Ti Ti Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Skocksoppa med getost 6 portioner 2-3 msk smör det vita på 2 purjolökar, finhackat 2 huvuden grönsallat, sköljda och delade 10 tärnade skockbottnar (2 burkar) 2 liter hönsbuljong 3 dl grädde 150 g getost (chèvre) svartpeppar kajennpeppar 1. Fräs purjo, sallat och bottnar i smör i omkring 5 minuter utan att grönsakerna tar färg. 2. Häll i buljongen. Låt koka i 15 minuter. Tillsätt grädden och kryddorna och låt koka i 5 minuter. Späd med lite vatten om den kokat ihop för mycket (det ska vara ungefär 2 liter). 3. Ta av soppan från värmen, smula ner osten och kör soppan i mixer. Smaka av. Värm soppan utan att den kokar. Servera den med (vitt bröd och) tomatsallad. Originalreceptet finns här: http://blogg.dn.se/matbloggen/2014/04/30/lyckad-kombo-21-sallad-och-skockor/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Skockor är ju bara outstanding! I år har jag grävt upp alla från rabatten (nåja... alla... det går väl inte) och ska göra ett riktigt skockland på den mest soliga och vindskyddade plats jag har, så jag får mer än bara tillfällig skörd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Är det inta kromärtsskockor som använts 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Är det inta kromärtsskockor som använts Joo, det är klart. Läste bara rubriken och skummade ingredienserna. Hmmm... Inlagda skockbottnar har jag lite svårt för. Finns det såna som inte smakar ättika? Annars skulle jag kunna tänka mej att prova den med jordärtsskockor också. Tror säkert det blir underbart med chevre 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ja! Nästa gång ska jag ta chèvre-ost på min skockgratäng. Det blir nog urgott. Nu är dock säsongen slut för i år. De som är kvar är omplanterade och sticker när som helst upp sina skott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ja! Nästa gång ska jag ta chèvre-ost på min skockgratäng. Det blir nog urgott. Nu är dock säsongen slut för i år. De som är kvar är omplanterade och sticker när som helst upp sina skott. Jo men innan du glömmer det kan du väl lägga upp receptet på din skockgratäng också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts