Lugga Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hej. Jag har precis börjat lite grann med lchf och tänkte komma igång och träna lite samtidigt. Jag har tidigare tagit kreatin när jag tränat, vilket jag tyckte gav bra resultat. Tänkte köra det nu med, men vet inte om det ger någon större effekt, eller förstör något om man kör lchf. Har sökt på nätet men inte hittat något svar. Så då tänkte jag kolla här om någon har några erfarenheter eller åsikter om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Om du precis har börjat med LCHF så bör du ta det lugnt med träningen ett tag. Din kropp har fullt upp med att ställa om sig till fettdrift så du bör inte belasta den allt för hårt med träning också. Beträffande kreatinet så hänger det på hur mycket kh det innehåller. Är där inte mycket kh så är det nog helt ok att använda i lagom dos. Du ökar ju ditt fett och protein intag när du äter LCHF så frågan är om du verkligen tränar så pass hårt och mycket så du behöver tillföra mer på konstlad väg. Är ditt syfte med LCHF att få över kroppen på fettdrift så har du bara ca 20 gr kh/dag att spela på och det bästa är nog då att få i sig dessa genom riktig mat typ kött, ägg och andra fett och proteinrika livsmedel med lågt kh innehåll. //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 LCHF släpper bundet vatten medans keratin binder. Vet inte hur totalen kommer bli.Viss keratin kan innehålla upp till 13% kh, men finns varianter som har mycket mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 LCHF släpper bundet vatten medans keratin binder. Vet inte hur totalen kommer bli. Viss keratin kan innehålla upp till 13% kh, men finns varianter som har mycket mindre. Kolhydrater i kreatin? Kreatin i sig innehåller väl inga kolhydrater och ger väl heller ingen energi åt kroppen. Däremot kan det ju finnas olika blandningar där man tillsatt kolhydrater, men då är det ju inte rent kreatin. Äter du kött så äter du kreatin. Som tidigare sagt så binder kreatin vätska, så om du inte vill att detta skall ske så skall du undvika kreatin. I övrigt ser jag inga som helst problem med att inta kreatin på LCHF-kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titanium Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej. Jag har precis börjat lite grann med lchf och tänkte komma igång och träna lite samtidigt.Jag har tidigare tagit kreatin när jag tränat, vilket jag tyckte gav bra resultat. Tänkte köra det nu med, men vet inte om det ger någon större effekt, eller förstör något om man kör lchf. Har sökt på nätet men inte hittat något svar. Så då tänkte jag kolla här om någon har några erfarenheter eller åsikter om detta? På mig ger kreatin positiv effekt, tränar hårt och äter strikt LCHF. En bra kreatinmonohydrate-produkt som innehåller 99,9% tror jag inte det finns något Kh problem med. Jag upplever inget problem alls med detta i samband med LCHF. Tror att den vattenbindande effekten är försumbar. Den stora "boven" här är Kh. Jag måste även hålla med Larz om att ta det lite lugnt med träning några veckor när kroppen ställer om. Det är alltid bra att träna men man ska nog inte köra fullt. I ditt läge skulle jag nog träna lagom så det känns skönt i kanske 6 veckor, sedan kan du nog pressa på och starta med de tillskott som behövs vid hård träning. Vi hård explosiv träning finns det nog anledning att ta kreatin då det är svårt att fylla på med via mat, och musklerna använder Kreatinmotorn. Men inte vid lägre intensitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts