Jump to content

Bageribranchen i kris?

Anders A

Recommended Posts

Njae, handlar nog inte om att folk äter mindre bröd. Bara att konsumenterna väljer dagsfärskt bröd från butikernas egna butiksbageri istället för att köpa från andra tillverkare.

Det är det nog inte. Skogaholms har minskat med 30% och inte bara där dagsfärskt bröd finns att köpa.

Jag tror att även de som inte äter lchf, mer eller mindre medveten, drar ner på brödet. Till och med slv förordar ju att vi skall äta mindre vitt mjöl. Även "grova" (brunfärgade) bröd innehåller mycket av de varan. Så de är ju goda nyheter för folkhälsan :)

De kunde ju börja med att baka "riktigt" bröd först, dvs utan en massa extra tillsatser som t ex extra gluten. Min man äter bröd, och i vår lilla närbutik finns bara Pågens, och allt bröd har extra vetegluten. Blää.

• Like 1

Jag tror att även de som inte äter lchf, mer eller mindre medveten, drar ner på brödet. Till och med slv förordar ju att vi skall äta mindre vitt mjöl. Även "grova" (brunfärgade) bröd innehåller mycket av de varan. Så de är ju goda nyheter för folkhälsan :)

Du menar de bröden de färgar med mörk sirap? :)

Tyvärr har jag köpt CarbZones low-carb bröd i veckan. Väldigt otrevlig innehållsförteckning med vetegluten, vetemjöl. Men passade mig som inte orkar baka. Endast 11gr kh/100gr och det smakar väldigt bra. 

Kan nog tänka mig att ha detta bröd liggandes i frysen regelbundet, eftersom det finns tillgängligt i min närbutik och smakar faktiskt bra. Hade som sagt gärna sett andra lågkolhydratsbröd i brödhyllan!

Problemet för bagerierna är nog att "alla" bakar bröd numera. Från Pressbyrån till bensinmackar. På ett bageri bakas brödet tidigt på morgonen, så när det når butiken är det flera timmar "gammalt". Många väljer då det nybakade, varma brödet som bakas i butik.

Men för mig är det inte riktigt bröd. Innehållsförteckningen på dessa bake-offbröd är väldigt lång.

OM jag nån gång äter bröd, då blir det surdegsbröd med endast 3 ingredienser: mjöl, vatten och salt. Behövs inte mer.

• Like 1