Jump to content

Det är bara att bryta ihop och komma igen

BobbyJean

Recommended Posts

Hej!

Jag har varit en forum  lurker  i över ett år men nu ger jag mig till känna! Har skapat en tråd tidigare precis när forumet var nytt. Sedan dess har jag gått in här då och då med hopp om att hitta motivationen som jag har tappat bort!

Min lchf resa började i slutet av sommaren 2012. Jag var helt enkelt less på att bära på denna förbannade övervikt! När jag växte upp var jag väldigt smal och kunde äta vad som helst utan att det satte sig på kroppen. Jag åt glass..liter vis när jag var tonåring. Där kom mitt sockerberoende. Min familj reflekterade inte över allt onyttigt jag åt för jag gick ju aldrig upp i vikt.

Sedan blev jag 20 år och sambo och sen kom dom där legendariska sambokilona som jag hade hört så mycket om. Det började med att jag gick upp 10 kilo..men jaja det var väl ingenting..tänkte jag. Sen blev det ytterligare 10 kilo. Nu vägde jag ca 80 kg. Men jajaja..det gör väl ingenting försökte jag intala mig själv samtidigt som jag slutade visa mig ute bland människor för att jag inte ville träffa på någon gammal kompis som inte sett mig på länge. Jag hade alltid stora mjukisar och en stor munktröja och jag satt inne våran lägenhet och trodde väl att jag simsalabim skulle gå ner i vikt.

5 år senare väljer vi att testa LCHF detta efter att jag testat all möjlig skit. Lchf funkade kanon! Kilona rasade av. Låt mig även påpeka att jag inte vägde mig i början för jag visste inte om jag kunde hantera siffrorna på vågen. Efter en månad med lchf  väljer jag att ställa mig på vågen. Den visar 95 kg! Jag kan med andra ord tänka mig att jag vägde 100kg när jag väl började. I början av sommaren 2013 vägde jag 79 kg..jag var på god väg mot normalvikt. Vill även inflika att jag åt mycket mörk choklad och bär.. jag var alltså inte särskilt strikt. Hade jag varit strikt hade nog kilona smält bort snabbare. Men sommaren 2013 vände allt, jag började strunta i allt vad vettig kost hette, hade även en period då jag slutade äta överhuvud taget. Sen dess har jag inte lyckats komma på banan igen..ett år senare! Vågen vägrar jag ställa mig på vill inte se siffrorna! 

Men nu vill jag komma igång igen på riktigt! Mitt stora problem är cola light, men nu ska den ut ur mitt hus! Jag startade mest denna tråd för mig själv, att ha ett ställa att skriva av mig på. Självklart får ni gärna skriva och ge tips och pepp!

Nu ska jag jag spilla ut colan i vasken!

• Like 5

Känner väl igen mig i din historia, på´t igen, lycka till, det här fixar du såklart!

Mitt tips är att ha god framförhållning om vad du ska äta. Lättare att hålla sig på banan då tycker jag.

Kör hårt!

Fast varför häller du ut Colan? Påverkar den ditt sötsug eller är det något annat?

Om du nödvändigtvis skall hälla ut den så häll den i toaletten och låt den vara i någon timme eller så. Alternativt något annat ställe som behöver rengöras...

Sist men kanske inte minst, vad var orsaken till följande:

"Men sommaren 2013 vände allt, jag började strunta i allt vad vettig kost hette, hade även en period då jag slutade äta överhuvud taget."

Lycka till nu!

• Like 1

Kör hårt!

Fast varför häller du ut Colan? Påverkar den ditt sötsug eller är det något annat?

Om du nödvändigtvis skall hälla ut den så häll den i toaletten och låt den vara i någon timme eller så. Alternativt något annat ställe som behöver rengöras...

Sist men kanske inte minst, vad var orsaken till följande:

"Men sommaren 2013 vände allt, jag började strunta i allt vad vettig kost hette, hade även en period då jag slutade äta överhuvud taget."

Lycka till nu!

Colan triggar min sötsug och jag blir dödligt hungrig.

Varför det gick åt pipan förra sommaren orkar jag inte gå in på för tillfället, men det är iallafall bearbetat :)

Lyckades ta mig ut i skogen idag och fick se en älg. Vet inte varför men jag blir riktigt glad av att se djur i det vilda.

• Like 3

Här är en till som faller ner i träsket mellan varven! Det viktiga är att aldrig ge upp! I veckan var jag matt i kroppen - och insåg att jag för första gången på länge lyckats vara strikt med kolhydraterna... :) Lycka till!

Just kommit hem efter en skogspromenad.. så skönt! Innan jag hamnade i min svacka (kanske inte ska kalla det svacka då den varade i princip ett år) var jag ute väldigt mycket, brukade gå över en mil om dagen och tränade även på gym. För mig går kosten och träningen hand i hand. När jag motionerar bryr jag mig mycket mer om vad jag äter.

Nu är jag på väg i rätt riktning! :)

• Like 3

Varför det gick åt pipan förra sommaren orkar jag inte gå in på för tillfället, men det är iallafall bearbetat :)

Ok, menade så klart inte att du skulle vända ut och in på ditt privatliv här på forumet utan jag var mer inne på att det kändes som det var det som triggade problemen tidigare. Finns det tendenser till känslomässigt eller liknande ätande så kommer sannolikt inte lågkolhydratkosten att vara behjälplig ur det perspektivet.

Lyckades ta mig ut i skogen idag och fick se en älg. Vet inte varför men jag blir riktigt glad av att se djur i det vilda.

Naturen är onekligen mäktig. När man väl får uppleva den.

Men sommaren 2013 vände allt, jag började strunta i allt vad vettig kost hette, hade även en period då jag slutade äta överhuvud taget. Sen dess har jag inte lyckats komma på banan igen..ett år senare! 

Å vad jag känner igen mig! Inte i att sluta äta men att äta vansinnigt och inte lyckas vända det.

För mig har det sådana gånger börjat med högmod: "Jag har gått ner så mycket och är så smal, så nu kan jag äta vad jag vill!"

Problemet är att det kan man inte — inte om man är sockerberoende, vilket jag är och du säger att du är. Tar man då minsta lilla av drogen kan man åka dit på ett återfall som varar i månader. Och trots att man vet att det är rätt sak att göra, kommer övergång till LCHF inte att fungera långsiktigt om man inte går in för att minsann inte äta en gnutta av det som får en att trilla dit. Cola Light verkar vara en sån sak för dig. (Grattis till att du slagit ut den!) Det kan finnas fler. Jag äter lite rotsaker ibland för omväxlings skull för de triggar inte sug hos mig, men bröd eller glass ska det inte bli en enda tugga till av — någonsin — för nu vill jag vara kvar på banan. 

• Like 2

Å vad jag känner igen mig! Inte i att sluta äta men att äta vansinnigt och inte lyckas vända det.

För mig har det sådana gånger börjat med högmod: "Jag har gått ner så mycket och är så smal, så nu kan jag äta vad jag vill!"

Problemet är att det kan man inte — inte om man är sockerberoende, vilket jag är och du säger att du är. Tar man då minsta lilla av drogen kan man åka dit på ett återfall som varar i månader. Och trots att man vet att det är rätt sak att göra, kommer övergång till LCHF inte att fungera långsiktigt om man inte går in för att minsann inte äta en gnutta av det som får en att trilla dit. Cola Light verkar vara en sån sak för dig. (Grattis till att du slagit ut den!) Det kan finnas fler. Jag äter lite rotsaker ibland för omväxlings skull för de triggar inte sug hos mig, men bröd eller glass ska det inte bli en enda tugga till av — någonsin — för nu vill jag vara kvar på banan. 

Ja precis när man gått ner tror man att man kan frossa nej fy tusan. Tror ni inte jag sitter och äter glass precis exakt nu. Men jag tänker att jag valt det och tänker inte skuldbelgägga mig själv. Ät LITE glass och spåra inte ur för det försöker jag att tänka. Men självklart svårt då jag älskar socker..

Efter attjag skapade denna tråd( förra helgen) gick jag massa i skogen och åt så bra. Tror ni inte att jag fick magkatarr på måndag så till den grad att jag spydde. Fick tabletter så blev det bra. Men efter att man spytt är det svårt att få i sig mat alls. Nu är jag iallafall pigg och kry.

Denna helg ska också gå i skogens tecken. Jag vill ge mig en applåd för att jag inte ätit gluten iallafall. Har märkt att jag är känslig mot det men ibland har det varit svårt att låta bli. Ibland har magen inte reagerat över gluten men ibland så har det gjort så ont och nej tänker inte utätta mig själv för det..fast bullar är gott...

Nu peppar vi för helgen!

Försök att vara utan bröd ett par månader i alla fall så du läker ihop din mage. Vad jobbigt med magkatarr! Vad var det som utlöste den? Min mage funkar mycket bättre numera (utom när jag stressar förstås, för då har jag eld i magen igen.. och så vitvin som jag inte kunnat dricka på 20 år, men det är en världslig sak)

Försök att vara utan bröd ett par månader i alla fall så du läker ihop din mage. Vad jobbigt med magkatarr! Vad var det som utlöste den? Min mage funkar mycket bättre numera (utom när jag stressar förstås, för då har jag eld i magen igen.. och så vitvin som jag inte kunnat dricka på 20 år, men det är en världslig sak)

Vet faktiskt inte vad som var orsaken, tror du att det kan vara salt? Fick i mig väldigt mycket salt dagen innan nämligen. Men jag vet inte..

Tog en rejäl skogsrunda iallafall, så skönt att röra på sig. Jag har läst 3,5 år till fritidspedagog och tar examen den 5 juni..förstår ni hur skönt det är? Mycket av stressen pga skolan har varit min riktiga fiende det här halvåret. Min c uppsats blev godkänd här om veckan vilket gjorde att jag kunde komma tillbaka till livet.

• Like 2

Du kanske har haft för mycket om dej ett tag? Jag har aldrig haft problem med salt men i så fall skulle ju elden släckas av vatten tycker man. Hoppas du slipper det nu framöver och kan njuta av den härliga tid vi har framöver

• Like 1