Rainbow

Mat när man har inflammation i tarm?

Recommended Posts

Tidigare i år började jag med LCHF för att få slut på sockermissbrukande och för att jag mår bättre av mindre kolhydrater huvud taget. Jag ersatte godiset med saker som grädde och bär, åt mycket mjölkprodukter och ägg.  Det hela gick strålande tills jag plötsligt fick jätteont i magen och blev riktigt sjuk.
Jag var på ett antal undersökningar men sjukvården är seg och klantig och har inte gett mig resultaten än. Däremot blev jag bättre efter ett tag då jag började äta riktigt tråkigt och minimalistiskt: Kokt kött, fisk, ägg, rotfrukter och grönsaker. Den enda mjölkprodukten var smör. 

Så jag blev bättre igen av det - och efter den jobbiga tiden började jag äta en hel del godis igen, glass, mjölkprodukter, till och med lite mjöl. Efter ett tag med detta blev jag åter sjuk med riktiga magproblem. Jag kan bara anta i väntan på riktig diagnos att det rör sig om inflammation i tarmen eller dylikt och det gäller att inte göda den.

LCHF gick lätt med alla mjölkprodukter trots att jag fick ta bort så mycket jag var van att äta (tex frukt) och nu verkar det som jag måste ta bort mjölken också, kanske ägg, det gör mig beklämd.

Så jag undrar om ni här med samma erfarenheter kan ge tips på bra maträtter, specifikt för såna här problem.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du kollar in paleokost, som utesluter bl a mjölkprodukter och gryn men som är ganska uppfinningsrik med alternativ till traditionell kost. Här kan du få tips om vad du kan äta; http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com och http://undervarttak.blogspot.se. Annars googla, paleomänniskor verkar vara aktiva på nätet, med matrecept och annat. Akta dig för gluten och socker. Jag vet att jag kommer att utesluta sånt för resten av livet men med lchf/paleo äter jag ju så god mat och jag mår bra. Jag tål inte mjölkprodukter (förutom getost och crème fraîche) och jag vill bli helt fri från inflammation så just nu äter jag inte heller ägg och måste försöka dra ned på nötterna. Ät surkål och Kimchi, Tistelvinds är utan socker. Fermenterad kål är probiotiskt och mkt mkt gott!  :P

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter just nu en paleokost utan ägg och nötter. Kanske en idé. Men äggen var tufft att släppa :(

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har också haft problem med återkommande lös mage varje vecka trots att jag undvikit laktos som jag inte tål. Sen läste jag om resistent stärkelse och provade det liksom surkål. Nästan samtidigt fick jag för mig att prova Fortodol S som innehåller curcimin (den aktiva delen i gurkmeja) som kosttillskott och tog en tablett per dag i några veckor tillsammans med några vitpepparkorn. Curcimin sägs fungera bättre ihop med lite peppar.

 

Efter ett par veckor märkte jag att magen var bra. Jag tål också plötligt mindre mängder av laktos!?!

Men jag vet tyvärr inte vad som åstadkom denna förändring. Var det surkål+kallt potatismjöl i vatten eller var det curciminet?

Jag vet inte men jag gläder mej eftersom jag har haft problemet i minst 15 år . . . 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet liknar lite din. Slutade helt med alla kolhydrater 2009. Började efter några år fuska med lite bröd. Magen slog bakut. Trodde magsår. Fem läkare hittade inget. Jag tog då bort allt gluten. Symptomfri efter några dagar. Jag tror jag varit gluten intolerant hela livet men att jag var så van att jag inte förstod jag mådde dåligt. Efter uppehållet var jag läkt och nollställd, så när fusket började var obehaget nytt. Numera mår jag dåligt av både av socker, godis och potatis. Det är nytt. Sluta med gluten och dra ner på andra kolhydrater så kommer du tillbaka. Vi kan vara tacksamma vi blir dåliga av kolhydrater, det är lättare låta bli dom då.. Du kan också läsa om GAPS dieten för att läka mage tarm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar -

 

det gjorde mig ledsen att plötsligt bli sjuk så här efter att jag börjat med LCHF eftersom det ska ju vara bra för magen inte göra en sjuk istället. Så jag kan bara anta att det var all mjölk jag reagerade på.

Jag ska fortsätta med en paleo typ av kost. Gluten har jag inte ätit på flera år, mjölet åt jag nyligen i form av en glutenfri kaka.

Jag har aktat mig för okokta grönsaker när magen reagerat på allt men får prova surkål då det varit bra för flera era av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar -

 

det gjorde mig ledsen att plötsligt bli sjuk så här efter att jag börjat med LCHF eftersom det ska ju vara bra för magen inte göra en sjuk istället. Så jag kan bara anta att det var all mjölk jag reagerade på.

Jag ska fortsätta med en paleo typ av kost. Gluten har jag inte ätit på flera år, mjölet åt jag nyligen i form av en glutenfri kaka.

Jag har aktat mig för okokta grönsaker när magen reagerat på allt men får prova surkål då det varit bra för flera era av er.

 

Jag åt också en bit glutenfri kaka från ett bageri för någon månad sedan och det gick inte bra. Fick lära mig att det är skillnad på naturligt glutenfritt och ersättningsprodukter som bagerier ofta använder. De innehåller e-ämnen och vete- eller majsstärkelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev "stökig i magen" av mjölk och grädde innan jag började med LCHF och trodde att jag blivit laktosintolerant. Efter någon månad på LCHF hade jag inte längre några problem. I och för sig har jag slutat med mjölk, men vispgrädde är (än så länge) ett måste för att jag ska få i mig kaffe på morgnarna. 40-procentig utan karragenan (förtjockningsmedel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vispgrädde med karragenan innehåller ju bara 4 procentenheter mindre fett än vispgrädde utan (36% jämfört med 40%) så jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa vispgrädde med tillsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr blev det ju tvärtom med mig efter att ätit LCHF ett tag blev jag så dålig att jag fick åka till akuten :( Var riktigt sjuk med feber och magvärk. Jag har inte haft den nivån av magproblem innan. Vete fan vad som hände kan bara misstänka att det var mjölken/kanske ägg, eftersom det var vad jag hade börjat äta mer av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man "hör" sin kropps signaler bättre när man slutar jävlas med henne HELA tiden.

Jag misstänker att praktiskt taget ALLA mina problem hörde ihop med gluten.

Torr hud

Tunna naglar

Snustorrt hår

Krånglig mage

Depression

Blödande tandkött

Ledvärk i knän och fingerleder

Taskiga tänder

Oro och ångest

Hunger och sötsug

Konstant trötthet

Många sjukdagar och ännu fler när man inte mådde bra men jobbade ändå

 

Jag har blivit liberalare med tiden men inget av det har kommit tillbaks. Magen kapsejsar och jag får ont i lederna bums om jag äter något med vete i så jag har inte frestats till att göra det vare sig ofta eller i några mängder. OM jag gjorde det skulle kroppen antagligen åka rakt ner i råtthålet igen men som sagt, jag är inte ens lite frestad att experimentera med det.

 

Nu när kroppen inte utsätts för konstant vete-attack längre "hör" jag henne igen. Jag "hör" när jag slarvat med magnesiuminnehållande mörkgröna grönsaker, jag "hör" när hon vill vila, jag "hör" när hon vill träna o.s.v. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vispgrädde med karragenan innehåller ju bara 4 procentenheter mindre fett än vispgrädde utan (36% jämfört med 40%) så jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa vispgrädde med tillsats.

För att den har längre hållbarhetstid?

 

Jag köpte iaf den förr för att den höll en månad i kylen, typ (oöppnad).

Nu köper jag eko-grädde som i och för sig bara håller en vecka drygt, men den går ju åt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rainbow, du kanske ska prova att äta kokosolja, om du inte redan gör det. Kokosoljan är antiinflammatorisk, bland många andra positiva egenskaper.

Man ska nog upp till några (3-5) matskedar per dag för att få bäst effekt av den antiinflammatoriska effekten, men starta försiktigt och öka dosen allteftersom :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.