nabe

Dagbok om mat och mående

Recommended Posts

Jag är stolt över mig själv." Drabbades" för några dagar sedan av en riktigt jobbig situation med enorm stress, oro och ångest som följd. När kvällen kom, kom också gamla tankar och beteende tillbaka. Jag ville tröstäta, gick och drog i skåpen, måste ha nåt för att skingra tankar och bli lite glad (blir glad av choklad, för stunden förstås) Men jag tvingade mig själv att fokusera och tänka på efterföljden. Hade jag den kvällen börjat äta något "otillåtet" så hade jag tillslut tömt skafferiet. Det hade ju gjort att jag skulle mått ännu sämre såklart. Är glad och stolt över att jag kunde hantera situationen så bra :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns alltid lite jobbigt när helgen kommer pga alla frestelser jag utsätts för. Det dukas ju upp rejält med fredagsmys här hemma. Chips, godis, glass, ofta bakas det kladdkaka. Trots mina försök att få in övriga familjen på bättre alternativ. Själv har jag en tallrik med lite blandning, ost, ölkorv, paranötter eller mörk choklad. Förmodligen hade jag inte "behövt" det var enda helg om det inte vore för att jag också måste ha något gott då jag blir sugen på skräpet annars.

Blev ingen fiskperiod utan nu är jag inne i taco-träsket. Tacokryddad nötfärs med creme fraiche och tillbehör, 3 dagar i rad :P Men ikväll till middag blir det en köttbit med rättikagratäng :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag gick "tjockkursen" hos landstinget gjorde vi fiskfile kryddad med spiskummin. Jag ska leta reda på det receptet och ellsehåeffifiera det. Det var riktigt gott med tacofisk faktist

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag, -0,5kg  :)

Viktminskning trots "ätardag" (dotter fyllde år) i helgen. Åt mackor, indisk mat, kakor och tårta. Det var ganska gott med smörgåsar men sötsakerna var för sött. Blev väldigt pigg också, av alla kolhydrater. Sockerkick? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, sanningen, vill knappt erkänna för mig själv men behöver skriva av mig. Sockermonstret slog till igår :( Ibland känns det verkligen som om det är någon annan som styr ens handlingar. Som redan sagts så smakade det söta inte speciellt bra på kalaset men ändå kunde jag inte stå emot "kalasresterna". Som en idiot gick jag och åt i smyg, mest i smyg för mig själv på nåt sätt. För att inte erkänna nederlaget. Och varför i hela fridens åt jag när det inte smakade så jättegott egentligen? Ja och inte slutade det där. Åt även spagetti till middagen och mackor för jag hade ju ändå förstört allt. Hetsig var jag också, typ tryckte i mig snabbt i något sorts ångestblandat beteende. Usch vad jag är besviken på mig själv. Mest på själva beteendet. På nåt sätt var jag nog ute efter "kicken" som aldrig infann sig på samma sätt som förr. Det är ju bara å inse missbruket och se det som ett slags återfall.

Ja ja nu blev det som det blev och ska försöka att inte skälla på mig själv mer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag, -0,5kg  :)

Viktminskning trots "ätardag" (dotter fyllde år) i helgen. Åt mackor, indisk mat, kakor och tårta. Det var ganska gott med smörgåsar men sötsakerna var för sött. Blev väldigt pigg också, av alla kolhydrater. Sockerkick? 

När jag får i mig ovanligt mycket kolhydrater numera får jag hjärtklappning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, sanningen, vill knappt erkänna för mig själv men behöver skriva av mig. Sockermonstret slog till igår :( Ibland känns det verkligen som om det är någon annan som styr ens handlingar. Som redan sagts så smakade det söta inte speciellt bra på kalaset men ändå kunde jag inte stå emot "kalasresterna". Som en idiot gick jag och åt i smyg, mest i smyg för mig själv på nåt sätt. För att inte erkänna nederlaget. Och varför i hela fridens åt jag när det inte smakade så jättegott egentligen? Ja och inte slutade det där. Åt även spagetti till middagen och mackor för jag hade ju ändå förstört allt. Hetsig var jag också, typ tryckte i mig snabbt i något sorts ångestblandat beteende. Usch vad jag är besviken på mig själv. Mest på själva beteendet. På nåt sätt var jag nog ute efter "kicken" som aldrig infann sig på samma sätt som förr. Det är ju bara å inse missbruket och se det som ett slags återfall.

Ja ja nu blev det som det blev och ska försöka att inte skälla på mig själv mer.

Ja, typiskt missbruksbeteende: "något annat" styr, man äter trots att det inte smakar gott, man smyger. Och så fortsätter man på fel väg, för att det ändå gått åt pipan.

Förebrå dig inte, det är ett starkt beroende som sitter i hjärnans biokemi.

Risken med att tillåta sig ätardagar är härmed demonstrerad. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, typiskt missbruksbeteende: "något annat" styr, man äter trots att det inte smakar gott, man smyger. Och så fortsätter man på fel väg, för att det ändå gått åt pipan.

Förebrå dig inte, det är ett starkt beroende som sitter i hjärnans biokemi.

Risken med att tillåta sig ätardagar är härmed demonstrerad. 

Japp!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillbaka på banan igen med bra motivation känner jag :) I det stora hela är ju inte ett "återfall" hela världen. Alltid lär man sig något. Har haft en ätardag tidigare och inte fallit för sockermonstret men denna gång kan jag nog säga att det kan ha varit den utlösande faktorn.

Inför matdagbok igen. Är rätt bra att ha och se tillbaka på. 

Gårdagens mat:

Kl. 11.30

Spenat och fetaostsallad, bacon

.

Kl.17.30

Strimlat stekt nötkött med smörstekt spenat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötsugsanfall igår kväll. Åt inget för att stilla begäret och det känns bra.

Gårdagens mat:

Kl.11.30

Strimlat nötkött, champinjoner och creme fraiche.

Kl.17.30

2 kokta ägg på ett fröknäcke med bregott, 4 skivor ost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning idag +0,3kg. Eftersom jag skött mig bra med kosten alla dagar utom "snedstegsdagen" så kan man ju säga att en dag med skitmat gav avstannad viktnedgång och + på vågen. Ja då vet jag det.

Helgens mat bestod av Tacos till middag, fredag, lördag, söndag :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hos dietist igår ang min 3-årings kroniska förstoppning. Dietisten tyckte vi skulle sluta med modersmjölkersättning (dottern gillar inte välling) som hon får morgon och kväll med medicin i. Sedan ersätta de målen med sockeryoghurt för att dölja medicinsmaken. Till yoghurten nyckelhålsmärkta flingor. Men dietisten kunde inte svara för om det var modersmjölkersättningen som är boven, men eftersom att den är mjölkbaserad så trodde dietisten det och mjölk är stoppande. Rekommenderade också fiberpasta, mer frukt, knäckebröd, blanda medicinen i juice, havremjölk. Margarin eller rapsolja, inte smör. Inget av det här äter min 3-åring idag. Hon får grönsaker istället frukt, oftast potatis istället för pasta, aldrig juice, ibland knäckebröd, aldrig margarin. Dottern är varken gluten-eller laktos/mjölk- allergisk, något underviktig för åldern men ingen fara. Vet inte riktigt vad jag ska göra och tycka faktiskt. Idag äter dottern bra mat lagat från grunden, sås på grädde, riktigt smör. Tar emot lite att hälla rapsolja på riset/potatisen, som dietisten sade, istället för gräddsåsen/smöret. Kokosolja avfärdades. Alla råden tar emot egentligen.

Gårdagens mat:

Kl.11.30

Spenat och fetaostsallad med bacon.

Kl.17.30

Köttfärslimpa med champinjonsås, grön paprika.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tragiskt att föreslå skitmat som dietist.

många får ju racermage av kokosolja. kan du prova att spetsa hennes mat med det? jag tror hellre på bra fetter i st f tröskavfall. själv har jag en mage som går som en klocka numera efter 50 år med fettskrämt och fiberrikt

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tragiskt att föreslå skitmat som dietist.

många får ju racermage av kokosolja. kan du prova att spetsa hennes mat med det? jag tror hellre på bra fetter i st f tröskavfall. själv har jag en mage som går som en klocka numera efter 50 år med fettskrämt och fiberrikt

Jo känns lite jobbigt, vill ju göra det som är rätt för dottern. Frågan är om dietistens råd är rätt alltså, väl en poäng där med att mjölk är stoppande.

Ja dottern har fått extra kokosolja på maten ett bra tag nu men tycks inte reagera, tvärtemot mig som måste vara lite försiktig. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo känns lite jobbigt, vill ju göra det som är rätt för dottern. Frågan är om dietistens råd är rätt alltså, väl en poäng där med att mjölk är stoppande.

Ja dottern har fått extra kokosolja på maten ett bra tag nu men tycks inte reagera, tvärtemot mig som måste vara lite försiktig. 

Lilla tjejen!

Ja, mjölk är ju stoppande. Men det kanske räcker med att överge ersättningen då, till att börja med? Och hellre kanske öka på med kokosolja lite försiktigt, än att hälla på rapsolja.

Men en kompis till mig fick bukt med lille sonens förstoppningsbekymmer genom att hälla en halv deciliter rapsolja i vällingflaskan varje kväll..  :o 

Sockrade yoghurtar känns väl sådär.. Hellre banan då, som är lösande. (väl? eller minns jag fel..?)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lilla tjejen!

Ja, mjölk är ju stoppande. Men det kanske räcker med att överge ersättningen då, till att börja med? Och hellre kanske öka på med kokosolja lite försiktigt, än att hälla på rapsolja.

Men en kompis till mig fick bukt med lille sonens förstoppningsbekymmer genom att hälla en halv deciliter rapsolja i vällingflaskan varje kväll..  :o

Sockrade yoghurtar känns väl sådär.. Hellre banan då, som är lösande. (väl? eller minns jag fel..?)

Jo måste nog överge ersättningen. Problemet är att hon får medicinen i den och nu måste jag alltså ersätta med något man kan "kamouflera" medicinen med. Svårt då hon bara dricker vatten eller mjölk (inte numera). Har provat förut med turkisk yoghurt eller naturell, men det tycker hon inte om. Funderar på att göra en blandning av turkisk yoghurt med naturell och sedan blanda i lite vaniljsocker och sedan ner med medicinen. Måste vara bättre än färdigköpt sockeryoghurt? Banan stod på EJ listan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte göra nån juste smothie? Ta turkisk yuoghurt banan och jordgubbar eller nåt

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Banan är stoppande, päron är lösande. Ersätta mjölk med tex osötad mandelmjölk. Kokosmjölk?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mej det fanns fikonsirap när mina barn var små. Den var illsöt så den lär väl inte vara så bra men fikon är väl också lösande

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blötlägg torkade fikon i vatten och mixa, det är både lösande och sött och gott att gömma medicin i. Utveckla vidare genom kokosmjölk/mandelmjölk och andra frukter och bär, grönkål/spenat mm att göra näringsrika smoothies av till exempel.

Ingen unge har mått dåligt av naturliga fetter och riktig mat utan "tröskavfall" så inte skulle jag i alla fall idag följa dietistens råd för mina barn. Nu är mina barn vuxna idag, men jag skulle ha gjort annorlunda när de var små om jag hade den kunskap då som jag har idag, helt klart.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Banan är stoppande, päron är lösande. Ersätta mjölk med tex osötad mandelmjölk. Kokosmjölk?

Aha, jag tänkte nästan att jag kom ihåg fel om bananer.. :rolleyes:

Men frukt stod väl med på listan?

Jag tänkte som så, att man kan ta någon god frukt och mosa ihop och gömma medicinen i.

Frukt är visserligen sött, men måste väl ändå vara himmelsvitt bättre än supersockrade lightyoghurtar? Som väl dietisten föreslog, ihop med sockrade flingor?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla fina tips och förslag :) Får prova mig fram och inte helt enkelt då dottern är kräsen som sjutton. Hon tycker varken om bär eller frukt (undantag äpple) därför hade jag som alternativ att tillsätta lite vaniljsocker i yoghurten. Dottern gillar köpe-vaniljyoghurt men vill ju undvika den på grund av den höga sockerhalten. Men ska vara lite envis, försöka med olika alternativ. Yoghurt är ju bra som grund då det ska vara lösande för magen.

Konstigt, vaknade superhungrig i morse. Det riktigt suger i magen och jag längtar till lunchen.

Gårdagens mat:

Kl.11.30

Köttfärslimpa med stekta champinjoner och grön paprika.

Kl.15.00

Te med kokosolja.

Kl.17.30

Rättikagratäng med fetaost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har börjat fundera över julen. Julen för mig är ju förknippad med mycket mat och godis. Vi bakar alltid julgodis, pepparkakor lussebullar. Nu blir det första julen för mig som lchf-are. Tänker nog baka en del "vänliga" alternativ som jag annars undviker, för det blir ju oftast ändå för mycket kolhydrater.

Tittade på gamla bilder av mig från sommaren 2013. Jag var i samma storlek som Biggest loser-deltagarna. Mycket tjockare än vad jag själv insåg tror jag. Vet ju inte vad min startvikt i januari var men med all säkerhet, en bit över 100kg. Idag väger jag 78,6 kg. Övervikten är nu ganska jämnfördelad över kroppen och jag ser inte gravid ut längre ;) Kan tom ha medium i vissa kläder. Jag är ju inte smal men den värsta övervikten är borta och det känns så bra. Strävar inte heller efter att bli "smal smal". Tänker mig att när viktnedgången stannar av, så länge det sker under 70-kilo, så får jag nöja mig.

Gårdagens mat.

Kl. 12.00

Spenat och fetaostsallad.

Kl.15.00

Te med kokosfett.

Kl.17.30

Rättikagratäng med köttfärs.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på LCHF pepparkakor. Det finns massor med recept både på vanliga och mjuka.

Förra julen gjorde jag kladdkaka både med saffran och med pepparkakskryddor.

I stället för glögg kan man stoppa apelsin och citronzest tillsammans med kanelstång och kryddnejlikor i en tepåse och låta dra i lite vodka och krydda rödvinet med. Vi använder inte ens sötningsmedel.

Vad gäller julgodis har jag mest lärt mej att vara utan. Man kan göra egen mandelmassa a al LCHF har jag sett (men inte provat) Fyll t ex medjooldadlar med det så blir det inte mycket sött. (torkade dadlar ska man nog undvika och de andra dadlarna tycker jag är i sötaste laget numera. Men ibland kan jag köpa 6-8 medjool och festa på med ädelost t ex)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra glögg på rödvin en påse glöggkryddor och lite svartavinbär gå utmärkt utan socker sedan har Monice Lifzon blogg många bra julrecept Lycka till

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg