nabe

Dagbok om mat och mående

Recommended Posts

Tänkte skriva här för att hjälpa mig själv att behålla fokus. I januari la jag om min kost till lchf. I början körde jag ganska liberalt för att sedan gå över till striktare. I några veckor körde jag fakir också. Nu äter jag hyfsat strikt, (pröva sig fram lite). Mitt mål från början var bara viktminskning men nu tänker jag helt annorlunda. Vet att det är kolhydraterna som ställer till det för mig. Kommer aldrig kunna äta som tidigare igen men har däremot en förhoppning om, när jag nått målvikt, kunna lägga till fler grönsaker och ev rotfrukter.

Ni får gärna komma med tips och råd, synpunkter :)

Börjar med gårdagens intag:

Lunch: kl.11.30

1/2 pkt bacon, 4 skivor prästost.

Middag: kl.17.30

120g ostgratinerad nötfärs, 25g vitlökssmör, 50g vitkål.

Vid 21-tiden var jag så hungrig eller sugen, svårt att avgöra. Fantiserade om rostmackor med aprikosmarmelad. Slog bort tanken ganska snabbt och gick och borstade tänderna, hjälpte faktiskt. Tittade på kakel resten av kvällen, till fritidshuset, och vips var kvällen slut. Bra att fokusera på annat för att hålla "suget" borta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan hunger och sug märker du enklast om du funderar på ett kokt ägg. Känns det lockande är du hungrig. Vill du inte ha det är du bara sugen.

Jag tror att jag skulle varit onöjd efter din dag... tycker inte det verkar vara mat i överkant. (i alla fall om jag varit och tränat. Då finns det ingen botten i mej så då gäller det verkligen att fokusera på äggäggäggägg)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tränar tyvärr inte mer än promenader nästan varje dag och är stillasittande hela dagen. Ska testa det där med ägg..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte heller nån atlet, tro inte det! Jag är en rultig kärring som gör sitt bästa för att hålla gamnacke och ischias stången. Men jag märker skillnad de dagar jag inte bara sitter vid skrivbordet

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat blev så här:

Lunch: kl.11.30

1 fröknäcke med smör och ost, 1 kokt ägg, 3 salamiskivor.

Middag: 17.30

5 skivor stekt fläskfilé, 1 dl gräddsås, 1msk smör och spenatsallad med fetaost.

Blev sugen vid 19.30. Kunde inte stå emot, så tog 3 salamiskivor. Ångrade mig efteråt eftersom jag försöker komma ifrån småätande. Fick ju tipset med ägg... hade jag haft ett färdigkokt ägg hade det lätt slukats. Så verkar inte funka mot mitt sug. Nu sitter jag här och är sugen igen, suck! vissa dagar är såå jobbiga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen salami är väl ok om du verkligen var hungrig. Jag sa att du skulle FÖRESTÄLLA dej ett kokt ägg. Känns det lockande är det riktig hunger och då kan du äta vad ellsehåeffigt du har i närheten. Känns TANKEN på kokt ägg inte vad du EGENTLIGEN skulle kunna tänka dej att äta, ja då ska du låta bli, för då är det huvet och inte magen som är onöjd

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen salami är väl ok om du verkligen var hungrig. Jag sa att du skulle FÖRESTÄLLA dej ett kokt ägg. Känns det lockande är det riktig hunger och då kan du äta vad ellsehåeffigt du har i närheten. Känns TANKEN på kokt ägg inte vad du EGENTLIGEN skulle kunna tänka dej att äta, ja då ska du låta bli, för då är det huvet och inte magen som är onöjd

Jo men det var vad jag föreställde mig, ett kokt ägg.. Jag har ju svårt att skilja på hunger och sug men tyckte jag åt en ordentlig middag, vart mätt, och drog slutsatsen att det var "sug" som gjorde att jag åt salamin.

Visst är det ok att äta salami men försöker komma ifrån småätande, gammalt beteende.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här kommer jag äta idag:

Lunch, 11.30:

1/2 pkt bacon, 40g Prästost

Middag:

120g Kabanoss, 120g broccolimos med 1msk smör och 30g fetaost.

1dl kokosmjölkspannakotta med vanilj.

Har ätit lunchen och direkt efteråt satte sötsuget igång, hanterbart och höll i sig i 5-10 min.

Kommer vara glad över pannakottan när övriga familjen dukar upp "fredagsmyset", bestående av skit  :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagen blev ok, måttligt med sötsug. Åt några ostskivor på kvällen också. Försöker ha mer fett i maten för att förhindra kvällssuget men mår småilla då. Pannakottan var inte god. Illamående vid läggdags och kryp/ryck i benen på natten. Måste nog ta magnesium-tillskott igen.

Dagens:

1 ägg, 1/2 pkt bacon, 3 ostskivor.

130g köttfärs, 1msk kryddsmör, 120g broccoli, 20g fetaost.

Brieost till Eurovision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår var det en bra dag. Inget speciellt sötsug att brottas med.

Idag:

1 fröknäcke med bregott, 3 ostskivor, 1 kokt ägg

5 fläskfiléskivor, 20g vitlökssmör, 3 stekta champinjoner, 20g fetaost, vitkålssallad.

Bra dag hittills ang sötsug. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat blir:

1 Fröknäcke med bregott och 3 skivor ost, 3 smörstekta champinjoner, vitkålsallad.

Wok av kycklingfilé och broccoli, 1msk smör.

Undrar om soja är ok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag:

130g kycklingfilé, 100g spenat, 1msk smör, 20g fetaost.

Ost och salamiomelett.

Igår hade jag knappt något sötsug alls, skönt! Skippade sojan till Woken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötsug från helvetet igår hela kvällen. Vart kommer det ifrån? fattar inte. Det bara tar tag i en och vägrar släppa. Det blev alltså flera skivor ost, en ölkorv och några paranötter. Vet ju att jag får dessa "anfall" ibland och då är det svårt att stoppa så är glad över att jag valde hyfsat bra "godis". 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötsug från helvetet igår hela kvällen. Vart kommer det ifrån? fattar inte. Det bara tar tag i en och vägrar släppa. Det blev alltså flera skivor ost, en ölkorv och några paranötter. Vet ju att jag får dessa "anfall" ibland och då är det svårt att stoppa så är glad över att jag valde hyfsat bra "godis". 

Är det "den" tiden på månaden? Då får man ju ofta sötsug... det hade jag faktiskt en bit in i menopaus också.

Snyggt jobbat att välja andra grejor i stället :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det "den" tiden på månaden? Då får man ju ofta sötsug... det hade jag faktiskt en bit in i menopaus också.

Snyggt jobbat att välja andra grejor i stället :-)

Kan vara den tiden på månaden. Är så oregelbunden tyvärr, så svårt å veta. Men det känns som jag kan drabbas när som..Idag känns allt bättre:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens:

Lunch

Ost och salamiomelett.

Middag

Ostgratinerad köttfärssås med vitlökssmör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var illamående på kvällen igår. Tror det beror på att jag åt för mycket fett, tog extra i ett försök för att förhindra ev sötsugsattack.

Dagens:

Salami och ost

Köttfärssås och broccoli

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagen var ok, inget speciellt sötsug. Provade ett par gamla shorts i strl. 40 och fick på mig dom :) , lite trånga men ändå, superglad! Shorts från förra sommaren i strl.46-48 är väldigt för stora.

Dagens:

50g cheddarost, 6 skivor salami.

Grillad kyckling med kryddsmör.

Chokladmousse, 1/2dl grädde 10g 86% choklad

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra kväll igår, blev lite ost också men inte pga extremt sötsug utan för att det är gott.

Dagens:

1 fröknäcke med bregott och 3 skivor ost, 1ägg

Fläskkotlett med vitlökssmör och 120g broccolimos +1 msk smör i.

ostchips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens:

1 fröknäcke med bregott och 4 salamiskivor, 1ägg.

Torskfilé med citronsmör, spenat och fetaostsallad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev några ostskivor i går kväll också pga sötsug.

Dagens:

Hamburgare, köttet, från Mcdonalds, 4 ostskivor.

1 Kabanoss, 50g Halloumi, broccolimos 120g, 1msk creme fraiche, 1msk smör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade yrsel/seg i huvudet igår på dagen, blir det då och då. Kan det ha med kosten att göra tro?

Inget sötsug på kvällen.

Dagens:

1/2 pkt bacon 1 kokt ägg med smör.

Gryta på Högrev, 1msk kryddsmör, spenat och fetaostsallad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer väl ihåg salt och vatten? Brist på bägge kan ge dimhjärna och trötthet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer väl ihåg salt och vatten? Brist på bägge kan ge dimhjärna och trötthet

Tycker jag sköter det, kanske behövs det mer ändå...Har dimhjärna idag med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker jag sköter det, kanske behövs det mer ändå...Har dimhjärna idag med.

Testa. Du kan inte överdosera salt, för då blir du törstig och kissar ut det. Kroppen kan inte tillverka salt själv, så det måste tillföras i tillräckliga mängder. Och så länge du inte dricker kooopiösa mängder vatten är inte heller det giftigt. Jag tror att man dör om man hinkar i sej 10 liter eller så...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg