nabe

Dagbok om mat och mående

Recommended Posts

Ingen hunger eller sug igår kväll alls, skönt.

I helgen ska det bakas lussebullar efter påtryckningar. Har gått med på en halv sats för tycker inte familjen behöver frossa ;) . Känns helt ok för mig att baka det för är egentligen inte själv så överförtjust i saffran. Ser fram emot kvällens gott, ostbollar rullade i pepparkakskryddor, efter tips här i tråden :)

Torsdagens mat.

Kl.11.00

Spenat och fetaostsallad.

Kl.14.30

Te med kokosfett.

Kl.17.30

"Tacos"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker att mitt ev sug hålls i schack om jag äter mitt sista mål mat runt 19 tiden, eller lite senare. Då har jag inte behov av att småäta på kvällen. Äter jag 17-18 tiden vill jag gärna ha något sen på kvällen. Jag äter mitt första mål vid 11.30-12 tiden, en näve nötter vid 16 tiden och sedan då mat mot 19 tiden. Utöver det någon mugg kaffe med äggmjölk både på morgonen och sedan under dagen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo måste nog överge ersättningen. Problemet är att hon får medicinen i den och nu måste jag alltså ersätta med något man kan "kamouflera" medicinen med. Svårt då hon bara dricker vatten eller mjölk (inte numera). Har provat förut med turkisk yoghurt eller naturell, men det tycker hon inte om. Funderar på att göra en blandning av turkisk yoghurt med naturell och sedan blanda i lite vaniljsocker och sedan ner med medicinen. Måste vara bättre än färdigköpt sockeryoghurt? Banan stod på EJ listan.

Vet att det var ett tag sen du skrev det inlägg jag svarar på, men vill ändå ge ett tips. Blanda naturell yoghurt, gärna rysk eller turkisk, med vaniljpulver och grovrivet päron. Mums! Uppskattades även av några barn på jobbet, som alltså är vana vid översockrade varianter. Päron är sött, vanilj förstärker smaken av sött. Men det är inte så mycket socker och det socker som är är i sin naturliga form. Dessutom brukar väl päron också anses lösande? Minns det från småbarnstiden, då bvc kom med sina rekommendationer, i alla fall.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att det var ett tag sen du skrev det inlägg jag svarar på, men vill ändå ge ett tips. Blanda naturell yoghurt, gärna rysk eller turkisk, med vaniljpulver och grovrivet päron. Mums! Uppskattades även av några barn på jobbet, som alltså är vana vid översockrade varianter. Päron är sött, vanilj förstärker smaken av sött. Men det är inte så mycket socker och det socker som är är i sin naturliga form. Dessutom brukar väl päron också anses lösande? Minns det från småbarnstiden, då bvc kom med sina rekommendationer, i alla fall.

Tack för tips :)

Har provat just det du tipsar om fast med äpple eftersom dottern inte gillar päron, konstiga unge ;). Vissa gånger är den mer poppis än andra, yoghurten.

Annars har hon vant sig av med ersättningen, komjölk och dricker havremjölken med medicinen i. Förstoppningen börjar smått ge med sig, så boven kanske var mjölken/ersättningen? Smör och gräddsås får hon i allafall. Hur som är hon en gladare unge med bättre aptit :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredagens mat:

Lunch: "Tacos"

Mellanmål: Te med kokosfett.

Middag: Kött och grönsaks-wok.

Kvällsgott: Ostbollar, ölkorv.

Lördagens mat:

Kl. 13.00

Strimlat kött, vitlökssmör, mozarella och paprika.

Kl.18.00

Fläskkolett med gräddsås och champinjoner.

På kvällen: ölkorv, chokladpannacotta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag -0,6kg. Vikt: 76,5kg. Ja men det börjar närma sig mitt första mål 70kg.

Söndagens mat:

Kl. 12.00

Ägg med smör, mozarella.

Kl.15.00

Te med kokosfett.

Kl.17.30

Fläskfilé med rättikagratäng. Paprika.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mår inte alls bra. Känner mig skakig och har hjärtklappning till och från, sedan i förrgår. Funderar på om det beror på levaxinet. Kanske jag inte behöver den längre? eller tvärtom behöver högre dos? Har inte tid hos läkaren förens i januari.

Eller så beror det på stress. Stress inför julen, berg av tvätthögar, städning här hemma. Klämma in julmiddagar och luciafirande, hinna handla julklappar och VAD ska man köpa? osv. Just nu orkar jag ingenting, sitter utslagen i soffan. Inte ens lämna dottern på dagis orkade jag i morse.

Tisdagens mat:

Kl.11.30

2 ägg med smör

Kl.15.00

Te med kokosfett.

Kl.17.30

Kyckling med bea, vitlökssmör och broccoli.

Några ostskivor på kvällen pga sug (var ej hungrig egentligen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring till vårdcentralen och be att få ta thyrioideaproverna redan nu, förklara hur du mår. Det kan dom väl inte ha något emot tycker jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har försökt i två dagar nu att få komma på provtagning, för nya sköldkörtelprover.

Satt i går i över två timmar på drop in på vårdcentralen innan jag fick träffa en läkare. Förklarade mina besvär. Att jag gått ner mycket i vikt och undrade om det kan påverka dosen? tog ett blodtryck, lite högt. När jag sedan skulle till provtagning fanns ingen "beställning" för mig och läkaren hade gått på lunch.

Lapp till läkaren lämnades av sköterskan, att han skulle ringa mig. Läkaren ringde såklart inte igår. Jag ringde upp i morse, ingen "beställning" fanns och dom lämnade en ny lapp till läkaren. Ingen ringde, så jag ringde själv upp igen var på jag fick svaret av sköterskan att läkaren anser inte att jag behöver ta några prover men att jag kan få komma på drop in igen och göra ett EKG. Suck!!!

Läkaren sa också att den vanliga dosen Levaxin ska tas som som vanligt innan en provtagning tvärtemot vad som är sagts till mig vid tidigare provtagningar, då ingen medicin ska tas samma dag.

Sist jag tog prover var i mars i år. Samtalet med sköterskan slutade med att jag frågade -Jag kommer alltså inte få komma och ta några sköldkörtelprover? Nej, sade hon, det är läkarens beslut.

Är riktigt förbannad faktiskt. 

Jaha så nu tänker jag såhär, att jag halverar dosen och beställer en ny tid hos en annan läkare istället.

Onsdagens mat.

Kl.14.00

Kyckling, fetaost, spenatsallad.

Kl. 19.30

Ostomelett.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... det är inte första gången jag konstaterar att man måste vara frisk för att orka med sjukvården. Det konstaterade jag redan för 30 år sen så det har nog blivit marginellt sämre

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara ett råd: Byt vårdcentral

Jo ska göra det också tänkte jag. Tyvärr är det flera månaders kö fick jag reda på :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har angett att du bor i Stockholm så det borde väl finnas flera att välja på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... det är inte första gången jag konstaterar att man måste vara frisk för att orka med sjukvården. Det konstaterade jag redan för 30 år sen så det har nog blivit marginellt sämre

Jag håller med dig. Min mamma fick genomgå åtskilliga läkarbesök till olika läkare innan hon blev hörd och tagen på allvar. I nästan sista sekund fick hon till slut genomgå röntgen och prover som hon begärt. Det visade sig vara cancer som vi misstänkt och flera operationer behövdes pga spridning. Hon kämpar fortfarande med att få rätt vård, efter flera felbehandlingar, fel medicinering mm.

Ingen av oss förstår detta motstånd och ovilja vi blir bemötta med från sjukvården.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har angett att du bor i Stockholm så det borde väl finnas flera att välja på?

Bor i Stockholms län men ej i Stockholms kommun. Finns inte så många vårdcentraler i min kommun. Men man kanske har rätt att söka sig utanför kommunen, vet inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor i Stockholms län men ej i Stockholms kommun. Finns inte så många vårdcentraler i min kommun. Men man kanske har rätt att söka sig utanför kommunen, vet inte.

Landstinget gäller ju hela länet så sök på du.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mår bättre idag, ingen hjärtklappning hittills. Har halverat dosen Levaxin sedan två dagar. Sjukt att vårdcentralen/läkaren förvägrar mig ta prover. Kan inte begripa varför alltså. Har en tid uppsatt i jan och då till en annan läkare i alla fall. Har också "listat" mig till annan vårdcentral.

Skönt med helg ska det bli. Gillar julen så här ska det julpyntas i överflöd och nynnas på julmusik :).

Torsdagens mat:

Kl.12.30

Ägg och bacon.

Kl.15.00

Te med kokosfett.

Kl.17.30

Fläskfilégryta med broccoli.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte hängt med den här tråden från början, men du fick alltså Levaxin efter en graviditet. Varför? Min mamma fick Levaxin efter en strumaoperation och hon blev kallad till kontroll en gång om året. Det borde väl inte vara nån skillnad för dej? Det borde väl kollas varje år oavsett varför man fått medicinen?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick medicin efter att jag slutat med p piller och det var kontroll minst varje år i början. Dottern fick medicin under graviditet och hon är uppcheckad stup i kvarten (fast hon bor i Belgien och de verkar ha skitbra sjukvård om de har rätt försäkring). Även nu efter typ 35 år vill min husläkare ta prover iaf vartannat år trots att jag är stabil

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det. Mamma opererades 1989 och ända tills hon gick bort för ett år sen skulle hon kollas varje år. Inte för att hon hade några problem utan för att det helt enkelt ska kollas.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte hängt med den här tråden från början, men du fick alltså Levaxin efter en graviditet. Varför? Min mamma fick Levaxin efter en strumaoperation och hon blev kallad till kontroll en gång om året. Det borde väl inte vara nån skillnad för dej? Det borde väl kollas varje år oavsett varför man fått medicinen?

Ja var hos en läkare ganska direkt efter en graviditet för 3 år sedan. Pga de gallbesvär jag haft under graviditeten. Hon tyckte vi skulle ta sköldkörtelprov också, och det visade underfunktion. Därefter har dom sagt att jag bör kolla med prover 2ggr/år. Men tydligen gäller inte det då, eftersom läkaren jag nu var hos inte såg någon anledning?? Trots typiska besvär för ev fel dos. Senaste provtagning var i mars i år och har ju tappat runt 20-25kg sedan dess, vilket jag också berättade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att bli tjatig här på forumet: Byt vårdcentral ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt fenomen det där..

Läkare (generellt, det finns ju undantag) borde få tops och revaxör till julklapp av landstinget. För det största problemet är ju att de för f*n inte HÖR VAD MAN SÄGER!

Släng in en kurs i bemötande också, så har man raskt löst ett problem till.. ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag +0.3kg. Vikt: 76.8kg. Ingen märkvärdig uppgång med det stör mig. Kan ha ätit lite mer grönsaker denna vecka men hoppas inte viktuppgången beror på det, vore ju urtrist.

Hjärtklappning i går kväll igen trots halverad Levaxindos. Om jag fått göra proverna hade man ju i alla fall kunnat utesluta om hjärtklappningen berodde på medicinen. Nu får man väl kanske anta att det inte beror på den? Vet att jag är väldigt stressad också. Får nog ta mig till drop in igen och hoppas på att bli tagen på allvar för det är väldigt obehagligt med hjärtklappning och det kan ju bero på något allvarligt också.

Söndagens mat:

Kl.12.00

Pannbiffar med blandade grönsaker.

Kl. 17.00

Broccolisoppa, några ostskivor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter igen varit på vårdcentralen. Fick träffa en hygglig läkare som direkt sa att vi måste ta skölkörtelproverna (har ej fått svar än). Fick någon sorts blodtrycksmedicin också. Hjälper bra mot hjärtklappningen. Så jag känner mig mycket bättre och gladare nu :)

Har ätit väldigt dåligt de senaste dagarna. Har levt på nötter och mozzarella.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg