MKJ

Vad är normalt blodsocker ca 3 timmar efter måltid?

Recommended Posts

Jag mätte blodsockret 3 timmar efter lunchen och då var det 5,3. Mellan vilka värden ligger ett normalt 3-timmars värde?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma som innan måltid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma som innan måltid!

Vad är normalt att ha innan då? Är det samma som efter en natts fasta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt blodsocker är vanligen ungefär mellan 4 och 5, medan morgonsockret kan vara lite högre. Det är alltså värden för fullt friska medelålders personer. Om ditt blodsocker är högre än utgångsvärdet en timme efter måltid kan det vara så att din blodsockerreglering inte är riktigt som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt blodsocker är vanligen ungefär mellan 4 och 5, medan morgonsockret kan vara lite högre. Det är alltså värden för fullt friska medelålders personer. Om ditt blodsocker är högre än utgångsvärdet en timme efter måltid kan det vara så att din blodsockerreglering inte är riktigt som den ska.

Äter man blandkost som jag så kan det väl knappast ha sjunkit redan efter en timme?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det inte sjunkit till normala nivåer efter en timme har du tjall på insulinproduktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det inte sjunkit till normala nivåer efter en timme har du tjall på insulinproduktionen.

Efter en timme har man ju fortfarande mat kvar i mage och tarm och det pytsas fortfarande ut glukos i blodet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, men det produceras också insulin.Har man en normal insulinproduktion är blodsocker är påfallande stabilt.Efter en stor måltid med massor av kolhydrater kanske det stiger med 2 mml en kort stund, men efter en timme är det nere på utgångsvärdet igen eller lägre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4-6 mmol/liter är normalt fastevärde.

Blodsockret når en topp cirka 1 timme efter måltidens början och bör ha fallit tillbaka till fastenivåer efter mellan 2 och 3 timmar efter måltiden.

Källor:

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

http://www.phlaunt.com/diabetes/14045621.php

Citat: 

Normalt blodsocker eller diabetes?

Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7(7,8) efter måltid.

Pre-diabetes kan man ha, om man uppmäter fasteblodsocker mellan 6,1-7,0 eller om blodsockret icke-fastande är 8,7-12,1 (7,8-11,1).

....

In subjects without diabetes, blood glucose levels typically peak approximately 1 hour after the start of a meal and return to preprandial levels within 2 to 3 hours; 2-hour postprandial blood glucose levels rarely exceed 140 mg/dL.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, men det produceras också insulin.Har man en normal insulinproduktion är blodsocker är påfallande stabilt.Efter en stor måltid med massor av kolhydrater kanske det stiger med 2 mml en kort stund, men efter en timme är det nere på utgångsvärdet igen eller lägre.

Hösten 2006 mätte dom upp fasteglukos 5,2 på mig.

Våren 2008 mätte dom klockan 11.30 icke fastande men då hade jag ju inte ätit sedan kanske 9 då jag brukade äta andra frukost men då hade jag 6,4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4-6 mmol/liter är normalt fastevärde.

Blodsockret når en topp cirka 1 timme efter måltidens början och bör ha fallit tillbaka till fastenivåer efter mellan 2 och 3 timmar efter måltiden.

Källor:

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

http://www.phlaunt.com/diabetes/14045621.php

Citat: 

Normalt blodsocker eller diabetes?

Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7(7,8) efter måltid.

Pre-diabetes kan man ha, om man uppmäter fasteblodsocker mellan 6,1-7,0 eller om blodsockret icke-fastande är 8,7-12,1 (7,8-11,1).

....

In subjects without diabetes, blood glucose levels typically peak approximately 1 hour after the start of a meal and return to preprandial levels within 2 to 3 hours; 2-hour postprandial blood glucose levels rarely exceed 140 mg/dL.

Går man på de undersökningar som faktiskt har gjorts på vad som är friskt blodsocker blir gränserna betydligt tajtare, som den här t ex, också från phlaunt.com:

"The main findings here, for those of you who don't have the high speed internet connection needed to listen to this presentation, are that in normal people the fasting blood glucose stays flat in the low 80 mg/dl (4.4 mmol/L) range throughout the night. After a high carb meal, normal people's blood sugar rises to about 125 mg/dl for a brief period, with the peak blood sugar being measured at 45 minutes after eating and then drops back under 100 mg/dl."

http://www.phlaunt.com/diabetes/16422495.php

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går man på de undersökningar som faktiskt har gjorts på vad som är friskt blodsocker blir gränserna betydligt tajtare, som den här t ex, också från phlaunt.com:

"The main findings here, for those of you who don't have the high speed internet connection needed to listen to this presentation, are that in normal people the fasting blood glucose stays flat in the low 80 mg/dl (4.4 mmol/L) range throughout the night. After a high carb meal, normal people's blood sugar rises to about 125 mg/dl for a brief period, with the peak blood sugar being measured at 45 minutes after eating and then drops back under 100 mg/dl."

http://www.phlaunt.com/diabetes/16422495.php

Notera att den rosa kurvan är venös mätning, som ligger lägre än p-glukos med en knapp mmol/l. Jag tolkar detta som att om jag mäter nattliga p-glukos-värden på runt 5.4 mmol/l eller lägre så kvalar jag in i det som räknas som "normal people" i inlägget som citeras.

För alla som lite lättare vill följa diskussionen: omvandlingsfaktorn mellan amerikanska och svenska enheter är 18, dvs 80 mg/dL motsvarar 80/18 = 4.44 mmol/liter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag brukar ligga en bit över 5 när jag mätt fastande på vårdcentralen och har legat på 6,4 två gånger och 7 en gång när jag mätt ett antal timmar efter att jag ätit så har jag trott att man sällan kommer ner i fastevärde under dagtid. Om man faktiskt borde göra det så kan man ju undra varför jag inte gjort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag brukar ligga en bit över 5 när jag mätt fastande på vårdcentralen och har legat på 6,4 två gånger och 7 en gång när jag mätt ett antal timmar efter att jag ätit så har jag trott att man sällan kommer ner i fastevärde under dagtid. Om man faktiskt borde göra det så kan man ju undra varför jag inte gjort det.

Mät före och en och två timmar efter det att du ätit något kolhydratrikt, ett par smörgåsar till exempel om du äter sånt, så får du en indikation på om du ska vara orolig eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg