare än dom flesta tror har sitt ursprung i vårt sätt att leva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Något inträffade idag som gjorde det glasklart att jag behöver professionell hjälp. Tack för era svar. Jag tror att du gör klokt i att söka professionell hjälp. Jag hittade den här länken som verkar vettig. http://www.bipolarsjuk.se/ Flera av mina vänner är bipolära i olika grad och med hjälp, bland annat medicin, mår de hur bra som helst även om en och annan saknar hyperperioderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 B-complex och B12 har hjälp mig mot apati och "svag förvirring". Fiskolja och Q10 har också hjälp mot det jag kallar "svag förvirring". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 @ Johanna07 Vad är B-complex och Q10? Hur funkar det? Johannesört har också nämnts, och jag har hört att det saboterar medicin bl.a. med hormoner (bl.a. p-piller), hur kommer det sig, någon som är insatt och kan förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 http://www.netdoktor.se/depression/artiklar/johannesort/ Valeriana har jag också provat. Det funkar om man har lindriga sömnproblem/insomningsproblem http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-1999/Johannesort-kan-ge-oonskade-interaktioner-med-manga-viktiga-lakemedel/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Bipolär sjukdom debuterar som regel vid 25-30.. och man behöver den hjälp man kan få! Som sagt vad.. se till att komma till en psykiatrisk mottagning för utredning! Kommer du till akuten lär du bara få piller som dämpar de värsta symptomen.. se till att skaffa en remiss.. för utredning! Sen så.. om det nu visar sig att det inte är Bipolär sjukdom så vet man hur som helst det och det kan göra livet lättare att handskas med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts