Popular Post Anders A Posted May 11, 2014 Popular Post Share Posted May 11, 2014 Efter drygt 1,5 år på LCHF kost med massor med ägg & bacon och annat av det här "hemska" mättade fettet, så gjorde jag lite tester i veckan. Och resultaten var kul läsning. Jag hade i och för sig inte väntat mig något annat, men det var ju ändå kul att få det svart på vitt. Detta är ju såklart inga vetenskapliga bevis utan bara ytterligare en "skröna". Men en skröna av ganska många nu. Fast för mig är det ju såklart ett vetenskapligt bevis att det fungerar på just mig Total-kolesterol: 4,6HDL: 2,1LDL: 2,3Triglycerider: 0,48Total/HDL: 2,19APO A1: 1,84APO B: 0,8APO-kvot: 0,43Långtidsblodsocker: 30 Om man nu studerar Doc's sida om hur man tolkar kolesterol, så är det ju inte bara bra värden, utan riktigt bra värden :-) Fick bl.a. följande kommentarer från granskande läkaren på weRLabs där jag beställt proverna:"Långtidssocker som speglar genomsnittligt blodsockerläge senaste månaderna ligger strax under referensintervallet (31-46) vilket alltså speglar låga värden. Vidare faller en av blodfetterna Apo1 strax över referensvärdet (1,10 - 1,80), detta är det "goda" och kärlskyddande kolesterolet där lite högre värden är OK." 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ja, kanske inte skröna (det tolkar jag som påhittad osannolik men rolig berättelse), men anekdot. Jag brukar ha 5,0 i totalkolesterol (har inte kommit mig för att be om resten av värdena) efter generöst med smör. Efter en höst med alltför mycket avvikelser har det stigit till 5,5, och min läkare bad mig att motionera mer, och äta ännu lite nyttigare (han vet inte hur jag äter). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 När jag återinförde mättat fett i min kost (efter att ha läst Kolesterolmyten av Uffe Ravnskov men innan jag började med LCHF) så sjönk mitt totalkolesterol från 5,0 till 4,8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ja, kanske inte skröna (det tolkar jag som påhittad osannolik men rolig berättelse), men anekdot. Jag brukar ha 5,0 i totalkolesterol (har inte kommit mig för att be om resten av värdena) efter generöst med smör. Efter en höst med alltför mycket avvikelser har det stigit till 5,5, och min läkare bad mig att motionera mer, och äta ännu lite nyttigare (han vet inte hur jag äter). Kanske dags att berätta för din läkare vad för kost du äter hur länge du gjort det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Kanske dags att berätta för din läkare vad för kost du äter hur länge du gjort det? Jag träffar aldrig läkaren. Går till vårdcentralen en gång per år, får blodtrycket mätt (i liggande ställning, som någon påstod inte görs längre) av en distriktssköterska, får ett telefonsamtal på väg därifrån "du, du ska ta kolesterolprov också, kan du komma och göra det?", och efter några veckor kommer ett litet brev från läkaren med totalkolesterolet och vad han tycker om det. Och jag har bara mätt kolesterol de senaste åren, så jag vet inte hur utvecklingen varit. Distriktssköterskan rekommenderade medelhavskost, motion och återhållsamhet med salt. Jag har träffat läkare som rekommenderat "undvik salt och mättat fett" (vilket var kosten jag fick högt blodtryck på). Men så länge jag inte hittar min LCHF-väg att gå ner i vikt vill jag inte säga mer än att jag äter nyttigt och inte för mycket fett. Och jag började med LCHF strax efter nyår 2007. Och har minskat blodtrycksmedicinen efter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts