nabe

Dagbok om mat och mående

Recommended Posts

Det är ju väldigt lite mat du äter, prova med att öka både portioner och fett till, då brukar sötsuget ge med sig :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Birgitta där, det är väldigt lite mat säkert under 1000kcal en del dagar, du borde kunna nästan dubbla portionerna,
så blir du mätt och slipper sötsuget. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa dagar blir det lite lite, kan jag hålla med om nu när jag tittar tillbaka. Men jag har också ett stillasittande jobb, tränar inte, (endast promenader var dag). Tillsätter jag mer fett blir jag lätt illamående, tyvärr. Det går bättre om det ät "gömt" i maten som i tex ost.

Jag har en hel del kilon kvar att gå ner vill jag tillägga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker faktiskt med promenader varje dag, du kan försöka äta betydligt mer ändå.

Jag äter faktiskt mellan 2000-3000 kalorier varje dag, ibland ännu mer, det var sen jag började göra det som vikten började röra sig neråt för 3 år sen.

Ätit LCHF i 5, men stod still länge. Äter så här för att må bra, väger 75 till mina 178 cm, nöjd med det.

Mycket stillasittande blir det här med, sjukpensionerad efter en ryggskada. Men promenader försöker jag med varje dag. Ingen gymtränig, bara lite lugna sjukgymnastikövningar hemma.

Fläskfile t.ex är väldigt magert, försök med karré, kyckling med skinn, färsbiffar som du blandar i grädde och ägg i, gratänger och liknande, så får du upp fetthalten utan att behöva lägga till så mycket extra :)

Lycka till.

PS. Vill du ha tips på den typ av mat jag ätit de senaste 5 åren, så finns ca 1000 lättlagade gratisrecept på mina bloggar.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderat lite och ska öka på med fettet efter era råd, tack!

Annars, sover dåligt, vaknar stup i kvarten, kan ju vara därför jag är seg också. "kolesterolfläckarna" på ögonlocken blir allt större och gulare, inte så kul (har fått dom sedan jag lade om kosten), riktigt fult :( Godkända värden på kolesteroltest hade jag.

Dagens:

Köttgryta med broccoli, 1msk creme fraiche, 1msk smör, te med kokosfett.

Torskfilé med spenatstuvning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev ingen middag igår. Migränanfall i timmar :( helt utslagen. Mår bra idag :)

Dagens:

1 kabanoss, 1 kokt ägg med 1msk smör, te med kokosfett.

Kycklingcurry i creme fraiche, smörstekt spenat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej nabe!

Soja kan innehålla socker, den kinesiska mer än den japanska. Mjukost som Brie innehåller socker. Chark som salami och bacon innehåller socker, läs på innehållsförteckningarna om du inte tror mig.

Kanske är de sakerna tillräckliga för att underhålla ett sockersug hos dig?

Charkdisken är bedräglig, ska man ha något därifrån som inte har druvsocker tillsatt får man leta. Vissa sorters lufttorkad skinka är det enda jag känner till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej nabe!

Soja kan innehålla socker, den kinesiska mer än den japanska. Mjukost som Brie innehåller socker. Chark som salami och bacon innehåller socker, läs på innehållsförteckningarna om du inte tror mig.

Kanske är de sakerna tillräckliga för att underhålla ett sockersug hos dig?

Charkdisken är bedräglig, ska man ha något därifrån som inte har druvsocker tillsatt får man leta. Vissa sorters lufttorkad skinka är det enda jag känner till. 

Hej,

Jo vet att det innehåller socker. Soya äter jag ju sällan, så det kollades nyligen upp och skippades. Men tror du verkligen att man kan vara så lättpåverkad? kan ju vara så... Ingår inte tex druvsocker i "kolhydratsredovisningen" på förpackningen? På Brie-osten stod 0,1g i kolhydrater. Baconet, salamin jag köper 1g/100g, kabanoss 0,7g. Ja, man blir ju irriterad över att allt måste det stoppas socker i. Känns inte som att det påverkar mig, men vet ju inte...Suget varierar från dag till dag och hittar inget mönster riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget sötsug igår. Inte ens när maken satt och åt choklad bredvid i soffan.

Dagens:

Fröknäcke med bregott, 4 ostskivor och 1 ägg. Te med kokosfett.

Gårdagens Currykyckling med broccoli.

Ev. ölkorv

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog ett glas vitt vin igår. Det var ingen bra idé. Satte igång sötsug som blev mer svårstoppat pga alkoholpåverkan antar jag. Lite skitsamma mentalitet. Blev en näve jordnötter, en ölkorv och en bit cheddarost. Blev sugen på makens öl, men tog mig i kragen :).

Jaa, då vet jag det.

Dagens:

2 kokta ägg med smör, 3 ostskivor.

1 Lövbiff, 50g smörstekt vitkål, 1 msk vitlökssmör och 30g fetaost.

Chokladmousse, 1/2 dl grädde 10g 86% choklad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj, sötsug. Men du hanterade det galant! Det du åt var inom ramarna. Bra gjort, heja på!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagen var bra. Chokladmoussen sätter inte igång extra mer-sug konstigt nog. Visst skulle jag lätt kunnat äta 5 till för att det är så gott.. Ett av mina mål för framtiden, att kunna äta något gott ibland men bara lite och sedan känna sig nöjd.

Kl.11.30

Ostomelett (2 ägg) 4 ostskivor. Te med kokosfett.

Kl. 17.30

1 Lövbiff med kryddsmör, 50g smörstekt vitkål.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget sug igår alls, tvärtom, dålig aptit. Samma känsla idag, känns motbjudande att stoppa något i munnen. Får se hur det känns när det är dags för lunch. Vaknade svullen i kroppen i morse, speciellt fingrarna, obehagligt.

Dagens planerade måltider:

Kl. 11.30

2 kokta ägg med 1msk smör. Te med kokosfett.

Kl: 17.30

Fläskfilé, 5 skivor med kryddsmör, 50g strimlad vitkål med olivolja och citron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mår prima idag. Aptitlösheten släppte sedan igår. Fick ett sötsugsanfall som motades bort hyfsat snabbt/lätt. Det som utlöste suget var lukten av rostmackor som maken åt. Höll mig till matschemat trots..

Dagens:

Kl.12.30

1/2pkt bacon, 4 ostskivor, te med 1-2 tsk kokosfett.

Kl.17.30

Stekt kycklingfilé med 1msk kryddsmör, 2 msk fetaost och vitlöks creme fraiche, 50g vitkålssallad med olja citron. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra dag igår. Sov oroligt i natt, ryckningar i benen, kramp/sträckning i ena, ont!

Dagens:

Kl.12.00

Kyckling, fetaost med vitkålssallad, 1 msk vitlökscreme fraiche. Te med 1-2 tsk kokosfett. 1 tsk linfrön.

Kl.18.00

Plockmat (på kalas).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra dag igår. Sov oroligt i natt, ryckningar i benen, kramp/sträckning i ena, ont!

Magnesiumbrist? Om du redan äter tillskott, kolla att det är den sort som kroppen kan ta upp. Många tillskott innehåller sånt som antagligen är billigare

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter tillskott men tydligen fungerar inte den så bra, antar jag. Ska kolla upp det, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna. Kanske kan vara till hjälp

http://www.annahallen.se/?s=magnesium

Ja, tack! :). Mycket intressant och mycket riktigt hade jag fel sorts magnesium i mitt tillskott. Ska genast införskaffa det rätta salterna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dålig aptit idag. Känner inte för att äta alls.

Dagens:

Kl. 12.30

1 ägg med 1sk Bregott, en ostskiva. Te med 1 tsk kokosfett.

Kl. 18.00

Baconlindad kycklingspett, 1 msk kryddsmör, 50g vitkål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt inte mycket av middagen igår men blev hungrig vid 21-tiden och åt en ölkorv. Har knappt känt aptitlöshet någonsin i mitt liv tidigare, inte ens när jag varit sjuk. Aldrig förstått när folk sagt "har ingen aptit" vaddå? det är väl bara att äta. Nu vet jag hur det känns. Det tar verkligen emot att stoppa något i munnen.

Idag känns allt som vanligt och jag ser fram emot dagens måltider.

Dagens:

Kl. 12.00

2 Kabanoss, lite fetaost. Te med kokosfett.

Kl. 17.30

2 pannbiffar med gräddsås (1/2dl) 1 msk smör. 70g blomkål.

Ölkorv som kvällssnacks.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Restless legs, ingen kramp i allafall i natt. Druckit saltvatten i ett par dagar nu. Vaknade med uppsvullna fingrar, ögon igen. Svullnaden går ner fort men dags att ringa vårdcentralen på måndag känner jag.

Kl.12.00

2 kokta ägg med 1 msk smör.

Kl.18.00

Grillad karré med 1 msk kryddsmör, 1 msk vitlökscreme fraiche, grönsallad.

Ostbricka på kvällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagens mat på landet blev grillad Halloumi, salami, ölkorv, ostskivor, brieost, paranötter.

Inga uppsvullna fingrar i morse.

Dagens:

Kl. 12.00

Ostomelett

Kl. 17.30

Lövbiff, kryddsmör, 120g broccoli med smör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga kramper i benen, inga svullna fingrar, skönt! Annars lite dålig aptit förutom en släng av sötsug igår kväll, blev 3 paranötter.

Dagens:

Kl.12.00

6 salamiskivor, 4 ostskivor, te med 1-2tsk kokosfett.

Kl.17.30

150g torskfilé, 150g spenatstuvning (2msk grädde), 30g citron-kryddsmör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens:

Kl.12.00

120g stekt kycklingfilé, 1msk kryddsmör, 1/2 tomat, 20g fetaost. Te med kokosfett.

Kl.17.30

Bacon och broccoligratäng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg