Jump to content

Ung med ledvärk

Marran V

Recommended Posts

Hej! En anhörig till mig fick bra resultat av lchf mot ledvärk förra sommaren. Efter ca 8 veckor med lchf och under 50 kolhydrater per dag så var värken borta.

Ni som äter lchf för att bli friskare från ledvärk (och inte för att gå ner i vikt) hur strikt förhåller ni er till inga eller få kolhydrater?

Hej! En anhörig till mig fick bra resultat av lchf mot ledvärk förra sommaren. Efter ca 8 veckor med lchf och under 50 kolhydrater per dag så var värken borta.

Ni som äter lchf för att bli friskare från ledvärk (och inte för att gå ner i vikt) hur strikt förhåller ni er till inga eller få kolhydrater?

Jag tror 50 kh per dag kan vara en bra nivå, men jag skulle utesluta spannmål helt. 

• Like 4

Jag har märkt en enorm skillnad i min ledvärk sen jag började med LCHF. Jag kör en hyfsat liberal LCHF med rotfrukter och sådant eftersom jag inte har någon övervikt att bli av med.
Jag märker direkt i mina leder framförallt om jag äter mjöl, jag har inte gjort några tester på om det gäller allt mjöl men helt klart för mig är att vetemjöl är det som är absolut sämst för mina leder.

• Like 3

En del blir av med ledvärk enbart genom att utesluta socker och mjöl.

• Like 2

Intressant att flera av er som har svarat skriver om vetemjöl. Min anhöriga har nämligen ätit vetefritt i cirka ett halvår och blev bättre av det men inte bra. Nu har hon precis börjat med LCHF igen då det var det som hjälpte förra gången. Men hon tänkte också fortsätta med vetefritt. Eftersom hon tränar mycket så var hon fundersam om hon kommer att orka träna i samma omfattning med ett betydligt mindre kolhydratintag dvs max 50 men det lär ju ge sig.  Jag funderar på om någon av er äter någon frukt om dagen (fast man ju inte ska..)?

Jag har en reumatisk diagnos, och har haft mycket inflammationer i ledband, muskelfästen och vissa leder, med värk och stelhet som följd. Jag har medicinerat ganska häftigt med både Kortison, cellgifter och malariamedicin.

Medicineringen fick jag börja med när jag redan ätit glutenfritt i 3 år, så det hjälpte inte mig.

Men när jag började med LCHF för snart sju år sedan var jag medicinfri på ca ett halvt år.

Jag försöker att äta max 10 gram kolhydrater per dag, men jag räknar inte så noga numera, jag känner när jag överskridit... :) Men jag äter aldrig någonsin något med gluten, det är bannlyst, då min mage inte tål ett endaste milligram av den varan.

Frukt äter jag mycket sällan, det kan hända att jag tar en bit Grapefrukt ibland, vilket jag tål bra faktiskt, vilket beror på att den är basisk, tror jag... :)

Sist jag var till reumatologen så sa hon att reumatismen har gått tillbaka, i regress på fint språk, så det får jag vara nöjd med. Tack vare LCHF :)

• Like 4

Min anhöriga tålde inte cellgift (utslag, klåda efter bara någon vecka). Någon annan här som ätit cellgift och inte tålt det?

Hon har blivit ordentligt undersökt av reumatologen, de säger att det är en inflammation. Hon har haft så här i tre år,sedan hon var 20 år.

• 2 months later...

Min anhöriga tålde inte cellgift (utslag, klåda efter bara någon vecka). Någon annan här som ätit cellgift och inte tålt det?

Hon har blivit ordentligt undersökt av reumatologen, de säger att det är en inflammation. Hon har haft så här i tre år,sedan hon var 20 år.

Jag tålde inte cellgift (Metotrexate) när jag åt det, efter någon/några månader fick jag biverkningar från alla slemhinnor i form av små blödningar.

Min pappa som också har en reumatisk diagnos har ätit Metotrexate i snart tio år, och har aldrig upplevt några biverkningar.

För min del spelar det ingen roll hur mycket kolhydrater jag äter så länge jag inte äter dem i form av vete. Det behövs inte mycket för att jag ska vara helt rökt i finger- och knäleder i flera dagar efteråt.

För ett par veckor sen bestämde sig en äldre kvinnlig släkting till mig att prova. Det tog inte en vecka så kunde hon ha ringar på sina fingrar som varit för värksvullna för finheter i flera år! Förutom att vara pimpinett hade hon märkbart mindre ont vilket inte heller är fy skam.. :wub:

Tyvärr är hon gammal sjukvårdsarbetare och fortfarande övertygad om fettets farlighet så hon är orolig för sin marginellt ökade fettkonsumtion. F*N och hans fastrar må ta alla fettfobiska felinformatörer de sista 50 åren! :angry:

• Like 7

• 4 weeks later...

Jag har ätit LCHF i drygt 4 år, mer eller mindre strikt i olika perioder. Det gick väldigt fort för mig att bli av med min ledvärk så fort jag började med LCHF.

Värken återkommer när jag äter mjöl, framförallt vetemjöl, och när jag dricker alkohol. I normala fall äter jag en del kolhydrater, i form av rotfrukter och grönsaker och det känner jag ingenting av.

• Like 4