Jump to content

Klarlagt att Autism beror på miljöfaktorer - vad sägs om kolesterolskräck och solskräck = D-vitaminbrist

Erik 2

Recommended Posts

Ennart skriver i SVD idag om nya rön kring autism. 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-ovantade-ron-om-autism_3522342.svd

Det är trösterikt att läsa att man tänker släppa genspåret ett tag och söka "miljöfaktorer" men följande gjorde mig lite brydd: "Fortfarande vet man alltså inte exakt vad som orsakar autism, men det är tydligt att förklaringen vad gäller miljöfaktorer snarare ligger i exempelvis infektioner under fostertiden, komplikationer vid förlossningen eller mammans medicinering under graviditeten, än exempelvis matvanor och socioekonomisk situation som delas med syskon."

Autism var 50 gånger vanligare 2009 än 1975; 1 av 100 drabbades 2009 mot 1 på 5000 1975. Detta har alltså ändrats under 35 år. Det är en epidemi och rika länder är inte förskonade. När Ennart skriver att det är infektioner, komplikationer vid förlossning eller mammans medicinering före matvanor som ska studeras frågar jag mig, har verkligen infektionerna ökat 50 gånger sedan 1975, är det 50 gånger fler komplikationer vid förlossningar idag än då, äter gravida 50 gånger mer medicin under graviditeten än då?  Jag vågar säga att svaret är nej på samtliga. Jag tror inte heller att gravidas exponering mot miljögifter (och rökning och alkohol) är 50 gånger högre nu än 1975. Vi är mer upplysta idag (röker och dricker mindre under graviditet) och luften i städerna är betydligt bättre. Frågetecken dock för maten, insektsgifter, antibiotika osv.

Om vi däremot pratar matvanor under de senaste 35-40 åren så vågar jag säga att de har ändrats i grunden, idag äter vi oändligt mycket mer (bla) socker, mjöl, margarin och växtoljor och mycket mindre (bla) animaliskt fett, syrade saker och inälvor än då. Att läsa Livsmedelsverkets råd till gravida ger en tydlig bild av hur illa det ser ut idag. 

På länken nedan hittar är ett intressant föredrag om forskningen kring autism och brist på vitaminD. D-vitamin skapar kroppen huvudsakligen själv i huden med hjälp av solstrålar och kolesterol. Jag upprepar; solstrålar och kolesterol.  Under de senaste 35-40 åren har vi varnats för just solstrålar och kolesterol med en ihärdighet som saknar motstycke. Det är livsfarligt att sola och det är livsfarligt att ha kolesterol över ett visst gränsvärde i blodet - har man upplyst oss om. Tänk om det är tvärtom. Är brist på D-vitamin (pga för lågt kolesterol och/eller för lite sol) en av pusselbitarna i autism mysteriet snarare än infektioner och mediciner.

Jag sätter mina spelmarker på rutan med spannmål och i synnerhet vete -_-

De senaste årtiondena har vi gått över till en modern variant av vete med en helt annan

genetisk disposition än ursprungsvetet

Det traditionella enkornsvetet hade 14 kromosomer

Emmervetet hade hela 28 kromosomer

Dagens "monstervete" har42 kromosomer

Proteinkomplexet har växt och överlagrats med genetisk information så till den milda grad att möjliga störningsmoment från spannmålet har mångdubblats

• Like 2

Tarmhälsan samt näringsstatus är också pusselbitar,

Tarmhälsan:

-läs Per Wikholms blogginlägg om resistent stärkelse.

-GAPS- dieten av Dr. Campbell-McBride.

-Denna sida är intressant: den visar hur viktigt det är att ha en fungerande mage med massa olika snälla bakterier som

producerar hormoner, vitaminer samt skydd för tarmarna.

http://tarmochpsykologi.wordpress.com/2011/09/19/probiotika/

Närigsstatus:

-Finns de som hävdar att vi behöver ca 90 näringsämnen dagligen: 60 mineraler, 16 vitaminer, 12 aminosyror två till tre fetter: omega 3, 6, 9.

jag har inspirerats av kloka gubbar såsom Linus Pauling, Dr Joel Wallach att ta ett sådant multitilskott dagligen.

Detta ger en bild av att det finns mycket kvar att lära och förstå men det verkar vara enkelt sedan att genomföra när vi väl fått dessa och kanske ännu fler pusselbitar på plats

Ett litet exempel på vad vi missar i det supersterila samhälle vi lever i vad gäller vad vi äter och dricker:

Saxat från: http://tarmochpsykologi.wordpress.com/2011/09/19/probiotika/

"Jordbakterier är inte en del av människans tarmflora utan de passerar bara och gör ett suveränt jobb påvägen. Förr i tiden fick människan i sig en hel del jordbakterier då vi drack vatten från brunnar och bäckar.

Människan verkar ha utvecklat ett behov av denna bakterie för att rensa mage och tarm. Jordbakterier rensar ut ruttnande ämnen och förruttnelse-organismer som ger de nyttiga organismerna möjlighet att återhämta sig. Probiotika som innehåller jordbakterier är de mest effektiva."

Jag drack faktiskt vatten från en gammaldax brunn på somrarna när jag var liten så jag kanske har dessa bakterier kvar?

Vet man verkligen att det skett en ökning? Det kan ju vara så att fler blir diagnostiserade idag, pga att vi vet mer om syndromen inom sjukvård och skola. Många vuxna med högfungerande autism, asperger, har ingen diagnos. 

• Like 1