Heffaklumpen Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 Hejsan! Pratade med min mamma i telefonen tidigare idag och hon frågade mig vad jag har köpt för matvaror idag. (Bor i egen lägenhet i en annan stad och har en mkt nyfiken mamma) Jag svarade att jag köpt grädde, purjolök, grekisk yoghurt m.m vilket bara var typiska lchf produkter. Grejen är att hon inte vet att jag käkar LCHF och då frågade hon mig ifall jag käkade LCHF. Hon sa sedan att hon inte tyckte att jag skulle göra det eftersom att det inte är bra att göra det och att LCHF skadar organen i kroppen pga den höga fetthalten. Jag höll på att börja skratta när jag hörde det, för det är så lite hon vet om LCHF när hon nu säger så, och att det inte finns något bra med det och att man ska ha kolhydrater i kosten för att hjärnan ska få bränsle. Så mina frågor är då, är LCHF skadligt för de inre organen? Måste man äta kolhydrater för att kroppen ska funka? Är det någon som har upplevt några skador/sjukdomar eller liknande sedan starten med LCHF? Vad ska jag säga till min mamma för att "vinna" över henne på LCHF sidan och få henne att förstå att man inte alls behöver äta kolhydrater?? Mvh en nybliven LCHF-are 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post gripen Posted May 10, 2014 Popular Post Share Posted May 10, 2014 Inne på mitt femte år. Lever än. Inga skador på inre organ. Kan tänka klart. Alternativt har min hjärna helt lagt av och jag tror att allt är bra. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 I så fall skulle ju alla inuiter dött innan dom nådde skolåldern eller virrat bort sig på isen för att hjärnan inte funkade Nej jag tror vi kan avskriva din mors farhågor Dessutom är jag själv uppe på tio år nu 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Själv upplever jag att min kropp är mer i "naturlig balans" på LCHF. Förr hade jag jättestora porer på näsan fyllda med pormaskar som jag tryckte ut två gånger i veckan. Med LCHF har jag ingen överdriven talgproduktion, så porerna har krympt rejält. Jag har fått ny hårutväxt på huvudet vid sex tillfällen (hittills) och eftersom jag är lite tunnhårig så är det väl uppskattat. Och så behöver jag tvätta håret mycket mer sällan. När jag äter strikt LCHF blir min avföring ljus, porös och luktfri. Och bara varannan dag. Hur skulle något av detta vara fel för min kropp? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Jag har haft astronomiska kolesterolvärden och ätit en bärkasse mediciner varje dag. 3 år på LCHF har jag kunnat slängt alla mediciner och har nästan normala värden på allt. Så jag har ätit mej frisk, jag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Nej, det är tvärtom. LCHF är bra för de inre organen eftersom med kosten så minskar det skadliga viscerala fettet, alltså det som finns runt organen i magen. Äter man mkt kolhydrater finns också risk för leverförfettning. Hjärnan behöver inte kolhydrater för att fungera utan får energi från ketoner. Vissa organ måste ha glukos men levern kan producera det själv. LCHF, som också är antiinflammatorisk, ger god hälsa och välmående. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Ge din mamma "matrevolutionen" (alt "ett sötare blod") och säg: "Lova att du läser denna!" Den är kort, koncis och övertygande. Läste faktiskt om den som talbok häromdagen, och den var lika bra andra gången! lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Äsh.. säg att du tagit bort alla snabba kolhydrater.. för du har hört att de inte skall vara så bra att äta/nyttigt att hålla nere till ett minimum! Så säger jag när jag inte har lust att diskutera min kost med folk som inte är inne på samma linje. Oså tar vi våra kolisar från matvaror med mer näring, grönsaker, mejerier, kött, fisk, bär, en del rotfrukter, en del frukter, inälvsmat.. oså lär det finnas i de flesta charkuterier/korvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts