nabe Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Ja och tycker det är svår att mäta, visar ju så olika. Vet att jag har gått ner i vikt eftersom jag gått från storlek 48 till 42-44, jippi! Är bara så nyfiken på vad jag nu väger men vågar inte (värsta ångesten). Tänker att om jag väger mer än vad jag tror så blir det sådant bakslag och ångest. Vad tycker ni? ska jag bemöta ev ångest och väga mig eller vara lyckligt ovetande? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted May 7, 2014 Popular Post Share Posted May 7, 2014 Fantastiskt att du gått från stl 48 till 44 - 42! Och att du gjort det utan att väga dig. Att du har kunnat motstå att låta vågen vara din vägvisare och domare. När det nu går så bra kanske du ska skippa vågen för alltid! Du klarar dig ju fantastiskt utan den. Siffrorna på vågen betyder ju faktiskt ingenting när du mår bra och minskar i omkrets. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted May 7, 2014 Popular Post Share Posted May 7, 2014 Släng vågen! Siffrorna där säger ingenting om din kroppsammansättning hur du mår eller hur omgivningen uppfattar dig Hur du mår om kläderna passar och vad bilden i spegeln säger är mycket viktigare att ta hänsyn till Dessutom ljuger vågen alldeles för mycket Den kan inte skilja musker från fett vätska eller benmassa (ifall du inte gör nån dyr pod-mätning) Den vet heller inte om du är nyäten har kissat och bajsat eller råkar binda in mer vätska för tillfället Det är parametrar som kan påverka siffran flera kilon upp eller ner 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tiny Tom Posted May 7, 2014 Popular Post Share Posted May 7, 2014 Nabe, I dina - uppenbarligen allt mer lössittande - kläder så skulle jag reagera enligt följande om vågen visat sig stå still: YES!!! Vad jag menar med ovanstående är att det enda du är intresserad av att tappa är fettvikt. Allt annat vill du behålla eftersom det är det som är kroppens maskineri och primärt håller igång din ämnesomsättning, ger dig former etc etc. Kroppens anatomiska godis uttryckt väldigt annorlunda. Så vad än vågen visar så gläds! Gläds redan idag! Det gör jag, å dina vägnar. Grattis! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Jag tänker också att många skriver att dom går ner i storlek på kläder men inte i vikt. Hur är det möjligt egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Jag tänker också att många skriver att dom går ner i storlek på kläder men inte i vikt. Hur är det möjligt egentligen? Muskler väger mer än fett. Du har väl sett Zepps tjej som väger 155 lbs i 2 versioner? Får man bort sladdret minskar man ju i storlek. Jag hade inte gått ner ett gram på LCHF i fjol somras, men gått ner 2-3 storlekar, så använd vågen ungefär som man använder horoskopet. Det är lite kul att titta på men inget man egentligen bryr sej om 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Tror mig ha läst att det skiljer 5 kilo mellan varje storlek... Du MÅSTE ju bara ha gått ner när din storlek har minskat så mycket! Bra jobbat och lycka till med beslutet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Instämmer med Dufva. Släng vågen. Jag gav bort min våg för många år sedan, och låter istället trivselkänslan få vara måttstocken... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Muskler väger mer än fett. Du har väl sett Zepps tjej som väger 155 lbs i 2 versioner? Får man bort sladdret minskar man ju i storlek. Jag hade inte gått ner ett gram på LCHF i fjol somras, men gått ner 2-3 storlekar, så använd vågen ungefär som man använder horoskopet. Det är lite kul att titta på men inget man egentligen bryr sej om jo muskler väger ju mer än fett, det tänkte jag inte på. Ej sett Zepps tjej, intressant.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 jo muskler väger ju mer än fett, det tänkte jag inte på. Ej sett Zepps tjej, intressant.. Här är hon: http://everydaypaleo.com/attention-scale-addicts-part-2/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Är ju nyfiken också, vad vågen visar. Jag har kämpat ganska så hårt mot mitt sötsug från den dagen jag gick över till lchf (ca 4mån sedan) men det börjar sakta ge med sig, tack och lov. Har klättrat på väggar och slitit mitt hår . Känner ändå att jag så småningom måste använda mig av vågen för att hålla mig viktstabil. Lutar väl åt att den dagen jag får på mig strl:38-40 kommer jag väga mig. Skippar vågen för tillfället, törs helt enkelt inte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Är ju nyfiken också, vad vågen visar. Jag har kämpat ganska så hårt mot mitt sötsug från den dagen jag gick över till lchf (ca 4mån sedan) men det börjar sakta ge med sig, tack och lov. Har klättrat på väggar och slitit mitt hår . Känner ändå att jag så småningom måste använda mig av vågen för att hålla mig viktstabil. Lutar väl åt att den dagen jag får på mig strl:38-40 kommer jag väga mig. Skippar vågen för tillfället, törs helt enkelt inte. Jag tycker att det är kul att väga mig...oavsett om det går bra eller dåligt...jag gillar lite nördiga prylar.... http://vitrine.withings.com/smart-body-analyzer.html ...man kan sen sitta och studera sina viktkurvor på datorn eller mobilen :-) Synd att du inte vägde dig när du satte igång...om du inte gått ner i vikt hade du antagligen ändå minskat din fettmassa och det hade en sån våg visat...och det är ju fettmassan som är viktig att minska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordmetroid Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Jag tycker det är jätte roligt med vågen. Jag väger mig varje dag samma tid runt 16:00 - 17:00 med samma arbetskläder så att jag får ett mer korrekt resultat. Jag bryr mig inte om jag går upp en dag eller ner en dag, som sagt det beror ju på om man skitit eller inte(en skit kan mycket väl väga ett par 100g(Jag har kontrollerat genom att väga mig för och efter toabesöket)). Det är trenden som är intressant och jag har lagt med ett glidande medelvärde på 5 dagar(2 invägningar bakåt respektive 2 invägningar framåt). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Jag tycker det är jätte roligt med vågen. Jag väger mig varje dag samma tid runt 16:00 - 17:00 med samma arbetskläder så att jag får ett mer korrekt resultat. Jag bryr mig inte om jag går upp en dag eller ner en dag, som sagt det beror ju på om man skitit eller inte(en skit kan mycket väl väga ett par 100g). Det är trenden som är intressant och jag har lagt med ett glidande medelvärde på 5 dagar(2 dagar bakåt respektive 2 dagar framåt). 2014-05-07-185112_1280x800_scrot.png Jag är också "kurvnörd". Grattis till den fina trenden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 I spent my entire career waiting patiently for the right situation that would produce the picture below. Now that you are done staring in amazement, eyes darting back and forth between the two Debs and down to “155lbs” to make sure you read it right, let this information really sink in. Let it change your perspective to something healthier. Forever! Now go throw away your scale. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts