MKJ Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Många är ju skeptiska till att kosten påverkar hälsan i någon större utsträckning. Eftersom jag är hemmafru och har flyttat till en ny bostadsort så har jag har inte haft tillfälle att diskutera med så många fler än er här i forumet och ni hänger ju här för att ni redan är intresserade. Har ni mött skeptiker som tycker att mjöl och socker inte kan vara skadligt och vilka argument använder de i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Man skall äta utav allt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Ofta hänvisas till att vetenskapen inte har sett någon effekt av kostbehandling, men vad jag vet har man inte forskat kring just socker och mjölfri kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Man skall äta utav allt! Räknar dom in även godis, chips och tårta i det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Dottern bor ju i ett land där allt ät sockrat och man lever på mackor. Eftersom hon kommer från Sverige vet hon ju att tillsatt socker inte är bra, men äter ju typ crunchy musli med och frukt i som ju innehåller massor med socker. I och för sej bättre än hennes man som äter chokladflingor till sin illsöta youghurt. Jag försöker få henne att äta soppa och sallad i stället för de eviga mackorna, men man gör inte så där. Min chef klagar ibland på hälsan och jag säger att många får utmärkta resultat av att låta bli pasta, pizza och öl. Då tittar han på mej som om jag vore en utomjording (vilket jag förmodligen är) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Dottern bor ju i ett land där allt ät sockrat och man lever på mackor. Eftersom hon kommer från Sverige vet hon ju att tillsatt socker inte är bra, men äter ju typ crunchy musli med och frukt i som ju innehåller massor med socker. I och för sej bättre än hennes man som äter chokladflingor till sin illsöta youghurt. Jag försöker få henne att äta soppa och sallad i stället för de eviga mackorna, men man gör inte så där. Min chef klagar ibland på hälsan och jag säger att många får utmärkta resultat av att låta bli pasta, pizza och öl. Då tittar han på mej som om jag vore en utomjording (vilket jag förmodligen är) Ha, ha säger han inget? Din dotter och hennes man verkar ju inte vara helt övertygade heller annars skulle dom väl inte äta sådant sockerslask. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Ofta hänvisas till att vetenskapen inte har sett någon effekt av kostbehandling, men vad jag vet har man inte forskat kring just socker och mjölfri kost. Menar du att privatpersoner säger detta eller vem? Menar du behandling av MS eller i största allmänhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Menar du att privatpersoner säger detta eller vem? Menar du behandling av MS eller i största allmänhet? Ingen i min närhet säger detta eftersom de har sett vilken effekt kost har haft, men andra MS patienter säger ofta detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 De flesta i min omgivning håller med mig om att socker och mjöl inte är bra, men de kanske inte tycker att det är så stor grej jämfört med mig som är lite mer påläst. Det är när det gäller det mättade fettet som folk verkligen slår bakut, och det kan bli ordentliga diskussioner men jag tar gärna dem och ibland trillar polletten ned hos en del. Flera jag känner, på jobbet och kompisar, äter nån sorts lågkolhydratkost men jag ser också att fler skulle behöva göra det pga välfärdssjukdomar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 GI verkar ha slagit igenom hos de flesta, och jag tror inte jag hört nån alls som är negativ till det. ALLA vet ju att tillsatt socker inte är bra, och många har dåligt samvete när man äter kakor och godis. Det är väldigt få som vet om hur mycket socker som döljer sej i övrigt. Ingen jag känner förstår att frukt inte behöver vara nyttigt.. Frukt&grönt är inbankat i folks medvetande som hälsosamt oavsett vad. Jag diskuterar mycket med en jobbarkompis, men jag vet inte om hon inte törs säga emot mej för att jag är dubbelt så gammal som hon. Jag ser att hon inte tror mej när jag säger att det spelar ingen roll hur en macka ser ut. Är det vete i den är det samma sak som en bulle inuti kroppen i alla fall... Men hon säger inget... Hennes barn äter Skogaholmslimpa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 GI verkar ha slagit igenom hos de flesta, och jag tror inte jag hört nån alls som är negativ till det. ALLA vet ju att tillsatt socker inte är bra, och många har dåligt samvete när man äter kakor och godis. Det är väldigt få som vet om hur mycket socker som döljer sej i övrigt. Ingen jag känner förstår att frukt inte behöver vara nyttigt.. Frukt&grönt är inbankat i folks medvetande som hälsosamt oavsett vad. Jag diskuterar mycket med en jobbarkompis, men jag vet inte om hon inte törs säga emot mej för att jag är dubbelt så gammal som hon. Jag ser att hon inte tror mej när jag säger att det spelar ingen roll hur en macka ser ut. Är det vete i den är det samma sak som en bulle inuti kroppen i alla fall... Men hon säger inget... Hennes barn äter Skogaholmslimpa Hahaha, ja det där med frukt är roligt. När jag säger att jag i princip inte äter frukt blir folk väldigt storögda. Det spelar ingen roll att jag också berättar att jag äter hur mkt bär jag vill och kan tänka mig enstaka undantag för lokal frukt, typ om jag är i Italien. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Hahaha, ja det där med frukt är roligt. När jag säger att jag i princip inte äter frukt blir folk väldigt storögda. Det spelar ingen roll att jag också berättar att jag äter hur mkt bär jag vill och kan tänka mig enstaka undantag för lokal frukt, typ om jag är i Italien. Jo solmoget på semester äter jag naturligtvis. När jag var förkyld i vintras erbjöd min chef att jag skulle ta honung. När jag sa att honung är lika farligt för levern som alkohol fick jag också den där alienblicken. Men manukahonung tar jag en tesked av och till om jag är rosslig i halsen. Den funkar och jag har ju risigt immunförsvar, så om jag blir sjuk tar det 7 evigheter att bli frisk igen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 @ Stoscha Vad tycker dottern om LCHF, har ni diskuterat det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Jag får ofta höra argumentet att "ja, det funkar på dig, men alla är vi ju olika..." Och att "lite av varje är nog det bästa..." När jag då försöker med argumentet att vi nog inte är så olika när det gäller vad vi i grunden är byggda för att äta, då slår de flesta bakut och hävdar att "jodå, det är vi visst". Självklart kan vi ju vara mer eller mindre känsliga för socker och kolhydrater, men det betyder ju inte att ett för högt intag (dvs normalt enligt dagens standard) är bra för oss på sikt. Inte heller det argumentet biter. Speciellt frustrerande är det ju när man ser närstående personer som mår dåligt och som i 70-årsåldern har massor av krämpor och tuggar många olika mediciner och blir tröttare och segare hela tiden. Och när man ser hur många av deras jämnåriga, också sockerälskande, bekanta har det likadant. Om de inte redan gått bort i cancer eller hjärtsjukdomar. Och som inte lyssnar till argumenten, utan hellre tror på alla varningar mot det hemska fettet som kvällstidningarna pumpar ut och reklamen från Becel om bättre hjärthälsa... Jag har funderat en hel del på det här varför så många är så fast i tänket att "lite av varje är nog bäst" och undrar om det inte beror på att det hela tiden, hela tiden kommer nya rapporter som spretar än hit och än dit, ena veckan är det bra att äta något visst och nästa vecka är det livsfarligt. Jag undrar om det inte är en sorts överlevnadsstrategi, man vet helt enkelt inte vad man skall tro på eftersom man fått så mycket olika fakta genom åren. Man stänger därför helt enkelt av inflödet av fakta och försöker hålla sig i nån sorts mitt-fåra, där man kör lite av varje för säkerhets skull. Så man inte får i sig för mycket av vare sig det ena som det andra. Som ju allt kan vara potentiellt farligt. Tack och lov att man hittade till Kostdoktorns sida i tid innan man själv flippat ut och fastnat i "lite-av-varje-är-nog-bäst"-fällan! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 @ Stoscha Vad tycker dottern om LCHF, har ni diskuterat det? Hon tycker jag är mycket trevligare att umgås med när jag inte har blodsockerfall längre. Däremot är hon helt avståndstagande till att köra själv. Maken äter ju all belgisk skit och är negativ till svenska smaker. Hon har styrt upp en hel del och tagit bort värsta avarterna med svenska tallriksmodellen men hon skulle aldrig gå längre än så... Än iaf. Hennes svärfar är nybliven diabetiker och jag har berättat om sockersjuka, men hela det där landet är genomsyrat av kolhydrater och socker, så det är liksom kört från början.När jag är där äter jag deras mat utan pptatis/ris och fläskar på med mera ost och nötter till mellanmål. Hon brukar använda grädde i såset när jag är där. Och jag ser till att jag får en ok äggfrukost MEN igår fick jag en trevlig överraskning. Jag träffade min kusin från Texas. Han var riktigt tjock sist jag såg honom men nu var han jättesnygg. Han hade tappat 15 kg med LCHF, så det finns sånt i amerikanska södern också 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Jag har aldrig varit i Belgien. Vad är typiskt för belgisk mat, s.k. "belgisk skit"? Jag vet inte varför men jag har inbillat mig att förutom Sverige och England så är övriga Europa relativt "rent"/osockrat. Jag har nog fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Popcorn med sockersmet på. Vlaamse frietjes är nationalrätt (sladdriga pommes frites). Frukostflingshyllan i en svensk mataffär är rena hälsokosten jämfört med den belgiska vaiianten. Alla äter mackor till frukost och lunch. Dottern fick påbackning av barnläkaren att hon inte bredde sonens dagis mackor med chokladkräm.. Det är ju synd om killen som måste äta salami och ost i stället för sylt och choklad... Du ser trenden? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Totto Posted May 11, 2014 Popular Post Share Posted May 11, 2014 Hahaha, ja det där med frukt är roligt. När jag säger att jag i princip inte äter frukt blir folk väldigt storögda. Det spelar ingen roll att jag också berättar att jag äter hur mkt bär jag vill och kan tänka mig enstaka undantag för lokal frukt, typ om jag är i Italien. Jag säger att visst äter jag frukt ibland! Tomater, paprika, gurka och avokado till exmpel! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Hon tycker jag är mycket trevligare att umgås med när jag inte har blodsockerfall längre. Däremot är hon helt avståndstagande till att köra själv. Maken äter ju all belgisk skit och är negativ till svenska smaker. Hon har styrt upp en hel del och tagit bort värsta avarterna med svenska tallriksmodellen men hon skulle aldrig gå längre än så... Än iaf. Hennes svärfar är nybliven diabetiker och jag har berättat om sockersjuka, men hela det där landet är genomsyrat av kolhydrater och socker, så det är liksom kört från början. När jag är där äter jag deras mat utan pptatis/ris och fläskar på med mera ost och nötter till mellanmål. Hon brukar använda grädde i såset när jag är där. Och jag ser till att jag får en ok äggfrukost MEN igår fick jag en trevlig överraskning. Jag träffade min kusin från Texas. Han var riktigt tjock sist jag såg honom men nu var han jättesnygg. Han hade tappat 15 kg med LCHF, så det finns sånt i amerikanska södern också Åh, vad bra med kusinen! Såna där hälsohistorier gör mig alltid så glad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Jag får ofta höra argumentet att "ja, det funkar på dig, men alla är vi ju olika..." Och att "lite av varje är nog det bästa..." När jag då försöker med argumentet att vi nog inte är så olika när det gäller vad vi i grunden är byggda för att äta, då slår de flesta bakut och hävdar att "jodå, det är vi visst". Självklart kan vi ju vara mer eller mindre känsliga för socker och kolhydrater, men det betyder ju inte att ett för högt intag (dvs normalt enligt dagens standard) är bra för oss på sikt. Inte heller det argumentet biter. Speciellt frustrerande är det ju när man ser närstående personer som mår dåligt och som i 70-årsåldern har massor av krämpor och tuggar många olika mediciner och blir tröttare och segare hela tiden. Och när man ser hur många av deras jämnåriga, också sockerälskande, bekanta har det likadant. Om de inte redan gått bort i cancer eller hjärtsjukdomar. Och som inte lyssnar till argumenten, utan hellre tror på alla varningar mot det hemska fettet som kvällstidningarna pumpar ut och reklamen från Becel om bättre hjärthälsa... Jag har funderat en hel del på det här varför så många är så fast i tänket att "lite av varje är nog bäst" och undrar om det inte beror på att det hela tiden, hela tiden kommer nya rapporter som spretar än hit och än dit, ena veckan är det bra att äta något visst och nästa vecka är det livsfarligt. Jag undrar om det inte är en sorts överlevnadsstrategi, man vet helt enkelt inte vad man skall tro på eftersom man fått så mycket olika fakta genom åren. Man stänger därför helt enkelt av inflödet av fakta och försöker hålla sig i nån sorts mitt-fåra, där man kör lite av varje för säkerhets skull. Så man inte får i sig för mycket av vare sig det ena som det andra. Som ju allt kan vara potentiellt farligt. Tack och lov att man hittade till Kostdoktorns sida i tid innan man själv flippat ut och fastnat i "lite-av-varje-är-nog-bäst"-fällan! Kolhydrater eller fett är ju en sak men menar du att dom inte ens tror på att socker och andra raffinerade kolhydrater är negativa för hälsan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Kolhydrater eller fett är ju en sak men menar du att dom inte ens tror på att socker och andra raffinerade kolhydrater är negativa för hälsan? Inte ens det. De vräker glatt i sig kakor och godis, socker i kaffet, lättmargariner och andra lightprodukter. Och undrar sedan varför de har så mycket krämpor och inflammatoriska sjukdomar. Och tror ju inte ett dugg på att det skulle vara sättet de äter på. "Vi äter ju lite av varje... det är nog det bästa." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Inte ens det. De vräker glatt i sig kakor och godis, socker i kaffet, lättmargariner och andra lightprodukter. Och undrar sedan varför de har så mycket krämpor och inflammatoriska sjukdomar. Och tror ju inte ett dugg på att det skulle vara sättet de äter på. "Vi äter ju lite av varje... det är nog det bästa." Tack Anders, det var intressant att höra! Man kan ju undra vad dom tror är positivt för kroppen med kakor och godis. Lite av varje tanken faller ju helt om det ingår sådant. Har dom sagt rent ut att dom inte tror att det vi äter kan orsaka sjukdom? Det skulle vara intressant att få höra lite mer om hur dom resonerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Jag får ju höra (förutom att vi är en sekt och äter jääätttemycket fett) att man kan bli frisk på vilken kost som helst (jag tror det är underförstått "när man går ner i vikt"). Och går man inte ner i vikt, så inbillar man sig att man mår bättre, för att man förväntar sig det. Eller möjligen, om man nu inte förväntat sig något, så är man allergisk mot maten man brukade äta. Och säger jag att jag inte vill dricka socker, så är jag taskig - inte för att jag inte dricker juice, utan för att jag säger det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Jag får ju höra (förutom att vi är en sekt och äter jääätttemycket fett) att man kan bli frisk på vilken kost som helst (jag tror det är underförstått "när man går ner i vikt"). Och går man inte ner i vikt, så inbillar man sig att man mår bättre, för att man förväntar sig det. Eller möjligen, om man nu inte förväntat sig något, så är man allergisk mot maten man brukade äta. Och säger jag att jag inte vill dricka socker, så är jag taskig - inte för att jag inte dricker juice, utan för att jag säger det. Tack Effie för din berättelse! Du skriver "frisk" och "mår bättre". Det kan ju innefatta mycket. Har ni pratat om några specifika hälsoproblem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Jag har fått höra lite olika kommentarer. Vissa får mig att skratta medan andra får mig att skaka på huvudet åt okunskapen som råder. En vännina till mig sa att jag äter så konstigt medan hon serverade barnen amerikanska pannkakor med sirap, strösel coh sylt. Min mamma sa bestämt att min lever kommer att ta enormt mycket stryk av kosten. Pappa hävdar otroligt bestämt att vete är hälsosam mat och att jag inget kan/vet. SJälv öser han in 2-3 tsk med socker i varje kopp med te/kaffe och han kan dricka två koppar te till frukost + 2-3 mackor med sylt. Han har högt blodtryck och enorm övervikt. Svågern skakade på huvudet i julas och sa att vi bara blir konstigare och konstigare samtidigt som han serverade sin 4 åring och 2 åring cola. På jobb dyker mina kollegor ner i min mat med näsan och ojar och har sig över att det saknas kolhydrater. Så kan man inte äta!! Samtidigt som den som har diabetes äter mackor och dricker juice till lunch och hon som vill gå ner i vikt har köpt en findus färdig mat. Jag bara ler och säger inget. Det är ju inte lönt. Jag har inte ont längre, eksemen är borta, migränanfallen betydligt färre (de jag får får jag av dålig sömn - när barnen är sjuka t.ex., eller stress relaterat. Förkylningarna som barnen så generöst serverar mig brukar vara rätt milda och jag känner mig betydligt stabilare i humöret utan den eviga "sockerjojon". Men vad vet jag, jag är bara en elak morsa som inte låter mina barn trycka i sig 4 chokladbollar, äta popcorn, 2 klubbor och godis en lör kväll!! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Tack Anders, det var intressant att höra! Man kan ju undra vad dom tror är positivt för kroppen med kakor och godis. Lite av varje tanken faller ju helt om det ingår sådant. Har dom sagt rent ut att dom inte tror att det vi äter kan orsaka sjukdom? Det skulle vara intressant att få höra lite mer om hur dom resonerar. Grejen är att de (det är alltså mina föräldrar det gäller) tycker inte de äter mycket socker... rent godis blir det kanske inte så mycket (ja allt är ju relativt förstås), några godisbitar eller så framför TV:n varje kväll, men till varje fika (flera gånger om dagen) blir det kakor och bullar. Och så då sockret i kaffet. Och sen är det fettsnålt som gäller, dvs det blir per automatik mer kolhydrater (pasta, ris, potatis). Och så dessa lättmargariner modell Becel... Som då tas på ljust bröd (gärna nybakade "frallor") som normalt ätes till både frukost och lunch. Inte sällan med marmelad på. De är inte heller speciellt överviktiga, men har ändå massor av krämpor, får lätt inflammationer i muskler och leder, förkylningar sitter i hur länge som helst. Och då är de ändå ganska aktiva (golfare) men jag har sett senaste 1-2 åren hur de orkar mindre och mindre och hur deras pillerburkar innehåller mer och mer. De själva tycker bara "ja ja - man blir ju inte yngre"... Och alla deras jämnåriga vänner har det exakt likadant. Där är det dock många överviktiga. Och deras vänner faller ifrån nu en efter en i cancer eller hjärtsjukdomar. Jag kan bara inte tro att det skall behöva vara så eländigt vid 70-75 års ålder!! Jag har fått höra lite olika kommentarer. Vissa får mig att skratta medan andra får mig att skaka på huvudet åt okunskapen som råder. Precis, Aleks. Alla tycker man är hur skum som helst som äter denna suspekta diet, medan de själva trycker i såväl sig själva som sina barn socker och kolhydrater i massor... Jag blir faktiskt mest frustrerad när jag ser vad många ger barnen. Mina närmare vänner som har barn försöker jag faktiskt påverka så gott jag kan, berättar vad jag vet, ger dem böcker och webblänkar till höger och vänster och ber dem se och läsa om inget annat så för barnens skull. En del av dem har faktiskt börjat lyssna och jag gläds varje gång jag ser att de har bytt ut något av de onyttigaste till något lite bättre. Varje litet steg... Men tyvärr är det några som bara kör vidare på sitt "lite av varje är bäst" koncept och fortsätter med de "nyttiga" fettsnåla frukostflingorna, kör massor av frukt, margariner, etc, etc, etc... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Dottern bor ju i ett land där allt ät sockrat och man lever på mackor. Eftersom hon kommer från Sverige vet hon ju att tillsatt socker inte är bra, men äter ju typ crunchy musli med och frukt i som ju innehåller massor med socker. I och för sej bättre än hennes man som äter chokladflingor till sin illsöta youghurt. Jag försöker få henne att äta soppa och sallad i stället för de eviga mackorna, men man gör inte så där. Min chef klagar ibland på hälsan och jag säger att många får utmärkta resultat av att låta bli pasta, pizza och öl. Då tittar han på mej som om jag vore en utomjording (vilket jag förmodligen är) Min man tillbringar större delen av veckorna i Bryssel. Förutom frukost (omelett med bitar av ost och salami/skinka som han steker i sin lilla övernattningslägenhet) äter han alla mål på restaurang. Han trivs väldigt bra med LCHF och har lyckats gå ner 12 kilo på två år. Han är riktigt mager nuförtiden (har egentligen aldrig varit överviktig). På restaurang tycker han att det är jättelätt att få LCHF-mat. Dessutom finns det alltid majonäs nära till hands på alla restauranger. Han har bytt ut ölen mot vin, vilket han först trodde skulle vara en omöjlighet! Däremot verkar det otroligt svårt att köpa råvaror för att laga mat hemma i Bryssel tycker jag. Vet inte om det bara är för att jag inte hittat vart man ska gå de gånger jag är där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Min mamma säger att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Mina vänner tycker inte min kost är konstig, dom uppmuntrar bara. Sen får man ju ofta höra "lite kan du väl ta, det gör ju ingen skada" på kalas osv. Känner att dom tycker att man är lite löjlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Tack Effie för din berättelse! Du skriver "frisk" och "mår bättre". Det kan ju innefatta mycket. Har ni pratat om några specifika hälsoproblem? Ja, visst är "frisk" och "mår bättre" luddiga begrepp. Jag mådde ju inte dåligt på HCLF (bortsett från 40 kg övervikt, som inte vill försvinna), men jag märkte ju att LCHF fick mig att sova bättre, ha mindre ont, att slemhinnorna i näsan mådde bättre, magen blev lugnare, hyn blev bättre, etc...en hel del småsaker. Och jag har ju pratat med andra, och läst rapporter på nätet från folk som märkt förbättringar. Vi har diskuterat diabetes ("äter man enligt rekommendationerna får man inte svängningar i blodsockret!"), magproblem ("min mage tål inte de enorma mängderna fett som ni äter"), snarkningar ("man slutar snarka när man går ner i vikt!" "ja men om man slutar snarka direkt, innan man går ner i vikt?" "varför skulle man det?" "slemhinnorna mindre svullna?" "då är man allergisk mot maten!"), programmet om tvillingarna, vilket bevisar att LCHF inte är bra (och alla motargument är bara propaganda och därmed osanna). Typ. Vad min kompis menar med "frisk" är väl "samma hälsoförbättringar som med LCHF". Och med "kost" avses t.ex. Viktväktarkost och 5:2. Jag håller oftast tyst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Får ofta kommentarer om att går du på den där dieten fortfarande....... Jag har en del vänner som ff tjatar om för mkt fett. Jag har slutat lyssna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Min man tillbringar större delen av veckorna i Bryssel. Förutom frukost (omelett med bitar av ost och salami/skinka som han steker i sin lilla övernattningslägenhet) äter han alla mål på restaurang. Han trivs väldigt bra med LCHF och har lyckats gå ner 12 kilo på två år. Han är riktigt mager nuförtiden (har egentligen aldrig varit överviktig). På restaurang tycker han att det är jättelätt att få LCHF-mat. Dessutom finns det alltid majonäs nära till hands på alla restauranger. Han har bytt ut ölen mot vin, vilket han först trodde skulle vara en omöjlighet! Däremot verkar det otroligt svårt att köpa råvaror för att laga mat hemma i Bryssel tycker jag. Vet inte om det bara är för att jag inte hittat vart man ska gå de gånger jag är där. Nej du har ju massor med stora kedjor Aldi, Delhaize, Colruit m fl, så nog finns det, men det är dyrt om du inte vill ha skitmat och sen är det styckat på ett sätt som jag inte känner igen. Sverige har riktigt bra priser på mat. Sen är det väl så att du inte vet vad grejorna heter :-) Jag har ju turen att dottern pratar flytande vlaams. Har inte provat LCHF på restaurang, för när jag är där är det SUSHI som gäller (2 gånger per år.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Det händer. Jag rycker på axlarna och säger att det blir så av sig själv. Jag blir ap-sjuk av vete, mår psykiskt dåligt av för mycket socker och om jag vill ha frukt så äter jag den och dricker den aldrig numera. Tar man ut spannmål, socker och juice blir det plötsligt jättesvårt att komma upp i rekommendationerna om 55% kolhydrater (bortåt 300 gr om dan om man siktar på ett energiintag på 2.000 kcal) Då ser alla jätteförvånade ut, det har de aldrig tänkt på. Jag menar, det motsvarar drygt 1,7 kg potatis eller knappt 8 kilo tomater. Om man äter spannmål blir det genast lättare; 0,5 kilo pasta. Det är ju en baggis att peta i sig den mängden över en dag, eller hur? Att dricka ett, eller för den delen två, glas apelsinjuice drar iväg (30 resp. 60 gr kolhydrater tack så mycket) men om man ska äta apelsin för DEN pengen blir det svårare: ett glas juice eller äta 3,5 hg apelsiner. Jo tjena. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Räknar dom in även godis, chips och tårta i det? Tror inte de räknar något.. utan det betyder att de inte har någon som helst koll på varesig vad de äter, sammansättningen, eller näringslära över huvud taget! Att äta lite utav varje.. är ett av de mest missriktade kostråd som finns.. används inte ens av dietister som förespråkar SLV-kost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Tror inte de räknar något.. utan det betyder att de inte har någon som helst koll på varesig vad de äter, sammansättningen, eller näringslära över huvud taget! Att äta lite utav varje.. är ett av de mest missriktade kostråd som finns.. används inte ens av dietister som förespråkar SLV-kost! För min del är jag inte främmande för att det är bra att äta lite av varje så länge man håller sig till sådant som är mat och som inte är raffinerat. Jag kan dock inte se att någon här som berättat vad andra äter har beskrivit en kost utan raffinerat mjöl och socker. Att sedan människor som fått metabola problem behöver äta LCHF för att få ordning på kroppen är en annan sak. Fast det var inte vilken kost man äter som tråden handlar om utan kopplingen till hälsan. Skräpmatskonsumtionen har ju ökat de senaste 50 åren och sjukdomarna också men ändå verkar det var ganska få människor som tror på att det har ett samband. Det är intressant att få höra hur folk egentligen tänker och resonerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Jag har fått höra lite olika kommentarer. Vissa får mig att skratta medan andra får mig att skaka på huvudet åt okunskapen som råder. En vännina till mig sa att jag äter så konstigt medan hon serverade barnen amerikanska pannkakor med sirap, strösel coh sylt. Min mamma sa bestämt att min lever kommer att ta enormt mycket stryk av kosten. Pappa hävdar otroligt bestämt att vete är hälsosam mat och att jag inget kan/vet. SJälv öser han in 2-3 tsk med socker i varje kopp med te/kaffe och han kan dricka två koppar te till frukost + 2-3 mackor med sylt. Han har högt blodtryck och enorm övervikt. Svågern skakade på huvudet i julas och sa att vi bara blir konstigare och konstigare samtidigt som han serverade sin 4 åring och 2 åring cola. På jobb dyker mina kollegor ner i min mat med näsan och ojar och har sig över att det saknas kolhydrater. Så kan man inte äta!! Samtidigt som den som har diabetes äter mackor och dricker juice till lunch och hon som vill gå ner i vikt har köpt en findus färdig mat. Jag bara ler och säger inget. Det är ju inte lönt. Jag har inte ont längre, eksemen är borta, migränanfallen betydligt färre (de jag får får jag av dålig sömn - när barnen är sjuka t.ex., eller stress relaterat. Förkylningarna som barnen så generöst serverar mig brukar vara rätt milda och jag känner mig betydligt stabilare i humöret utan den eviga "sockerjojon". Men vad vet jag, jag är bara en elak morsa som inte låter mina barn trycka i sig 4 chokladbollar, äta popcorn, 2 klubbor och godis en lör kväll!! Din väninna verkar ju inte tro att pannkakor med sirap, stössel och sylt är dåligt för hälsan. En mamma vill ju inte skada sina barn. Menar din pappa att raffinerat vetemjöl är hälsosamt eller menar han helt vete? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Har ni mött skeptiker som tycker att mjöl och socker inte kan vara skadligt och vilka argument använder de i så fall? Faktum är att det var rätt länge sedan jag mötte någon som var skeptisk mot att åtminstone socker inte är skadligt (i det långa loppet). Underförstått ur den normala kontexten där normal är den moderna människan i det moderna samhället. Sedan kan man ju alltid "petimätra" och hävda att socker inte alls är så skadligt i rätt sammanhang, ex. för någon som tränar hårt och/eller anammar periodisk fasta etc...så för ett fragment av en promille av befolkningen är det inte dumt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Faktum är att det var rätt länge sedan jag mötte någon som var skeptisk mot att åtminstone socker inte är skadligt (i det långa loppet). Underförstått ur den normala kontexten där normal är den moderna människan i det moderna samhället. Sedan kan man ju alltid "petimätra" och hävda att socker inte alls är så skadligt i rätt sammanhang, ex. för någon som tränar hårt och/eller anammar periodisk fasta etc...så för ett fragment av en promille av befolkningen är det inte dumt. Det verkar ju ändå finnas rätt många människor som inte tror att socker skadar deras hälsa med tanke på vilka berg av godis, glass, kakor och läst som säljs i affärerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Det verkar ju ändå finnas rätt många människor som inte tror att socker skadar deras hälsa med tanke på vilka berg av godis, glass, kakor och läst som säljs i affärerna. Jag tror inte alla riktigt vet att socker finns i mat. Tex i frukostflingor, eller i sylten. Eller så vet de inte tillräckligt för att minska sockret i deras vardag. Istället för sylt går kokta/färska bär utmärkt att äta till pannkakorna. Det går utmärkt att äta nötblandning istället för frukostflingor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Jag brukar inte diskutera så mycket varken kost eller hälsa med folk om de inte tar själva upp ämnet. Gör det det, berättar jag gärna av mina egna erfarenheter och därefter brukar de undrande tappa hakan ändå ner i knäna och plötsligt sprutar de frågor från dem. Hur, vad, när, hur lång tid tog ... och jag förklarar snällt vad jag gjorde... att jag avstod från kolhydrater, dvs. bl.a socker och mjöl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Det verkar ju ändå finnas rätt många människor som inte tror att socker skadar deras hälsa med tanke på vilka berg av godis, glass, kakor och läst som säljs i affärerna. Kognitiv dissonans skulle jag vilja säga i det fallet. De flesta verkar veta att socker inte är nyttigt. Vad de inte riktigt vill veta är hur farligt det är. De vill så hemskt gärna ha kvar sin snuttefilt och hänger förtvivlat i "lite måste man få unna sig" "man får inte bli FÖR extrem" medan de blundar för hur mycket snabba kolhydrater de FAKTISKT trattar i sig (och sina ungar så hjälpe mig gud ibland!!) var och varannan dag. De påminner mig ofta om en extremt fet man jag en gång för länge sen kände som inte kunde förstå varför han var så tjock. Han hade ju bara ätit en tomat på hela dagen! När vi försiktig påpekade att han nog borde räkna med kexpaketet, allt sockret i kaffet, 3 hekto smågodis redan före den ensamma lunchtomaten blev han både förundrad och lite stött. N.b. jag känner igen mig själv från mina egna värsta år när vikten rusade iväg och jag helt enkelt gav upp. det var inte förrän jag plötsligt, helt häpet! drog stl. 50 som jag vaknade till och faktiskt böjrade se hur jag åt. Jag klarade inte av att förändra det så mycket, förstås, eftersom jag envisades med att försöka följa tallriksmodellens råd men slutade i alla fall ljuga för mig själv och det VAR en början till en lägre vikt. "Lite" ser i mina avvanda ögon ut som hela lass. Läsk med lunchen, lite godis vid tvåtiden, en kaka vid fyratiden: redan där har de överstigit mitt totala kolhydratsintag för åtminstone en hel dag och det bara i form av socker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Det verkar ju ändå finnas rätt många människor som inte tror att socker skadar deras hälsa med tanke på vilka berg av godis, glass, kakor och läst som säljs i affärerna.Det finns många orsaker därtill. För det första så är det ju inte riktigt samma sak att tro att något är ohälsosamt som att det är ohälsosamt just för dem...eller åtminstone inte just då. Människor är världsmästare på att bedriva självmanipulation och detta understöds av den massmanipulation som vi hela tiden bombarderas med från "experter", massmedia, reklam och marknadsföring etc etc. Således så är det nog väldigt många som, ofta undermedvetet, resonerar som så att "äh, den här kakan/bullen/godispåsen gör nog varken till eller från". Att samma person upprepar "äh den här X..."-tanken flera gånger i veckan tas inte fasta på. Sedan har vi ju det faktum att de flesta människor är vanedjur. Igen, så appellerar ju reklamen till detta och vill gärna etablera kommers kopplad till vanebeteende som "fredagsmys", "kyckling på fredag" etc. Om detta kan man skriva spaltmetrar. Men "man" finner det nog bäst att försöka runda av detta per omgående. För övrigt så handlar ju aktiva val om så mycket mer än att, som det så vackert heter, "ha en fri vilja". Fri vilja förutsätter en mängd saker som sällan påpekas. För det första så utgår ju all frihetsteori från makt kontra ansvar. Ur detta kan man ju extrapolera om vi verkligen kan tala om egenmakt när de flesta människor mig veterligen inte har ett dyft att säga till om i relation till hur mycket reklam man skall bombarderas med på en dag. Likaledes kan man ju fundera kring förmågan till eget ansvar när vi faktiskt har ett samhälle som bygger på att vi ska konsumera, ex. en massa skit förklätt till livsmedel. Sist jag kollade så var det inte riktigt jag som bestämt detta så varför ska då jag ta detta ansvar (vilket jag nu dock kan efter att ha "amatördoktorerat" under många år inom områden som inte bara kost, träning och hälsa utan även makt, pr, politik etc). Detta leder in på att frihet, dvs maktutövning och ansvarstagande, inte enbart är kopplade till enstaka individer, som man kan förledas att tro i dessa tider, utan i allra högsta grad är än mer beroende av den kontext som individerna befinner sig i. Spelet bakom livsmedelsindustrins utveckling och del i allt från sisådär kost till ohälsa är ju något som härvidlag borde vara allmänt tankegods för de som "levt" lågkolhydratkosthållning ett tag och borrat ned sig i hur det blivit som det blivit. Uttryckt annorlunda, det är svårt att odla orkidéer i öknar. Beklagar att det blev lite OT. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Det är väl som med alkohol alla vet att det är farligt ändå dricker vi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Det är väl som med alkohol alla vet att det är farligt ändå dricker vi. Eller tobak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Bland mina vänner är väl kunskapen hyfsad, om än inte stor. Och då omger jag mig med någorlunda högutbildade storstadsbor som har koll på det mesta. Många håller nere på sockerintaget till vardags, men få verkar inse att gluten inte hör till det hälsosammaste. Många är också orimligt förtjusta i att "unna sig". Fredagsmyset är ett måste och går inte att välja bort. Att äta lite av allt är den rådande sanningen. Riktigt rädd blir jag ändå när jag läser en del (många, alltför många...) kommentarer på de olika LCHF-forum jag är med i på facebook. Kunskapsnivån hos gemene man ute i landet är så förskräckande låg. Inte den mest elementära grundskolekunskap verkar sitta. Vuxna människor vet inte hur man läser och tolkar en innehållsförteckning, än mindre i vilka livsmedel det finns kolhydrater i övermått. Här finns mycket att göra för folkbildare, kostrådgivare och andra kunniga människor! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Alla vet väl att den kakan eller chokladen som ingen ser att man äter räknas inte... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Jag har läst alla era svar men jag är för trött nu för att komma på vad jag skall skriva och imorgon skall det bli fint trädgårdspysslarväder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Jag tror inte alla riktigt vet att socker finns i mat. Tex i frukostflingor, eller i sylten. Eller så vet de inte tillräckligt för att minska sockret i deras vardag. Istället för sylt går kokta/färska bär utmärkt att äta till pannkakorna. Det går utmärkt att äta nötblandning istället för frukostflingor. Även om man vet det så tänkte i alla fall jag att jag kunde ha lite socker i min hemkokta sylt när jag inte åt godis, kakor eller annat med socker i. Jag kom ju inte i närheten av vad andra konsumerade tänkte jag. Problemet för min del var att jag åt något med spannmål, sylt och mjölkprodukter det sista jag gjorde innan jag gick och lade mig på kvällen. Livsmedelsverket säger i sina kostråd att man inte bör äta senare än 2 timmar innan man lägger sig på kvällen men det hade jag missat och det jag åt var definitivt inte lämpligt så sent på kvällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Kognitiv dissonans skulle jag vilja säga i det fallet. De flesta verkar veta att socker inte är nyttigt. Vad de inte riktigt vill veta är hur farligt det är. De vill så hemskt gärna ha kvar sin snuttefilt och hänger förtvivlat i "lite måste man få unna sig" "man får inte bli FÖR extrem" medan de blundar för hur mycket snabba kolhydrater de FAKTISKT trattar i sig (och sina ungar så hjälpe mig gud ibland!!) var och varannan dag. De påminner mig ofta om en extremt fet man jag en gång för länge sen kände som inte kunde förstå varför han var så tjock. Han hade ju bara ätit en tomat på hela dagen! När vi försiktig påpekade att han nog borde räkna med kexpaketet, allt sockret i kaffet, 3 hekto smågodis redan före den ensamma lunchtomaten blev han både förundrad och lite stött. N.b. jag känner igen mig själv från mina egna värsta år när vikten rusade iväg och jag helt enkelt gav upp. det var inte förrän jag plötsligt, helt häpet! drog stl. 50 som jag vaknade till och faktiskt böjrade se hur jag åt. Jag klarade inte av att förändra det så mycket, förstås, eftersom jag envisades med att försöka följa tallriksmodellens råd men slutade i alla fall ljuga för mig själv och det VAR en början till en lägre vikt. "Lite" ser i mina avvanda ögon ut som hela lass. Läsk med lunchen, lite godis vid tvåtiden, en kaka vid fyratiden: redan där har de överstigit mitt totala kolhydratsintag för åtminstone en hel dag och det bara i form av socker. Många har nog svårt att ta till sig att något kan vara skadligt så länge dom inte har några hälsoproblem men det du berättar om den där mannen låter ju lite konstigt. Han måste ju ändå ha vetat att han ätit mer än en tomat på hela dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Det finns många orsaker därtill. För det första så är det ju inte riktigt samma sak att tro att något är ohälsosamt som att det är ohälsosamt just för dem...eller åtminstone inte just då. Människor är världsmästare på att bedriva självmanipulation och detta understöds av den massmanipulation som vi hela tiden bombarderas med från "experter", massmedia, reklam och marknadsföring etc etc. Således så är det nog väldigt många som, ofta undermedvetet, resonerar som så att "äh, den här kakan/bullen/godispåsen gör nog varken till eller från". Att samma person upprepar "äh den här X..."-tanken flera gånger i veckan tas inte fasta på. Sedan har vi ju det faktum att de flesta människor är vanedjur. Igen, så appellerar ju reklamen till detta och vill gärna etablera kommers kopplad till vanebeteende som "fredagsmys", "kyckling på fredag" etc. Om detta kan man skriva spaltmetrar. Men "man" finner det nog bäst att försöka runda av detta per omgående. För övrigt så handlar ju aktiva val om så mycket mer än att, som det så vackert heter, "ha en fri vilja". Fri vilja förutsätter en mängd saker som sällan påpekas. För det första så utgår ju all frihetsteori från makt kontra ansvar. Ur detta kan man ju extrapolera om vi verkligen kan tala om egenmakt när de flesta människor mig veterligen inte har ett dyft att säga till om i relation till hur mycket reklam man skall bombarderas med på en dag. Likaledes kan man ju fundera kring förmågan till eget ansvar när vi faktiskt har ett samhälle som bygger på att vi ska konsumera, ex. en massa skit förklätt till livsmedel. Sist jag kollade så var det inte riktigt jag som bestämt detta så varför ska då jag ta detta ansvar (vilket jag nu dock kan efter att ha "amatördoktorerat" under många år inom områden som inte bara kost, träning och hälsa utan även makt, pr, politik etc). Detta leder in på att frihet, dvs maktutövning och ansvarstagande, inte enbart är kopplade till enstaka individer, som man kan förledas att tro i dessa tider, utan i allra högsta grad är än mer beroende av den kontext som individerna befinner sig i. Spelet bakom livsmedelsindustrins utveckling och del i allt från sisådär kost till ohälsa är ju något som härvidlag borde vara allmänt tankegods för de som "levt" lågkolhydratkosthållning ett tag och borrat ned sig i hur det blivit som det blivit. Uttryckt annorlunda, det är svårt att odla orkidéer i öknar. Beklagar att det blev lite OT. Har människor sagt just det till dig? Alltså att dom förstår att det är farligt men inte just för dom? Kanske inte precis dom orden men hur uttrycker dom sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Eller tobak. Tobak är ju starkt beroendeframkallande och det svåra är väl att sluta när man väl har börjat. Jag förstår dock både din och Margaretas poäng. Jag hade 2 rökande arbetskamrater och dom gick hela tiden och sa att dom skulle sluta men inte just den dagen. En av dom hade till och med köpt nikotintuggummi men det hade nog legat i skrivbordslådan i ett år. Det lömska är väl att man inte märker vad som pågår i kroppen så länge det inte ger några symptom. Att något inte är bra för hälsan är ju lite diffust så länge man inte ser en klar koppling. Många som får hjärtinfarkt slutar dock tvärt med rökningen men när jag låg på rehab för många år sedan så satt en man där i rullstol med båda benen amputerade på grund av rökning men han bolmade vidare ändå. Han kanske tyckte att han inte hade så mycket livskvalitet kvar ändå men man kan ju undra om han hade slutat röka om någon 30 år tidigare hade upplyst honom om att det fanns risk att han skulle skada sina blodkärl så illa att han skulle bli av med sina ben. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts