nabe

Dagbok om mat och mående

Recommended Posts

Vägning idag 75.7 kg, - 0.6kg sedan förra veckan. Nu skulle ju jag väga mig bara var 14:e dag men glömde bort det och tänkte att nu är det fredag, dags för vägning. Konstigt vid tanke på min "vågfobi", vill helst inte väga mig alls men måste för att inte tappa kontrollen.

Kul med minus på vågen iallafall. Tror det beror på att jag dragit in lite på proteinerna.

Ikväll ska det mumsas på brieost med valnötter, mina favoritnötter och god kombo med ost enligt mig. Lite högt kolhydratsinnehåll i valnötter så då är ju mängden avgörande.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mår mycket bra nu sedan några veckor :) Och jag tror att det beror på att jag ökat kolhydratsmängden. Upptäckte ju i julas, när jag åt mer då, att jag blev mycket piggare och mådde allmänt bättre. Jag har ju hypotyreos, mådde i höstas ganska dåligt och led av jobbig hjärtklappning, fick betablockerare. Har hört/läst om flera som verkar behöva "mer" kolhydrater som har hypotyreos och kanske det stämmer.. Hur som behöver jag inte längre betablockerare och det är ju bra.

Har denna vecka haft det hyfsat bra kring sötsuget. Tankarna finns där varje kväll men är lätta att mota bort.

Har på den senaste tiden börjat inse, låter kanske konstigt, men först nu börjar det sjunka in att jag inte är särskilt överviktig längre (visst, beror på vad man jämför med). Det jag menar är väl iögonfallande tjock. Börjar smått tycka att jag duger bra och skäms inte över mig själv längre. Det är väldigt skönt för jag undvek såå många situtioner förr, begränsade mig själv eftersom jag skämdes. Trist att det var så men klarade inte av, vad jag kände andras blickar- typ, oj ska den där stora människan åka den där rutchkanan eller håller gungan? Eller, ingen idé att gå på den där festen för blir aldrig fin i festkläder, jobbigt att äta bland andra människor, undvika badhus, stranden osv. Listan kan göras lång.Tråkigt men så VAR det men känner verkligen inte så längre :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi pratade om bröd tidigare.. tror att det här var femte sorten bröd jag povade att baka och nu fick jag jackpot. Här är receptet på ostfrallorna:

6 ägg

9 msk pofiber

3 msk fiberhusk

3 msk mandelmjöl

3 tsk bakpulver och

6 dl riven ost .

Blanda allt i en bunke och forma frallor i önskad storlek. Grädda 20 minuter på 200 grader.

De blev verkligen supergoda!!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fyller på med ett liknande recept, detta äter t.o.m. min brödälskande man, så det blir det ofta hos oss.

Vi delar och steker i panna med smör så blir det ännu godare.

Ostfrallor

Ugnstemp: 175°

5 ägg

50 g smält smör

3 msk grädde

3-4 dl riven ost

2 dl pofiber

2 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk

Blanda ihop pofiber, bakpulver och fiberhusk i en bunke.

Vispa äggen rejält så att det blir nästan vitt med elvisp

Blanda det smälta smöret med grädden och blanda det med de uppvispade äggen

Rör om väl

Tillsätt 2 dl av den rivna osten och de torra ingredienserna.

Rör om och låt svälla i 5-10 min.

Skeda upp 9 st frallor på pappersklädd plåt. Med lite kallt vatten på händerna formar du upp bullarna, de plattar till sej i ugnen. Strö över resten av osten.

Grädda i mitten 15 min

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi pratade om bröd tidigare.. tror att det här var femte sorten bröd jag povade att baka och nu fick jag jackpot. Här är receptet på ostfrallorna:

6 ägg

9 msk pofiber

3 msk fiberhusk

3 msk mandelmjöl

3 tsk bakpulver och

6 dl riven ost .

Blanda allt i en bunke och forma frallor i önskad storlek. Grädda 20 minuter på 200 grader.

De blev verkligen supergoda!!

Ja men tackar :)

Med ost i bröd har jag inte provat. Ser ut som ett bra recept också! Kommer bakas..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fyller på med ett liknande recept, detta äter t.o.m. min brödälskande man, så det blir det ofta hos oss.

Vi delar och steker i panna med smör så blir det ännu godare.

Ostfrallor

Ugnstemp: 175°

5 ägg

50 g smält smör

3 msk grädde

3-4 dl riven ost

2 dl pofiber

2 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk

Blanda ihop pofiber, bakpulver och fiberhusk i en bunke.

Vispa äggen rejält så att det blir nästan vitt med elvisp

Blanda det smälta smöret med grädden och blanda det med de uppvispade äggen

Rör om väl

Tillsätt 2 dl av den rivna osten och de torra ingredienserna.

Rör om och låt svälla i 5-10 min.

Skeda upp 9 st frallor på pappersklädd plåt. Med lite kallt vatten på händerna formar du upp bullarna, de plattar till sej i ugnen. Strö över resten av osten.

Grädda i mitten 15 min

Tackar :)

Ja det finns ju en uppsjö av recept så alltid tacksamt med tips. Ser också ut som ett bra recept värt att prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar varje dag ta en kopp te med kokosfett i på eftermiddagen men klarar verkligen inte av kokosfett längre, inte heller den utan smak. Det är väl synd eftersom det är nyttigt men tänker inte tvinga i mig. Känner ändå att jag behöver fylla på energin vid den tiden och har lite hjärnsläpp, vad ska man ta istället. Provade med en smörklick men fy. Får väl bli lite nötter eller ost..

Är nu inne i en salladsperiod i alla varianter med creme fraiche-dressingar. Så gott alltså. Har ju aldrig tidigare varit en "grönsaksmänniska" fick nästan tvinga i mig bara för att det är nyttigt. Men numera föredrar jag grönsaker framför ris, pasta mm alla gånger. Undantag kanske potatis då som jag fortfarande längtar efter ibland.

En vecka sedan jag vägde mig sist och är faktiskt lite nyfiken trots "vågfobin" men vill hålla det här med vägning var 14:e dag i stället för varje vecka. Känns som man får en bättre bild i stort. Kanske tom bättre med vägning en gång i månaden istället. Hakar ju ibland upp mig på dom här 0,X kilona hit och dit.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar varje dag ta en kopp te med kokosfett i på eftermiddagen men klarar verkligen inte av kokosfett längre, inte heller den utan smak. Det är väl synd eftersom det är nyttigt men tänker inte tvinga i mig. Känner ändå att jag behöver fylla på energin vid den tiden och har lite hjärnsläpp, vad ska man ta istället.

Ketobollar! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tag sedan jag skrev här. Läste igenom tråden och vad jag kämpat bra tycker jag. Fin respons från er också:)

Äter forfarande enligt lchf såklart, ca 2 år nu.

Det eviga sötsuget är som bortblåst nu, i jämförelse. Kommer dock en gång i månaden i samband med mensen, i mild form. Det kan jag leva med.

Mår bra med mycket bättre självförtroende.

Har dock stannat i vikt ca 70kg och skulle väl behöva gå ner mer egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg