Inba Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hej! Hur lång tid efter att man börjat äta LCHF kan man se att ketonhalteni blodet stiger? Är det först efter de första 2-4 veckornas omställning som kroppen når sådan ketos att man kan avläsa det med ketonmätningar av blodet? Är det någon som vet om förändringen av ketonhalten i blodet sker gradvis eller snabbt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Här är mina resultat när jag gick från lång tid på liberal LCHF (Gissningsvis minst 50 gram kh/dag) till riktigt strikt sådan: Slutrapport: Två månaders strikt LCHF och ketonmätning Som synes tar det bara fyra dagar eller så att komma upp i viss ketos. Kanske ytterligare någon dag om man ätit mycket kolhydrater innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Doc är du fortfarande i optimal ketos? eller föredrar du en mer liberalare variant om man nu har en normal vikt och mår bra vad tycker du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Jag har inte mätt ketoner på länge. Det var ett experiment för mig, jag har inget behov av att vara i optimal ketos för alltid. Nu äter jag mer liberalt igen och tillåter mig en eller två potatisar eller en frukt ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Doc, gick du upp något när du gick över till "liberal lchf" från optimal ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har inte mätt ketoner på länge. Det var ett experiment för mig, jag har inget behov av att vara i optimal ketos för alltid. Nu äter jag mer liberalt igen och tillåter mig en eller två potatisar eller en frukt ibland. *Hoppas att du ser frågan nu när jag postar som ett svar istället* Gick du upp något när gick över till "liberal lchf" från optimal ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Doc, gick du upp något när du gick över till "liberal lchf" från optimal ketos? Ja, cirka tre kilo fram tills jag vägde mig nu, vilket väl delvis är vätska. Jag ligger dock ännu något kilo under där jag startade innan "optimal ketos"-månaderna i höstas. http://www.kostdoktorn.se/slutrapport-tva-manaders-strikt-lchf-och-ketonmatning/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inba Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Doc, om jag förstår dina grafer rätt så tog det längre tid att komma i optimal ketos precis i början? Tänkte att det kanske gick på några dagar för att du inte ätit kolhydratrik kost? Jag har ätit LCHF i drygt tre veckor nu och ända gången jag kommit upp i mer än 0,2 är när jag inte hade ätit på två dygn pga magsjuka... Om jag förstår din blogg rätt så borde jag kolla proteinintaget också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Altså.. äter du mindre än 100 gram kolhydrater om dagen så är du i ketosis! Halten i blodet varierar hela tiden.. beroende på en massa saker, tex när du åt senast, tid på dygnet, hur mycket vatten du druckit, hur kallt det är, hur mycket du ansträngt dig osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts