Jump to content

Är allt potatismjöl RS?

dufva

Recommended Posts

Just nu är det ju många av oss som experimenterar med potatismjöl

Jag har funderat lite över varför olika personer verkar reagera så olika på stärkelsen

Hittills har jag förutsatt att allt potatismjöl tillverkas på samma sätt och att slutprodukten i paketen oavsett märke innehåller lika mycket RS

En oroande tanke om att andelen RS stärkelse skulle kunna variera starkt mellan olika tillverkare har börjat manifestera sig hos mig

Potatismjöl tillverkas ju (om jag förstått det rätt) genom att man sönderdelar potatis i vatten avskiljer fibrer och sedan torkar återstoden till en fast massa som därefter mals till potatismjöl..

Hur kan vi vara säkra på att tillverkaren inte använt hög värme (genväg) när han trorkat produkten?

Har så skett bör ju mycket av den resistenta stärkelsen blivit ordinär stärkelse och lika illa som om vi stoppat i oss alldeles vanlig skräp-stärkelse..

För att vara säkra på att det verkligen är RS vi sätter i oss bör man således ha koll på tillverkarens metoder

Kanske är det tom så att producenter anlitar ett flertal underleverantörer med olika produktionsmetoder?

Kan detta vara orsaken till spretande resultat bland oss som testat??

• Like 3

Jag har funderat lite över varför olika personer verkar reagera så olika på stärkelsen

Hittills har jag förutsatt att allt potatismjöl tillverkas på samma sätt och att slutprodukten i paketen oavsett märke innehåller lika mycket RS

En oroande tanke om att andelen RS stärkelse skulle kunna variera starkt mellan olika tillverkare har börjat manifestera sig hos mig

Potatismjöl tillverkas ju (om jag förstått det rätt) genom att man sönderdelar potatis i vatten avskiljer fibrer och sedan torkar återstoden till en fast massa som därefter mals till potatismjöl..

Hur kan vi vara säkra på att tillverkaren inte använt hög värme (genväg) när han trorkat produkten?

Har så skett bör ju mycket av den resistenta stärkelsen blivit ordinär stärkelse och lika illa som om vi stoppat i oss alldeles vanlig skräp-stärkelse..

För att vara säkra på att det verkligen är RS vi sätter i oss bör man således ha koll på tillverkarens metoder

Kanske är det tom så att producenter anlitar ett flertal underleverantörer med olika produktionsmetoder?

Rimligtvis borde man kunna mäta blodsockret strax efter konsumtion och se om det stiger mycket...det förväntade resultatet borde väl vara en mycket måttlig stegring?

Man borde kunna kolla det genom att testa blodsockret inom en timme från att man tar det. Är de resistenta stärkelsemolekylerna sönderdelade borde väl ett par matskedar ge en märkbar blodsockerstegring?

ha, du hann före ;)

• Like 1

Jag tror potatismjölet är ok, men jag tror mängderna som rekommenderas är alldeles för höga, speciellt att ta på en och samma gång. Kanske en tsk/dag till att börja med, eller 1 tsk på morgonen och en på kvällen.

Lämplig dos har diskuterats ingående, t ex här (av tatertot):

http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-primer-newbies.html#comment-548835

"I’ve always just figured it was about 8g per TBS, 4TBS being 32g (but if you round everything up, it could actually be 40g)

So call 4TBS 30-40g, don’t measure your TBS closely, and you are good to go,

Since there is no defined perfect dose, I think 4TBS is a really good start.

I have a list of amounts used in about 15 studies and they all found that the results they were looking for occurred between 30-40g/day.."

• Like 1

Jag minns tydligt ett experiment vi gjorde i lågstadiet för fyrtio år sen: vi rev rå potatis, och lät det helt enkelt torka. Efter ett par dagar hade vi potatismjöl! 

Jag tror potatismjölet är ok, men jag tror mängderna som rekommenderas är alldeles för höga, speciellt att ta på en och samma gång. Kanske en tsk/dag till att börja med, eller 1 tsk på morgonen och en på kvällen.

Det generella intaget av RS i u-världen där många fortfarande äter traditionella grödor beräknas till just 30-40 g om dagen. Kina ligger på 15 g per dag. Italien på 8,5 g., USA på 5 g och Sverige på 4 g. Det är således inte bara Hazda som äter ca 30-40 g/dag däremot kan det vara vettigt att fördela det över dagens måltider.

• Like 1

Det generella intaget av RS i u-världen där många fortfarande äter traditionella grödor beräknas till just 30-40 g om dagen. Kina ligger på 15 g per dag. Italien på 8,5 g., USA på 5 g och Sverige på 4 g. Det är således inte bara Hazda som äter ca 30-40 g/dag däremot kan det vara vettigt att fördela det över dagens måltider.

Men Per

Vad händer med RS om tillverkaren tex använt varmluft för att torka stärkelsen eller helt sonika kokat bort vätskan?

Men Per

Vad händer med RS om tillverkaren tex använt varmluft för att torka stärkelsen eller helt sonika kokat bort vätskan?

Tillverkaren använder 120 gradig varmluft. för att torka potatismjölet enligt deras egen uppgift.

Kokar/dunstar de bort vattnet.. vilket oxå görs blir det potatismospulver/flingor.. lovar du ser skillnad!

Stärkelsekornet har en smältpunkt på 60 grader.. vilket de noga undviker.

• Like 1

Det där ställer jag mig väldigt tveksam till.. vem har kommit med de uppgifterna och i vilken form av rå gröda får de detta via?

Det finns goda skäl till varför potatisstärkelse inte räknas som RS eller prebiotika.. den äts nämligen kokt.. och då är den inte längre RS!

Likaså är det hög förekomst av RS i säd.. men iomed att den mals så krossas kornen och är därför inte resistenta längre.

• Like 1

I Sverige har jag inte sett något annat märke av potatismjöl en Kokckens. Det är förvisso oroande att det kör lufttorkning med 160 grader varmluft (vilket inte innebär att genomsnittstemperaturen blir 160 grader, jämför hårtorkning) men de hävdar att mjölet inte sväller under processen vilket det skulle göra om temperaturen i snitt översteg 50-60 grader. Det är därför tänkbart att en mindre del av Kockens potatisstärkelse övergått till icke-resistent form och att RS-värdet ligger något lägre än det amerikanska, uppmätta RS-värdet på näramare 98 % stärkelse som jag använt i tabeller.

Jag tror dock att den avgörande skillnaden i effekt olika människor får handlar om individuella variationer. RS-mätningar gjorda på stomipatienter är precis som GI-värden genomsnitt av flera personer där det finns betydande individuella variationer. Vissa är effektivare på att bryta ned stärkelsen som för genomsnittet är "resistent".

Litar man inte på Kocken kan man enkelt göra sitt potatisvatten eller potatisstärkelse själv. På denna YouTube film visas en riktig snabbvariant som bara tar ett par timmar från potatisskalande till torr, färdig potatisstärkelse. Hon använder en hushållsapparat "deccicator" för torkningen och översatt till Celcius ställer hon den på 40 grader.

• Like 1

Det där ställer jag mig väldigt tveksam till.. vem har kommit med de uppgifterna och i vilken form av rå gröda får de detta via?

Det finns goda skäl till varför potatisstärkelse inte räknas som RS eller prebiotika.. den äts nämligen kokt.. och då är den inte längre RS!

Likaså är det hög förekomst av RS i säd.. men iomed att den mals så krossas kornen och är därför inte resistenta längre.

Samtliga dessa uppgifter är hämtade ur olika publicerade vetenskapliga artiklar av RS-forskare. Självfallet finns det massa reservationer med om att det är osäkra uppskattningar, mer forskning behövs, jada, jada men så är det med all vetenskap. Men dessa uppskattningar handlar om samtliga former av RS. Äter man mycket KH vilket görs i u-världen så räcker det med att under dagen äta 1 kg av en i våra ögon dålig källa till RS med bara 3-4 % RS och sådana finns det gott om.

"I Sverige har jag inte sett något annat märke av potatismjöl en Kokckens"

Jag har Garants i skåpet för tillfället

Visst finns det lite olika märken tom ekologiska tex nordfaks

Några veg-sajter på nätet säljer tyska märken har jag sett men de letar sig förstås inte till de stora butikerna

Hmm?

Kanske Garants är mer misshandlat med värme då

Får väl testa kockens nästa gång för att se om det blir nån skillnad eller slaska med potativatten enligt videon ovan ^_^

"I Sverige har jag inte sett något annat märke av potatismjöl en Kokckens"

Jag har Garants i skåpet för tillfället

Visst finns det lite olika märken tom ekologiska tex nordfaks

Några veg-sajter på nätet säljer tyska märken har jag sett men de letar sig förstås inte till de stora butikerna

Hmm?

Kanske Garants är mer misshandlat med värme då

Får väl testa kockens nästa gång för att se om det blir nån skillnad eller slaska med potativatten enligt videon ovan ^_^

Oså.. får man kolla vilken potatisort de användt.. det skall helst vara High Amylose sorter! 

Grejen är att du inte behöver det, de använder alltid speciell High Amylose potatis.. och de hettar inte upp kornen till smältpunkt.. för då blir det potatismos.

Den mesta produktionen går till bestrykning av papper och liknande industriella ändamål.

Processen är enkel och lättkontrollerad.. så jag tror inte att det är där man skall leta orsaken till skillnaden i resultat.

Och som sagt vad.. det finns goda skäl till varför potatisstärkelse inte räknas som RS eller prebiotika.. det finns nämligen ingen som äter den rå.. uttan tillagad/kokt!

Att dricka potatismjöl uppslammat i vatten är något helt annat.. speciellt om man gör det fastande, då lär kornen passera snabbt genom magtarmsystemet.. och våra ensymer lär inte hinna bryta ner särskildt mycket till glukos.. man kan utan vidare räkna den glukos som frigörs såsom obefintlig!

• Like 2

Jag gnuggar geniknölarna lite (...) och kommer fram till att blodsockret blir lägre när man regelbundet äter (ja, eller bakterierna äter) rs. Dvs man tål mer stärkelse. Man äter mer stärkelse i form av tex kall potatis, kallt ris eller liknande och man tål mer av den! Är det inte ganska paradoxalt? Stärkelseparadoxen.

Jag använder en helt vanlig potatismjöl och har fått bättre blodsocker efter sockerintag. Men förbättringen kom på en större dos ps (plus rs i vanlig mat), 3 msk/dygn, med yoghurt, ibland fastande, ibland inte. Jag har haft ett väldigt känsligt blodsocker och vet hur jag mår i en dipp.

Men hur mina "husdjur" ser ut vet jag ju inte, och vi har ju olika husdjur och halter av dem. Sen är det väl ett samspel bakterierna emellan. Säkert komplicerat... Att vi reagerar olika är väl ändå ganska logiskt sett ur det perspektivet.

• Like 3

Jag gnuggar geniknölarna lite (...) och kommer fram till att blodsockret blir lägre när man regelbundet äter (ja, eller bakterierna äter) rs. Dvs man tål mer stärkelse. Man äter mer stärkelse i form av tex kall potatis, kallt ris eller liknande och man tål mer av den! Är det inte ganska paradoxalt? Stärkelseparadoxen.

Jag använder en helt vanlig potatismjöl och har fått bättre blodsocker efter sockerintag. Men förbättringen kom på en större dos ps (plus rs i vanlig mat), 3 msk/dygn, med yoghurt, ibland fastande, ibland inte. Jag har haft ett väldigt känsligt blodsocker och vet hur jag mår i en dipp.

Men hur mina "husdjur" ser ut vet jag ju inte, och vi har ju olika husdjur och halter av dem. Sen är det väl ett samspel bakterierna emellan. Säkert komplicerat... Att vi reagerar olika är väl ändå ganska logiskt sett ur det perspektivet.

Grattis Leia till de lyckade resultaten. När RS fungerar så gör det något åt själva grundproblemet insulinresistensen. När man har kommit så lång öppnar sig möjligheten att få sin RS från riktig mat som potatis, sötpotatis, bananer/matbananer och kanske lite sushi och ärtsoppa ibland och därmed slippa slabba med potatismjöl.
  • Like 2

B

Grattis Leia till de lyckade resultaten. När RS fungerar så gör det något åt själva grundproblemet insulinresistensen. När man har kommit så lång öppnar sig möjligheten att få sin RS från riktig mat som potatis, sötpotatis, bananer/matbananer och kanske lite sushi och ärtsoppa ibland och därmed slippa slabba med potatismjöl.

Jo, där är jag redan. Potatis, ris, bönor, kallt. Varför vara rädd för stärkelse som inte innehåller hybridiserat, snabbjäst vetemjöl? När man nu har fått en bättre insulinresistens borde det funka fint.

För mig börjar det bli allt tydligare att det inte är själva sammansättningen av protein, fett och kolhydrater som är nyckeln, utan hur man tillreder (ja, tillverkar) sin mat. Hur neutraliserar man fytinsyrorna i bönorna? Vet man det så är det bra mat. Men problemet är att folk inte längre vet hur mat ska tillredas. Vi lagar mat på fel sätt helt enkelt. Livsmedelsindustrin vet det absolut inte.

Vill passa på att tipsa om Sandor Ellix Katz, som kan mycket om tillverkning av fermenterad mat. Det är så mycket mer än bara grönsaker.

• Like 4

Jag har börjat alternera mellan en rå potatis, en skiva finskt surdegsrågbröd eller en liten portion bönor/kikärter varje dag. Mådde bra innan, mår bra nu. Potatisen och bönorna är ok men jag äter det bara för att jag tror det är nyttigt. Surdegsrågbrödet däremot, tillsammans med smör och ost, gör mig lycklig!

• Like 2

Hur är det att bara äta en skalad rå potatis rakt av istället för att hålla på med potatismjöl?

Det är förmodligen ännu bättre.. ur RS-synpunkt sett, och ännu vidrigare.. kulinariskt sett! :o

Lämplig dos har diskuterats ingående, t ex här (av tatertot):

http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-primer-newbies.html#comment-548835

"I’ve always just figured it was about 8g per TBS, 4TBS being 32g (but if you round everything up, it could actually be 40g)

So call 4TBS 30-40g, don’t measure your TBS closely, and you are good to go,

Since there is no defined perfect dose, I think 4TBS is a really good start.

I have a list of amounts used in about 15 studies and they all found that the results they were looking for occurred between 30-40g/day.."

Vilka resultat sökte de? Ärligt talat, 4 msk låter sjukt. Den förstoppning man får uppväger alla positiva effekter.

Vilka resultat sökte de? Ärligt talat, 4 msk låter sjukt. Den förstoppning man får uppväger alla positiva effekter.

Många (de flesta?) tål dessa höga doser, efter viss tillvänjning med milda symptom som kanske lite tillfälligt fisig mage eller så. Mår man dåligt av det och ingen tillvänjning verkar ske ska man nog inte envisas. Autoimmuna sjukdomar verkar ha samband med att tarmen inte riktigt fungerar som den ska och att den då inte riktigt klarar dessa doser av RS verkar rimligt i sammanhanget.

Många (de flesta?) tål dessa höga doser, efter viss tillvänjning med milda symptom som kanske lite tillfälligt fisig mage eller så. Mår man dåligt av det och ingen tillvänjning verkar ske ska man nog inte envisas. Autoimmuna sjukdomar verkar ha samband med att tarmen inte riktigt fungerar som den ska och att den då inte riktigt klarar dessa doser av RS verkar rimligt i sammanhanget.

Jag vet inte... jag har lät ganska många rapporter om förstoppning, tror inte det är så ovanligt.

När jag var liten så gav min farmor mig, och alla andra som av någon anledning hade diarre, vid magsjukor och dylikt potatismjöl utrört i vatten. Farmor sa att det var "stoppande", så förstoppningsteorin kanske det finns grund för :)

• Like 2

Några frågor.

1. Vad är det i RS som påverkar blodsockret positivt?

2. Ska man ta det på fastande mage eller i samband med måltid?

3. Om man föredrar råa potatisar räcker det med ett par mellanstora om dagen då?

Några frågor.

3. Om man föredrar råa potatisar räcker det med ett par mellanstora om dagen då?

Den exakta kemin bakom mekanismen kan jag inte redogöra för, men slutresultatet blir att du blir mindre insulinresistent, dvs tål kolhydrater bättre, dvs inte reagerar med så kraftiga blodsockerhöjningar.

Jag tror man kan ta det lite när som...

Vad jag kan förstå krävs det ganska mycket potatis för att göra potatismjöl. Men exakt siffror har jag inte. För mig funkar potatismjöl i rysk yoghurt fint.

Några frågor.

1. det är fett.. i detta fallet SCFA, butyrat, acetat och propionat.. dvs smörsyra, ättika och surströmingsspad.

Ger lite samma effekt som MCT, dsv cocosfett.. och ketos.. men under längre period.. då det tar mellan 5-8 timmar innan det når blodet.

2. Fastande i vatten för bästa effekt.. men det e äckligt och skillnaden lär inte bli så stor om man tar det med annat.

3. Rå potatis som man inte tuggar, iomed att tuggande krossar kornen, då är de inte resistenta längre.. och så blandar du det med pthyalin.. dvs lingulalt amylase.. och det var ju inte meningen!

Men såå gott är det inte så du lär inte tugga särskildt länge.

• Like 1

1. det är fett.. i detta fallet SCFA, butyrat, acetat och propionat.. dvs smörsyra, ättika och surströmingsspad.

Ger lite samma effekt som MCT, dsv cocosfett.. och ketos.. men under längre period.. då det tar mellan 5-8 timmar innan det når blodet.

Vad står MCT för och vad är det för effekt du pratar om?

MCT.. Midell Chain Trigycerides.. eller på vikingars språk.. medelkorta fettsyror!

Dvs det handlar för det mesta om Cocosfett.

Och SCFA är Short Chain Fatty Acids.. dvs jävligt korta fettsyror... de är så korta att de oftast räknas som något annt, tex Acetat.. som är ättika.. ivarje fall något derivat eller salter därav.

Hur som helst.. både SCFA och MCT har lite andra metabola vägar än längre fettsyror.. och kroppen lagrar inte gärna dessa i någon större utsträckning.. antingen bryts de ner och omvandlas till längre stabilare eller så ökar de ämnesomsättningen då de utgör en utmärkt och lättförbränd energikälla.

Och som en lök på laxen.. MCT omvandlas i stor utsträckningn till ketonkroppar.. vette fan om inte SCFA gör detsamma?

• Like 1

Kanske är något temporärt men jag verkar ha slutat att gå ner i vikt. Under två veckors tid har jag vägt 111,7kg. Jag har också haft besvär med gaser i magen och haft magknip från och till. Inte lika allvarligt som när jag ätit laktos men av samma karaktär. Så idag åt jag en liten rå potatis, tänkte att kanske jag behöver mata tarmfloran.

YUKK!!! Konsistensen och smaken är som att äta en bit jord. Knapprigt och mjäligt på samma gång med en distinkt besk smak av kalk.