annavera

Får man "fuska" om man vill gå ned i vikt?

Recommended Posts

Har ätit rätt så strikt LCHF i drygt två månader nu och på den tiden gått ner ca 5 kg. Har ungefär 5 kg till att bli av med. Det jag äter till vardags som kanske är att anse som "fusk" är lite bär (två matskedar/dag)
samt 1-2 bitar mörk choklad och några mandlar som kvällsmys. Jag har kommit fram till att jag kan unna mej detta och ändå gå ned i vikt. Till saken hör också att jag tränar rätt mkt, det brukar bli ca 10 timmar/vecka iaf.

Men till mitt problem. Vi reser endel och förut var det för mej lika med bilgodis, mat på restaurang läsk etc. Allt sådant har jag dock slutat med. nu äter jag bra mat enligt LCHF dock brukar det bli lite extra mörk choklad och kanske ngt medtaget LCHF bak istället, typ chokladbollar utan socker gjorda på nötter eller dyligt. Men inte totalt utanför ramarna iaf. Trots detta så går jag upp i vikt varje gång vi varit bortresta över en helg, nu senast tors-sön hade jag gått upp två kilo då jag kom hem. Visst endel är säkert vätska, men ändå? Väldigt deprimerande känns det så jag verkligen försöker att göra allt rätt men såklart ändå vill kunna ha lite "semester" är det verkligen så känsligt att man sabbar hela sin viktnedgång pga lite extra mörk choklad tex?

Någon LCHF expert som har lust att göra ett utlåtande? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det 5 extrakilon du vill bli av med är sådant som kroppen kanske vill ha kvar, som lagar för svårare tider? Många känner att de har några extrakilon som är väldigt svårt att få bort, även om de kör ganska strikt LCHF.

Experimentera lite med RS och få ner stresshormonerna kanske? Vid resor rubbar man ju sina cirklar som ev kan sätta kroppen i stress (?)

Lycka till!

Ps. är ingen lchf-expert på långa vägar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om man äter LCHF kan man ju inte äta hur mycket som helst om man vill gå ner i vikt och ju närmare ditt mål du är desto trickigare blir det. Dessutom kanske du inte gör av med lika mycket när du är bortrest... du kanske tränar mindre?

Jag föreslår att du låter vardagen vara "fuskfri" så känns det mera lyx när du verkligen lyxar till det. Det gör att du kanske inte behöver lika myc

Vilka nötter äter du? Bara mandlar? Många nötter innehåller också rätt mycket kolhydrater, men alla (även mandlar) innehåller rejäla mängder fett vilket innebär att det är lätt att överäta.

Vilken typ av mörk choklad äter du? Jag skulle säga att allt under 86% innehåller alldeles för mycket kolisar för att det ska vara OK annat än undantagsvis om du vill gå ner i vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ätit rätt så strikt LCHF i drygt två månader nu och på den tiden gått ner ca 5 kg. Har ungefär 5 kg till att bli av med. Det jag äter till vardags som kanske är att anse som "fusk" är lite bär (två matskedar/dag)

samt 1-2 bitar mörk choklad och några mandlar som kvällsmys. Jag har kommit fram till att jag kan unna mej detta och ändå gå ned i vikt. Till saken hör också att jag tränar rätt mkt, det brukar bli ca 10 timmar/vecka iaf.

Men till mitt problem. Vi reser endel och förut var det för mej lika med bilgodis, mat på restaurang läsk etc. Allt sådant har jag dock slutat med. nu äter jag bra mat enligt LCHF dock brukar det bli lite extra mörk choklad och kanske ngt medtaget LCHF bak istället, typ chokladbollar utan socker gjorda på nötter eller dyligt. Men inte totalt utanför ramarna iaf. Trots detta så går jag upp i vikt varje gång vi varit bortresta över en helg, nu senast tors-sön hade jag gått upp två kilo då jag kom hem. Visst endel är säkert vätska, men ändå? Väldigt deprimerande känns det så jag verkligen försöker att göra allt rätt men såklart ändå vill kunna ha lite "semester" är det verkligen så känsligt att man sabbar hela sin viktnedgång pga lite extra mörk choklad tex?

Någon LCHF expert som har lust att göra ett utlåtande? :)

Du har ju nästan svarat på frågan själv. ;)

Du tränar mycket...vilket borde betyda att du äter en hel del extra...det kan vara lite svårt att ha koll på hur mycket extra man äter på grund av träning...så om du vill gå ner de sista 5 kilona, kanske du måste räkna lite mer på hur mycket du äter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"jag tränar rätt mkt, det brukar bli ca 10 timmar/vecka iaf."

Det framgår inte vilken form av träning du utövar. Anaerob träning skapar i regel mer hunger än aerob som förbränner bättre. I vilket fall som helst så bör du se över vad som kan plockas bort i din kosthållning, men ändå fortsätter att uppleva känslan av välbefinnande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Jag tränar crossfit, samt endel löpning cykling etc för att kunna vara ute varje dag. Jag tror dock inte att jag äter för mkt i mängd då jag även kör periodisk fasta och inte äter föränns efter kl ett på dagarna. Upplever inte någon direkt ökad hunger pga träningen utan äter ganska normalt, en lättare lunch, middag samt ett kvällsmål tex en liten portion fet youghurt. Inga stora portioner eller extra mellanmål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej annavera,

Om vi konkretiserar lite mera då.

Hur ser din normala ätardag ut? Har du räknat på det vad gäller energiintag etc?

Fundersams svar ovan är väldigt sammanfattande och bra. Eftersom du inte strävar mot någon (extrem) specifik "tävlingsform" eller liknande som är av tilfällig karaktär så är det ju faktiskt så att sättet du äter nu är det sätt du i framtiden kommer att äta efter. Oavsett viktminskningsmetod så handlar det om att sättet man äter ju lägger grunden till hur man ska äta framöver för att hålla sin vikt.

Det är ett klassiskt generalfel att tro att viktminskningen är en tillfällig period som skall uthärdas men när man väl nått sin idealvikt så kan man börja om på ny kula och äta "som vanligt" igen. Diplomatiskt uttryck så är det här med verkligheten och sanningen ej förenligt. Lite mer rakt på sak är detta ren och skär BS! Det är också detta som gör att bantningsindustrin frodas som den gör genom att godtrogna, dåligt pålästa och - inte så sällan - naiva - människor köper en massa onödigt skräp vars enda funktion är att åstadkomma hypertrofi i någon annans plånbok.

Innan jag fortsätter, det framgick inte riktigt om du efter dina tillfälliga utsvävningar snabbt återgick till vikten/formen innan? Var det bara vätska så är det ju inget att oja sig över menar jag. Kroppens biokemi har sina regler att följa och dit hör vätskeansamling, glykogeninlagring etc etc i relation till kostintag, aktiviteter etc.

Jag stannar där men se över var du står nu så att du har full koll på detta. Därefter kan du sannolikt skruva och vrida på saker och ting.

Tänk även på att lågkolhydratkost inte är någon "vanlig" kosthållning. Den kräver anpassning som tar tid och är därför mer knepig än andra "normala" viktminskningsmetoder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också vilja gå ner 5 kg. Men då kan inte 1-2 bitar 90-procentig choklad, nötter och vin till helgen ingå i min kost.

Jag har idag ett BMI på 24,5 och det har jag haft i 2 år (! aldrig hänt i mitt liv förut) och mår strålande.

Så, det är nog som många påpekar ovan, ett val man får göra.

Strikt och gå ner i vikt, eller äta så att man är nöjd, glad, mår bra och acceptera den vikten kroppen har.

Lycka till!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo ofta är det ju så att kroppen och knoppen har olika mål. Kroppens kvinnoideal verkar ofta vara närmare Boticellis Venus än dagens trådsmala modeller

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*Brööööl*

Olika falla ödets lotter.

Jag kan inte fuska ALLS om jag ska gå ner i vikt. Det är portionskontroll och riktigt lågt i kolhydrater om jag ska lyckas. Ett glas vin "kostade" mig en hel veckas viktnedgång (nej, jag gick inte ner dubbelt så mycket veckan därefter heller, det bara avstannade viktnedgången), sex bitar sushi samma sak.  <_<

Min man däremot, när han tog en vända med LCHF, gick ner 16 kilo på några månader trots att han unnade sig öl ibland, chips ibland, hamburgerbröd och pommes när han åt på stan, nån pizza, nån macka här och där. Detta trots att hans enda motion var att larva runt på golfbanan ett par gånger i veckan i slutet på viktnedgången. 

Jag? Jag simmade en halvtimme varje morgon och gick promenader emellanåt...

Inte rättvist på en fläck. Hade vi börjat samtidigt hade jag antagligen gått i sjön av ren avund och frustration.. :blink:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*Brööööl*

Jag kan inte fuska ALLS om jag ska gå ner i vikt. Det är portionskontroll och riktigt lågt i kolhydrater om jag ska lyckas. Ett glas vin "kostade" mig en hel veckas viktnedgång (nej, jag gick inte ner dubbelt så mycket veckan därefter heller, det bara avstannade viktnedgången), sex bitar sushi samma sak.  <_<

Min man däremot, när han tog en vända med LCHF, gick ner 16 kilo på några månader trots att han unnade sig öl ibland, chips ibland, hamburgerbröd och pommes när han åt på stan, nån pizza, nån macka här och där. Detta trots att hans enda motion var att larva runt på golfbanan ett par gånger i veckan i slutet på viktnedgången. 

Jag? Jag simmade en halvtimme varje morgon och gick promenader emellanåt...

Inte rättvist på en fläck. Hade vi börjat samtidigt hade jag antagligen gått i sjön av ren avund och frustration.. :blink:

Jag tror bara att du är lat och smygäter. ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*Brööööl*

Detta tycker jag viktigt när vi diskuterar LCHF och att vi skapar kunskap om att toleransen är väldigt individuell. Kanske upplever man det orättvist med tanke på hur "matlandskapet" ser ut men om man tänker och känner efter spelar det kanske inte så stor roll.

Jag har upptäckt efter 1 år och 4 månader på LCHF, att min smak har förändrats. Har ätit lite ris ett par gånger senaste tiden, såååå ointressant mat  :P. Har tagit någon brödskiva, det är inte äckligt men inte heller så gott att jag går och sörjer och upplever stor förlust. Likadant med pasta gjord på mjöl. Det verkar som om smaklökarna ställer om sig och föredrar naturligt producerad föda. En mycket intressant bieffekt som jag nog inte hade räknad med  ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta tycker jag viktigt när vi diskuterar LCHF och att vi skapar kunskap om att toleransen är väldigt individuell. Kanske upplever man det orättvist med tanke på hur "matlandskapet" ser ut men om man tänker och känner efter spelar det kanske inte så stor roll.

Jag har upptäckt efter 1 år och 4 månader på LCHF, att min smak har förändrats. Har ätit lite ris ett par gånger senaste tiden, såååå ointressant mat  :P. Har tagit någon brödskiva, det är inte äckligt men inte heller så gott att jag går och sörjer och upplever stor förlust. Likadant med pasta gjord på mjöl. Det verkar som om smaklökarna ställer om sig och föredrar naturligt producerad föda. En mycket intressant bieffekt som jag nog inte hade räknad med  ^_^

Sushi. Jo. Då ÄR ris gott. Annars, meh.

Köpebröd frestar mig inge alls men när min son har bakat bröd, med knaprig skorpa, och hela huset doftar och de äter det med smör som smälter.. Då vill jag bara gråta av avund - och jag skulle unna mig en skiva om jag inte blev så himla sjuk av gluten. Oh, well.

Pasta? Stekt vitkål är ju MYCKET godare! Det var ändå bara såsen var god nu när man ser tillbaka hehe.  ;)

Lite kul är det med de förändrade smaklökarna. Tomater är söta som frukter, blomkål smakar lite sött o.s.v. Hemgjord glass behöver inget sötningsmedel alls, den är ju gjord på grädde och grädde är ju sött i sig själv? Min familj bara flinar och skakar på huvudet MEN de har vant sig tillsammans med mig och har börjat klaga på hur otäckt sött en del av godiset de innan älskade är. Hah!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske skulle ta del av TTs råd om kvalitativ träning i stället.. för vikten behöver inte vara något som helst problem.. förutom psykologiskt!?

155-lbs-before-and-after.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg