Jump to content

Kolesterol och fråga

Nummerskivan
 Share

Recommended Posts

Fick lite provsvar idag:

Totalkolesterol: 7,0 (3,3-6,9)
HDL det goda: 2,5 (1,0-2,7)
LDL det onda: 3,1 (1,4-4,7)
LDL/HDL-kvot: 1,2 (0,4-6,6)
Triglycerider: 0,5 (0,45-2,6)

Jag tyckte detta såg bra ut, särskilt när jag läste kostdoktorns artikel som sade att låga triglycerider innebär att måttligt LDL inte är så farligt.

Sedan läste jag mer i samma artikel, nämligen att apokvoten (LDL/HDL) ska vara under 0,9 och mitt är ju 1,2. Men hur funkar apokvoten då, om medelhögt LDL inte betyder något om man har så låga triglycerider som jag? Då verkar apokvoten vara ett värde som kan bli missvisande.

Vad säger ni om det med LDL, triglycerider och apokvot? För jag har inte fattat fel? Apo-kvot = LDL/HDL?

Jag äter paleo och nästan inga växtoljor alls (äter 1 tsk makadamiolja, 2 ml gurkörtolja (GLA) samt äter en halv avokado var och varannan dag. Använder inte frön och sällan nötter och när jag använder nötter väljer jag alltid de med lägst omega 6. Äter en del fisk, 50 gram fermenterad sill varje dag, och 2 ml green pastures fiskleverolja. Resten är talg, späck, ankfett, lite smör, kokosfett, röd (certifierad KRAV) palmolja (lite). Mest blir det av ankfett, kokosfett och fett som blir i de buljonger man kokar.

En del har frågat varför jag inte äter olivolja, och det är för att jag inte hittar någon plats för den längre. Samma med oliver. Jag har inget emot dem, bara att enda gången jag vill ha olivolja, ska den hettas upp och det vill jag inte (lammrätter).

Du har utmärkta värden! Bra högt HDL, bra låga TG. En intressant kvot är totalkolesterol / HDL, vilken bör vara under 6 och under 4 är mycket bra --- din är 2,8!!! Apo-kvot är en annan mätning där man får information om fördelningen av LDL-partiklar mellan de små täta som lätt glykerar och oxiderar samt fastnar i kärlväggen samt de större som enbart är nyttiga. Men med dina värden kan man lugnt tro att en apo-kvot skulle bekäftat att du har flest av de stora LDL-partiklarna.

Det är bara till att gratulera  :)

• Like 5

• 2 weeks later...

Du har utmärkta värden! Bra högt HDL, bra låga TG. En intressant kvot är totalkolesterol / HDL, vilken bör vara under 6 och under 4 är mycket bra --- din är 2,8!!! Apo-kvot är en annan mätning där man får information om fördelningen av LDL-partiklar mellan de små täta som lätt glykerar och oxiderar samt fastnar i kärlväggen samt de större som enbart är nyttiga. Men med dina värden kan man lugnt tro att en apo-kvot skulle bekäftat att du har flest av de stora LDL-partiklarna.

Det är bara till att gratulera  :)

Hej, jag fick svar på ett ofrivilligt blodprov som utfördes p g a att jag är 59 år och råkade känna läkaren i fråga. (Ville vara till lags). Jag besökte honom för en funktionskontroll efter ett ankelbrott.

Så här skriver han på utlåtandet:" High blood lipids, tot chol. 8,7, LDL 6,6. Will be giving medicine and dietist education."

Fråga: Kan man utgå ifrån att det goda HDL är 2,1? och att jag i så fall har en kvot på 8,7/2,1=4,14.?

I så fall skulle jag enligt Doctor Andreas kunna känna mig lugn eftersom jag inte är hjärtsjuk.

Jag har kört en del LCHF men har tyvärr besökt godisträsket ett antal gånger. Kom just tillbaka från ett sådant när man drog proverna.

Finns det LCHF uppdaterade läkare och dietister i Uppsala? 

På metabolmottagningen på Akis finns i alla fall en läkare som vet vad LCHF gör för kroppen, eftersom han har haft hand om mej, och vi har varit oense om min medicinering ( jag absolut VÄGRAR statiner, och det ska du också göra såvida du är en mycket sällsynt grupp av män i yngre medelålder.) jag har gått från astronomiska till nästan godkända värden med LCHF (och på slutet kombinerat med 5:2).

På Gottsunda VC finns en läkare med öppet sinne som också har följt mej genom åren.

Dietister har jag ingen fräschare uppdatering om. För 4 år sedan körde de Becel, bönor och havregrynsgröt. Tvivlar på att nåt hänt där, så du besparar landstinget en hel del genom att skippa deras sponsrade reklam.

• Like 3

Hej, jag fick svar på ett ofrivilligt blodprov som utfördes p g a att jag är 59 år och råkade känna läkaren i fråga. (Ville vara till lags). Jag besökte honom för en funktionskontroll efter ett ankelbrott.

Så här skriver han på utlåtandet:" High blood lipids, tot chol. 8,7, LDL 6,6. Will be giving medicine and dietist education."

Fråga: Kan man utgå ifrån att det goda HDL är 2,1? och att jag i så fall har en kvot på 8,7/2,1=4,14.?

I så fall skulle jag enligt Doctor Andreas kunna känna mig lugn eftersom jag inte är hjärtsjuk.

Jag har kört en del LCHF men har tyvärr besökt godisträsket ett antal gånger. Kom just tillbaka från ett sådant när man drog proverna.

Finns det LCHF uppdaterade läkare och dietister i Uppsala? 

Näe.. du kan inte gissa dig fram till resten.. utan begär hela lipidpanelen.. innan du ens funderar på vilka värden du har och om de är på något sätt allarmerande!

Oså får du fråga om LDL är mätt eller uträknat!

http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/

• Like 3

Håller med Zepp, du ska ha totalkolesterol, HDL, triglycerider och LDL, samt helst även apo-kvot. Dina värden på totalkolesterol och LDL är inget som kan anses alarmerande sett isolerade. Den erbjudna dietistutbildningen går förmodligen ut på att byta mättat mot omättat samt överhuvudtaget fett mot kolhydrater...

• Like 2

Ok, tack! Jag får se om jag kan få fram den informationen. Relationen med vårdcentralen blev minst sagt ansträngd när jag inte ville träffa dietisten och dessutom hade lite synpunkter på organisationen och ersättningsnivån för intyget. Jag blev utskälld efter noter av chefen. Jag mår bra för övrigt, blodtryck vid tv tittande 120/65, jag försöker hålla mig i form och BMI på 26-27. 

Jag måste emellertid lära mig av med att äta choklad och godis ibland. Där har jag något som liknar ett missbrukarbeteende. 

Jag har bestämt mig för att hålla mig utanför provtagnings och pillervärlden så länge det går. Jag tror det är klokt.

Tack igen för Era vänliga svar.

• Like 1

Hej, Jag fick lite svar idag, dock inga T G 

Hb  145        Ua
B12 444       Ua
Folat  16      Ua
P-Kol  8.7    (ref 3.9-7.8)
HDL   1.7     Ua
LDL    6.6    (ref 2.0- 5.3)
LDL/GDL   1,07   Ua
PSA           0.7     Ua

En sak som förundrar mig är att min snart 90 åriga mor får Statiner. Hon är ganska gammal och kvinna (kanske bäst att nämna i dessa tider av förändring)
Jag har haft anledning att läsa om kolesterol de senaste dagarna och då hävdar vissa att det inte finns något statistiskt stöd för att förhöjda kolesterolhalter skulle innebära en ökad risk för hjärt och kärlsjukdom hos kvinnor eller män över 47 år. Om detta stämmer så är statinskandalen total.
  • Like 1

"Jag har haft anledning att läsa om kolesterol de senaste dagarna och då hävdar vissa att det inte finns något statistiskt stöd för att förhöjda kolesterolhalter skulle innebära en ökad risk för hjärt och kärlsjukdom hos kvinnor eller män över 47 år."

Det är sant om man inte har haft en hjärtkärlhändelse eller har jävligt konstiga blodfetter.. det uttalandet handlar altså om de andra och handlar om statistik.

Låt oss inte använda statistiska argument på samma sätt som de som vill sälja så mycket Statiner som möjligt.

Däremot är det tyvär som så att många läkare slentrianmässigt skriver ut statiner.. ungefär som om de vore något kosttillskott.. på väldigt vaga grunder.

De flesta äldre har högre kolesterol än riktvärdena.. tror tillomed 80% har det.. så vad är normalt?

• Like 2

Alltså din gamla mamma skulle må mycket bättre utan statiner. Många åldringar som har ont i kroppen och är vimsiga lider av biverkningar

Hon är fortfarande "stadig som ett lok och vass som en rakkniv" men klagar på att hon glömmer och rör ihop saker. Det gör hon men inte så farligt som hon tycker. Hon tar Varan och blodtryckssänkande också. Ett tag trodde vi att hon skulle lämna oss men det visade sig att man gav henne dubbel dos av blodtryckssänkande av misstag. När "medicinmannen" väl rett ut det så kom hon sig igen. Lyssnade på en person som trodde att den stora ökningen av altzheimers de senaste decennierna hörde ihop med vårt framgångsrika minskande av kolesterol i kroppen. Kanske inte så långsökt.

• Like 2

8,7/1,7=5,11

Skall vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre.

HDL är högt och bra!

Detta är uppenbarligen inget som den aktuelle läkaren känner till. Han har skrivit ut Statiner och vill ta nya prover om en månad. Jag befinner mig inte i Sverige och har varken tillgång till  Statiner eller vederbörande läkare på ett tag. Jag har emellertid vidtagit vissa livsstilsförändringar och vill nog gärna ta ett nytt prov efter sommaren. Då undrar jag var i Uppsala man ta detta och då få den s  k APO kvoten utan att hamna i Statinmånglarnas klor.

Synd.. det är alltid en extra riskfaktor att vara man!  :o

Ja enligt artikeln och diagrammen så skulle mina scores som 60 årig ickerökare med blodtryck på 120 förändras om man sänkte tot kolestrol/HDL från 5,1 till 4 eller lägre från att vara en "3-4% risk gubbe" till att vara just en "3-4% gubbe". ;) 

Ändå rekommenderar artikelförfattaren att alla med ett tot.kolestrol över 8  skall medicineras. :huh: