Jamtlandstjej Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Funderar..om det kan ha nån inverkan... Har ätit LCHF i drygt 5 år. Sen mitten på januari har jag ätit en variant på 16/8 för att få bort de där sista envisa kilona som inte riktigt vill ge sig... Äter lite kh. mest kött, fick och ägg, med majonnäs eller smör. Har dragit ner på mjölkprodukter då magen inte riktigt är övereens med dem - lite ost i bland men inte varje dag. Inte riktigt fakir alltså, men åt det hållet. Har inte tänkt på NÄR det började, men har insett att min libido har minska kraftigt, tyvärr... Visserligen närmar jag mig den ålder när klimakteriet kan börja ställa till saker och ting i kroppen, men av vad jag läst på nätet så är det inte alltid så att klimakteriet ger minskad libido. Har inte några andra klimakteriebesvär, som svettningar och vallningar till exempel. Ingen mens, då livmodern är bortopererad, men äggstockarna kvar, för att inte dra mig in i klimakteriet för tidigt. Är det nån som har nån erfarenhet - eller synpunkter kring detta? Kan en strikt LCHF påverka hormonerna i negativ riktning? Kan jag göra något åt detta utan att tillsätta hormoner? Eller är det nåt helt annat det beror på?.. Inte nöjd med sakernas läge som det är nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Har du tjockt och glänsande hår och känner dig pigg i övrigt? Om inte, och om du har låg morgontemp, karpaltunnelproblem, låg puls och de yttre ögonbrynen börjar bli glesa kan det vara sköldkörteln. Jättevanligt Drabbar fräsmt kvinnor och ger förlust av libido, bland annat. Googla symptom om du tror att det kan vara nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordmetroid Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Jag har läst på internet att man kan höja sin testosteron produktion genom att: Gå ner i vikt och bli av med överflödigt fett Undvika fettsnål kost Undvika för mycket protein Äta animalisk mat Äta mättande fetter Äta tillräckligt med kalorier Sova ordentligt Styrketräna tungt(så man endast klarar en eller två repetitioner) och regelbundet Sex minst en gång i veckan Men eftersom du är kvinna vet jag inte om ovanstående råd för testosteron produktion är till någon nytta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Har inte tänkt på NÄR det började, men har insett att min libido har minska kraftigt, tyvärr... Det kan ju finnas andra orsaker än lågkolhydratkosten som stressobalans, dålig sömn etc. Det jag skulle experimentera med, för att se om det förändras, är dock att ett par dagar i veckan (inte på varandra följande) äta lite mera kolhydrater. Jag vet inte om du upplever negativa effekter då du ökar intaget men i så fall skulle du kunna öka gradvis, dvs så att du går från vad du nu klarar av dessa dagar, ex. 20 g/dag extra, upp till 50 g/dag extra...eller vad du nu ev. mår bra av. En annan väg att gå är att testa ett mindre strikt upplägg. Oavsett vad du väljer vore det intressant att höra uppdateringar här om hur det går! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Det borde vara tvärtom. Läs tex wheatbelly (koncentrerar sig på glutenfritt med är i allt väsentligt LCHF): http://www.wheatbellyblog.com/2013/06/smarter-faster-better/ Citat: "–Greater libido–Because wheat elimination reduces estrogen and raises testosterone in males, and reduces abnormally high estrogens in females (and may modestly increase testosterone), libido is increased. Increased libido is generally associated with enhanced sexual performance and drive, which I believe can translate into improvements in other spheres of life." Här finns information om testosteron på svenska: http://bodyventure.se/testosteron-its-good-for-you/ Citat: " Så hur vet du då om du har för låga nivåer av testosteron? Symptom på testosteronbrist kan vara: • Minskad sexlust• Depressiva känslor och/eller irritation• Trötthet• Sömnstörningar• Led- eller muskelvärk• Koncentrationssvårigheter• Minskad känsla av välbefinnande• Sämre mine" Sluta inte med LCHF, problemet ligger troligen någon annan stans. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Erik 2, vi pratar nog om lite olika saker. När lågkolhydratkosten per se blir en uppgradering av ens kosthållning, vilket det blir på flera sätt för många som gör valet, kan man uppnå effekter som den du förmedlar. I det här fallet så var det dock tal om långvarig och strikt lågkolhydratkosthållning varför externa faktorer som allergi, födoämnesintolerans etc möjligtvis inte är aktuell. Det går således absolut att trigga ex. dämpad libido och således hormonella problem med ex. väldigt strikt lågkolhydratkost under längre tid. Fitnessvärlden är full av exempel på detta...på samma sätt som den är full av exempel på att tävlande bedriver allmänt usla kostupplägg även innehållandes kolhydrater eller dålig förståelse för mer ideala upplägg av potentiellt bra kosthållningar. I sedvanlig ordning så är lågkolhydratkosthållning ingen vanlig diet utan den kräver sin man/kvinna i relation till basal kunskap men även dito erfarenhetsnivå kopplat till specifika krav/behov. För att återgå till trådämnet så brukar problemet i regel då sammanhänga med att man viktminskat under relativt lång tid och/eller tränat hårt under längre tid. Träningen bör då med fördel vara av högintensiv karaktär, dvs så den stressar de glykolytiska energisystemen hårt. Som alltid när hormoner är med i bilden så brukar just tidsaspekten vara viktig. Ovanstående i kombination med allmän stressobalans gynnar givetvis den potentialen för negativ utveckling. OBS! Det här kan ses som att jag svär i kyrkan och det handlar egentligen inte alls om att göra avsteg från lågkolhydratkosten utan mer om att komma till rätta med möjliga problem kopplade till denna antingen då de uppträder eller genom att förebygga. Även om det uppenbarligen finns många mycket positiva aspekter med mycket strikt lågkolhydratkosthållning så bör man ha i bakhuvudet att det finns omständigheter, enligt ovan, där det sannolikt inte alls är lämpligt med denna strikthet, åtminstone inte utan variationer. Tänk på att "låg" inte är samma sak som "noll" och att "låg" inte nödvändigtvis behöver behöva "alltid låg". Rent praktiskt, för den som ex. nått sin idealvikt så kan det finnas en poäng med normalisera kolhydratintaget en smula, dvs istället för att strikt äta mindre än 20 g/dygn så experimentera genom att öka på detta lite under en övergångstid. Se 50 g/dygn som ett möjligt riktmärke men som absolut inte är ristat i sten. För somliga kan det behöva vara mindre och för andra mer. En inte oviktig poäng är att den praktiska vardagen underlättas av lite mer flexibilitet, ex i form av möljigheten att "kunna" äta lite mer kolhydrater. Sist men inte minst, ovanstående är absolut inget carte blanche till vem som helst - i synnerhet inte nybörjare - att mellan tummen och pekfingret äta lite vad som känns för stunden... Risken är att det tolkas så och det är verkligen inte min avsikt här. Är det så det tolkas läs i så fall igenom inlägget minst en gång till. Målpubliken är således: - De med speciella behov/omständigheter. - De som står i begrepp att normalisera sitt ätande, dvs trappa ned en (långvarig) viktnedgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Tack för intressanta svar! Hmm...det med sköldkörteln har jag faktiskt funderat på tidigare...då jag har extremt låg kroppsstemp (35.8 normal morgontemp) lågt blodtryck, glesa yttre delar på ögonbrynen... Inga karpaltunnelsyndrom dock. Har mest funderat på det då jag tycker att min vikt borde minska mera med tanke på hur jag äter. Har kollat sköldkörtelvärden några gånger de senaste åren men de har enl. läkare varit "normala"... Vet att det finns olika skolor kring detta men är allt för lite insatt i detta själv för närvarande... En viss stress kan man väl säga att det finns i mitt liv, men det närmar sig en förbättring, då jag precis är i slutskedet av en treårig period av kombinerat heltidsarbete och heltidsstudier. (dumt, visst...men ibland finns inget annat alternativ om man vill förändra sin situation) Några veckor kvar, sen är jag "klar" - kanske kan bli en förändring då... Hård styrketräning är jag verkligen sugen på och har tänkt prova, av flera olika orsaker. Tyvärr lyckas jag inte riktigt få in det i mitt tidsschema för närvarande - känner att det bara skulle öka stressen ytterligare... Har förändrat kosten en aning sen i onsdags. Har varit på kurs så då har det fallit sig naturligt att även äta frukost. Fortfarande relativt strikt LCHF, men aningen mera grönsaker än normalt. Tänkte att jag provar med det ett tag och ser vad som händer. OM det skulle vara sköldkörteln...vad finns att ta till då? Inte så sugen på att börja äta levaxin - har bekanta som sliter hårt med att ställa in doseringen... Har också för mig att jag läst att LCHF kan bidra till att förbättra sköldkörtelproblemen... Ytterligare tips mottages tacksamt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Jag äter NDT som jag beställer via ett tillförlitligt internetapotek. Levaxin tog udden av symptomen men NDT gjorde mig frisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Har du fått dina sköldkörtelproblem konstaterade av läkare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 På sätt och vis. De vanliga läkarna här omkring bedyrade att det inte var något som helst fel på min sköldkörtel, trots att jag varit arbetsoförmögen i åratal med diagnosen utmattningssyndrom. De försökte pracka på mig SSRI som jag sa nej till. En neurolog menade dock att det nog kanske kunde vara sköldkörteln, och sen fick jag tid hos Bo Wikland, som sa att visst är det sköldkörteln. Han ville ändå inte gå så långt som att ge mig en officiell diagnos men skrev ut levaxin. Nu självmedicinerar jag och ser till att få ta prover då och då, inte minst min gynekolog är hemskt intresserad och tar prover när jag ber honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Nu har jag kommit ett steg längre i mina undersökningar... Förutom ovan nämnda symtom/problem så har jag de senaste 3-4 veckorna även besvärats av omotiverad hjärtklappning. Inte ångest - det vet jag vad det är för det har jag provat tidigare... Helt enkelt bara att hjärtat slår lite ojämnt, snabbt/långsamt eller hårt/löst... Ringde och fick prata med min läkare förra veckan för att diskutera vad det kunde bero på. Jag funderade över hormoner - både mina kvinliga köns-dito som ämnesomsättningshormoner. Utifrån mina besvär resonerade vi oss fram till möjliga orsaker. Han trodde att det delvis kunde vara åldersrelaterat, med mina kvinliga hormoner men att hjjärtklappningen kunde bero på ämnesomsättningen, så såna prover tyckte han absolut att vi skulle ta. Han gick igenom mina tidigare prover och såg att det var länge sen vi kollade ex. kolesterol, så det tyckte han också vi skulle kolla. Likaså en allmän blodstatus. I dag har jag fått svaren men inget samtal med honom än, så jag tänkte kanske det finns nån här som kan hjälpa mig att tyda de värden som är avvikande. Först kolesterol, bara för att visa vilka galna värden man får av att äta LCHF en längre tid... (5 år strikt för min del...) Prov Mitt värde ref.värde S-HDL 2.22 mmol/l 1.0 - 2.7 fS-LDL 3.1 2.0 - 5.3 fS-LDL/HDL kvot 1.4 0 - 5 Thyroideastatus S-THS 2.8 0.30 - 4.5 S-frittT4 15 11 - 22 P-glukos, fastevärde 5.3 Blodstatus S-albumin 34 36 - 45 S-Kalium 5.0 3.5 - 4.6 S-Calcium albuminkorriger.. 2.59 2.15 - 2.50 Leverstatus S-Bilirubin 3 5 - 25 Hyfsat blodvärde 127 117 - 153 Har sökt lite själv på det här (Google är min bästa vän! ) och har sett att höga kaliumvärden kan ge hjärtklappning...så det skulle ju kunna hänga ihop... Någon som har några andra teorier?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Kolla så du får i dig tillräckligt med mineraler med ett kostverktyg (cronometer.com är gratis men på engelska). Mineraler får man i kosten främst via grönsaker, så det kanske inte är så klokt att nolla dessa för mycket. Kanske du kan prova att äta 500 gr grönsaker om dagen, men välja dom från kolhydratsfattiga och näringsrika källor? Tex spenat, broccoli, grönkål, rödkål, sparris, avokado, brysselkål, svamp, lök. Alger är ett annat knep för mineraler, ta en tsk kelp per dag. Jag funderar på att ett underskott på mineraler överlag kan ge obalanser, tex i Kalium, men jag vet egentligen inte. Någon annan som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ditt något höga S-calciumvärde som är på 2,59 KAN tyda på en överfunktion av Bisköldkörtlarna. Jag skulle tro att din läkare kommer att vilja ta om det provet och kanske några fler med någon veckas mellanrum, om inte så KRÄV det. Edit: Förutom blodfetterna, som i mina ögon ser alldeles perfekta ut, så är de övriga ganska komplexa prover som bör bedömas av en läkare då de (inte alla) "lite till mans" har små avvikande värden. Prata med din läkare om fortsatt utredning En vanlig orsak till lite högt kalium i blodet är att man använt stas vid provtagningstillfället, man har då sönder blodkropparna och kaliumet "läcker" ut i blodet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Tack för synpunkter! Ser att jag glömde två av de "viktiga" kolesterolvärdena: S-triglycerider: 0.8, ref. värde 0.45 - 2.60 S-kolesterol: 5.7 ref. värde 3.9 - 7.8 Rubbning i binjurarna kan ju även ge höga kaliumvärden, har jag läst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag tycker att ditt FT4 är misstänkt lågt även om det ligger inom det förb referensvärdet. Likaså TSH är åt det höga hållet. Ytterst få läkare skulle hålla med mig för de har fått lära sig att med "normala" värden kan man utesluta hypotyreos. Det är naturligtvis inte sant. Om du har en bra läkare ska du be att få antikroppar mot sköldkörteln testade, be att få hela surven och inte bara TPO. Du ska också be din läkare att känna på sköldkörteln och eventuellt skicka dig på ett ultraljud av halsens mjukdelar. Har du någon nära släkting med taskig sköldkörtel? Eller autoimmuna sjukdomare i allmänhet? Det kan användas som argument för ytterligare sköldkörtelundersökningar. Se till att få så många av dina tidigare sköldkörtelvärden och kolla om du kan se någon trend. Nyare forskning som så sakta börjar slå igenom visare på att förändringar i TSH på över 40% och FT4 på över 15 % kan visa på sjukdom. För du har ju symptomen, inklusive de glesa yttre ögonbrynen och det är så vitt jag vet ett specifict symptom på hypotyreos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Har både struma och reumatism i släkten... Har mina provsvar sen tidigare år någonstans...ska söka upp dem och jämföra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Tack för synpunkter! Ser att jag glömde två av de "viktiga" kolesterolvärdena: S-triglycerider: 0.8, ref. värde 0.45 - 2.60 S-kolesterol: 5.7 ref. värde 3.9 - 7.8 Rubbning i binjurarna kan ju även ge höga kaliumvärden, har jag läst... Då blev bilden av dina blodfetter komplett (ja, utom apo-kvot då...) och det ser mycket bra ut! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Kjell, ja visst är det hemskt med den här kosten som ger en så dåliga blodfetter! Nu har jag hittat mina tidigare labsvar. Fanns tyvärr ingen komplett blodstatus från dessa tillfällen, men TSH och FrittT4. Datum TSH FrittT4 110220 1.4 17 120117 1.7 16 120522 1,7 16 130410 1.4 16 140611 2.8 15 TSH har ju alltså ökat med nästan 50 &, även om man jämför med ett snitt av de senaste årens värde. Skönt att ha något att jämföra med vid samtal med läkaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Exakt 50%. Vad man ska minnas är att när de första proverna tas sker det av en anledning. Jag menar att man kanske redan hade en viss försämring i sköldkörtelfunktionen då, så den egentliga förändringen från det friska värdet kan i många fall vara större. Det ser ju ut som om din sköldkörtel någorlunda har klarat av jobbet fram till nu, men nu stiger TSH och FT4 sjunker. Även om många med liknande resultat blir avfärdade gäller det faktum ändå att TSH är ett hormon med snabb omsättning, och om man ständigt ligger högre än man gjort tidigare innebär det att man har en underfunktion i sköldkörteln, annars skulle TSH sjunka. till den tidigare nivån. Sen ska det ju också sägas att det finns andra faktorer som kan påverka dessa värden, svåra infektioner till exempel. Gör en graf över stigande TSH och sjunkande FT4 som stöd för samtalet. Du kan ha tur och ha en läkare som begriper sånt här, även om de är ovanliga. När sköldkörtelproverna tas nästa gång, be att också få kolla FT3 som är det aktiva hormonet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag kan ingenting om sköldkörtel, så ta det jag säger med en nypa salt, men man ser ofta på internationella paleoforum att många säger att low-carb kan ge problem med just detta. I intervju nyligen så frågade man Terry Wahls om detta eftersom hon just nu driver forskning till ketogena dieter, men en version som är väldigt näringstät. Hon sa att hon inte hade sett några sådana problem i sin studie. Kris Kresser, Chris Masterjohn och Paul Jaminet är några av de som har rapporterat dessa problem hos sina patienter. Jag funderar att det just kan ha att göra med näringsbrist om man går för lågt i kolhydraterna, inte egentligen kolhydraterna i sig självt. Kanske något att kolla upp (googla thyroid + low-carb).? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Här finns en diskussion som känns ganska balanserad, verkar som denna person anser att det är en effekt av för stora kostomläggningar snabbt. Vissa får helt enkelt problem att ställa om till fettbränning och måste ta det långsamt. http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/ Googlar jag vidare ser jag att vissa anser att det inte handlar om ett lågkolhydratproblem, utan ett lågkaloriproblem (vilket också kan hända på ketogena dieter och ger näringsbrist). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 De flesta hypotyreospatienter brukar må bra på low carb, liksom andra med autoimmuna sjukdomar. Ett problem för oss kan emellrtid vara ett för stort intag av kål, särskilt rå eller halvkokt. Kålväxter är vad man kallar goitrogena och stoppar upp viktiga processer i hormonbalansen. Du har naturligtvis rätt i att kalorirestriktion är katastrofalt för hypotyper, som redan har en låg ämnesomsättning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 De flesta hypotyreospatienter brukar må bra på low carb, liksom andra med autoimmuna sjukdomar. Ett problem för oss kan emellrtid vara ett för stort intag av kål, särskilt rå eller halvkokt. Kålväxter är vad man kallar goitrogena och stoppar upp viktiga processer i hormonbalansen. Du har naturligtvis rätt i att kalorirestriktion är katastrofalt för hypotyper, som redan har en låg ämnesomsättning. Jag har ingen åsikt om vad som är rätt, ville bara nämna det eftersom jag ser det så ofta i paleoforum så att TS kan googla för mer information. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 För lite kalorier tror jag inte är nån fara, ligger för det mesta nånstans mellan 1500 och 2300 kalorier per dag, de gånger jag har kollat. Äter inte heller så mycket kålsorter då magen inte riktigt vill samarbeta med sånt... Ska satsa på en graf eller åtminstone ha med det i diskussionen när jag går till, eller pratar med, läkaren. Tack för er input! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Nu har jag kommit ett steg längre i mina undersökningar... Förutom ovan nämnda symtom/problem så har jag de senaste 3-4 veckorna även besvärats av omotiverad hjärtklappning. Inte ångest - det vet jag vad det är för det har jag provat tidigare... Helt enkelt bara att hjärtat slår lite ojämnt, snabbt/långsamt eller hårt/löst... Ringde och fick prata med min läkare förra veckan för att diskutera vad det kunde bero på. Jag funderade över hormoner - både mina kvinliga köns-dito som ämnesomsättningshormoner. Utifrån mina besvär resonerade vi oss fram till möjliga orsaker. Han trodde att det delvis kunde vara åldersrelaterat, med mina kvinliga hormoner men att hjjärtklappningen kunde bero på ämnesomsättningen, så såna prover tyckte han absolut att vi skulle ta. Han gick igenom mina tidigare prover och såg att det var länge sen vi kollade ex. kolesterol, så det tyckte han också vi skulle kolla. Likaså en allmän blodstatus. I dag har jag fått svaren men inget samtal med honom än, så jag tänkte kanske det finns nån här som kan hjälpa mig att tyda de värden som är avvikande. Först kolesterol, bara för att visa vilka galna värden man får av att äta LCHF en längre tid... (5 år strikt för min del...) Prov Mitt värde ref.värde S-HDL 2.22 mmol/l 1.0 - 2.7 fS-LDL 3.1 2.0 - 5.3 fS-LDL/HDL kvot 1.4 0 - 5 Thyroideastatus S-THS 2.8 0.30 - 4.5 S-frittT4 15 11 - 22 P-glukos, fastevärde 5.3 Blodstatus S-albumin 34 36 - 45 S-Kalium 5.0 3.5 - 4.6 S-Calcium albuminkorriger.. 2.59 2.15 - 2.50 Leverstatus S-Bilirubin 3 5 - 25 Hyfsat blodvärde 127 117 - 153 Har sökt lite själv på det här (Google är min bästa vän! ) och har sett att höga kaliumvärden kan ge hjärtklappning...så det skulle ju kunna hänga ihop... Någon som har några andra teorier?.. Jag har haft problem med min sköldkörtel (för ca 10 år sedan), jag hade överproduktion (hypertyreos) och hade antikroppar mot TrakB. Jag utreddes inte vidare speciellt mycket då värdet på TSH blev normalt efter en tid. Men jag minns att jag hade enorm hjärtklappning, men jag hade haft det så länge att jag trodde det var normalt. Flera gånger per dag hade jag sådan hjärtklappning att jag var tvungen att pausa med det jag gjorde. Men nu när jag aldrig har hjärtklappning inser jag att det hängde ihop med min överproduktion (har heller ingen ångest/panikångest). Så jag tror nog att du ska försöka få fler prover tagna för sköldkörtelproblem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 I morgon kommer nästa steg! Har bokat en tid hos läkare (tyvärr inte min "husläkare" då han har semester) och har läst in mig på vad de olika provsvaren skulle kunna ha för innebörd. Har även gjort två fina grafer som visar förändringen av THS/FrittT4 under de senaste åren. Är ju alltid "spännande" att komma till läkaren om man har en del förkunskaper själv... Inte alla som kan ta det. Fortsättning följer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 I morgon kommer nästa steg! Har bokat en tid hos läkare (tyvärr inte min "husläkare" då han har semester) och har läst in mig på vad de olika provsvaren skulle kunna ha för innebörd. Har även gjort två fina grafer som visar förändringen av THS/FrittT4 under de senaste åren. Är ju alltid "spännande" att komma till läkaren om man har en del förkunskaper själv... Inte alla som kan ta det. Fortsättning följer! Va bra, men fokusera inte enbart på sköldkörtelproverna. Ta även upp det förhöjda Kalciumvärdet, vilket jag tycker är mer alarmerande, om inte läkaren själv observerar det provsvaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 I morgon kommer nästa steg! Har bokat en tid hos läkare (tyvärr inte min "husläkare" då han har semester) och har läst in mig på vad de olika provsvaren skulle kunna ha för innebörd. Har även gjort två fina grafer som visar förändringen av THS/FrittT4 under de senaste åren. Är ju alltid "spännande" att komma till läkaren om man har en del förkunskaper själv... Inte alla som kan ta det. Fortsättning följer! Håller tummarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Ja den info jag hittade visade att förhöjda kalciumvärden också kunde bero på brister i sköldkörtelfunktionen. De förhöjda kaliumvärdena kunde också ge hjärtklappning. Ja, får se hur det går! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Rapport från dagens besök - det var en intressant upplevelse! Vi inledde med att prata om min hjärtklappning, som jag tycker är det för stunden mest irriterande, även om jag vet att den inte är farlig (troligen...) Läkaren - en stafettläkare som varit hos oss tidigare - hade gått igenom min journal (toppen!) och såg att det var han som skrivit svar på min undersökning med 24-timmars-EKG som jag gjorde för två år sen (tror jag det var...) Där hade man konstaterat att jag hade extraslag men av en sådan typ som inte var farlig. (Hmm...hade nog förträngt detta...eller glömt... ) Jag pratade då om de övriga besvär jag hade och de övriga provsvaren. Han sa att alla sköldkörtelprover låg inom referensen men jag påpekade att THS ju hade fördubblats sen senast. Han instämde i att det kunde tyda på en nedsättning av sköldkörtelfunktionen. De övriga värden som låg utanför referens ansåg han ändå var på marginalen. Hans förslag var att till att börja med skicka en n y remiss, med förfrågan, till hjärtspecialisten. Jag sa att med tnke på min upplevelse så hade nog hjärtklappningen varit bättre en längre period men tagit förnyad fart de senaste fyra veckorna, då jag märker av den på ett annat sätt nu. Därför tyckte han det var bäst att kolla upp det ordentligt först. (Helt okej!) Om man bortsåg från hjärtklappningen ansåg han, att om man skulle skriva en tentamen i invärtesmedicin, så skulle mina symtom vara ett skolboksexempel på underfunktion av sköldkörtel. Han sa också att han visste att i dagen läge så söker man på nätet (nähä?.. ) och att det där florerade många uppgifter om att man kunde ha nedsatt funktion av sköldkörtel trots att värdena låg inom referens. Han menade att det fanns inga belägg varken för eller emot detta, men att eftersom en biverkan av levaxin kan vara hjärtklappning, så ansåg han att det var som att hälla fotogen på en brasa om jag skulle börja med levaxin utan att utreda hjärtklappningen först. Han trodde att hjärtspecialisten möjligen till och med med hjälp av de fakta de hade från min senaste undersökning, kunde avgöra om det fanns nån anledning till oro där. Om det kunde avskrivas så ansåg han att jag visst kunde prova med en låg dos levaxin. Om jag blev bättre så var det ju bra och om jag mådde sämre kunde jag sluta med det! Han tyckte inte att det var riktigt rimligt att tänka sig att prova med östrogen, då jag fortfarande har ägglossning, även om han menade att klimakteriet också är en process som fortskrider under längre tid, inte kommer plötsligt. Mycket trevlig upplevelse att träffa på en doktor (till!) som lyssnar på det jag har att säga och som kan hantera att jag har synpunkter och åsikter som kanske inte alla patienter har (Läs: kommer med förslag och idéer... ) Han skulle skicka en kopia av remissen till mig, för kännedom. Sen fär jag avvakta vad hhjärtläkaren säger, sen kan jag få prova levaxin. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Jag utbrister: Hurra! Hjärtklappning/extraslag kan vara symptom på underfunktion också, även om vilopulsen brukar vara låg. När du börjar med levaxin, se till att få öka dosen regelbundet. Det enda som händer när man först börjar är att hypofysen sänker produktionen av TSH, så det tar i allmänhet ett tag innan man märker effekt. Men allt det där är individuellt. Helst ska du börja på 50 mcg, förutsatt att de inte hittar något tjall på hjärtat. Se till att du får komma tillbaka till den här läkaren för levaxinet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Får hoppas att han är kvar då... Stafettläkare... Men, min "husläkare" är i och för sig lika bra - tror nog han skulle följa denne läkares rekommendation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Får hoppas att han är kvar då... Stafettläkare... Men, min "husläkare" är i och för sig lika bra - tror nog han skulle följa denne läkares rekommendation. Om man skulle flytta till Jämtland kanske? Här fattar inte ens endokrinologen något. Endokrinolog som i en läkare singularis fast hon har förresten gått i pension så nu har vi inte ens nån sån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Om man skulle flytta till Jämtland kanske? Här fattar inte ens endokrinologen något. Endokrinolog som i en läkare singularis fast hon har förresten gått i pension så nu har vi inte ens nån sån. Ja varför inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Jag har nyligen läst att det där med kål vid thyroid är lite av en myt? Tydligen kan råa grönsaker från kålfamiljen konkurrera lite angående jod absorptionen, men det är ganska lite. Ät alger 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Kan inte rekommendera jämtland. Vackert men kallt och det fungerar inte bra med kommun och landsting. Flyttade därifrån för två år sedan och kommer inte tillbaka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted July 16, 2014 Author Share Posted July 16, 2014 Nästa steg i följetongen. Stafettläkare nr 1 skickade remiss till hjärtdoktor, med frågeställning om ytterligare utredning för min hjärtklappning behövdes. Samtidigt skickades frågeställningen om ev. sköldkörtelproblematik med. Stafettläkare nr 2 skickade svaret till mig, från hjärtläkaren, att nytt EKG skulle tas (gjort på HC) samt att ett nytt 24-timmars EKG också ska tas, då jag upplever att mina besvär tilltagit. Samtidigt kom beskedet att frågan om sköldkörtelproblematik lämnats över till endokrinolog. Stafettläkare nummer 3 (!) skickade svar till mig, från endokrinolog, som alltså inte träffat mig...att jag inte lider av någon form av sänkt funktion av min ämnesomsättning. MEN...man rekommenderar ny provtagning om ca 6 månader då följande prover ska tas: TSH; FT4, FT3 och TPO. I dagsläget inväntar jag alltså tid för 24-timmars EKG...och att nån gång i höst ta ytterligare prover på sköldkörteln. Intressant att de utökat de prover som ska tas åtminstone... Under tiden sitter jag inte passiv utan försöker ta tag i mitt mående på egen hand! Ska till en homeopat på fredag - får se vad det ger. Försöker också i den mån jag orkar (hjärtklappningen påverkar orken också... ) ägna mig åt tung styrketräning å naturell, dvs. bära storsten och plankor. Detta då jag läst/hört att tung styrketräning stimulerar produktionen av testosteron, vilket möjligen skulle kunna ha goda effekter på åtminstone vissa av mina problem. Nåja, fortsättning följer igen alltså! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Då jag var ung fanns en docent Olsson på sjukhuset som forskade på hypothyroidea. Han tyckte jag var jättekul för jag såg inte hypothyroid ut så han hade en massa foton på mej för att lära sina studenter. (Min husläkare tyckte att alla människor är väl trötta på våren, ta lite vitaminer, när jag sov 11 timmar per dygn utan att bli vaknare) I vilket fall sa han då (slutet 70-talet) att det var mycket vanligare med underfunktion av sköldkörteln i Jämtland än i resten av Sverige. Han sa dessutom, när jag fått till medicinering som funkade så jag blev gravid, att det var mycket större chans till att det blev en liten flicka (vilket det blev). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Vadan detta? Dags för ett nytt besök på HC, eller?.. I dag var äntligen dagen då jag skulle ta tag i min träning. Efter att ha dragits med en infektion i kroppen sen i slutet på januari, som inte riktigt velat ge sig (vaknar nu och då med halsont...) så bestämde jag mig ändå att det var dags. Hade letat på nätet och hittat ett upplägg som jag tyckte passade mig, då 12 veckor för att få lite ordning på formen kändes som ett bra upplägg. Före träning skulle den aeroba tröskelpulsen räknas ut enligt formel på denna sida: http://www.ledgenomexempel.se/min-traningsfilosofi/ Gillar hans filosofi och tänk och tycker det verkar som om det kunde passa mig. Räknade ut att för mig skulle det optimala läget på pulsen ligga mellan 115 och 135 pulsslag per minut. Som "lågtryckare" har jag alltid haft låg vilopuls, även som otränad har den legat mellan 50 och 75 slag per minut. Har till och med fått frågan från läkare vid några tillfällen om jag tränat mycket, då vilopulsen legat så lågt. Nu satte jag på mig min nyinköpta pulsklocka och kunde genast konstatera att något var märkligt. När jag satt på mig den och bara stod stilla, var pulsen uppe i närmare 100 slag per minut... Hmm...kändes inte okej... Det visade sig att min normala promenadtakt, som i och för sig är rätt rask, inte var nåt att tänka på för att hålla pulsen inom rätt intervall. Tvärtom, så fick jag bara sakta glida fram så fort det blev det minsta motlut...Den avslutande, relativt långsamma, promenade uppför den sista backen gjorde att pulsen gick upp till 150! Tilläggas bör, att jag inte alls är anfådd eller känner mig trött eller att det tar emot av den anledningen, jag skulle ORKA gå snabbare alltså...men det känns inte helt okej att pulsen skenar iväg så... Nån som har några synpunkter/idéer?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Hehe.. jag föreslog någon en gång att han skulle lägga sig på 70% av VO2max.. det visade sig att han låg där redan av att knyta på sig skorna! Såå.. det fick nog bli vilken procent av VO2max som helst.. tills det fanns någon kondition att börja träna med. Är man otränad tar det cirka ett halvår av att bygga upp kondition och syreupptag innan man kan börja träna på riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Ja men jag blir ju alltså inte trött och flåsig och andfådd, inte det minsta! Bara pulsen som rusar i höjden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Är du lågtryckare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Jajamen, extremlågtryckare... 105/55 som normalt.. 85/53 som nyopererad - det tyckte de inte var så bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Mm.. har du dåligt tryck så ökar pulsen vid samma ansträngning. Ta en extra check på ditt nuvarande tryck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Pratat med HC i dag och fått en tid där på torsdag, fortsättning följer... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 28, 2014 Author Share Posted August 28, 2014 Så var då mitt möte med stafettläkare nummer 4 avklarat. De verkar ha fått in bra läkare där numera... Han var noga och frågade mig mycket om mina symtom, sen frågade han om jag själv hade några idéer... Hmm...skulle jag våga säga nåt om sköldkörteln?.. Lite ödmjuk får man ju vara (eller spela... ) så jag formulerade mig såå...att av vad jag hade förstått så kunde sköldkörteln spela in vid långvariga infektioner...och det höll han med om! MEN...han menade även att det kunde vara det omvända - att en långvarig infektion faktiskt påverkar sköldkörteln/sätter ner ämnesomsättningen... och så kan det ju vara! Sen undersökta han mig noga, lyssnade på hjärta och lungor, klämde på magen, frågade om mens, tittade i halsen och i näsan, frågade om rökning eller snusning... Till sist kom han fram till, att eftersom han såg att jag var slemmig bak i halsen, att det hanns gulgrönt slem i näsan, så ville han börja med att utreda det. I morgon ska jag alltså iväg och ta prov på Twar, Mycoplasma och även en näsodling. Jag frågade om de sköldkörtelprover jag fått brev om att jag skulle ta, men han ville utreda detta först, eftersom en infektion, enligt honom, påverkar sköldkörteln. Han ville också ta prover innan han satte in nån medicin och det höll jag med om - vill inte äta antibiotika i onödan! Provtagning i morgonbitti alltså, sen blir det väl lite väntan igen... To be continued... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 Less, less, less.... Infektionen jag dragits med sen i slutet på januari, till och från, har den här veckan blommat ut igen. den här gången har det satt sig på stämbanden, hes och hostig, samt även en aning mot bihålorna med huvudvärk som följd. Har inte fått svar på Twar och Mycoplasma än, kommer nån gång nästa vecka, men blodstatusen såg "bra" ut, med bl.a ett hb på 132, kan man ju inte säga nåt om... I min desperation över att inte bli riktigt frisk och inte kunna träna så söker jag bland allt möjligt på nätet och nu har jag fått en tråd att fiska lite i igen. Har hittat detta med utmattade binjurar, att det har ett samband med sköldkörteln och ofta kan föregå sköldkörtelproblematik. Finns tydligen ett samband med sköldkörtel, binjurar och äggstockar, något som kallas HPA-axeln, där det ena kan leda till det andra, om man så säger... Har också förstått att det inte är helt rumsrent i läkarkretsar att ens prata om utmattade binjurar, men att det i vissa avseenden sägs ha samband med utmattningsdepression. (Beem there - done that...) Nåväl, är ju intresserad av att så snabbt som möjligt kunna börja kurera mig men hittar inte så bra information om vad jag själv skulle kunna göra för att förbättra binjurarna, mer än det jag redan gör... (bra kost, D-vitamintillskott, etc) Vilka tankar och idéer får ni kring detta? Är det nån annan som behandlat trötta binjurar? Fått hjälp från läkare? Gått någon annan väg? Alla tips mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Köp den svindyra manukahonungen. Funkar bra på onda halsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 Köp den svindyra manukahonungen. Funkar bra på onda halsar. Har inte ont i halsen, bara hes.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Jag är övertygqad om att det är din sköldkörtel, kollade på dina provsvar tidigare och i mitt tycke är det solklart, med sjunkande FT4 och stigande TSH. Binjurarna brukar fixa till sig själva, om de nu är uttröttade. Om du orkar kan du bråka för att få göra fler sköldkörtelprover, främst FT3 och antikroppar. Har någon klämt på din sköldkörtel? Be att de gör det och ev skickar dig på ultraljud. Vill du så kan du klaga på att det känns som om körteln klämmer på strupen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts