nabe

Dagbok om mat och mående

Recommended Posts

Jag är stolt över mig själv." Drabbades" för några dagar sedan av en riktigt jobbig situation med enorm stress, oro och ångest som följd. När kvällen kom, kom också gamla tankar och beteende tillbaka. Jag ville tröstäta, gick och drog i skåpen, måste ha nåt för att skingra tankar och bli lite glad (blir glad av choklad, för stunden förstås) Men jag tvingade mig själv att fokusera och tänka på efterföljden. Hade jag den kvällen börjat äta något "otillåtet" så hade jag tillslut tömt skafferiet. Det hade ju gjort att jag skulle mått ännu sämre såklart. Är glad och stolt över att jag kunde hantera situationen så bra :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns alltid lite jobbigt när helgen kommer pga alla frestelser jag utsätts för. Det dukas ju upp rejält med fredagsmys här hemma. Chips, godis, glass, ofta bakas det kladdkaka. Trots mina försök att få in övriga familjen på bättre alternativ. Själv har jag en tallrik med lite blandning, ost, ölkorv, paranötter eller mörk choklad. Förmodligen hade jag inte "behövt" det var enda helg om det inte vore för att jag också måste ha något gott då jag blir sugen på skräpet annars.

Blev ingen fiskperiod utan nu är jag inne i taco-träsket. Tacokryddad nötfärs med creme fraiche och tillbehör, 3 dagar i rad :P Men ikväll till middag blir det en köttbit med rättikagratäng :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag gick "tjockkursen" hos landstinget gjorde vi fiskfile kryddad med spiskummin. Jag ska leta reda på det receptet och ellsehåeffifiera det. Det var riktigt gott med tacofisk faktist

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag, -0,5kg  :)

Viktminskning trots "ätardag" (dotter fyllde år) i helgen. Åt mackor, indisk mat, kakor och tårta. Det var ganska gott med smörgåsar men sötsakerna var för sött. Blev väldigt pigg också, av alla kolhydrater. Sockerkick? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, sanningen, vill knappt erkänna för mig själv men behöver skriva av mig. Sockermonstret slog till igår :( Ibland känns det verkligen som om det är någon annan som styr ens handlingar. Som redan sagts så smakade det söta inte speciellt bra på kalaset men ändå kunde jag inte stå emot "kalasresterna". Som en idiot gick jag och åt i smyg, mest i smyg för mig själv på nåt sätt. För att inte erkänna nederlaget. Och varför i hela fridens åt jag när det inte smakade så jättegott egentligen? Ja och inte slutade det där. Åt även spagetti till middagen och mackor för jag hade ju ändå förstört allt. Hetsig var jag också, typ tryckte i mig snabbt i något sorts ångestblandat beteende. Usch vad jag är besviken på mig själv. Mest på själva beteendet. På nåt sätt var jag nog ute efter "kicken" som aldrig infann sig på samma sätt som förr. Det är ju bara å inse missbruket och se det som ett slags återfall.

Ja ja nu blev det som det blev och ska försöka att inte skälla på mig själv mer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag, -0,5kg  :)

Viktminskning trots "ätardag" (dotter fyllde år) i helgen. Åt mackor, indisk mat, kakor och tårta. Det var ganska gott med smörgåsar men sötsakerna var för sött. Blev väldigt pigg också, av alla kolhydrater. Sockerkick? 

När jag får i mig ovanligt mycket kolhydrater numera får jag hjärtklappning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, sanningen, vill knappt erkänna för mig själv men behöver skriva av mig. Sockermonstret slog till igår :( Ibland känns det verkligen som om det är någon annan som styr ens handlingar. Som redan sagts så smakade det söta inte speciellt bra på kalaset men ändå kunde jag inte stå emot "kalasresterna". Som en idiot gick jag och åt i smyg, mest i smyg för mig själv på nåt sätt. För att inte erkänna nederlaget. Och varför i hela fridens åt jag när det inte smakade så jättegott egentligen? Ja och inte slutade det där. Åt även spagetti till middagen och mackor för jag hade ju ändå förstört allt. Hetsig var jag också, typ tryckte i mig snabbt i något sorts ångestblandat beteende. Usch vad jag är besviken på mig själv. Mest på själva beteendet. På nåt sätt var jag nog ute efter "kicken" som aldrig infann sig på samma sätt som förr. Det är ju bara å inse missbruket och se det som ett slags återfall.

Ja ja nu blev det som det blev och ska försöka att inte skälla på mig själv mer.

Ja, typiskt missbruksbeteende: "något annat" styr, man äter trots att det inte smakar gott, man smyger. Och så fortsätter man på fel väg, för att det ändå gått åt pipan.

Förebrå dig inte, det är ett starkt beroende som sitter i hjärnans biokemi.

Risken med att tillåta sig ätardagar är härmed demonstrerad. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, typiskt missbruksbeteende: "något annat" styr, man äter trots att det inte smakar gott, man smyger. Och så fortsätter man på fel väg, för att det ändå gått åt pipan.

Förebrå dig inte, det är ett starkt beroende som sitter i hjärnans biokemi.

Risken med att tillåta sig ätardagar är härmed demonstrerad. 

Japp!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillbaka på banan igen med bra motivation känner jag :) I det stora hela är ju inte ett "återfall" hela världen. Alltid lär man sig något. Har haft en ätardag tidigare och inte fallit för sockermonstret men denna gång kan jag nog säga att det kan ha varit den utlösande faktorn.

Inför matdagbok igen. Är rätt bra att ha och se tillbaka på. 

Gårdagens mat:

Kl. 11.30

Spenat och fetaostsallad, bacon

.

Kl.17.30

Strimlat stekt nötkött med smörstekt spenat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötsugsanfall igår kväll. Åt inget för att stilla begäret och det känns bra.

Gårdagens mat:

Kl.11.30

Strimlat nötkött, champinjoner och creme fraiche.

Kl.17.30

2 kokta ägg på ett fröknäcke med bregott, 4 skivor ost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag +0,3kg. Eftersom jag skött mig bra med kosten alla dagar utom "snedstegsdagen" så kan man ju säga att en dag med skitmat gav avstannad viktnedgång och + på vågen. Ja då vet jag det.

Helgens mat bestod av Tacos till middag, fredag, lördag, söndag :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hos dietist igår ang min 3-årings kroniska förstoppning. Dietisten tyckte vi skulle sluta med modersmjölkersättning (dottern gillar inte välling) som hon får morgon och kväll med medicin i. Sedan ersätta de målen med sockeryoghurt för att dölja medicinsmaken. Till yoghurten nyckelhålsmärkta flingor. Men dietisten kunde inte svara för om det var modersmjölkersättningen som är boven, men eftersom att den är mjölkbaserad så trodde dietisten det och mjölk är stoppande. Rekommenderade också fiberpasta, mer frukt, knäckebröd, blanda medicinen i juice, havremjölk. Margarin eller rapsolja, inte smör. Inget av det här äter min 3-åring idag. Hon får grönsaker istället frukt, oftast potatis istället för pasta, aldrig juice, ibland knäckebröd, aldrig margarin. Dottern är varken gluten-eller laktos/mjölk- allergisk, något underviktig för åldern men ingen fara. Vet inte riktigt vad jag ska göra och tycka faktiskt. Idag äter dottern bra mat lagat från grunden, sås på grädde, riktigt smör. Tar emot lite att hälla rapsolja på riset/potatisen, som dietisten sade, istället för gräddsåsen/smöret. Kokosolja avfärdades. Alla råden tar emot egentligen.

Gårdagens mat:

Kl.11.30

Spenat och fetaostsallad med bacon.

Kl.17.30

Köttfärslimpa med champinjonsås, grön paprika.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tragiskt att föreslå skitmat som dietist.

många får ju racermage av kokosolja. kan du prova att spetsa hennes mat med det? jag tror hellre på bra fetter i st f tröskavfall. själv har jag en mage som går som en klocka numera efter 50 år med fettskrämt och fiberrikt

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tragiskt att föreslå skitmat som dietist.

många får ju racermage av kokosolja. kan du prova att spetsa hennes mat med det? jag tror hellre på bra fetter i st f tröskavfall. själv har jag en mage som går som en klocka numera efter 50 år med fettskrämt och fiberrikt

Jo känns lite jobbigt, vill ju göra det som är rätt för dottern. Frågan är om dietistens råd är rätt alltså, väl en poäng där med att mjölk är stoppande.

Ja dottern har fått extra kokosolja på maten ett bra tag nu men tycks inte reagera, tvärtemot mig som måste vara lite försiktig. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo känns lite jobbigt, vill ju göra det som är rätt för dottern. Frågan är om dietistens råd är rätt alltså, väl en poäng där med att mjölk är stoppande.

Ja dottern har fått extra kokosolja på maten ett bra tag nu men tycks inte reagera, tvärtemot mig som måste vara lite försiktig. 

Lilla tjejen!

Ja, mjölk är ju stoppande. Men det kanske räcker med att överge ersättningen då, till att börja med? Och hellre kanske öka på med kokosolja lite försiktigt, än att hälla på rapsolja.

Men en kompis till mig fick bukt med lille sonens förstoppningsbekymmer genom att hälla en halv deciliter rapsolja i vällingflaskan varje kväll..  :o 

Sockrade yoghurtar känns väl sådär.. Hellre banan då, som är lösande. (väl? eller minns jag fel..?)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lilla tjejen!

Ja, mjölk är ju stoppande. Men det kanske räcker med att överge ersättningen då, till att börja med? Och hellre kanske öka på med kokosolja lite försiktigt, än att hälla på rapsolja.

Men en kompis till mig fick bukt med lille sonens förstoppningsbekymmer genom att hälla en halv deciliter rapsolja i vällingflaskan varje kväll..  :o

Sockrade yoghurtar känns väl sådär.. Hellre banan då, som är lösande. (väl? eller minns jag fel..?)

Jo måste nog överge ersättningen. Problemet är att hon får medicinen i den och nu måste jag alltså ersätta med något man kan "kamouflera" medicinen med. Svårt då hon bara dricker vatten eller mjölk (inte numera). Har provat förut med turkisk yoghurt eller naturell, men det tycker hon inte om. Funderar på att göra en blandning av turkisk yoghurt med naturell och sedan blanda i lite vaniljsocker och sedan ner med medicinen. Måste vara bättre än färdigköpt sockeryoghurt? Banan stod på EJ listan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte göra nån juste smothie? Ta turkisk yuoghurt banan och jordgubbar eller nåt

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Banan är stoppande, päron är lösande. Ersätta mjölk med tex osötad mandelmjölk. Kokosmjölk?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mej det fanns fikonsirap när mina barn var små. Den var illsöt så den lär väl inte vara så bra men fikon är väl också lösande

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blötlägg torkade fikon i vatten och mixa, det är både lösande och sött och gott att gömma medicin i. Utveckla vidare genom kokosmjölk/mandelmjölk och andra frukter och bär, grönkål/spenat mm att göra näringsrika smoothies av till exempel.

Ingen unge har mått dåligt av naturliga fetter och riktig mat utan "tröskavfall" så inte skulle jag i alla fall idag följa dietistens råd för mina barn. Nu är mina barn vuxna idag, men jag skulle ha gjort annorlunda när de var små om jag hade den kunskap då som jag har idag, helt klart.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Banan är stoppande, päron är lösande. Ersätta mjölk med tex osötad mandelmjölk. Kokosmjölk?

Aha, jag tänkte nästan att jag kom ihåg fel om bananer.. :rolleyes:

Men frukt stod väl med på listan?

Jag tänkte som så, att man kan ta någon god frukt och mosa ihop och gömma medicinen i.

Frukt är visserligen sött, men måste väl ändå vara himmelsvitt bättre än supersockrade lightyoghurtar? Som väl dietisten föreslog, ihop med sockrade flingor?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla fina tips och förslag :) Får prova mig fram och inte helt enkelt då dottern är kräsen som sjutton. Hon tycker varken om bär eller frukt (undantag äpple) därför hade jag som alternativ att tillsätta lite vaniljsocker i yoghurten. Dottern gillar köpe-vaniljyoghurt men vill ju undvika den på grund av den höga sockerhalten. Men ska vara lite envis, försöka med olika alternativ. Yoghurt är ju bra som grund då det ska vara lösande för magen.

Konstigt, vaknade superhungrig i morse. Det riktigt suger i magen och jag längtar till lunchen.

Gårdagens mat:

Kl.11.30

Köttfärslimpa med stekta champinjoner och grön paprika.

Kl.15.00

Te med kokosolja.

Kl.17.30

Rättikagratäng med fetaost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har börjat fundera över julen. Julen för mig är ju förknippad med mycket mat och godis. Vi bakar alltid julgodis, pepparkakor lussebullar. Nu blir det första julen för mig som lchf-are. Tänker nog baka en del "vänliga" alternativ som jag annars undviker, för det blir ju oftast ändå för mycket kolhydrater.

Tittade på gamla bilder av mig från sommaren 2013. Jag var i samma storlek som Biggest loser-deltagarna. Mycket tjockare än vad jag själv insåg tror jag. Vet ju inte vad min startvikt i januari var men med all säkerhet, en bit över 100kg. Idag väger jag 78,6 kg. Övervikten är nu ganska jämnfördelad över kroppen och jag ser inte gravid ut längre ;) Kan tom ha medium i vissa kläder. Jag är ju inte smal men den värsta övervikten är borta och det känns så bra. Strävar inte heller efter att bli "smal smal". Tänker mig att när viktnedgången stannar av, så länge det sker under 70-kilo, så får jag nöja mig.

Gårdagens mat.

Kl. 12.00

Spenat och fetaostsallad.

Kl.15.00

Te med kokosfett.

Kl.17.30

Rättikagratäng med köttfärs.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på LCHF pepparkakor. Det finns massor med recept både på vanliga och mjuka.

Förra julen gjorde jag kladdkaka både med saffran och med pepparkakskryddor.

I stället för glögg kan man stoppa apelsin och citronzest tillsammans med kanelstång och kryddnejlikor i en tepåse och låta dra i lite vodka och krydda rödvinet med. Vi använder inte ens sötningsmedel.

Vad gäller julgodis har jag mest lärt mej att vara utan. Man kan göra egen mandelmassa a al LCHF har jag sett (men inte provat) Fyll t ex medjooldadlar med det så blir det inte mycket sött. (torkade dadlar ska man nog undvika och de andra dadlarna tycker jag är i sötaste laget numera. Men ibland kan jag köpa 6-8 medjool och festa på med ädelost t ex)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra glögg på rödvin en påse glöggkryddor och lite svartavinbär gå utmärkt utan socker sedan har Monice Lifzon blogg många bra julrecept Lycka till

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för "jultipsen".

Gårdagens mat:

Kl.11.30

Spenat och fetaostsallad. (Fetaost, spenat, paprika, tomat, rödlök, olivolja och örtkryddor)

Kl.14.30

Te med kokosfett.

Kl.17.30

Fläskkotlett, champinjonsås, spenat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag, -0,8kg, vikt: 78,5kg. Väger mig som regel på måndagar, ibland mitt i veckan också för å se om det händer något. Ska nog sluta med det, räcker med en gång i veckan. Har ju "vågfobi" blir jättenervös, får ångest och blir yrslig innan jag ställer mig på vågen. Knäppt alltså men det här med vikten är ångestfyllt för mig. Men det blir mindre ångestladdat för var gång och jo jag känner att jag verkligen måste väga mig för att behålla medvetenheten och inte tappa kontrollen över mitt ätande igen.

Gårdagen mat:

Kl.12.00

Ägg och ost på fröknäcke.

Kl.17.00

Bacon med fetaost, creme fraiche, paprika. Några paranötter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är en sådan där dag man helst spolar över. Självförtroendet på botten. Fet= ful. Huden hänger här och var, såg ju bättre ut innan viktnedgång? Vad är det för mening då? Tycker jag ser äldre och lite sjuk ut, i ansiktet. Deppigt, måste jag skönhetsoperera mig nu för att bli nöjd? Är arg på mig själv för att jag drog på mig all övervikt. Varför valde jag att blunda och bara fortsätta. Nej nu måste jag försöka fokusera på annat än egot.

Gårdagens mat:

Kl.11.00

Ägg och på fröknäcke.

Kl.17.00

Köttfärs och vitkålsgratäng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är en sådan där dag man helst spolar över. Självförtroendet på botten. Fet= ful. Huden hänger här och var, såg ju bättre ut innan viktnedgång? Vad är det för mening då? Tycker jag ser äldre och lite sjuk ut, i ansiktet. Deppigt, måste jag skönhetsoperera mig nu för att bli nöjd? Är arg på mig själv för att jag drog på mig all övervikt. Varför valde jag att blunda och bara fortsätta. Nej nu måste jag försöka fokusera på annat än egot.

Såna dagar är inte roliga.

Men du - huden drar ihop sig. Hälsosam=snygg.

Om jag ska vara jobbig så ställer du en bra fråga: Varför valde du att blunda? Man har ofta mer eller mindre bra anledningar - vilken är din? Kommer du använda den igen, eller har du lärt dig något? (Min anledning? Riktigt, riktigt lam.. :( )

Stor peppkram till dig :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såna dagar är inte roliga.

Men du - huden drar ihop sig. Hälsosam=snygg.

Om jag ska vara jobbig så ställer du en bra fråga: Varför valde du att blunda? Man har ofta mer eller mindre bra anledningar - vilken är din? Kommer du använda den igen, eller har du lärt dig något? (Min anledning? Riktigt, riktigt lam.. :( )

Stor peppkram till dig :)

Tack :)

Jo men känner mig bättre nu. Blev så sur i morse bara när jag klädde på mig framför spegeln. Visst drar huden ihop sig en del och tycker faktiskt den har gjort det ganska bra allra redan på magen. Och klart att man ser ut som ett vrak i ansiktet på morgonen när man knappt sovit på flera dagar (sjukt barn) ;). Så jag var väl lite väl "dramaqueen" i mitt förra inlägg, men så mår jag ibland.

Varför jag valde att blunda är nog en blandning av sockerberoende och tröstätning. Livet är emellanåt ganska tufft och jag mådde helt enkelt bra och blev glad av att äta något gott (för stunden alltså).

Kan väl säga att jag fortfarande kämpar mot sötsug emellanåt och mot tröstätande när livet känns tungt. Tror jag har en beroendepersonlighet också. Har flera nära släktingar med beroendeproblem.

Har gett mig f-n på att aldrig hamna i sockerträsket igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt bort alla mjölkproduker och ersatt med havre-dryck-grädde, till dottern (för magen). Men tänker inte byta bort smör och ge henne margarin om det inte blir alldeles nödvändigt. Hon är ju faktiskt inte "allergisk". Mina försök med smothies, "hemmagjord" yoghurt ratades och så även mandelmjölk. Får se om det kommer ge resultat.

Annars jobbigt sug igår kväll som jag vet vad det berodde på och alldeles normalt antar jag. Mannen åt rostade mackor och doften, om man nu som jag gillar rostmackor, får en ju såklart att bli vrålsugen. Suget sitter kvar ett bra tag och jag börjar fantisera om alla möjliga onyttigheter. Så nu får han helt enkelt sluta upp med att rosta mackor på kvällarna eftersom det är just kvällar som är känsliga för mig. Inga problem tyckte han som börjar få ganska bra förståelse för mig och gärna vill ta hänsyn. -Jag får äta något som inte luktar nästa gång, sa han :D

Gårdagens mat:

12.00

Köttfärs och vitkålsgratäng.

15.00

Te med kokosfett.

17.30

Köttfärssås med vitkålsspagetti, riven gräddost.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska ofta läser man om folk som äter lchf och blivit av med sitt sötsug, blir avundsjuk kan jag säga. För mig är det inte så även om det blivit enormt mycket bättre och även lättare att mota bort suget. Frågan är om jag också en dag kommer vara helt oberörd ang sötsaker/kolhydrater?

Känns inte som det, kommer nog få kämpa emot det resten av livet och det är jag också beredd att göra. Därför att med min tidigare kosthållning kämpade jag nog ännu värre än idag. Trots all kolhydratsmat och godsaker var jag aldrig nöjd, ville jämt ha mer och mer och fick ständigt stoppa mig själv. Tex. -nej nu räcker det med 5 kanelbullar. Kunde lätt ha ätit ytterligare 3-4 bullar till. Därmed kämpade jag även då med att stå emot suget hela tiden, precis som nu faktiskt. Har det nog lättare nu när jag tänker efter :)

Gårdagens mat:

11.30

Spenat och fetaostsallad med bacon.

14.30

Te med kokosfett.

17.30

Köttgryta med grönsaker.

Varje dag i samband med lunchen också: 1msk chiafrön, 1msk potatismjöl, 1msk linfrön.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alldeles fri blir man nog inte. Varenda gång jag går in i en mataffär måste jag påminna mej om att jag inte äter bröd, men det är inte SVÅRT att avstå. Men det tog mej närmare 3 år att få hjärnan tillräckligt avgiftad.

Det är som att sluta röka. Kroppen blir avgiftad fort nog, men huvet hänger inte med... Det är typ 10 år sen jag slutade med nikotintuggummi, men jag kan fortfarande känna ett kort sug efter dem ibland när det är lite stressigt. (Men gudskelov inte efter ciggisar i alla fall)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vilja äta mer vegetarisk mat egentligen men tycker jämt det blir för mycket kolhydrater då. Sedan blir man inte så mätt heller. Är lite trött på kött. Trist att jag har så svårt för fisk alltså.

Lite fredagsgott är inplanerat, några goda ostar, korvar och oliver. Brukar äta lite mindre till middag för att få "utrymme" för fredagsmyset.

Gårdagens mat:

11.30

Köttgryta med grönsaker.

14.30

Te med kokosfett.

17.30

Tomatsoppa med fetaost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag -0,7 kilo, 77,8kg. Nervöst som vanligt att väga sig men blir glad att det går nedåt på vågen.

Fick igenom, ingen läsk denna helg, med familjen. Inte ens saft drack dom :). Popcorn, cashewnötter och chokladpudding blev det. En viss förbättring jämfört med godispåsar, chips, glass och läsk. Jag själv mumsade på ost, ölkorv och macadamianötter. 

De stora barnen känns mer "förlorade" men den minsta (3-åring) äter hellre ölkorv och nötter än chips och godis och tycker varken om läsk eller saft, vilket gläder mig.

Gårdagens mat:

12.00

Bacon, fetaost med broccolimos.

17.30

Fläskkotlett med broccoli och gräddsås.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag -0,7 kilo, 77,8kg. Nervöst som vanligt att väga sig men blir glad att det går nedåt på vågen.

Fick igenom, ingen läsk denna helg, med familjen. Inte ens saft drack dom :). Popcorn, cashewnötter och chokladpudding blev det. En viss förbättring jämfört med godispåsar, chips, glass och läsk. Jag själv mumsade på ost, ölkorv och macadamianötter. 

De stora barnen känns mer "förlorade" men den minsta (3-åring) äter hellre ölkorv och nötter än chips och godis och tycker varken om läsk eller saft, vilket gläder mig

Heja heja :)

Vad gäller familjen tror jag på att vara lågmält ihärdig. Och du fick ju igenom en rejäl förbättring där tycker jag!

Man kan envisas på ett fint sätt, man behöver inte bli otrevlig men man behöver inte ge sig heller. En fin balansgång ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja heja :)

Vad gäller familjen tror jag på att vara lågmält ihärdig. Och du fick ju igenom en rejäl förbättring där tycker jag!

Man kan envisas på ett fint sätt, man behöver inte bli otrevlig men man behöver inte ge sig heller. En fin balansgång ;)

Ja det gäller att ta små steg i taget. Försökte med att ta bort hela fredagsmyset på en gång, en fredag för ett tag sedan (köpte inget skräp alltså). Typ panik utbröts :D Kan säga att jag åkte på en utskällning, mest sur var mannen som genast drog till affären.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt det här med alla känslor som kommer med viktnedgång (för mig), som en bergochdalbana. Ena dagen känner jag mig som världens tjockaste, ser bara en fet människa i spegeln framför mig, tycker kläderna sitter illa, väljer bort klädesplagg för jag ser för stor ut i dom mm. Idag känner jag mig nästan smal, tycker jag ser lite utmärglad ut i ansiktet och kläderna sitter illa för att de är för stora. Har svårt att se mig själv, som jag är, på något sätt.

Mannen har börjat oroa sig och tycker inte jag ska gå ner mer i vikt. Kanske inte för utseendets skull men forfarande för hälsans skull, känner jag. Det som är bra är att jag är "jämntjock", lika fördelning över kroppen och ganska platt mage och det är ju bra för magfettet är ju farligt att ha, har man ju förstått.

Gårdagens mat:

12.00

ostomelett, paprika.

14.30

Te med kokosfett.

18.00

Broccolisoppa med creme fraiche och fetaost.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ÄR svårt det här med självbild. Jag tyckte att jag såg tjock ut när jag vägde 47 kg en gång i min ungdom.

Numera har jag bättre självkänsla och är hyfsat nöjd med min spegelbild vid 71 kg. Visst skulle det vara bra med lite mindre men inget som jag hetsar upp mej över. Det är viktigare med att få shape på sladdret

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hungrig och sugen som sjutton i går kväll. Ett fröknäcke med Bregott blev det till slut. Ingen fara med det men tycke jag åt tillräckligt till middagen.

Gårdagens mat:

12.30

Köttgryta.

15.00

Te med kokosfett.

17.30

Köttgryta.

1 fröknäcke med Bregott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med att hantera motgångar i livet. Har tidigare kört ner mig i godisträsket som en slags medicin och sedan lagt locket på, (innan lchf) Den första tanken har varit, måste ha något gott sedan, som tröst när livet är hårt. För första gången kom inte dom tankarna utan jag grät och pratade ut i stället och det var inget jag tänkte på i stunden men kom på det igår kväll.

För två dagar sedan uppstod en typiskt sådan situation då jag normalt skulle viljat trösta mig själv med sötsaker men den tanken uppkom aldrig. Känns bra i allafall, som att jag verkligen är påväg i rätt riktning :)

Gårdagen mat:

12.30

Köttgryta med spenatsallad.

14.30

Te med kokosfett.

18.00

Köttgryta med spenatsallad.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredagens mat:

12.30

Spenat och fetaostsallad.

17.30

Pytt på champinjoner, lök, paprika och halloumi.

På kvällen:

Macadamianötter, chokladpannakotta. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag +0,5kg, vikt 78,3kg. Irriterande med viktuppgång. Håller ju på att analyserar kring varför. Tänker ju också på den uteblivna viktnedgången (förväntad) på ca 0,5kg. Det gör ju att det egentligen handlar om 1kg "uppgång".

Åt 1 påse macadamianötter på 80g fördelat på fredag och lördag. Innehåller nötterna mer kolhydrater än vad som sägs på påsen? Antagligen. Men det som skiljer sig åt är att jag druckit alkohol vilket jag väldigt sällan gör. I lördags drack jag två groggar med lightläsk. 

Lördagens mat:

Kl.12.30.

Ägg och bacon. Paprika.

Kl.18.00.

Vitkålsgratäng med stekt halloumi.

På kvällen.

Ost, macadaminötter, (två grroggar).

Söndagens mat:

Kl.12.00

Spenatsallad med mozarella och skinka.

Kl.17.00

Fläskfilé med vitlökssmör, gräddsås, vitkål.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kommit igång lite med träning :) Jag har inte tränat på flera år och har ett stillasittande jobb, inte så bra alltså. Däremot har jag 4 barn som får en att röra på sig lite extra. Införskaffade en Crosstrainer i lördags. Har kört stenhårt 10min 2ggr om dagen. Låter kanske inte så mycket men blir helt slut. Egentligen vet jag inte hur man ska träna heller, hur mycket, ofta och hur länge, vad är bäst för hälsans skull? Viktigt att jag kommit igång i allafall. Rätt kul är den att stå å trampa på tycker jag.

Måndagens mat:

Kl.11.30

Fläskfilé med vitlökssmör, gräddsås, vitkål.

Kl.15.00

Te med kokosfett

Kl.17.30

Baconlindad kycklingfilé med chilibearnaise.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På kvällen:

Macadamianötter, chokladpannakotta. 

Åhå, chokladpannacotta.. :)

Kan man få receptet?

(jag försökte höfta ihop en chokladpannacotta en gång.. det blev, hm, intressant.. ;) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åhå, chokladpannacotta.. :)

Kan man få receptet?

(jag försökte höfta ihop en chokladpannacotta en gång.. det blev, hm, intressant.. ;) )

Jo kallar den för chokladpannacotta men det är väl ingen riktig egentligen. Den blir mer krämig men gott är det.

2 små port (4,3 kolhydrater per portion) 

3 rutor 86% choklad

1dl grädde

pytte, pytte vaniljpulver (ej socker)

Värm grädde tillsammans med chokladen och vaniljpulvret i vattenbad. Rör tills chokladen är helt smält. Ställ kallt utan att täcka över, i ca 2 timmar. Klart! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en månad har jag gått ner 2,5kg och haft + på vågen 2ggr, +0,3kg och +0,5kg. Så -1,7 kilo på en månad. Först tyckte jag att det är för lite men har kommit fram till att det är rätt hyfsat i alla fall. Blir -20,4kg på ett år. Att äta mindre än vad jag gör idag är inte hållbart i längden, skulle vara hungrig då. Vilket skulle kunna leda till "återfall". Det jag skulle kunna göra är att strikta till det. Ta bort creme fraiche, grädde och fetaost och ersätta med fett men känner inte för det i nuläget. Behöver inte ha så bråttom med de sista kilona faktiskt. Kanske kommer träningen ge lite resultat också så småningom.

Tisdagens mat:

Kl.11.30

Spenat och fetaostsallad med 1 ägg.

Kl.15.00

Te med kokosfett.

Kl.17.30

Kycklingfilé med vitlökssmör och bea.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft oväntad lycka med viktnedgången på senare tid och skalat av några kilon till utan att egentligen ha tänkt på det. BMI är nu 21.8. Det jag gjort matmässigt är att lägga ytterligare fokus på färska grönsaker (rucola, spenat, paprika, brytärter osv, men även morötter och lök), köra en bärsmoothie (bär, yoghurt 3% fett, linfrön) som frukost, och lagt till resistent stärkelse och liknande fibrer (t ex inulin) via rotfrukter av olika slag och bönor.  Potatis blir rikt på RS om man ugnsbakar den och sedan låter den vila i kylskåpet minst ett dygn. Jag skulle även tro att detta tillagningssätt är optimalt för att bibehålla den höga kaliumhalten i potatis - en stor anledning till att äta potatis om man råkar gilla potatis. Egengjorda syrade inläggningar (t ex surkål) ingår också, samt en eller annan frukt.

Detta verkar ha passat mig utmärkt. Jag känner mig full av energi och i balans.

Bröd och annan mjölmat är fortfarande något jag undviker till stor del, och socker naturligtvis. Däremot använder jag gärna lite honung i marinader till kött. Vill man äta "spaghetti" så har jag sett att risnudlar är relativt rika på RS. De passar bra i wokar.

Totalt sett ligger jag klart under 100 gram kolhydrater per dygn och med 50-60% av energiintaget i form av fett. All RS blir till ytterligare fett (kortkedjigt) i tarmen men dessa är inte medräknade i siffran ovan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft oväntad lycka med viktnedgången på senare tid och skalat av några kilon till utan att egentligen ha tänkt på det. BMI är nu 21.8. Det jag gjort matmässigt är att lägga ytterligare fokus på färska grönsaker (rucola, spenat, paprika, brytärter osv, men även morötter och lök), köra en bärsmoothie (bär, yoghurt 3% fett, linfrön) som frukost, och lagt till resistent stärkelse och liknande fibrer (t ex inulin) via rotfrukter av olika slag och bönor.  Potatis blir rikt på RS om man ugnsbakar den och sedan låter den vila i kylskåpet minst ett dygn. Jag skulle även tro att detta tillagningssätt är optimalt för att bibehålla den höga kaliumhalten i potatis - en stor anledning till att äta potatis om man råkar gilla potatis. Egengjorda syrade inläggningar (t ex surkål) ingår också, samt en eller annan frukt.

Detta verkar ha passat mig utmärkt. Jag känner mig full av energi och i balans.

Bröd och annan mjölmat är fortfarande något jag undviker till stor del, och socker naturligtvis. Däremot använder jag gärna lite honung i marinader till kött. Vill man äta "spaghetti" så har jag sett att risnudlar är relativt rika på RS. De passar bra i wokar.

Totalt sett ligger jag klart under 100 gram kolhydrater per dygn och med 50-60% av energiintaget i form av fett. All RS blir till ytterligare fett (kortkedjigt) i tarmen men dessa är inte medräknade i siffran ovan.

Vad bra med din viktnedgång :)

Jo har varit inne på det här med färska grönsaker och blad mm. Googlat runt lite på smoothisar å sånt. Är ju nu lite "kolhydratsskrämd" men känner ett sug efter just grönsaker och då ska man kanske lyssna på kroppen. Även syrade grönsaker som ska vara så bra. Varje dag blir det 1 msk potatismjöl pga RS och egentligen behövs väl mer men då säger magen ifrån rejält, så det går inte.

Är precis som du, inne på just sådan kost du beskriver men har tänkt mig det mer i framtiden eftersom jag tänkt att ev viktminskning uteblir. Kan ju ha helt fel alltså.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra med din viktnedgång :)

Jo har varit inne på det här med färska grönsaker och blad mm. Googlat runt lite på smoothisar å sånt. Är ju nu lite "kolhydratsskrämd" men känner ett sug efter just grönsaker och då ska man kanske lyssna på kroppen. Även syrade grönsaker som ska vara så bra. Varje dag blir det 1 msk potatismjöl pga RS och egentligen behövs väl mer men då säger magen ifrån rejält, så det går inte.

Är precis som du, inne på just sådan kost du beskriver men har tänkt mig det mer i framtiden eftersom jag tänkt att ev viktminskning uteblir. Kan ju ha helt fel alltså.

Ja, lyssna på din kropp.

Nej, även jag gav upp på potatismjölet. Föredrar "riktig" mat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg