nabe Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Tänkte skriva här för att hjälpa mig själv att behålla fokus. I januari la jag om min kost till lchf. I början körde jag ganska liberalt för att sedan gå över till striktare. I några veckor körde jag fakir också. Nu äter jag hyfsat strikt, (pröva sig fram lite). Mitt mål från början var bara viktminskning men nu tänker jag helt annorlunda. Vet att det är kolhydraterna som ställer till det för mig. Kommer aldrig kunna äta som tidigare igen men har däremot en förhoppning om, när jag nått målvikt, kunna lägga till fler grönsaker och ev rotfrukter. Ni får gärna komma med tips och råd, synpunkter Börjar med gårdagens intag: Lunch: kl.11.30 1/2 pkt bacon, 4 skivor prästost. Middag: kl.17.30 120g ostgratinerad nötfärs, 25g vitlökssmör, 50g vitkål. Vid 21-tiden var jag så hungrig eller sugen, svårt att avgöra. Fantiserade om rostmackor med aprikosmarmelad. Slog bort tanken ganska snabbt och gick och borstade tänderna, hjälpte faktiskt. Tittade på kakel resten av kvällen, till fritidshuset, och vips var kvällen slut. Bra att fokusera på annat för att hålla "suget" borta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Skillnaden mellan hunger och sug märker du enklast om du funderar på ett kokt ägg. Känns det lockande är du hungrig. Vill du inte ha det är du bara sugen. Jag tror att jag skulle varit onöjd efter din dag... tycker inte det verkar vara mat i överkant. (i alla fall om jag varit och tränat. Då finns det ingen botten i mej så då gäller det verkligen att fokusera på äggäggäggägg) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 Jag tränar tyvärr inte mer än promenader nästan varje dag och är stillasittande hela dagen. Ska testa det där med ägg.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Jag är inte heller nån atlet, tro inte det! Jag är en rultig kärring som gör sitt bästa för att hålla gamnacke och ischias stången. Men jag märker skillnad de dagar jag inte bara sitter vid skrivbordet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 Dagens mat blev så här: Lunch: kl.11.30 1 fröknäcke med smör och ost, 1 kokt ägg, 3 salamiskivor. Middag: 17.30 5 skivor stekt fläskfilé, 1 dl gräddsås, 1msk smör och spenatsallad med fetaost. Blev sugen vid 19.30. Kunde inte stå emot, så tog 3 salamiskivor. Ångrade mig efteråt eftersom jag försöker komma ifrån småätande. Fick ju tipset med ägg... hade jag haft ett färdigkokt ägg hade det lätt slukats. Så verkar inte funka mot mitt sug. Nu sitter jag här och är sugen igen, suck! vissa dagar är såå jobbiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Jamen salami är väl ok om du verkligen var hungrig. Jag sa att du skulle FÖRESTÄLLA dej ett kokt ägg. Känns det lockande är det riktig hunger och då kan du äta vad ellsehåeffigt du har i närheten. Känns TANKEN på kokt ägg inte vad du EGENTLIGEN skulle kunna tänka dej att äta, ja då ska du låta bli, för då är det huvet och inte magen som är onöjd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Jamen salami är väl ok om du verkligen var hungrig. Jag sa att du skulle FÖRESTÄLLA dej ett kokt ägg. Känns det lockande är det riktig hunger och då kan du äta vad ellsehåeffigt du har i närheten. Känns TANKEN på kokt ägg inte vad du EGENTLIGEN skulle kunna tänka dej att äta, ja då ska du låta bli, för då är det huvet och inte magen som är onöjd Jo men det var vad jag föreställde mig, ett kokt ägg.. Jag har ju svårt att skilja på hunger och sug men tyckte jag åt en ordentlig middag, vart mätt, och drog slutsatsen att det var "sug" som gjorde att jag åt salamin. Visst är det ok att äta salami men försöker komma ifrån småätande, gammalt beteende. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Det här kommer jag äta idag: Lunch, 11.30: 1/2 pkt bacon, 40g Prästost Middag: 120g Kabanoss, 120g broccolimos med 1msk smör och 30g fetaost. 1dl kokosmjölkspannakotta med vanilj. Har ätit lunchen och direkt efteråt satte sötsuget igång, hanterbart och höll i sig i 5-10 min. Kommer vara glad över pannakottan när övriga familjen dukar upp "fredagsmyset", bestående av skit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 10, 2014 Author Share Posted May 10, 2014 Gårdagen blev ok, måttligt med sötsug. Åt några ostskivor på kvällen också. Försöker ha mer fett i maten för att förhindra kvällssuget men mår småilla då. Pannakottan var inte god. Illamående vid läggdags och kryp/ryck i benen på natten. Måste nog ta magnesium-tillskott igen. Dagens: 1 ägg, 1/2 pkt bacon, 3 ostskivor. 130g köttfärs, 1msk kryddsmör, 120g broccoli, 20g fetaost. Brieost till Eurovision Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Igår var det en bra dag. Inget speciellt sötsug att brottas med. Idag: 1 fröknäcke med bregott, 3 ostskivor, 1 kokt ägg 5 fläskfiléskivor, 20g vitlökssmör, 3 stekta champinjoner, 20g fetaost, vitkålssallad. Bra dag hittills ang sötsug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Dagens mat blir: 1 Fröknäcke med bregott och 3 skivor ost, 3 smörstekta champinjoner, vitkålsallad. Wok av kycklingfilé och broccoli, 1msk smör. Undrar om soja är ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 Idag: 130g kycklingfilé, 100g spenat, 1msk smör, 20g fetaost. Ost och salamiomelett. Igår hade jag knappt något sötsug alls, skönt! Skippade sojan till Woken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Sötsug från helvetet igår hela kvällen. Vart kommer det ifrån? fattar inte. Det bara tar tag i en och vägrar släppa. Det blev alltså flera skivor ost, en ölkorv och några paranötter. Vet ju att jag får dessa "anfall" ibland och då är det svårt att stoppa så är glad över att jag valde hyfsat bra "godis". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Sötsug från helvetet igår hela kvällen. Vart kommer det ifrån? fattar inte. Det bara tar tag i en och vägrar släppa. Det blev alltså flera skivor ost, en ölkorv och några paranötter. Vet ju att jag får dessa "anfall" ibland och då är det svårt att stoppa så är glad över att jag valde hyfsat bra "godis". Är det "den" tiden på månaden? Då får man ju ofta sötsug... det hade jag faktiskt en bit in i menopaus också. Snyggt jobbat att välja andra grejor i stället :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Är det "den" tiden på månaden? Då får man ju ofta sötsug... det hade jag faktiskt en bit in i menopaus också. Snyggt jobbat att välja andra grejor i stället :-) Kan vara den tiden på månaden. Är så oregelbunden tyvärr, så svårt å veta. Men det känns som jag kan drabbas när som..Idag känns allt bättre:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Dagens: Lunch Ost och salamiomelett. Middag Ostgratinerad köttfärssås med vitlökssmör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Var illamående på kvällen igår. Tror det beror på att jag åt för mycket fett, tog extra i ett försök för att förhindra ev sötsugsattack. Dagens: Salami och ost Köttfärssås och broccoli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 16, 2014 Author Share Posted May 16, 2014 Gårdagen var ok, inget speciellt sötsug. Provade ett par gamla shorts i strl. 40 och fick på mig dom , lite trånga men ändå, superglad! Shorts från förra sommaren i strl.46-48 är väldigt för stora. Dagens: 50g cheddarost, 6 skivor salami. Grillad kyckling med kryddsmör. Chokladmousse, 1/2dl grädde 10g 86% choklad 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Bra kväll igår, blev lite ost också men inte pga extremt sötsug utan för att det är gott. Dagens: 1 fröknäcke med bregott och 3 skivor ost, 1ägg Fläskkotlett med vitlökssmör och 120g broccolimos +1 msk smör i. ostchips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Dagens: 1 fröknäcke med bregott och 4 salamiskivor, 1ägg. Torskfilé med citronsmör, spenat och fetaostsallad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Blev några ostskivor i går kväll också pga sötsug. Dagens: Hamburgare, köttet, från Mcdonalds, 4 ostskivor. 1 Kabanoss, 50g Halloumi, broccolimos 120g, 1msk creme fraiche, 1msk smör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Hade yrsel/seg i huvudet igår på dagen, blir det då och då. Kan det ha med kosten att göra tro? Inget sötsug på kvällen. Dagens: 1/2 pkt bacon 1 kokt ägg med smör. Gryta på Högrev, 1msk kryddsmör, spenat och fetaostsallad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Du kommer väl ihåg salt och vatten? Brist på bägge kan ge dimhjärna och trötthet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Du kommer väl ihåg salt och vatten? Brist på bägge kan ge dimhjärna och trötthet Tycker jag sköter det, kanske behövs det mer ändå...Har dimhjärna idag med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Tycker jag sköter det, kanske behövs det mer ändå...Har dimhjärna idag med. Testa. Du kan inte överdosera salt, för då blir du törstig och kissar ut det. Kroppen kan inte tillverka salt själv, så det måste tillföras i tillräckliga mängder. Och så länge du inte dricker kooopiösa mängder vatten är inte heller det giftigt. Jag tror att man dör om man hinkar i sej 10 liter eller så... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Det är ju väldigt lite mat du äter, prova med att öka både portioner och fett till, då brukar sötsuget ge med sig 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Håller med Birgitta där, det är väldigt lite mat säkert under 1000kcal en del dagar, du borde kunna nästan dubbla portionerna,så blir du mätt och slipper sötsuget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Vissa dagar blir det lite lite, kan jag hålla med om nu när jag tittar tillbaka. Men jag har också ett stillasittande jobb, tränar inte, (endast promenader var dag). Tillsätter jag mer fett blir jag lätt illamående, tyvärr. Det går bättre om det ät "gömt" i maten som i tex ost. Jag har en hel del kilon kvar att gå ner vill jag tillägga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Det räcker faktiskt med promenader varje dag, du kan försöka äta betydligt mer ändå. Jag äter faktiskt mellan 2000-3000 kalorier varje dag, ibland ännu mer, det var sen jag började göra det som vikten började röra sig neråt för 3 år sen. Ätit LCHF i 5, men stod still länge. Äter så här för att må bra, väger 75 till mina 178 cm, nöjd med det. Mycket stillasittande blir det här med, sjukpensionerad efter en ryggskada. Men promenader försöker jag med varje dag. Ingen gymtränig, bara lite lugna sjukgymnastikövningar hemma. Fläskfile t.ex är väldigt magert, försök med karré, kyckling med skinn, färsbiffar som du blandar i grädde och ägg i, gratänger och liknande, så får du upp fetthalten utan att behöva lägga till så mycket extra Lycka till. PS. Vill du ha tips på den typ av mat jag ätit de senaste 5 åren, så finns ca 1000 lättlagade gratisrecept på mina bloggar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Funderat lite och ska öka på med fettet efter era råd, tack! Annars, sover dåligt, vaknar stup i kvarten, kan ju vara därför jag är seg också. "kolesterolfläckarna" på ögonlocken blir allt större och gulare, inte så kul (har fått dom sedan jag lade om kosten), riktigt fult Godkända värden på kolesteroltest hade jag. Dagens: Köttgryta med broccoli, 1msk creme fraiche, 1msk smör, te med kokosfett. Torskfilé med spenatstuvning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Blev ingen middag igår. Migränanfall i timmar helt utslagen. Mår bra idag Dagens: 1 kabanoss, 1 kokt ägg med 1msk smör, te med kokosfett. Kycklingcurry i creme fraiche, smörstekt spenat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Hej nabe! Soja kan innehålla socker, den kinesiska mer än den japanska. Mjukost som Brie innehåller socker. Chark som salami och bacon innehåller socker, läs på innehållsförteckningarna om du inte tror mig. Kanske är de sakerna tillräckliga för att underhålla ett sockersug hos dig? Charkdisken är bedräglig, ska man ha något därifrån som inte har druvsocker tillsatt får man leta. Vissa sorters lufttorkad skinka är det enda jag känner till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Hej nabe! Soja kan innehålla socker, den kinesiska mer än den japanska. Mjukost som Brie innehåller socker. Chark som salami och bacon innehåller socker, läs på innehållsförteckningarna om du inte tror mig. Kanske är de sakerna tillräckliga för att underhålla ett sockersug hos dig? Charkdisken är bedräglig, ska man ha något därifrån som inte har druvsocker tillsatt får man leta. Vissa sorters lufttorkad skinka är det enda jag känner till. Hej, Jo vet att det innehåller socker. Soya äter jag ju sällan, så det kollades nyligen upp och skippades. Men tror du verkligen att man kan vara så lättpåverkad? kan ju vara så... Ingår inte tex druvsocker i "kolhydratsredovisningen" på förpackningen? På Brie-osten stod 0,1g i kolhydrater. Baconet, salamin jag köper 1g/100g, kabanoss 0,7g. Ja, man blir ju irriterad över att allt måste det stoppas socker i. Känns inte som att det påverkar mig, men vet ju inte...Suget varierar från dag till dag och hittar inget mönster riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 23, 2014 Author Share Posted May 23, 2014 Inget sötsug igår. Inte ens när maken satt och åt choklad bredvid i soffan. Dagens: Fröknäcke med bregott, 4 ostskivor och 1 ägg. Te med kokosfett. Gårdagens Currykyckling med broccoli. Ev. ölkorv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 24, 2014 Author Share Posted May 24, 2014 Tog ett glas vitt vin igår. Det var ingen bra idé. Satte igång sötsug som blev mer svårstoppat pga alkoholpåverkan antar jag. Lite skitsamma mentalitet. Blev en näve jordnötter, en ölkorv och en bit cheddarost. Blev sugen på makens öl, men tog mig i kragen . Jaa, då vet jag det. Dagens: 2 kokta ägg med smör, 3 ostskivor. 1 Lövbiff, 50g smörstekt vitkål, 1 msk vitlökssmör och 30g fetaost. Chokladmousse, 1/2 dl grädde 10g 86% choklad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Aj, sötsug. Men du hanterade det galant! Det du åt var inom ramarna. Bra gjort, heja på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Gårdagen var bra. Chokladmoussen sätter inte igång extra mer-sug konstigt nog. Visst skulle jag lätt kunnat äta 5 till för att det är så gott.. Ett av mina mål för framtiden, att kunna äta något gott ibland men bara lite och sedan känna sig nöjd. Kl.11.30 Ostomelett (2 ägg) 4 ostskivor. Te med kokosfett. Kl. 17.30 1 Lövbiff med kryddsmör, 50g smörstekt vitkål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Inget sug igår alls, tvärtom, dålig aptit. Samma känsla idag, känns motbjudande att stoppa något i munnen. Får se hur det känns när det är dags för lunch. Vaknade svullen i kroppen i morse, speciellt fingrarna, obehagligt. Dagens planerade måltider: Kl. 11.30 2 kokta ägg med 1msk smör. Te med kokosfett. Kl: 17.30 Fläskfilé, 5 skivor med kryddsmör, 50g strimlad vitkål med olivolja och citron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 Mår prima idag. Aptitlösheten släppte sedan igår. Fick ett sötsugsanfall som motades bort hyfsat snabbt/lätt. Det som utlöste suget var lukten av rostmackor som maken åt. Höll mig till matschemat trots.. Dagens: Kl.12.30 1/2pkt bacon, 4 ostskivor, te med 1-2 tsk kokosfett. Kl.17.30 Stekt kycklingfilé med 1msk kryddsmör, 2 msk fetaost och vitlöks creme fraiche, 50g vitkålssallad med olja citron. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Bra dag igår. Sov oroligt i natt, ryckningar i benen, kramp/sträckning i ena, ont! Dagens: Kl.12.00 Kyckling, fetaost med vitkålssallad, 1 msk vitlökscreme fraiche. Te med 1-2 tsk kokosfett. 1 tsk linfrön. Kl.18.00 Plockmat (på kalas). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Bra dag igår. Sov oroligt i natt, ryckningar i benen, kramp/sträckning i ena, ont! Magnesiumbrist? Om du redan äter tillskott, kolla att det är den sort som kroppen kan ta upp. Många tillskott innehåller sånt som antagligen är billigare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Jag äter tillskott men tydligen fungerar inte den så bra, antar jag. Ska kolla upp det, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Hittade denna. Kanske kan vara till hjälp http://www.annahallen.se/?s=magnesium 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Hittade denna. Kanske kan vara till hjälp http://www.annahallen.se/?s=magnesium Ja, tack! . Mycket intressant och mycket riktigt hade jag fel sorts magnesium i mitt tillskott. Ska genast införskaffa det rätta salterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Har dålig aptit idag. Känner inte för att äta alls. Dagens: Kl. 12.30 1 ägg med 1sk Bregott, en ostskiva. Te med 1 tsk kokosfett. Kl. 18.00 Baconlindad kycklingspett, 1 msk kryddsmör, 50g vitkål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Åt inte mycket av middagen igår men blev hungrig vid 21-tiden och åt en ölkorv. Har knappt känt aptitlöshet någonsin i mitt liv tidigare, inte ens när jag varit sjuk. Aldrig förstått när folk sagt "har ingen aptit" vaddå? det är väl bara att äta. Nu vet jag hur det känns. Det tar verkligen emot att stoppa något i munnen. Idag känns allt som vanligt och jag ser fram emot dagens måltider. Dagens: Kl. 12.00 2 Kabanoss, lite fetaost. Te med kokosfett. Kl. 17.30 2 pannbiffar med gräddsås (1/2dl) 1 msk smör. 70g blomkål. Ölkorv som kvällssnacks. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 Restless legs, ingen kramp i allafall i natt. Druckit saltvatten i ett par dagar nu. Vaknade med uppsvullna fingrar, ögon igen. Svullnaden går ner fort men dags att ringa vårdcentralen på måndag känner jag. Kl.12.00 2 kokta ägg med 1 msk smör. Kl.18.00 Grillad karré med 1 msk kryddsmör, 1 msk vitlökscreme fraiche, grönsallad. Ostbricka på kvällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Gårdagens mat på landet blev grillad Halloumi, salami, ölkorv, ostskivor, brieost, paranötter. Inga uppsvullna fingrar i morse. Dagens: Kl. 12.00 Ostomelett Kl. 17.30 Lövbiff, kryddsmör, 120g broccoli med smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Inga kramper i benen, inga svullna fingrar, skönt! Annars lite dålig aptit förutom en släng av sötsug igår kväll, blev 3 paranötter. Dagens: Kl.12.00 6 salamiskivor, 4 ostskivor, te med 1-2tsk kokosfett. Kl.17.30 150g torskfilé, 150g spenatstuvning (2msk grädde), 30g citron-kryddsmör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Dagens: Kl.12.00 120g stekt kycklingfilé, 1msk kryddsmör, 1/2 tomat, 20g fetaost. Te med kokosfett. Kl.17.30 Bacon och broccoligratäng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts