Jump to content

Fundering angående ketostix?

annavera

Recommended Posts

När jag satte igång med LCHF kost så köpte jag mest som en kul/intressant grej en burk ketostix. Vid test innan visade dom negativt och efter ca två veckor var värdet högt. Någonstans mittemellan dom två högsta/mörkrödaste rutorna för er som känner till skalan på burken. Sedan läste jag i ett blogginlägg på kostdoktorn att ketostix bara är tillförlitliga under dom första veckorna av ketos eftersom kroppen sedan vänjer sej och börjar hushålla med ketonerna så att dom inte "läcker ut" i urinen längre. Imorse gjorde jag ett nytt test, har nu ätit LCHF i snart tre månader och den visar fortfarande det högsta värdet. vad beror det på? Är det normalt att det blir så eller borde värdet återgå till negativt trots att man befinner i sej i ketos? bara lite nyfiken på hur det fungerar!

Tre månader är fortfarande början.. vänta nästa gång tre år och mät då.. så ser du skillnad! <_<  :wacko:

Så länge du äter en ketogen diet lär alltid lite försvinna ut i urinen.. då ketonkroppar har en relativt kort halveringstid.. och njuren reabsoberar alldrig 100%!

Så i början funkar de rätt bra.. men så småningom lär din kropp ställa om till att förbränna mer fett utan att gå via ketos!

Ketonkropparnas roll är att ersätta glukos.. och när din kropp blir mindre beroende av glukos/ketonkroppar så lär produktionen minska.

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

• Like 1