När ska man ta blodprov

stoscha

Recommended Posts

Jag håller på att ladda för nytt blodprov ... Kolesterol och levervärden. Det skulle passa mej logistiskt bäst att ta det efter min styrketräning.

Påverkar hård fysisk aktivitet värdena på nåt sätt?

Jag är tänkt att fasta 20-22 timmar före som jag gjorde förra gången

Jo det är klart att man tar det på morgonen, och jag tänkte fasta från lunch dagen innan.

Jag kanske ska ta blodprovet före träningen då så jag inte stökar till nåt värde. Jag hade ju tänkt mej att bli friskförklarad denna gång

• Like 2

Du kan ta proverna när du vill och efter vad du vill.. men då utvärderar du just det.. tex dina värden efter fysisk aktivitet!

Anledningen till att ta det fastande och vilande är att det blir samma situation varje gång.. dvs det går att jämföra.

• Like 1

Jo det är klart att man tar det på morgonen, och jag tänkte fasta från lunch dagen innan.

Jag kanske ska ta blodprovet före träningen då så jag inte stökar till nåt värde. Jag hade ju tänkt mej att bli friskförklarad denna gång

Jag tror också det är bäst att ta det före träningen. När du skriver kolesterol menar du då egentligen alla blodfetter inklusive triglycerider?

Mäter du blodsocker också eller enbart det du nämner?

Jag tror också det är bäst att ta det före träningen. När du skriver kolesterol menar du då egentligen alla blodfetter inklusive triglycerider?

Mäter du blodsocker också eller enbart det du nämner?

Det är en hel lång lista på olika prover de brukar ta, men det är bara levervärden och kolesterol/triglycerider som inte har varit bra. I stort sett allt annat (utom det här strulet jag har med immunförsvaret) ligger inom godkända värden och har gjort så hela tiden

Det är en hel lång lista på olika prover de brukar ta, men det är bara levervärden och kolesterol/triglycerider som inte har varit bra. I stort sett allt annat (utom det här strulet jag har med immunförsvaret) ligger inom godkända värden och har gjort så hela tiden

Men har du inte haft lite höga triglycerider?

Det vore hur kul som helst att ta sina värden efter olika situationer, olika årstider, och i olika stadier av vila/utmattning, både fysisk och psykisk!

Grejen är väl att om du skulle förslå detta för din läkare skulle denne, bli alldeles svart i ögona.. och skriva en remiss till psykiatrin?

För värdena varierar.. som flera av oss vet.. iallafall de som har mätt både blodsocker och ketonhalter.. och då av helt naturliga skäl/tillstånd!

Det läkaren är mest intresserad av är dina stabila faste/vilo-värden.. då de i hög grad talar om ditt grundtillstånd.. metabolt och medecinskt!

• Like 3

Jodå de har också varit astronomiska. Jag räknar triglycerider till kolesterolvärden eftersom de alltid brukar nämnas i samma andetag som LDL och HDL

Där ser man vådan av att ställa 2 frågor samtidigt.